Gå til innhold

Reise med spedbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

og flyet går sent. Flyet går fra Spania og mellomlander i Oslo. Neste fly går kl 22 i Oslo. Hva tenker dere om det siden det er ett spedbarn som skal være med? Alle andre flybillettene var kjempe dyre og har ikke råd til så dyre billetter... Vi har familie i Spania. Bestemor og onkel som bor der. Altså min mamma og min bror. Er jeg ei dårlig mor som reiser så sent med gullet mitt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er babyen da?

Det er vel uansett en enganghendelse(eller noe som ikke skjer så ofte). Jeg hadde ikke ofret det en tanke.

Skrevet

sånn er det å reise av å til ;) det går nok fint.

Skrevet

Mener du at du ikke hadde gjort det? Heller betalt 3000 kr ekstra eller ikke besøkt familien? Hun er nå 9 mnd. og er 11 mnd når vi skal reise.

Ja blir bare en engangshendelse :)

Gjest peacock
Skrevet

Om dere har en reisetrille kan hun kanskje sove i den på flyplassen? Ellers kanskje hun kan sove i armene på dere eller i ledige myke seter ved gaten/på flyet?

Anbefaler å gjennomføre rutinene til noenlunde vanlige tider (spising, tannpuss, pysj osv) og så ellers la babyen styre søvnen selv. Vi har flere ganger reist på rare tidspunkter, og ikke hatt problemer i det hele tatt :-) På fly har vi hatt et sete ledig til babyen, og med et helseteppe over og selen rundt maven har han sovet kjempefint der :-) Veldig fint å ta med et teppe/kosebamse eller liknende som babyen kjenner lukten på :-)

Skrevet

Mye mindre problem å reise med spebarn, enn med et større barn.

Skrevet
Mener du at du ikke hadde gjort det? Heller betalt 3000 kr ekstra eller ikke besøkt familien? Hun er nå 9 mnd. og er 11 mnd når vi skal reise. Ja blir bare en engangshendelse :)

Hadde gjort det uten problemer

Anonym #2

Skrevet

Ei tulle på 11 måneder er ikke noe spedbarn, det er en baby som straks blir smårolling :D Veldig mange reiser med fly med barn på denne alderen, så tror ikke du vil få merkelige blikk altså ;)

Utover det så er det du som vet dette best. Du kjenner ditt barn. Er hun en tålmodig jente med godt sovehjerte, så kjør på. Er hun en sta og bestemt jente som sover dårlig og fort blir rasende/fortvilet om rutiner endres, så hadde jeg nok tenkt meg godt om. Barn er så utrolig forskjellige, så du må selv finne ut om barnet ditt er "robust"og "føyelig" nok, og hvor mye energi og ressurser du har som mamma om noe skulle hende (som f eks hylskriking hele flyturen).

Anbefaler bæresele på det sterkeste på flyplassen; den kan du bare stappe i veska når du ikke trenger den. Prøv å få barnet til å amme eller sutte på smokk eller flaske under letting og landing for å motvirke smertefulle trykk i ørene. Ha alltid drikke lett tilgjengelig + noe å knaske på (f eks polarbrød eller riskjeks) for å forlenge tålmodigheten til vesla i f eks innsjekkingskø/passkontroll.

Skrevet

Ok tusen takk for svar:)) Hmm det står når man skal bestille flybillett spedbarn opptil 2 år. Fra hvilken alder er ett barn ett spedbarn?

Vi har reist flere ganger før og d gikk kjempe bra. Hun har vært så rolig men nå er hun eldre og jeg merker godt at hun har blitt mere bestemt og vet allerede hva hun vil hehe;)

Jeg er mere bekymret for at flyet går så sent hjem igjen og at det kan bli ganske tøfft....

Skrevet

Vel, det kommer jo an på spedbarnet. Hvor gammel er denne babyen? Stor forskjell på en 2åring og en på 2mnd feks. En på 2 mnd har jo ikke noe formenning om tid og rom, mens en på 2år kan fort bli overtrøtt.. En sen kveld skader derimot ingen. Så jeg ville ikke tenkt på det..

Og ja, jeg vet at en 2åring ikke er et spedbarn sånn egentlig, men det telles som spedbarn på billetten. :P

Skrevet

Babyen min er nå 9 mnd :) kalles ikke spedbarn men baby enda? hi

Skrevet
Babyen min er nå 9 mnd :) kalles ikke spedbarn men baby enda? hi

De er spedbarn opp til 12 mnd. I reiselivssammenheng er de spedbarn opp til 2 år.

Skrevet

Isåfall er jeg en enda værre mamma:) vi drar til spania og flyet hjem går omtrent i samme tider, reiser med ei på 4 og ei på 3mnd:) når rutinene er i orden ellers tror jeg absolutt ikke verken den ene eller den andre tar skade av en kveld med litt rangling:) tar med mei thai til minste å sove i, og største sover på fanget mens vi venter dersom hun ønsker. Ser egentlig for meg at soving ikke er alternativ siden hun elsker flyplasser og alt som skjer,så da blir d heller en sein morgen dagen etter;)

Skrevet

Takk for svar:)) Reiser du aleine #13? Jeg skal reise med jenta mi aleine og gruer meg. Husker sist var det ganske slitsomt i.o.m. at hun har jo vært rolig men likevel var det anstrengende for jeg hadde ikke en hjelpende hånd innimellom. Jeg måtte spørre ofte om hjelp de som jobbet der og andre folk. Synes at mange er lite hjelpsomme når dem ser at noen trenger hjelp. Skjeldent noen spørr: "Kan jeg hjelpe deg med noe?" Faktisk bare engang jeg opplevde noen spurte meg om jeg trengte hjelp og det var ikke en som jobbet på flyplassen/flyet. Hvordan opplevde du/dere det?

Skrevet

Har reist med baby og barn til syden mange ganger...nå sist i Juni med en på 14 mnd. + 5 barn til uten problemer så dette kommer til å gå helt fint skal du se! :-) Sistgang så reiste vi også hjem på natten pga. det vaf det eneste ledige. Alle barn under 2 år sitter i sele festet på din sele under oppstigning og nedstigning og landing...er babyen våken er det lurt å amme eller gi smokk eller flaske for å hindre dotter i ørene, noe som ikke er behagelig for små barn heller og dei lett begynner å gråte av. Det er helt vanlig å reise med små barn på fly...også på natten så det må du ikke tenke på, men om du har mulighet for å ha med noe barnet kan sitte i elller liknende så er det lurt. Vi har bl.a hatt med bæremeis for det kan bli ei stund å vente på flyplassene....eller en lett sammenleggbsr paraplytrille. God tur! :-)

Skrevet

Det er ikke nor problem å reise med babyer , jeg reiste selv med min når han var 4 mnd til sør amerika , han var sååå flink , han sov omtrent hele veien :) oppførte seg skikkelig bra :) Var mye lettere den gangen en det det var sist gang da han var 1,5 år :)

Skrevet

Hva har dere brukt å ta med dere når dere reiste med baby/spedbarn? Hva slags mat og hvor mye? Når man reiser til syden burde man ta med seg all maten fra Norge og ikke kjøpe det der? hi

Gjest peacock
Skrevet

Vi tok med grøt, frukt og noen middagsglass (3 uker i Spanien). De har middagsglass der, og han likte de godt. 8mndglassene er purert helt. Grøt har de i store supermarkeder og på apoteker (nestle uten tilsatt sukker), men vi hadde med tilstrekkelig. De har ikke like mye utvalg som her. Frukten fra Norge brukte vi ikke opp, men de har i hvert fall frukt på glass. Vi pakket al maten sammen med barnevognen.

Vi tok med nok grøt til å gi tre måltider hver dag, i tilfelle han ikke ville ha noe annet. Det var lurt.

Bleier koster omtrent det samme som her (Pampers), men det er vanskelig å finne noe uten parfume, og de har ikke billigbleier. Vi hadde med herfra. Våtservietter er også smart å ta med.

God tur!

Skrevet

Håper for de andre på flyet at babyen din ikke hyler hele veien da.. :P Lite som er mer slitsomt enn å høre på det. De har jo også betalt for sine billetter.

Og btw: Joda, jeg har barn, men dro de ikke med utenlands før de var over 3 år.

Skrevet

Ja det håpa i au både for de andre og meg selv :P Grunnen til at jeg reiser mye med tuppa mi er fordi jeg har familie utenlands. Både min far, mor og min bror. Synes det er viktig å besøke dem og at hun blir vant til å reise :) Hun er ikke ett år engang og så bereist allerede :P jeg er mest bekymret over at flyet går fra Oslo så sent. Så kan hende det blir en del skriking pga at hun er trøtt...

Skrevet
Ja det håpa i au både for de andre og meg selv :P Grunnen til at jeg reiser mye med tuppa mi er fordi jeg har familie utenlands. Både min far, mor og min bror. Synes det er viktig å besøke dem og at hun blir vant til å reise :) Hun er ikke ett år engang og så bereist allerede :P jeg er mest bekymret over at flyet går fra Oslo så sent. Så kan hende det blir en del skriking pga at hun er trøtt...

Uff a meg ja det skjønner jeg godt.. Min baby på 11 mnd hadde blitt dypt fortvila om jeg hadde dratt ham gjennom check-in, sikkerhetskontroller og neonlys lenge etter leggetid, og prøvd å buksere ham på fanget mitt mens flykapteinen gnåler over høyttalerne midt på natta. Men nå har han aldri hatt noe godt sovehjerte/reisehjerte. Vi var nettopp en uke på camping i Sverige, og han kvitterte med å få stress-diarè og en drama-queen-like personlighet fra dag 2 og frem til dagen etter at vi kom hjem.. Herrlig!! :P

Mine tips: dersom ungen din trives i bæresele; bruk det så mye som mulig. Din kropp = trygghet i forvirrende timer hvor hun egentlig skulle ha ligget rolig i senga si. Bruk kosekluter/smokk og trygge ting som hun forbinder med søvn. Prøv å oppholde deg i rolige og mørke områder. Mange er heldige og har unger som våkner seint om de legges seint, håper du har en slik. Min våkner tidligere jo seinere han legges...

Skrevet

Bare reis du. Det "verste" som kan skje er at hun skriker fordi hun er overtrøtt, ikke sant? Og det er jo ikke så ille i grunn :) Vi reiste til Spania og der var det en overtrøtt ettåring som hyyylte i 2 timer før han sovnet. Så at foreldrene stresset litt men de fleste på flyet var forståelsesfulle og det gikk helt fint. Og så sovner de jo som regel til slutt :)

Skrevet

Det går nok fint:) jeg reiste alene til Tyrkia da min datter var 3,5 mnd. Mellomlandet i Amsterdam, og måtte vente der i 4 timer før flyet til Tyrkia gikk. Var ikke noe problem. Det går nok kjempe fint:)

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar:)) jeg tenkte igrunn å ta med reisevogn istedenfor bæresele. Eller anbefaler dere bæresele framfor reisevogn? Lettere for henne å sove i en vogn tenker jeg da:) og jeg slipper å bære på henne for hun begynner å bli ganske tung hehe:P

Skrevet
Tusen takk for mange gode svar:)) jeg tenkte igrunn å ta med reisevogn istedenfor bæresele. Eller anbefaler dere bæresele framfor reisevogn? Lettere for henne å sove i en vogn tenker jeg da:) og jeg slipper å bære på henne for hun begynner å bli ganske tung hehe:P

Så lenge du får bært med deg alt inn og ut av flyet + gjennom sikkerhetssjekker, passkontroller osv så er det sikkert lurt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...