Gå til innhold

Barnehage...


Anbefalte innlegg

Skrevet
Det med at man kan plukke ut de i en førsteklasse som ikke har gått i barnehage, kan jeg godt tro på. Det er desverre slik at i noen familier med dårlig økonomi så velger foreldrene å ha barna hjemme fordi barnehagen faktisk koster penger, de får kontantstøtte osv. Dette kan nok noen ganger være de barna som ikke får så mye stimulering hjemme og som faktisk kunne hatt utrolig utbytte av et slikt tilbud. Og her mener jeg ikke på noen måte dere som har svart i tråden her, det høres ut som om dere klarer å skape verdifulle dager hjemme med barnet.

 

Dette er jo en helt annen problemstilling. Disse barna kan du sikkert plukke ut allerede i barnehagen, om de hadde kommet dit. HI

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sjønner rett og slett ikke samfunnet vi lever i...Barna skal fødes, men vi skal skal helsk ikkke få nyte barna våre og aller minst oppdra dei selv! Har IKKE sansen for å putte barna inn i barnehagen før dei er minst 3 - 4 år! Men staten syns det er viktigere å putte barna inn i barnehagen og oppdra alle til A 4 mennesker....! Alt skal være organisert og tilrettelagt så alle skal være like....ingen tenker på at inni disse små kroppene så er det forskjellige personligheter som ikke får utvikle seg på sitt plan lenger! Selfølgelig er det noen som trenger barnehage fordi at foreldrene ikke klarer å mestre dette av forskjellige årsaker, men flesteparten klarer dette fint selv dei første åra, og tenk på hva barn og foreldre går glipp av! Derfor burde det vært tilrettelagt for at flere som vil være hjemme med barna sine utover 1 års alderen burde få snledning til det med diverse goder og evt. skattelette hvis det er det økonomiske det står på! Jeg føler meg iallefall veldig heldig som kan gå hjemme og kose meg med barna mine!

 

Hvorfor skal staten betale for at foreldre skal gå hjemme når man allerede har et tilbud om barnepass via barnehage? Det er et rent tapsprosjekt for staten å ha arbeidsdyktige folk gående hjemme, vi har en av verdens laveste arbeidsledigheter og trenger alle folk i jobb som kan.. Vil folk være hjemme utover det året man kan få med permisjon burde man værsågod stå for kostnaden for det selv!! Og mulighet for skattelette finnes allerede med at pappaen kan komme i skatteklasse 2 om han forsørger mor, i tillegg har man mulighet for kontantstøtte fram til barnet er 2 år (etter 1.august).. Noe mer enn det er jeg helt i mot at staten skal stå for, man får ta regninga selv om man velger å "melde seg ut" og ikke bidra med å jobbe.....

Skrevet
Sjønner rett og slett ikke samfunnet vi lever i...Barna skal fødes, men vi skal skal helsk ikkke få nyte barna våre og aller minst oppdra dei selv! Har IKKE sansen for å putte barna inn i barnehagen før dei er minst 3 - 4 år! Men staten syns det er viktigere å putte barna inn i barnehagen og oppdra alle til A 4 mennesker....! Alt skal være organisert og tilrettelagt så alle skal være like....ingen tenker på at inni disse små kroppene så er det forskjellige personligheter som ikke får utvikle seg på sitt plan lenger! Selfølgelig er det noen som trenger barnehage fordi at foreldrene ikke klarer å mestre dette av forskjellige årsaker, men flesteparten klarer dette fint selv dei første åra, og tenk på hva barn og foreldre går glipp av! Derfor burde det vært tilrettelagt for at flere som vil være hjemme med barna sine utover 1 års alderen burde få snledning til det med diverse goder og evt. skattelette hvis det er det økonomiske det står på! Jeg føler meg iallefall veldig heldig som kan gå hjemme og kose meg med barna mine!
Hvorfor skal staten betale for at foreldre skal gå hjemme når man allerede har et tilbud om barnepass via barnehage? Det er et rent tapsprosjekt for staten å ha arbeidsdyktige folk gående hjemme, vi har en av verdens laveste arbeidsledigheter og trenger alle folk i jobb som kan.. Vil folk være hjemme utover det året man kan få med permisjon burde man værsågod stå for kostnaden for det selv!! Og mulighet for skattelette finnes allerede med at pappaen kan komme i skatteklasse 2 om han forsørger mor, i tillegg har man mulighet for kontantstøtte fram til barnet er 2 år (etter 1.august).. Noe mer enn det er jeg helt i mot at staten skal stå for, man får ta regninga selv om man velger å "melde seg ut" og ikke bidra med å jobbe.....

 

En annen ting jeg glemte, da har da aldri vært sånn at samfunnet har betalt for at mor skal være hjemme - tidligere så var det mannen som var hovedforsørger og jobbet, men så var også levestandarden en annen...

I dag forventer alle å eie enebolig fra første dag på boligmarkedet, man skal kjøre flott ny bil og reise på et par utenlandsturer i året.. Med et sånt forbruk Må de fleste jobbe, og de færreste er villige (eller har mulighet) til å senke på krava for å få til at den ene går hjemme særlig lenge....

Skrevet
Sjønner rett og slett ikke samfunnet vi lever i...Barna skal fødes, men vi skal skal helsk ikkke få nyte barna våre og aller minst oppdra dei selv! Har IKKE sansen for å putte barna inn i barnehagen før dei er minst 3 - 4 år! Men staten syns det er viktigere å putte barna inn i barnehagen og oppdra alle til A 4 mennesker....! Alt skal være organisert og tilrettelagt så alle skal være like....ingen tenker på at inni disse små kroppene så er det forskjellige personligheter som ikke får utvikle seg på sitt plan lenger! Selfølgelig er det noen som trenger barnehage fordi at foreldrene ikke klarer å mestre dette av forskjellige årsaker, men flesteparten klarer dette fint selv dei første åra, og tenk på hva barn og foreldre går glipp av! Derfor burde det vært tilrettelagt for at flere som vil være hjemme med barna sine utover 1 års alderen burde få snledning til det med diverse goder og evt. skattelette hvis det er det økonomiske det står på! Jeg føler meg iallefall veldig heldig som kan gå hjemme og kose meg med barna mine!
Hvorfor skal staten betale for at foreldre skal gå hjemme når man allerede har et tilbud om barnepass via barnehage? Det er et rent tapsprosjekt for staten å ha arbeidsdyktige folk gående hjemme, vi har en av verdens laveste arbeidsledigheter og trenger alle folk i jobb som kan.. Vil folk være hjemme utover det året man kan få med permisjon burde man værsågod stå for kostnaden for det selv!! Og mulighet for skattelette finnes allerede med at pappaen kan komme i skatteklasse 2 om han forsørger mor, i tillegg har man mulighet for kontantstøtte fram til barnet er 2 år (etter 1.august).. Noe mer enn det er jeg helt i mot at staten skal stå for, man får ta regninga selv om man velger å "melde seg ut" og ikke bidra med å jobbe.....
En annen ting jeg glemte, da har da aldri vært sånn at samfunnet har betalt for at mor skal være hjemme - tidligere så var det mannen som var hovedforsørger og jobbet, men så var også levestandarden en annen... I dag forventer alle å eie enebolig fra første dag på boligmarkedet, man skal kjøre flott ny bil og reise på et par utenlandsturer i året.. Med et sånt forbruk Må de fleste jobbe, og de færreste er villige (eller har mulighet) til å senke på krava for å få til at den ene går hjemme særlig lenge....

 

Nå var det ikke dette som var poenget i hovedinnlegget,da. Men vi har faktisk senket på krava akkurat slik som du foreslår, for å kunne være mer fleksible i forhold til barna:) Og synes virkelig det er verdt det. HI

Skrevet

Mitt barn kunne godt ha vært hjemme ett år til, men ikke jeg. Jeg begynte å jobbe igjen nå på mandag og er veldig fornøyd med det. Lille knotten er 13 mnd, og selvfølgelig skulle jeg ønske vi fikk litt mer tid sammen. Vurderer heller litt kortere dager av og til.

 

Alle må gjøre det som passer best for sin egen familie.

Skrevet

Ja, og at man trenger barnehage er jo helt fint:) Barna har det selvfølgelig helt bra der. Det som jeg reagerer litt på, er at det noen ganger kan virke som at noen tror det er synd på barn som er hjemme litt lenger. Og at de nødvendigvis går glipp av en hel masse viktige ting. Men disse viktige tingene klarer foreldrene selvfølgelig selv å bidra med om de vil det!

 

HI

Jeg er i hvert fall helt overbevist om at barnehagen kan tilby mine barn mange ting som ikke jeg kan selv. Ja, de hadde helt sikkert klart seg fint om de gikk hjemme med meg, men jeg har ikke så opphøyde tanker om meg selv at jeg tror at ikke andre mennesker kan tilføre barna mine mye som ikke jeg kan.

 

Som det sies; det tar en landsby å oppdra et barn.

Skrevet
Ja, og at man trenger barnehage er jo helt fint:) Barna har det selvfølgelig helt bra der. Det som jeg reagerer litt på, er at det noen ganger kan virke som at noen tror det er synd på barn som er hjemme litt lenger. Og at de nødvendigvis går glipp av en hel masse viktige ting. Men disse viktige tingene klarer foreldrene selvfølgelig selv å bidra med om de vil det! HI
Jeg er i hvert fall helt overbevist om at barnehagen kan tilby mine barn mange ting som ikke jeg kan selv. Ja, de hadde helt sikkert klart seg fint om de gikk hjemme med meg, men jeg har ikke så opphøyde tanker om meg selv at jeg tror at ikke andre mennesker kan tilføre barna mine mye som ikke jeg kan. Som det sies; det tar en landsby å oppdra et barn.

 

Nei, det er vel ingen som har så opphøyde tanker om seg selv at de tror at andre ikke kan tilføre barna mye nytt. Dette innlegget handler igjen, ikke om at barn ikke har det bra i barnehage, men om at de OGSå kan ha det like bra hjemme(i landsbyen) ;)

 

Utgangspunktet mitt var det motsatte av de "vanlige" diskusjonene. Jeg hevder IKKE at barn nødvendigvis har det bedre hjemme, men de har det ikke dårligere heller. Slik jeg får inntrykk av innimellom, i diskusjoner her inne...Det er jo faktisk de som hevder at barn fra 1-års alder går glipp av masse viktig i barnehagen, derfor har de det bedre der enn hjemme. Men det er jo en ganske drøy påstand, og faktisk opp til foreldrene og hvordan de velger å stimulere barna sine..HI

Skrevet
Bakgrunnen for barnehagen er jo som mange her sier behovet for barnepass når mor gikk ut i arbeid utenfor hjemmet. Og som også de fleste vet var det jo flust av barn, voksne og eldre hjemme i "gamle dager" slik at mulighetene for sosialisering (etter datidens standard) var store. Barna sosialisertes inn i et liv slik man på den tiden mente var det man ønsket å leve. I dag er barnehagen blitt enormt mye mer enn barnepass. Foruten å være en arena for sosialisering, er det også en institusjon for læring og mestring for kommende år på skole, universitet og et komplekst voksen- og arbeidsliv. Det er himmelvide forskjeller på dagens levemåte og det som var vanlig på 60-70 tallet. Barnehagen i dag sosialiserer barna inn i den levemåten vi har i dette årtusen, og det mener jeg (og mange som vet mye om dette på et høyere nivå) hjemmet ikke kan greie på egenhånd. Faktisk! Som foreldre har vi ikke muligheter til å gi barna det de trenger for å mestre denne komplekse fremtiden, med alle de utfordringer, muligheter, teknologi og sosiale ferdigheter som ligger langt der fremme. Barnehagen har personale med spisskompetanse og et læringsmiljø (!) på dette området. Det er et faktum at man i en 1. klasse fort kan plukke ut de barna som har gått i barnehage og de som har gått glipp av denne første og grunnleggende "utdanningen". Derfor mener jeg at alle barn, uavhengig av hva foreldrene ønsker, burde få muligheten til å ta del i barnehagens utdanningstilbud. Som det er nå med noen barn som er uten barnehageplass, skapes det klasseskiller der disse barna blir hengende etter i utviklingen. Så JA! Alle barn bør få muligheten til å nyte godt av barnehagen!

Det er nettopp slik holdning som er med på å gjøre at jeg som forelder som ønsker å oppdra barna mine selv blir sett på som rar og hippi. Vi har gode rutiner, går i åpen bhg og besøker både barn, voksne og eldre og har en spennende hverdag. Ikke kom her og tro at barna ikke har det like bra som dem som går i bhg. Arhg! Irriterende holdninger!!!

Du får se når barna dine begynner på skolen da...

Skrevet

Skulle gitt mye for å slippe å sende minsten i barnehage alt da han var 11 mndr, men det var ikke mulig for oss.. Ikke fordi jeg er alenemor, men fordi vi er i en situasjon der jeg pga mannens helse er familiens hovedforsørger og derfor må jobbe fullt. Mannen på sin side kan heller ikke være hjemmeværende pga nav-tiltak.

Når det er sagt så har knøttet det helt supert i barnehage da, og det har ikke vært noe problem med oppstart! :) -og jeg passer på å gi korte dager om jeg selv jobber korte dager, og tar fri fra barnehagen om jeg har fri midt i uka!

Skrevet
Det med at man kan plukke ut de i en førsteklasse som ikke har gått i barnehage, kan jeg godt tro på. Det er desverre slik at i noen familier med dårlig økonomi så velger foreldrene å ha barna hjemme fordi barnehagen faktisk koster penger, de får kontantstøtte osv. Dette kan nok noen ganger være de barna som ikke får så mye stimulering hjemme og som faktisk kunne hatt utrolig utbytte av et slikt tilbud. Og her mener jeg ikke på noen måte dere som har svart i tråden her, det høres ut som om dere klarer å skape verdifulle dager hjemme med barnet.
Dette er jo en helt annen problemstilling. Disse barna kan du sikkert plukke ut allerede i barnehagen, om de hadde kommet dit. HI
Ja det har du nok rett i. Problemer er at det ofte er de som trenger det mest som ikke setter sine bein i en barnehage. Er jo derfor tilbudet om gratis kjernetid er kommet i noen storbyer. Og igjen så sikter jeg ikke til de som har kjekke og innholdsrike dager hjemme.
Skrevet

Du sier at du ønsker å sette ting i perspektiv. La meg hjelpe deg:

 

En del av de barna som er hjemme går sammen med unge mødre hvis eneste interesse er fest & moro og overlater barna til enhver som kan være barnevakt, som hver eneste måned er blakk og lager mange tråder på DIB om når overgangsstønaden kan være på konto.

 

Det er uttallige spørsmål om hvor tidlig man kan ha barnevakt, hvor mye vin man kan drikke og hvor lang tid man da må vente før man ammer....

 

Jeg på min side er tilhenger av barnehage, ikke bare for at vi jobber 100 % stilling begge to, men også for barnehagens betydning for barnas utvikling. Når vi ikke er på jobb bruker vi all vår tid på barna, og vi har ikke behov for barnevakt.

 

Så man kan kanskje si at mine barn som går i barnehage likevel er MER sammen med foreldrene enn mange av de barna som er så "heldige" å være hjemme med mor... ??

Skrevet

Jeg jobber som pedagogisk leder i barnehage, og jeg tør nesten ikke si dette. Men jeg tror ikke at en 1-2 åring har det største behovet for å være i barnehage, de kan ha det like bra hjemme. 1-åringene har ikke så stort behov for hverandre. Klart at de lærer av hverandre, men som oftest så leker de alene og ikke sammen. Men når barnet er 3 så er jeg enig i at det bør være i barnehage. For i den alderen er det viktig å lære seg de sosiale kodene, bli trygge på andre mennesker og få venner.

Jeg ønsker ikke at mitt barn skal i barnehage før det er nærmere 2.

Skrevet (endret)
Husk at barnehage primært eksisterer for at foreldrene trenger barnevakt, og ikke for at barna trenger barnehage. Hvordan tror dere i tilfelle barna hadde det før barnehagen ble oppfunnet? Led alle under omsorgssvikt? Barnehage er ikke en naturlig ting. Det er en samfunnskonstruksjon fordi vi gjerne heller vil jobbe, -for å tjene penger,tjene samfunnet eller realisere oss selv.... Selvfølgelig er foreldre fullt ut istand til å gi sine egne barn det de trenger for å vokse opp. Alt annet ville jo vært helt absurd. Jeg sier IKKE at barna ikke har det bra der.... Men om DU ønsker å ha barna hjemme litt lenger, trenger du ikke bekymre deg for at du kan gi det det det trenger,-hvis du vil! Uansett når barn begynner i barnehage vil det være noe nytt og en overgang. ønsker bare å sette ting litt i perspektiv.
Jeg er ganske enig med deg, foreldre kan bestemme selv selvsagt så lenge de er klare over hva de må forsake for og være hjemme, er da noe en må bestemme selv. Egentlig ett ganske bra innlegg av deg HI.

 

Men en ting lurer jeg litt på? Du skriver at barnehage ikke er en naturlig ting, og at det er en samfunns konstruksjon. Er ikke det litt og velge selv hva man ikke mener er naturlig? Penger er da også en samfunns konstruksjon, butikken vi går i kl 10 på morgenen for og kjøpe melk, avisen (som også er er en samfunns konstruksjon). Alle de ting vi ser på som naturlig er jo egentlig ikke naturlig, men de er det fordi det er sånn samfunnet utvikler seg og er noe som er i konstant utvikling.

Så av alle de samfunns konstruksjonene vi har, så velger du og kalle akkurat barnehage ikke naturlig? Er ikke det noe som skurrer litt der?

 

Beklager overdreven bruk av ordet samfunns konstruksjon :P

Endret av khm
Skrevet
Bakgrunnen for barnehagen er jo som mange her sier behovet for barnepass når mor gikk ut i arbeid utenfor hjemmet. Og som også de fleste vet var det jo flust av barn, voksne og eldre hjemme i "gamle dager" slik at mulighetene for sosialisering (etter datidens standard) var store. Barna sosialisertes inn i et liv slik man på den tiden mente var det man ønsket å leve. I dag er barnehagen blitt enormt mye mer enn barnepass. Foruten å være en arena for sosialisering, er det også en institusjon for læring og mestring for kommende år på skole, universitet og et komplekst voksen- og arbeidsliv. Det er himmelvide forskjeller på dagens levemåte og det som var vanlig på 60-70 tallet. Barnehagen i dag sosialiserer barna inn i den levemåten vi har i dette årtusen, og det mener jeg (og mange som vet mye om dette på et høyere nivå) hjemmet ikke kan greie på egenhånd. Faktisk! Som foreldre har vi ikke muligheter til å gi barna det de trenger for å mestre denne komplekse fremtiden, med alle de utfordringer, muligheter, teknologi og sosiale ferdigheter som ligger langt der fremme. Barnehagen har personale med spisskompetanse og et læringsmiljø (!) på dette området. Det er et faktum at man i en 1. klasse fort kan plukke ut de barna som har gått i barnehage og de som har gått glipp av denne første og grunnleggende "utdanningen". Derfor mener jeg at alle barn, uavhengig av hva foreldrene ønsker, burde få muligheten til å ta del i barnehagens utdanningstilbud. Som det er nå med noen barn som er uten barnehageplass, skapes det klasseskiller der disse barna blir hengende etter i utviklingen. Så JA! Alle barn bør få muligheten til å nyte godt av barnehagen!
Det er nettopp slik holdning som er med på å gjøre at jeg som forelder som ønsker å oppdra barna mine selv blir sett på som rar og hippi. Vi har gode rutiner, går i åpen bhg og besøker både barn, voksne og eldre og har en spennende hverdag. Ikke kom her og tro at barna ikke har det like bra som dem som går i bhg. Arhg! Irriterende holdninger!!!
Du får se når barna dine begynner på skolen da...

 

Eldste begynte på skolen i fjor høst og har klart seg utmerket. Læreren var imponert over kunnskapsnivået og interessen og har bare kommet med positive tilbakemeldinger. Ingen problemer med å samarbeide med de andre barna eller å leke. Det er jo ikke slik at vi har sittet alene hjemme i 6 år før ungen plutselig møtte andre folk når han begynte på skolen...

Skrevet
Husk at barnehage primært eksisterer for at foreldrene trenger barnevakt, og ikke for at barna trenger barnehage. Hvordan tror dere i tilfelle barna hadde det før barnehagen ble oppfunnet? Led alle under omsorgssvikt? Barnehage er ikke en naturlig ting. Det er en samfunnskonstruksjon fordi vi gjerne heller vil jobbe, -for å tjene penger,tjene samfunnet eller realisere oss selv.... Selvfølgelig er foreldre fullt ut istand til å gi sine egne barn det de trenger for å vokse opp. Alt annet ville jo vært helt absurd. Jeg sier IKKE at barna ikke har det bra der.... Men om DU ønsker å ha barna hjemme litt lenger, trenger du ikke bekymre deg for at du kan gi det det det trenger,-hvis du vil! Uansett når barn begynner i barnehage vil det være noe nytt og en overgang. ønsker bare å sette ting litt i perspektiv.
Jeg er ganske enig med deg, foreldre kan bestemme selv selvsagt så lenge de er klare over hva de må forsake for og være hjemme, er da noe en må bestemme selv. Egentlig ett ganske bra innlegg av deg HI. Men en ting lurer jeg litt på? Du skriver at barnehage ikke er en naturlig ting, og at det er en samfunns konstruksjon. Er ikke det litt og velge selv hva man ikke mener er naturlig? Penger er da også en samfunns konstruksjon, butikken vi går i kl 10 på morgenen for og kjøpe melk, avisen (som også er er en samfunns konstruksjon). Alle de ting vi ser på som naturlig er jo egentlig ikke naturlig, men de er det fordi det er sånn samfunnet utvikler seg og er noe som er i konstant utvikling. Så av alle de samfunns konstruksjonene vi har, så velger du og kalle akkurat barnehage ikke naturlig? Er ikke det noe som skurrer litt der? Beklager overdreven bruk av ordet samfunns konstruksjon :P

 

Joda, det er mange andre ting som heller ikke er naturlig. Men det kan man jo lage en annen diskusjon på?? :)-Om vi skulle begynne å bytte tjenester igjen f.eks? Er begeistret for det og jeg;) Veldig kjekt dersom pengesystemet skulle bryte sammen......Var jo mange som overlevde på det under krigen f.eks Aviser har jeg sluttet å lese for en god stund siden. Og, ja, jeg er ganske oppdatert og oppegående allikevel...hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...