Gå til innhold

Desember-mamma'er: Hvordan har dere det? :)


Mango86

Anbefalte innlegg

Hvordan står det til med desember-mamma'ene her inne?

 

Jeg er nå 19+1 idag, og jeg har en dårlig dag idag. Måtte krype til korset og be om en 100% sykmelding pga bekkenet mitt. Har ringt "hele verdens" fysioterapeuter, kiropraktor, akupunktur osv for å prøve å få en time for å kanskje få litt orden på skrotten. Meeeen; Det er jo sommer (selv om det ikke føles slik ut) så alle har ferie eller fulle lister. I tillegg prøver jeg desperat å få meg ei jordmor, har ringt 4 forskjellige helsestasjoner idag i jakten, eneste ledige time er slutten av august. *sukk* Jeg er halvveis, men føler jeg har null og nada peiling på hva som venter meg i ukene fremover, og er veldig usikker på hva jeg kan foreta meg fortsatt, samt spise, hvor jeg skal føde osv osv... Skal ikke være lett! Så psyken er på bånn idag ja!

 

Kroppen har det igrunn ganske okay om en ser vekk fra bekkenet. Jeg har omtrent ikke mage (kun en bitte liten kul når jeg står, når jeg ligger er jeg flat som ei pannekake!). Var på ordinær UL for litt siden (18+2) og da sa dama der: "oi, her kan det ikke være store babyen siden du ikke har mage!". Vel, I proved her wrong! Babyen var ca 22 cm lang ;) hehe...

Puppene har jeg gitt opp, jeg orker ikke jakte på ny bh, så jeg lever i sportsbh hele døgnet :P Må vel anskaffe meg en skikkelig etterhvert...

Ja, og håret mitt er en katastrofe! Blir tynnere og tynnere, og det floker så mye når jeg vasker det jeg gruer meg til hver gang. Bruker nesten en hel balsam-flaske for å få løs flokene :P

 

Dere da? Hvordan er formen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som du har blitt offer av det norske fenomenet "fellesferie!" :P Har en engelsk kamerat som flyttet til Norge for noen år siden, og han fikk sjokk, hehe.

 

Her er formen overraskende bra. Venter nummer to, og så langt er formen like bra som den var sist. Hadde ingen problemer i forrige svangerskap, sett bort fra litt treg mage. Ser ut som det har fortsatt denne gangen. Merker jo at jeg blir litt fortere sliten, særlig med en 3-åring i huset, men det er bagateller. Var tilbake på jobb etter ferie i går, og merket at jeg blir litt støl i lysken (bekkenet) når jeg sitter, så er nøye på å forandre stilling og komme meg opp og gå ofte. Får se hvordan det utvikler seg. Om det blir værre så skal jeg kontakte en kiropraktor (tror jeg) på grünerløkka i Oslo som en venninne av meg gikk hos og var kjempefornøyd med! Hun hadde begynnende bekkenløsning, men den ble helt borte etter å ha vært hos henne.

 

Ellers er håret helt normalt her. Forrige gang mistet jeg en del hår etter mini ble et par måneder gammel, men ikke før det. Puppene har vokst, og jeg har gått til innkjøp av et par nye bh-er. Hadde mage fra før, så gravidmagen er ikke så veldig synlig med mindre man studerer litt. Når jeg ligger på ryggen er den godt synlig og den kjennes godt. De siste halvannen ukene (er 20+4) har det vært masse aktivitet i magen, og det er veldig kos.

 

Så sånn står det til her i gården. Har faktisk ingen ting å klage på, bortsett fra litt treg mage innimellom denne gangen også, men det går i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uken er alt æsj :P

Bekkenløsning som blomstrer for fult.

Kjempesliten pga alt jeg prøver å få gjort hjemme.

Og oppå det hele ble begge hestene mine syke, så ble masse styr med dyrlege osv.

Ene fikk infeksjon i benet etter et sår, andre betennelse i ene øyet.

Så har styret med dyra og sårstell, sprøyter,salver osv.

Pluss å slippe de inn og ut og gjøre rent for de.

Gubben er 2 uker borte og alt dette skjedde jo samtidig :P

Fikk avslag på en forsikringssak, så må ordne med advokat.

Gresset gror, hekken er grusom og kjøkken og bad bomba.

Masse kviser og tørr hud, fett hår og vann i kroppen.

Og jeg sover dårlig om natta..

Pluss en grinete tenåring i hus:P

men det blir vel bedre etter hvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen idag er ganske okay igrunn. Tror jeg gråt og raste fra meg igår :P

Har spandert på meg enda ei joggebukse fra BikBok, den var så behagelig på selv om den er lav i livet (strikket plassert under magen), så jeg bor i joggebukse nå :) Den er såpass fin jeg kan faktisk bruke den på butikken om jeg ikke gidder skifte! I tillegg spanderte jeg på meg ei stoooooor kurv med bringebær som jeg har småspist på hele ettermiddagen. Ja, også tatt en høyst fortjent middagshvil på hele 2 timer! hehe... Håper at resten av kvelden blir like bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel egentlig si at jeg har det supert:) er bare trøtt om morgenen og så lenge jeg får sneket til meg en liten lur under barnetv så klarer jeg å holde meg våken til 22-23 på kvelden:) hi hi:)

 

Buksene begynner å bli litt trange i knappen, så nå er det vel på tide å finne en løsning på problemet. Er 18 uker på lørdag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

formen har ikke vært bra de siste 2 ukene. var sykemeldt forrige uke grunnet bekkenløsning og så langt denne uken har jeg jobbet 3 dager på rad og følt meg jævlig alle dagene. har omtrent falt i koma hver natt men stått opp og følt at jeg ikke har sovet i det hele tatt. våknet med hodepine og stiv nakke og bekkenløsning smerter. etter 8 timer jobb så kryper jeg hjem. glad nyhet midt oppi alt dette var UL på mandag der alt så bra ut og lille gutten var sterk og velutviklet og nusselig. gleder meg til ferien. siste dag på jobb er imorgen. om jeg klarer å komme meg på jobb idag og imorgen da.

 

ellers kjenner jeg ikke håret mitt lenger.. har gitt opp. :P gitt opp sminke omtrent da øynene har blitt sensitiv. blør veldig lett fra nesen og tannkjøttet. energi nivå på bunn egentlig, mest på grunn av bekkenløsning.

 

På UL fant de ut at morkaken ligger fremme på magen så det demper spark så har ikke kjent noe enda.

 

er 20+1 - nådd halvveis :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har det helt topp, formen er fin, merker egentlig ikke at jeg er gravid bortsett fra at jeg blir større og kjenner babyen sparke/bevege seg :)

Så har hatt et supert svangerskap hittil! Endelig synes magen også! ;)

Er 20+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er 22+6 i dag, og har den siste drøye uka slitt med ryggen, trolig bekkensmerter, ikke bekkenløsning. Sliter med å finne en behagelig måte å sove på, og å bevege meg nok i løpet av en dag. Har en stillesittende jobb, men prøver å ut å gå så mye som mulig.

 

Håret mitt HAR vært helt blæ, men nå er det veldig fint, i love it!

 

Har slitt med matlysta også etter at den daglige konstante kvalmen ga seg, så å finne på hva man skal spise hver dag er et slit!

 

Babyen rører mye på seg, synes det er så koselig :)

Magen har virkelig vokst siste ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er formen grei, og med det mener jeg at jeg har vært kvalmefri i noen uker :P Men ryggen/bekkenet er ikke helt bra, og blodtrykket lavt så veldig fort sliten og svimmel så det blir sykemelding når ferien er slutt... Blir leeenge å gå hjemme, men sånn har det vært de andre gangene også, så det skal nå gå denne gangen også :) Jeg er bare glad kvalmen er borte :)

 

Koser meg med å kjenne liv da, og i går fikk mannen kjenne også til stor glede for ham :)

 

Er 20+2 nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanutten: Hvorfor vente til etter ferien med sykemelding? Og du blir sykemeldt nå kan du spare ferien til neste år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har pleiepenger for eldste sønnen vår ut august, da har man jo egentlig ikke ferie i den forstand, så om jeg hadde blitt sykemeldt før ferien i stedenfor hadde ingenting å si siden det ikke er noe å øverføre til neste år :) Jeg skulle egentlig ha blitt sykemeldt før, men utbetalingene ville vært det samme, bare mer papirarbeid for nav, så de anbefalte å vente til pleiepengene var gått ut i august før jeg ble sykemeldt. Hun jeg pratet med sa at papirbehandling i nav og sommerferie er ingen god kombinasjon :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner! Papirer og Nav - det kunne vært skrevet mye om det, men det ville jo bare blitt mer papir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har fått en haug (!) med papirer nå som jeg ikke skjønner kvidderet av... Permisjonspapirer o.l. Om jeg skal ha 47 uker med 100% eller 57 uker med 80% er jeg såååå usikker på! Noen tanker på permisjonstiden dere andre?

 

Jeg er fortsatt sykmeldt :( Svimmelhet med påfølgende kvalme, og bekkenet er helt på styr, venter fortsatt på time til fysio...

 

Jeg KJEDER meg! Alle er jo på jobb, skole eller opptatt med barn o.l. Prøver å drepe litt tid med å kikke på babyting på nettet. Så jeg har bestemt meg for Emmaljunga CC (pga lav vekt), samt en babykurv til å ha på stua til dagsoving i. Tenkte å kjøpe det i Sverige, så skal snart hive meg rundt å bestille så det står der klar til henting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fått halsbrann i tillegg til bekkenløsning/låsing fra helvete.

men lille snoopy sparker som bare det. det veier opp for alt.

er i uke 23 nå. skal til legen imorgen og få sykemelding... again... åhhhhhhhhhhhhh....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg syns det er fasinerende at jeg aldri har vært så syk som etter jeg ble gravid. Normalt sett er jeg en veldig frisk person, hatt noen halsbetennelser og omgangssyken noen ganger i mitt liv, men ALDRI vært så syk og dårlig som etter jeg ble gravid. Og graviditet som ikke er en sykdom da du... *sukk* :P

Kvalme, oppkast, halsbrann, leggkramper, svimmelhet, bekkenløsning og selvfølgelig hals- og bihulebetennelse... Skal tro hva det neste er? :P hehe...

 

Idag har formen vært såpass bra jeg har vært på noen kjøpesenter. Gikk ikke lenge, det tåler ikke bekkenet mitt, men jeg fant noen fine klær til babyen :) Jeg har begynt å sortere hva jeg har, og hva jeg trenger. Må kjøpe noen flere ull-bodyer og bytte ene strømpebuksen jeg kjøpte idag. Har fått bestilt Emmaljunga City Cross med City Bag, stelleveske, regntrekk og fotpose på en butikk i Sverige, og nå må jeg snart få i gang litt orden på barnerommet som har blitt brukt som rote-rom ;)

Gleder meg til å få litt orden i kaoset hjemme, og håper jeg holder meg i form resten av svangerskapet nå! Bare 17 uker igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det var som å beskrive meg Mango86. bekkenløsning, halsbrann, fikk bronkitt i helgen som gikk over til influensa, svimmelhet og leggkramper. i tillegg har jeg begynt å besøke toalettet hvert 5 minutt igjen. lurer på hva som venter meg rundt neste hjørne.

 

har blitt sykemeldt til 24. og skal på 2.svg.kontroll på mandag og tilbake til legen igjen den 24. skal begynne på svg.skp.yoga og har meldt meg på lamaze kurs som starter i oktober. skal begynne på førerkortet og når skolene starter igjen snart skal jeg begynne med å svømme litt for å avlaste ryggen. magen har blitt stor og har lagt på meg 6 kilo så langt. er 24 +0 imorgen. så nå er vekta på 90 kg. HJELP.

begynner så vidt å komme meg igjen etter influensa/bronkitt OG handlet litt klær idag til både baby og meg selv.

 

får vogn på mandag/tirsdag og ole brumm veggdekorene kommer snart. skal starte med baby rom renovering. team: ole brumm. :P

hvis formen skal dale nedover og nedover så må jeg bare starte med alt nå og ta det litt og litt frem til termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

formen er grei,men er fryktelig lei.Det er liksom litt slitsomt å ha noe inne i magen,det føles så fullt inni der.klarer ikke bøye meg uten at det er noe som setter en stopper eller når jeg strekker meg,strammer noe veldig.Vet jo at jeg bare blir større og større nå,så blir jo ikke akkurat noe bedre.I tillegg så sover jeg nesten ikke om natten,da det kribler i beina:(og det tar på noe veldig.Gleder meg så fælt til jeg er ferdig..håper til og med og føde litt før termin.er forresten i uke 25:)

Endret av cindy85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har dere hatt deres første jordmor-time?

Jeg var hos jordmor denne uken, en MYE bedre opplevelse enn hva jeg har blitt møtt med hos lege! Fikk en pose full i bøker og informasjon :) Fikk også beskjed om å ta tran, samt spise mye frukt og grønsaker (noe jeg gjør), og minst 3 produkter melk pr dag. Ble proppa full i informasjon på den timen jeg var der hos henne. Veldig koselig dame, og følte meg mer tatt vare på etter timen. Jordmor leste meg som en bok også, så jeg har fått mye tips og råd fremover mtp at jeg føler meg veldig nervøs og stressa for "alt". Hun kunne også søke meg til psykolog med spesialfelt graviditet og svangerskap om jeg ønsker å snakke mer. Jeg har ikke takket ja direkte til det, men syns det var ett fint tilbud fra henne! Så jeg føler meg lettere nå enn tidligere, bare for noen faktisk er der og tenker på meg og mitt beste. Legetime føler jeg er bortkastet tid siden hun bare klimprer på dataen når jeg er der, legen lytter ikke til meg, kun skriver ut sykmelding. Fikk også beskjed om jeg ikke hadde noe å gjør på jobb fremover heller siden jeg er så stresset/nervøs som gjør meg fysisk og psykisk sliten. Jobb=mer å tenke på= mer stress= uheldig for både meg og baby. Så det blir kanskje svangerskapspenger resten av tiden... Føler meg litt lettet, selv om jeg kunne tenkt meg å vært i jobb lengst mulig. Men jeg må tenke på babyen, ikke bare meg selv!

 

Har ikke fått handlet noe store ting enda (som seng, vogn osv), men det kommer forhåpentligvis neste uke. Skal få hjelp av min mamma til å kjøpe og montere på barnerommet. Så da blir det kun innrede og vaske opp tøy når det nærmer seg. Tror ikke jeg setter mannen i gang med å vaske tøy og innrede, men han skal få montere kommoden til barnetøyet, aner meg det er tungt og masse skruer! hehe...

Og formen er så om så, fått en UVI, merker det heldigvis ikke selv forutenom at jeg må tisse ofte, ellers ingen ubehag. Prøve er sendt inn til dyrkning, så får vel svar neste uke. Litt svimmel og uvel i perioder, og bekkenet har faktisk vært ganske bra lenge nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg valgte å gå til helsestasjon/jordmor med engang. har nå vært hos henne 2 ganger og mitt 3. svangerskapskontroll er i september. Tok med sambo forrige gang så han skulle få litt info også. :P

måtte jo til legen grunnet bekkenløsning og sykemelding for 2 uker siden og da glemte jeg selvfølgelig helsekortet. Så legen overkjørte meg og jordmor fullstendig og tok alle blodprøver engang til og måling av mage og alt som hørte med. først tenkte jeg.. herregud hva som skjer.. også tenkte jeg jaja.. ikke gale å ha blitt sjekket to ganger. hehe..

så kom svarene. i følge jordmor etter 1. svg.sk.kont. hadde jeg D-vitaming mangel i den grad at det ikke var nok med tran. måtte kjøpe ekstra på apotek. som de fleste kanskje har lest her inne så stoler jeg mer på min egen intuisjon og hører på eldre generasjon og vil ha flere tester før jeg bare blindt hører på en person så jeg fortsatte med tran og tok ikke noe ekstra. så etter legens blodprøve 2 måneder etter så sa han at jeg ikke hadde d-vitamin mangel i det hele tatt. at jeg skulle fortsette med tran men må begynne med folsyre igjen fordi jeg hadde lav b-11 vitamin. og de tidligere testene fra jordmor viteingen indikasjon på det????? hallo i luken... og de sendte meg for å ta en glukose test bare fordi jeg er overvektig selv om jeg ikke har hatt noen symptomer på sukkersyke eller svangerskapdiabetes eller stoffskifte problemer. herregud... MEN jeg måtte mase meg fram til å ta en ny toksoplasmose for jeg hadde vært i utlandet og passet 5 katter i en 2-3 ukers periode. DET måtte jeg mase meg frem til, men glukosetest som ikke hadde noe mål og mening, det ble jeg direkte henvist til. Så nå skal jeg tilbake imorgen for å ta blodprøve for dette, og tilbake etter 3 dager for å få svar på det??? jordmor sier at legen gir meg så mange timer fordi de tjener penger på det..... ikke vet jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... har på følelsen av at jordmor og leger nesten kjemper om oss. Forrige svangerskap så gikk jeg bare til legen første kontrollen, og så til jordmor på alle de vanlige kontrollene fra uke 24. Var superfornøyd med jordmora jeg hadde, og skulle ønske jeg kunne få henne igjen. Men vi har flyttet ut av Oslo-gryta siden den gang. Soknet til Gamle Oslo helsestasjon, som er Norges største visstnok.

 

Denne gangen hadde jeg to kontroller hos legen. Uke 8 og 13. Ringte selv jordmor i begynnelsen av sommeren, og fikk time i uke 24. Men på legetimen i uke 13 fikk jeg og ny time hos legen i uke 25. Hadde planer om å kansellere den timen. Var hos JM og hun var hyggelig. Hadde bittelitt spor av sukker i urinen, så hun mente jeg kunne bruke legetimen uken etter til å gå innom med en ny urinprøve, slik at vi kunne sjekke om det var et engangstilfelle. Jeg ringte så legen for å forklare at jeg ikke trengte en svangerskapskonsultasjon, men bare at de skulle sjekke urin. Fikk da beskjed at jeg bare kunne beholde timen. Jaja... Dro til legen med urinprøve, og han tok også prøve på korttids- og langtids blodsukker. Begge prøvene så fine ut, og ingen sukker i urinen. Men så begynte han å bable om at det var så typisk jordmor å ta konsultasjoner fra han, og at han kan da gi like fullverdig tilbud og bla bla.... Men det var jo jeg som ringte jordmor, ikke motsatt. Han er litt snodig han legen min. Han gjør jobben sin, men har hatt noen merkelige samtaler med han, som i grunn går mest på politikk...

 

Uansett, formen min er hvertfall bra. Fortsatt mer sliten enn vanlig på kveldene, men ingen tegn til bekkenløsning heldigvis. Jobber fortsatt fullt og har et håp om at jeg kan fortsette med det til jeg skal ut i permisjon. Jobbet helt ut sist, så bør ikke være noen grunn til å ikke gjøre det denne gangen og. Er sjeleglad for at formen holder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanuts: alle med bmi over 30 eller 32, tror jeg det er,ved starten av graviditeten må til glukosetest, så ikke ta akkurat det personlig! At testene gir ulike svar kan være helt tilfeldig - dagsform, hormoner og tidspunkt på dagen spiller inn. Holder med deg i at du hører på magefølelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanuts: alle med bmi over 30 eller 32, tror jeg det er,ved starten av graviditeten må til glukosetest, så ikke ta akkurat det personlig! At testene gir ulike svar kan være helt tilfeldig - dagsform, hormoner og tidspunkt på dagen spiller inn. Holder med deg i at du hører på magefølelsen!

 

takk :P tar alt personlig her :P hormoner :P

svaret på prøven kom tilbake. alt var ok. når jeg vet så vet jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sendt fra jordmor til legekontoret mitt med urinprøve da jeg hadde spor av blod og leukocytter i urinen. Leverte bare prøven i luken på legekontoret og gav beskjed om den skulle sendes inn til dyrkning. Hørte ikke noe mer fra legekontoret om den (de hverken ringte eller sendte brev). Kanskje de ble litt "snurt" på legekontoret? hehe... Jaja, tar det som ett godt tegn når jeg ikke har hørt noe, da er det vel ikke noe galt heller håper jeg!

Jeg skal også ta glucosebelastning, men jeg aner ikke når. Har ikke fått noe mer informasjon om det, utenom at jeg faktisk skal ta pga BMI over 30.

 

Ja, også har jeg vært på 3D-UL :) Var på ultralydklinikken på Lysaker ilag med samboer. Var veldig spent, mange har sagt så forskjellig om 3D, men vi ble fornøyde iallefall! Betalte 1200 kroner, var der ca 40 minutt og fikk se mye til knøttet, i tillegg fikk vi noen bilder og en dvd med både bilder og små filmsnutter :) Også fikk vi bekreftet at det virkelig er en gutt fortsatt! Veldig morro!

 

I morgen, om formen er bra vel og merke (skikkelig mageverk nå), så skal jeg rydde det som skal bli barnerommet og begynne å montere opp kommode, seng og vugge! Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

idag var jeg på min 3. svangerskapskontroll. på hele 60 minutter. har gått opp 11 kg så langt. hjelp. på papiret ser det helt jævlig ut, men jeg føler selv at jeg egentlig ikke bryr meg så mye. :P spiser normalt. har ikke ekstra inntak av noe spesielt. drikker cola 2-3 ganger i uka og spiser litt sjokolade her og der. har fått lyst på søte ting nå i det siste. kjøpte kosttilskudd for gravide. formen er ok, men veldig øm i livmoren, spesielt helt nede med blæren. men lille kjøttbollen sparker masse og har det veldig bra føler jeg. snakker masse med han, mest kose snakk. og litt flørting. tror han forstår at jeg koser med han for han sparker masse når jeg snakker til han og trykker på han her og der. hihihi :P

snart er jeg 29 uker på vei og gleder meg masse. Er sulten hele tiden. prøver å spise ofte men lite. Hjerte hans slo mellom 130 og 140. var det ikke litt lite.. vi spøker med det at han er veldig avslappet. har kjøpt yoga for gravide dvd og fikk beskjed av jordmor idag at selv om det er vondt så må jeg prøve å være i bevegelse. hun syns jeg skulle gi svømmingen en sjanse til og heller bare tåle å ha vondt dagen etter, nå som jeg allikevel er sykemeldt. høres egentlig fornuftig ut. har jo ikke barn fra før og det gjør ingenting om jeg daffer på sofaen etter svømming og yoga så lenge jeg får en halvtimes mosjon hver dag.

 

åssen går det med dere damer? hvor mye har dere gått opp/ned totalt så langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...