Gå til innhold

Barnehage...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husk at barnehage primært eksisterer for at foreldrene trenger barnevakt, og ikke for at barna trenger barnehage. Hvordan tror dere i tilfelle barna hadde det før barnehagen ble oppfunnet? Led alle under omsorgssvikt? Barnehage er ikke en naturlig ting. Det er en samfunnskonstruksjon fordi vi gjerne heller vil jobbe, -for å tjene penger,tjene samfunnet eller realisere oss selv.... Selvfølgelig er foreldre fullt ut istand til å gi sine egne barn det de trenger for å vokse opp. Alt annet ville jo vært helt absurd.

Jeg sier IKKE at barna ikke har det bra der.... Men om DU ønsker å ha barna hjemme litt lenger, trenger du ikke bekymre deg for at du kan gi det det det trenger,-hvis du vil! Uansett når barn begynner i barnehage vil det være noe nytt og en overgang.

ønsker bare å sette ting litt i perspektiv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg vokste opp fikk man ikke begynne i barnehage før man var 3 år og siden jeg hadde yngre søsken så var mamma hjemme til jeg begynte på skolen og det var ikke noe "latmannsliv".

Jeg hadde ansvaret for å passe yngre søsken mens mamma gjorde husarbeid, lagde mat og slikt. Fra jeg var ganske så liten fikk jeg også ansvar for en del husarbeid, skrelle poteter, rydde i huset og i tillegg passe småsøsken hele dagen.

Slik var det for alle ungene i nabolaget. Enten så gjorde vi husarbeid eller så passer vi yngre søsken. Da jeg begynte på skolen var det ikke SFO så jeg passet søsken til mamma og pappa kom hjem fra jobb, satte på poteter, skrellet grønnsaker og slikt.

Ble kanskje mer selvstendig av en slik oppvekst, men husker at jeg misunte ungene som gikk i barnehage og som fikk leke hele dagen.

Skrevet

Helt enig!

Men om man velger å gå hjemme med barn over ett år, er det viktig at barnet har andre barn å leke med for å sosialisere seg. I "gamledager" da alle var hjemme med barna, hadde jo alle barn noen å leke med i nærheten. Nå krever det kanskje en innsats fra foreldreren som går hjemme å få dette til noen ganger i løpet av en uke. Ville bare få frem at det kanskje ikke er det beste å gå i skjørtene på mor hele uka.. Men om jeg hadde hatt mulighet til å gå hjemme til barnet var to år ville jeg absolutt gjort det.

Skrevet
Husk at barnehage primært eksisterer for at foreldrene trenger barnevakt, og ikke for at barna trenger barnehage. Hvordan tror dere i tilfelle barna hadde det før barnehagen ble oppfunnet? Led alle under omsorgssvikt? Barnehage er ikke en naturlig ting. Det er en samfunnskonstruksjon fordi vi gjerne heller vil jobbe, -for å tjene penger,tjene samfunnet eller realisere oss selv.... Selvfølgelig er foreldre fullt ut istand til å gi sine egne barn det de trenger for å vokse opp. Alt annet ville jo vært helt absurd. Jeg sier IKKE at barna ikke har det bra der.... Men om DU ønsker å ha barna hjemme litt lenger, trenger du ikke bekymre deg for at du kan gi det det det trenger,-hvis du vil! Uansett når barn begynner i barnehage vil det være noe nytt og en overgang. ønsker bare å sette ting litt i perspektiv.

Tror nok de fleste ville hatt barna sine hjemme om det var mulig, men som alenemor så har jeg ikke økonomi til det. Ingen jobb-ingen mat.. Men har vært student nå i 3 år og barna har hatt korte dager og fri når det var mulig, så gruer meg mye til jeg er i full jobb og barna må ha lange dager i bhg:(

Når det er sagt så har mitt ene barn veldig mye utbytte av å være i bhg. H*n er utviklingshemmet og har veldig lite språk. I bhg får h*n støttepedagog (hver dag), spesialpedagog (1 gang i uken), musikkterapeut(i gang i uken) og fysioterapeut(1 gang i uken) Hadde jeg hatt h*n hjemme hadde ikke h*n fått dette tilbudet.

Skrevet

nå er det jo ikke sånn at jeg på død og liv VIL ha ungen min i bhg. hadde jeg kunnet unngå det hadde jeg gjort det... I hvertfall utsatt det ett år eller to... men nå er det jo sånn at vi har utgifter slik som alle andre familier. Og for at dette skal gå rundt må også mor jobbe.... sånn er det iallefall hos oss og jeg tror ikke det er så veldig uvanlig for å si det sånn :P

Skrevet

Jeg gikk aldri i barnehage. Men fordi alle ungene i nabolaget gjorde det, sendte hun oss i barnepark (som var åpen fire timer noen dager i uka). Da slapp vi de laaange dagene i barnehage som mange barn har.. fikk både masse tid hjemme + leke med andre barn.

Skrevet

Ja, og at man trenger barnehage er jo helt fint:) Barna har det selvfølgelig helt bra der. Det som jeg reagerer litt på, er at det noen ganger kan virke som at noen tror det er synd på barn som er hjemme litt lenger. Og at de nødvendigvis går glipp av en hel masse viktige ting. Men disse viktige tingene klarer foreldrene selvfølgelig selv å bidra med om de vil det!

HI

Skrevet

Jada jada, barnehage er forferdelig og alt var mye bedre før da kvinner skulle være hjemme og passe barna...

Skrevet
Jada jada, barnehage er forferdelig og alt var mye bedre før da kvinner skulle være hjemme og passe barna...

Det er absolutt ikke det jeg sier!!!!! Barnehage er kjempefint, og alt var slett ikke mye bedre før.

Men det er IKKE synd på de som ikke går i barnehage,-de trenger IKKE nødvendigvis gå glipp av livsviktig læring.

Det er det jeg prøver å si.

Forstår du??? HI

Skrevet

Jeg tror barn har godt av å være sammen med flere enn bare foreldrene, og foreldrene har godt av å være litt uten barna. Kanskje ikke så mye som 8-9 timer hver dag, men dog.

Før i tiden var det gjerne andre barn i gata som heller ikke gikk i barnehage, og enda tidligere igjen så var det vanlig at større deler av familien bodde sammen, ikke bare mor, far og barn. Da var det kanskje både andre barn å leke med, og andre voksne å dele ansvaret med. Jeg tror begge deler er sunt for foreldre og barn, selv om det er blitt så populært å si at man gjerne vil være sammen med barna sine hele tiden, bare koser seg med dem og aldri blir sliten osv.

Selvfølgelig kan foreldre sørge for dette på andre måter enn barnehage hvis de vil det. Men barnehage er også en helt fin måte å gjøre dette på.

Skrevet
Jeg tror barn har godt av å være sammen med flere enn bare foreldrene, og foreldrene har godt av å være litt uten barna. Kanskje ikke så mye som 8-9 timer hver dag, men dog. Før i tiden var det gjerne andre barn i gata som heller ikke gikk i barnehage, og enda tidligere igjen så var det vanlig at større deler av familien bodde sammen, ikke bare mor, far og barn. Da var det kanskje både andre barn å leke med, og andre voksne å dele ansvaret med. Jeg tror begge deler er sunt for foreldre og barn, selv om det er blitt så populært å si at man gjerne vil være sammen med barna sine hele tiden, bare koser seg med dem og aldri blir sliten osv. Selvfølgelig kan foreldre sørge for dette på andre måter enn barnehage hvis de vil det. Men barnehage er også en helt fin måte å gjøre dette på.

Jada:) Jeg bare reagerer på endel utsagn om at barn nødvendigvis går glipp av så mye viktig, om de blir hjemme litt lenger. Noen ganger synes jeg det virker som at noen mener du bør ha dårlig samvittighet om du ikke sender barna i barnehage, men sørger for at de får det de trenger selv. Stakkars barn som må være hjemme alene med mor/far og ikke får være sammen med andre barn i barnehage...-satt på spissen;)

Det går fint an å sørge for at barna får være sammen med fler enn foreldrene, og at foreldrene får tid uten barn, uten barnehage.

Greia er jo at det finnes mange måter å gjøre det på.....HI

Skrevet

Det er absolutt ikke det jeg sier!!!!! Barnehage er kjempefint, og alt var slett ikke mye bedre før.

Men det er IKKE synd på de som ikke går i barnehage,-de trenger IKKE nødvendigvis gå glipp av livsviktig læring.

Det er det jeg prøver å si.

Forstår du??? HI

Jo, jeg forstår, kommentaren min var kanskje litt for sleivete. Beklager for det :) Greia er jo at i barnehagen så er barna i langt større grad sikret den nødvendige læringen og sosialiseringen, enn de er hjemme. Det er langt fra sikkert at foreldrene forstår hvor mye som skal til for å gi barnet det samme tilbudet. Hverdagen hjemme med barna romantiseres ofte med kosedager, baking osv. men virkeligheten er ikke sånn for dagen drukner ofte i hverdagslige gjøremål og andre ting som krever oss og stjeler tid fra barna.

Barnehagen startet i sin tid kun som barnepass for foreldre som måtte jobbe, men idag er det så langt mye mer. Barnehage idag nærmer seg en tidlig utdanningsinstitusjon for de små der målet er å gi de en god start i livet og legge grunnlaget for aktive, bevisste samfunnsdeltakere. Det er kvalifisert personale i barnehagen hvis eneste mål for dagen er å skape en god og nyttig dag for de små. Det kan godt hende at de små har det fint hjemme og at foreldrene kan konkurrere med barnehagetilbudet, men det trenger ikke være slik heller.

Skrevet
Det er absolutt ikke det jeg sier!!!!! Barnehage er kjempefint, og alt var slett ikke mye bedre før. Men det er IKKE synd på de som ikke går i barnehage,-de trenger IKKE nødvendigvis gå glipp av livsviktig læring. Det er det jeg prøver å si. Forstår du??? HI
Jo, jeg forstår, kommentaren min var kanskje litt for sleivete. Beklager for det :) Greia er jo at i barnehagen så er barna i langt større grad sikret den nødvendige læringen og sosialiseringen, enn de er hjemme. Det er langt fra sikkert at foreldrene forstår hvor mye som skal til for å gi barnet det samme tilbudet. Hverdagen hjemme med barna romantiseres ofte med kosedager, baking osv. men virkeligheten er ikke sånn for dagen drukner ofte i hverdagslige gjøremål og andre ting som krever oss og stjeler tid fra barna. Barnehagen startet i sin tid kun som barnepass for foreldre som måtte jobbe, men idag er det så langt mye mer. Barnehage idag nærmer seg en tidlig utdanningsinstitusjon for de små der målet er å gi de en god start i livet og legge grunnlaget for aktive, bevisste samfunnsdeltakere. Det er kvalifisert personale i barnehagen hvis eneste mål for dagen er å skape en god og nyttig dag for de små. Det kan godt hende at de små har det fint hjemme og at foreldrene kan konkurrere med barnehagetilbudet, men det trenger ikke være slik heller.

Tja,-det finnes vel både gode barnehager og gode foreldre;) Jeg har selv barn i barnehage, og er utdannet pedagog. Har hatt barn som har begynt tidlig og barn som har begynt seint. Har også hatt barn hele løpet i 3 forskjellige barnehager.

Jeg mener faktisk at barn IKKE har vondt av å begynne seinere i barnehage,-eller ikke gå i barnehage. Og foreldre trenger ikke bekymre seg om at barna går glipp av noe livsviktig,-om de selv gjør en innsats. Synes egentlig det er litt skremmende når vi mener at en omsorgsinstitusjon gir bedre omsorg enn oss som foreldre. å være mor og far er jo selve konseptet av omsorg, -om de er det på en god måte selvfølgelig. Barnehage skal jo i prinsippet gi den omsorgen familien og nærmiljøet ellers ville gitt....Og jeg håper virkelig ikke det blir en tidlig utdanningsinstitusjon. Skolen starter tidlig nok, og varer lenge nok i et menneskes liv.

Jeg mener derimot ikke at de som går i barnehage ikke har det helt flott.

Skrevet
Husk at barnehage primært eksisterer for at foreldrene trenger barnevakt, og ikke for at barna trenger barnehage. Hvordan tror dere i tilfelle barna hadde det før barnehagen ble oppfunnet? Led alle under omsorgssvikt? Barnehage er ikke en naturlig ting. Det er en samfunnskonstruksjon fordi vi gjerne heller vil jobbe, -for å tjene penger,tjene samfunnet eller realisere oss selv.... Selvfølgelig er foreldre fullt ut istand til å gi sine egne barn det de trenger for å vokse opp. Alt annet ville jo vært helt absurd. Jeg sier IKKE at barna ikke har det bra der.... Men om DU ønsker å ha barna hjemme litt lenger, trenger du ikke bekymre deg for at du kan gi det det det trenger,-hvis du vil! Uansett når barn begynner i barnehage vil det være noe nytt og en overgang. ønsker bare å sette ting litt i perspektiv.

Er hjemme med vesla på 19 mnd. Selv om vi er masse ute, tegner, maler o.s.v. merker jeg hun er begynt å bli rastløs. Ingen av venninnene mine er hjemme med små barn, og heller ingen i naboøaget. Når vi lever eldre søsken i bhg. vil hun helst vere igjen. Klart hun vil leke med andre småtroll!

Nei, barn lider ikke når de er hjemme med foreldrene litt ekstra. MEN; det var nok noe helt annet når vi voks opp. Når jeg var hjemme med min mamma var de andre venninnene mine det samme. Hadde alltid noen å leke med. For de fleste mammaene var jo hjemme da...

Skrevet
Er hjemme med vesla på 19 mnd. Selv om vi er masse ute, tegner, maler o.s.v. merker jeg hun er begynt å bli rastløs. Ingen av venninnene mine er hjemme med små barn, og heller ingen i naboøaget. Når vi lever eldre søsken i bhg. vil hun helst vere igjen. Klart hun vil leke med andre småtroll! Nei, barn lider ikke når de er hjemme med foreldrene litt ekstra. MEN; det var nok noe helt annet når vi voks opp. Når jeg var hjemme med min mamma var de andre venninnene mine det samme. Hadde alltid noen å leke med. For de fleste mammaene var jo hjemme da...

Ja, det er jeg enig i er en utfordring! HI

Skrevet

Bakgrunnen for barnehagen er jo som mange her sier behovet for barnepass når mor gikk ut i arbeid utenfor hjemmet. Og som også de fleste vet var det jo flust av barn, voksne og eldre hjemme i "gamle dager" slik at mulighetene for sosialisering (etter datidens standard) var store. Barna sosialisertes inn i et liv slik man på den tiden mente var det man ønsket å leve.

I dag er barnehagen blitt enormt mye mer enn barnepass. Foruten å være en arena for sosialisering, er det også en institusjon for læring og mestring for kommende år på skole, universitet og et komplekst voksen- og arbeidsliv. Det er himmelvide forskjeller på dagens levemåte og det som var vanlig på 60-70 tallet. Barnehagen i dag sosialiserer barna inn i den levemåten vi har i dette årtusen, og det mener jeg (og mange som vet mye om dette på et høyere nivå) hjemmet ikke kan greie på egenhånd. Faktisk!

Som foreldre har vi ikke muligheter til å gi barna det de trenger for å mestre denne komplekse fremtiden, med alle de utfordringer, muligheter, teknologi og sosiale ferdigheter som ligger langt der fremme. Barnehagen har personale med spisskompetanse og et læringsmiljø (!) på dette området. Det er et faktum at man i en 1. klasse fort kan plukke ut de barna som har gått i barnehage og de som har gått glipp av denne første og grunnleggende "utdanningen".

Derfor mener jeg at alle barn, uavhengig av hva foreldrene ønsker, burde få muligheten til å ta del i barnehagens utdanningstilbud. Som det er nå med noen barn som er uten barnehageplass, skapes det klasseskiller der disse barna blir hengende etter i utviklingen.

Så JA! Alle barn bør få muligheten til å nyte godt av barnehagen!

Skrevet

Helt ENIG HI!!! :-) :-) :-)

Skrevet

Vil heller jobbe enn å være med barna våres??

Hvilken verden lever du i??

Alle jeg kjenner gruer seg å begynne i jobb igjen for de kunne tenke seg å vært lengre hjemme med barna!

Men økonomisk sett så lar det seg dessverre ikke gjøre.

Så ikke kom med sånne dumme påstander!

Skrevet

Jeg er hjemme med min sønn på 14 mnd. og har planer om å ha han hjemme til han er ca.3 år. jeg tror ikke barnehage hadde vært noe ille for han, han hadde sikkert koset seg der sammen med de andre barna:-) men jeg får nå tro at han koser seg hjemme også:-) jeg sosialiserer han ved å benytte tilbudet om åpen barnehage, reise på svømming, besøke fritidsgårder osv.osv.

Jeg er en skikkelig hønemor og synes det er fantastisk å ha mulighet til å ha gutten hjemme lengst mulig ja:-) ser at han blir hyper og utålmodig rett som det er, men da må han jo bare aktiviseres:-) har man valgt å få barn, så har man jo valgt å få noen utfordringer også:-)

Skrevet
Som foreldre har vi ikke muligheter til å gi barna det de trenger for å mestre denne komplekse fremtiden, med alle de utfordringer, muligheter, teknologi og sosiale ferdigheter som ligger langt der fremme.

Det er et faktum at man i en 1. klasse fort kan plukke ut de barna som har gått i barnehage og de som har gått glipp av denne første og grunnleggende "utdanningen". Derfor mener jeg at alle barn, uavhengig av hva foreldrene ønsker, burde få muligheten til å ta del i barnehagens utdanningstilbud. Som det er nå med noen barn som er uten barnehageplass, skapes det klasseskiller der disse barna blir hengende etter i utviklingen.

Herlighet! Hvor finner du faglig tyngde som støtter slike påstander?

Skrevet
Bakgrunnen for barnehagen er jo som mange her sier behovet for barnepass når mor gikk ut i arbeid utenfor hjemmet. Og som også de fleste vet var det jo flust av barn, voksne og eldre hjemme i "gamle dager" slik at mulighetene for sosialisering (etter datidens standard) var store. Barna sosialisertes inn i et liv slik man på den tiden mente var det man ønsket å leve. I dag er barnehagen blitt enormt mye mer enn barnepass. Foruten å være en arena for sosialisering, er det også en institusjon for læring og mestring for kommende år på skole, universitet og et komplekst voksen- og arbeidsliv. Det er himmelvide forskjeller på dagens levemåte og det som var vanlig på 60-70 tallet. Barnehagen i dag sosialiserer barna inn i den levemåten vi har i dette årtusen, og det mener jeg (og mange som vet mye om dette på et høyere nivå) hjemmet ikke kan greie på egenhånd. Faktisk! Som foreldre har vi ikke muligheter til å gi barna det de trenger for å mestre denne komplekse fremtiden, med alle de utfordringer, muligheter, teknologi og sosiale ferdigheter som ligger langt der fremme. Barnehagen har personale med spisskompetanse og et læringsmiljø (!) på dette området. Det er et faktum at man i en 1. klasse fort kan plukke ut de barna som har gått i barnehage og de som har gått glipp av denne første og grunnleggende "utdanningen". Derfor mener jeg at alle barn, uavhengig av hva foreldrene ønsker, burde få muligheten til å ta del i barnehagens utdanningstilbud. Som det er nå med noen barn som er uten barnehageplass, skapes det klasseskiller der disse barna blir hengende etter i utviklingen. Så JA! Alle barn bør få muligheten til å nyte godt av barnehagen!

Det er nettopp slik holdning som er med på å gjøre at jeg som forelder som ønsker å oppdra barna mine selv blir sett på som rar og hippi. Vi har gode rutiner, går i åpen bhg og besøker både barn, voksne og eldre og har en spennende hverdag. Ikke kom her og tro at barna ikke har det like bra som dem som går i bhg. Arhg! Irriterende holdninger!!!

Skrevet

Sjønner rett og slett ikke samfunnet vi lever i...Barna skal fødes, men vi skal skal helsk ikkke få nyte barna våre og aller minst oppdra dei selv! Har IKKE sansen for å putte barna inn i barnehagen før dei er minst 3 - 4 år! Men staten syns det er viktigere å putte barna inn i barnehagen og oppdra alle til A 4 mennesker....! Alt skal være organisert og tilrettelagt så alle skal være like....ingen tenker på at inni disse små kroppene så er det forskjellige personligheter som ikke får utvikle seg på sitt plan lenger! Selfølgelig er det noen som trenger barnehage fordi at foreldrene ikke klarer å mestre dette av forskjellige årsaker, men flesteparten klarer dette fint selv dei første åra, og tenk på hva barn og foreldre går glipp av! Derfor burde det vært tilrettelagt for at flere som vil være hjemme med barna sine utover 1 års alderen burde få snledning til det med diverse goder og evt. skattelette hvis det er det økonomiske det står på! Jeg føler meg iallefall veldig heldig som kan gå hjemme og kose meg med barna mine!

Skrevet

Da jeg var gravid tenkte jeg at jeg skulle være noen år hjemme og kose meg med barnet mitt, jeg var drittlei jobben, gledet meg til å gjøre noe annet og syntes at de som leverte barna i barnehagen fra 1 års alder var idioter som ikke burde fått barn. Så fikk jeg barn, alt gikk ikke som det skulle følelsesmessig og da barnet var 10 måneder begynte det i barnehage samtidig som jeg begynte å jobbe. Jeg synes fremdeles at dette er for tidlig og sliter mye med tanker rundt dette, men sånn ble det. For meg var barnehagen "reddningen", ikke fordi jeg økonomisk måtte på arbeid men fordi jeg mentalt trengte det. Jeg har lært av dette at det er mange årsaker til ting. Men selvom jeg er en elendig mor, så mener jeg noe barmhjertig i forhold til det å ha barna i barnehage: hvis man har mulighet: la barna være korte dager, DET tror jeg er viktig.

Skrevet

Det er selvfølgelig helt supert at barn er i barnehage. Men det er faktisk også helt supert at de ikke er det. Det er det som er hele poenget mitt. Skremmende når noen faktisk mener at barn som ikke har gått i barnehage er mindre istand til å leve i samfunnet vårt. Tror ikke jeg liker et sånt samfunn:(

Kanskje vi like gjerne skal levere fra oss barna når de blir født til kompetente og utdannete mennesker som har greie på hvordan man skal ta vare på barn?? Mye bedre det enn sånne uerfarne foreldre uten spisskompetanse på området;) HI

Skrevet

Det med at man kan plukke ut de i en førsteklasse som ikke har gått i barnehage, kan jeg godt tro på.

Det er desverre slik at i noen familier med dårlig økonomi så velger foreldrene å ha barna hjemme fordi barnehagen faktisk koster penger, de får kontantstøtte osv. Dette kan nok noen ganger være de barna som ikke får så mye stimulering hjemme og som faktisk kunne hatt utrolig utbytte av et slikt tilbud.

Og her mener jeg ikke på noen måte dere som har svart i tråden her, det høres ut som om dere klarer å skape verdifulle dager hjemme med barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...