Anonym bruker Skrevet 16. juli 2012 #1 Skrevet 16. juli 2012 Hei damer, Jeg og min kjære tenker å gifte oss i utlandet. I etterkant av vielsen tenker vi å holde en stor vennefest i Norge der vi ber masse folk. Under vielsen i utlandet tenker vi imidlertid å bare være oss, forlovere, foreldrene mine og evt et eller to vennepar. Men hva gjør vi med barna? Vi har et felles barn på ca 1 år som jeg synes det er naturlig å ha med. Jeg kjenner at det vil føles feil å senere se på bryllupsbilder at h*n ikke var tilstede på den store dagen, så sannsynligvis blir h*n med. Forloveden min har et 5 år gammelt barn fra tidligere forhold som bor på annen kant av landet. Barnet er kun hos oss i ferier, men jeg synes det er naturlig å også inkludere dette barnet i bryllupet. På den ene side vil h*n føle mer tilhørighet til oss ved å få være med, det vil sannsynligvis ikke bli senere tanker omkring ekskludering og mindreverdighetsfølelse ift halvsøsken. Og ikke minst vil det bli en fin ferietur for et barn som skjelden får reise og oppleve nye steder. På den annen side vil det koste mer (reise, fine klær, transport ved henting/bringing), vi risikerer en veldig forkortet middag etter vielsen (mye trass etc) og ikke minst potensielt trøbbel rundt logistikken med henting og bringing til en barnemor som ikke alltid holder avtaler. Tror min kjære synes det hele kan bli litt "styrete"...(selv om det er hans barn!) Ville du ha tatt med stebarnet ditt? Eller bør jeg slå meg til ro med at det blir for mye styr og heller nyte turen, vielsen og middagen med "min egen" lille familie? Hilsen stemor som gjerne vil gjøre det riktige
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 16. juli 2012 #2 Skrevet 16. juli 2012 jeg ville hatt med enten begge barna, eller ingen. Økonomi er ikke et argument, det bØr dere ta dere råd ti, og det blir nok vel så styrete med 1-åringen som 5-åringen. 5-åringen vil huske dette, og ha glede av turen, 1-åringen vil ikke.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 16. juli 2012 #4 Skrevet 16. juli 2012 Begge, eller ingen. Din kommende mann er pappaen til dette barnet, like mye som til deres felles. Og jeg tror det vil være mye verre for 5-åringen å bli holdt utenfor, enn for 1-åringen..
Mamma til go'jentene Skrevet 16. juli 2012 #5 Skrevet 16. juli 2012 Selvsagt skal du ta med jenta! Noe annet er jo helt forferdelig! Hvis det ene barnet er med, er det andre også med! Dere er en familie med to barn, hvor foreldrene ønsker å gifte seg i utlandet, da blir ikke bryllupet som om dere var uten barn!
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2012 #6 Skrevet 16. juli 2012 Jeg tror det vil være veldig galt å ikke ta eldstebarnet til far med. Tenk så sårt det vil være å ikke få være der, tenk så ekskludert det vil føle seg når brudebilde kommer på stueveggen deres med bare minstebarnet med. Jeg ville absolutt ikke dratt uten eldstebarnet, blir det for "styrete" ville jeg heller droppet utenlandsbryllupet. At begge barna føler seg som en del av den nye familien er viktigere enn hvor bryllupet holdes.
elskerlivet Skrevet 16. juli 2012 #7 Skrevet 16. juli 2012 Enig..1 åringen byr på mer sutring o.l enn 5 åringen ja... Og kan ikke farmor passe litt ? Siden dine foreldre er invitert er vel hans foreldre også det ?? Enten begge eller ingen sier nå jeg også...
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2012 #8 Skrevet 16. juli 2012 Dette er en ikke-problemstilling. Selvsagt skal begge barna være med i farens bryllup!
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 16. juli 2012 #9 Skrevet 16. juli 2012 Barnet er vel ikke stebarnet til far og ettersom far også skal gifte seg så vil jeg tro at han ønsker å ha alle barna sine tilstede på den store dagen
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 16. juli 2012 #10 Skrevet 16. juli 2012 Det kan umulig være en problemstilling. Fars første barn skal selvfølgelig med! "din egen lille familie" du gifter deg med en mann med barn det visste du vel før du fikk ring på fingeren da blir dette barnet også en del av "din lille familie"
AdrenaLine Skrevet 16. juli 2012 #11 Skrevet 16. juli 2012 Ta med begge. Vokste selv opp med stemor og halvsøsken og ville blitt knust om jeg ikke fikk være med. Det er viktig å føle seg inkludert i familien selv om man ikke bor sammen til daglig. Lykke til og kos dere!
Studine mevik Skrevet 16. juli 2012 #12 Skrevet 16. juli 2012 Begge eller ingen og noen annen løsning enn det finnes ikke. Det er utrolig sårt å bli holdt utenfor store begivenheter når man er stedatter/stesønn og jeg snakker av erfaring. Selv om barnet bare er 5år og kanskje ikke forstår så mye av det nå, men tro meg det kommer en tid hvor spørsmålet om hvorfor ikke h*n er med på brudebildet. At moren til dette barnet er jo selvfølgelig veldig synd, men da må dere ta det med i beregningen når barnet skal hentes.
Iselilja Skrevet 16. juli 2012 #13 Skrevet 16. juli 2012 Gratulerer! Sier som de andre: Ta med 5åringen Lykke til, og kos dere masse!
mer enn bare mor Skrevet 16. juli 2012 #14 Skrevet 16. juli 2012 Hei damer, Jeg og min kjære tenker å gifte oss i utlandet. I etterkant av vielsen tenker vi å holde en stor vennefest i Norge der vi ber masse folk. Under vielsen i utlandet tenker vi imidlertid å bare være oss, forlovere, foreldrene mine og evt et eller to vennepar. Men hva gjør vi med barna? Vi har et felles barn på ca 1 år som jeg synes det er naturlig å ha med. Jeg kjenner at det vil føles feil å senere se på bryllupsbilder at h*n ikke var tilstede på den store dagen, så sannsynligvis blir h*n med. Forloveden min har et 5 år gammelt barn fra tidligere forhold som bor på annen kant av landet. Barnet er kun hos oss i ferier, men jeg synes det er naturlig å også inkludere dette barnet i bryllupet. På den ene side vil h*n føle mer tilhørighet til oss ved å få være med, det vil sannsynligvis ikke bli senere tanker omkring ekskludering og mindreverdighetsfølelse ift halvsøsken. Og ikke minst vil det bli en fin ferietur for et barn som skjelden får reise og oppleve nye steder. På den annen side vil det koste mer (reise, fine klær, transport ved henting/bringing), vi risikerer en veldig forkortet middag etter vielsen (mye trass etc) og ikke minst potensielt trøbbel rundt logistikken med henting og bringing til en barnemor som ikke alltid holder avtaler. Tror min kjære synes det hele kan bli litt "styrete"...(selv om det er hans barn!) Ville du ha tatt med stebarnet ditt? Eller bør jeg slå meg til ro med at det blir for mye styr og heller nyte turen, vielsen og middagen med "min egen" lille familie? Hilsen stemor som gjerne vil gjøre det riktige Selvfølgelig ta med begge! For øvrig hadde jeg tatt en alvorsprat med min kommende mann om han hadde vurdert å kun ta med seg den ene ungen sin i bryllupet sitt...
Mamma til to søte sjarmtroll Skrevet 16. juli 2012 #15 Skrevet 16. juli 2012 Her er det et meget enkelt svar, synes jeg iallefall. Stebarnet bør også få være med. Jeg har selv et stebarn, og han blir inkludert i alt som har med vår familie å gjøre. Vi er EN familie. Vi reiser aldri på ferieturer uten han, for det blir å holde han utenfor familien synes jeg. Ja det koster selfølgelig ekstra ( da vi har to barn selv), men det er aldri et tema. Resultatet er tre barn som er som søsken og som stortrives i hverandre sitt selskap. Jeg og stebarnet har også et fantastisk forhold, og grunnen tror jeg er at han blir inkludert i alt, og at vi ikke gjør forskjell på barna. Når det blir et brudd, så bør en gjøre alt en kan for at barna skal ha det bra. De er en uskyldig part, og bør ikke lide for at foreldrene skiller seg. Det er viktig at barnet føler seg som en viktig del av både mor og far sin nye familie. Akkurat den tilhørigheten kan være en meget viktig del av barnets oppvekst og utvikling. Lykke til med bryllup:)
*bolla pinnsvin* Skrevet 16. juli 2012 #16 Skrevet 16. juli 2012 Synes det er trist at dere faktisk "vekter" hvem av barna til far som er mest verdig å være med på bryllupsdagen deres. Begge eller ingen, det bør to voksne mennesker forstå.
Mami_ Skrevet 16. juli 2012 #17 Skrevet 16. juli 2012 Det eneste riktige er å ta med begge barna! Tenk så glad 5-åringen vil bli for å få dra til utlandet sammen med dere, og så lei seg hun ville blitt dersom hun ikke fikk være med!
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2012 #18 Skrevet 16. juli 2012 Personlig så ville jeg ikke tatt med noen barn, foreldre eller venner. Kun en romantisk bryllupsreise med mannen. Spesielt siden det uansett blir en stor fest hjemme etterpå.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2012 #19 Skrevet 16. juli 2012 Om du hadde to barn, ville du da valgt å kun ta med det ene barnet og la barnet som blir fars stebarn bli hjemme? Ville du det?
Gjest Heartbroken Skrevet 16. juli 2012 #20 Skrevet 16. juli 2012 Reagerer mest på uttrykket "min egen, lille familie" jeg da. Hører ikke barnet til mannen din til i din familie også? Har dere en todelt familiestruktur hvor den lille femåringen står litt på sidelinjen? At dere i det hele tatt kan vurdere å utelukke et lite barn fra pappaens bryllup sjokkerer meg litt, for å være ærlig.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2012 #21 Skrevet 16. juli 2012 Det er far sin avgjørelse, men legg for all del press på han. Det blir nok mer styr med en et åring, enn en fem åring. Om stebarnets mor nekter å levere barnet til turen, eller la far få ungen med, eller forhindrer pass, eller generelt er vanskelig, så bør dere fremdeles gjennomføre turen, da uten stebarnet. Kjøp billett, hotell seng etc også til stebarnet. Og fortell stebanret at det var mor som ville holde tilbake, når barnet begynner å spørre. Hadde vært skeptisk selv til å sende min femåring til utlandet uten meg, men jeg er jo en hønemor. Ikke en problemstilling for oss, da vi enda holder sammen. Men om man er skilt så er det vel en av desse tingene, man mp gi slipp. Har ei venninne med en fireåring, som min, som er med sin far og stemor til syden, hoteller med basseng etc. Forstår ikke hvordan hun får sove når de er avgårde. Hadde vært redd for at de ikke hadde passet like godt på som meg. Har en følelse av at mor selv alltid er mer påpasselig, enn både far og andre. En far som er nygift og forelsket og bassengferie med en femåring hadde jeg følt var problematisk for kitt vedkommende.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2012 #22 Skrevet 16. juli 2012 Synes det er flott at du er opptatt av å gjøre det riktige overfor stebarnet ditt, men du bør kanskje se litt på tenkemåten din også. Hvis mine foreldre skulle gifte seg og tok med seg broren min og ikke meg, så hadde jeg følt meg veldig sviktet. Nå er vi helsøsken, men det gjør ingen forskjell. Far er like mye far til begge, og han skal også gifte seg.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2012 #23 Skrevet 16. juli 2012 Det er far sin avgjørelse, men legg for all del press på han. Det blir nok mer styr med en et åring, enn en fem åring. Om stebarnets mor nekter å levere barnet til turen, eller la far få ungen med, eller forhindrer pass, eller generelt er vanskelig, så bør dere fremdeles gjennomføre turen, da uten stebarnet. Kjøp billett, hotell seng etc også til stebarnet. Og fortell stebanret at det var mor som ville holde tilbake, når barnet begynner å spørre. Hadde vært skeptisk selv til å sende min femåring til utlandet uten meg, men jeg er jo en hønemor. Ikke en problemstilling for oss, da vi enda holder sammen. Men om man er skilt så er det vel en av desse tingene, man mp gi slipp. Har ei venninne med en fireåring, som min, som er med sin far og stemor til syden, hoteller med basseng etc. Forstår ikke hvordan hun får sove når de er avgårde. Hadde vært redd for at de ikke hadde passet like godt på som meg. Har en følelse av at mor selv alltid er mer påpasselig, enn både far og andre. En far som er nygift og forelsket og bassengferie med en femåring hadde jeg følt var problematisk for kitt vedkommende. Hønemor var rette ordet, ja... Men det er jo klart at du som mor er den eneste som vet hva som er best for barnet ditt og som klarer å passe på h*n sånn noenlunde. Menn er jo som kjent komplett ubrukelige (les: sarkasme)
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 16. juli 2012 #24 Skrevet 16. juli 2012 Enten eller, du tar med begge ungene, eller lar ungene være foruten. Tror du du setter et godt stebarn/stemor forhold, om ungen til din kommende mann, ikke får være med når hennes FAR gifter seg? Og "min egel, lille familie"? Bør snart innse at du går inn i et ekteskap, hvor han har barn fra før av, ergo; hans barn fra tidligre forhold, inngår i den familien din, om du vil det eller ikke.
HeltAnonym Skrevet 16. juli 2012 #25 Skrevet 16. juli 2012 Jeg er selv stemor, og jeg kunne ikke tenkt meg å ikke hatt med stebarna i bryllup. De er barna til mannen min, og dermed en del av min familie også. Legg litt press på mannen din om å ta med stebarnet, for ellers kan det ødelegge mye for barnet og deres forhold fremover. Inkluder det!!! Det er så viktig! Din egen lille familie bør fra nå av inkludere stebarnet ditt! Uansett, gratulerer med bryllup, og håper dere får en fin feiring med BEGGE barna deres
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå