Gå til innhold

Er så LEI ungene! (sommerferie...)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to søte små, og de har vær hjemme leeenge. Siden St.Hans. Dette er den første uka pappaen også har ferie, så det har stort sett vært oss tre, og hjemmetråkking. Har gjort masse, turer og museer etc.

Når vi ikke gjør slike spesielle ting er det helt håpløst. Eldste må spille tv-spill hvis han skal finne på noe selv. Yngste finner ikke på noe som helst selv, jeg må være med absolutt hele tida. I sandkassa, lego, togbane, rollespill - uansett!

Jeg prøver veldig å frigjøre meg noe, om enn bare til å få gjort bittelitt husarbeid, men de henger på. Nå er jeg så drittlei! Vi blir uvenner av det hele også, vi er lei alle sammen. Til helga reiser vi på ferie, det vil hjelpe, men det er fremdeles noen dager til. Både naboer og andre venner er bortreist.

Argh! Tips fra andre stakkarer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff så grusomt å måtte ta seg av egne barn! Sender all min medfølese og håper du holder ut til du kan få levere dem fra deg mesteparten av deres våkne tid.

Skrevet

Lær dem til at unger har godt av å kjede seg. Gjem tv-spillet og send dem ut. Ingen unger skal måtte stimuleres av foreldrene hele tiden. Gi beskjed om at de får finne på noe alene eller sammen, og gjør husarbeidet ditt med god samvittighet. Husk bare å overse evt klager og surving den første tiden. Det går seg til.

Skrevet

Kjenner meg så igjen! I dag var første hverdag med jobb og barnehage, og det var jammen meg godt. Det har vært deilig med ferie, men det har også vært mye mas og surving fra ungene, spesielt eldstemann (som også vil spille pc-spill hele tiden, men han får ikke lov...). Jeg overlevde ved å slippe de ut i hagen og leke med de i intervaller. 10 minutter fotballspilling, 10 minutters kaffepause osv :-) Har vært en del på biblioteket, nye lekeplasser, fjelltur, besøk hit og dit, hyttetur.

Skrevet

Anonym den kommentaren var veldig unødvendig!

Du har tydligvis ikke barn selv siden du kan komme med en så latterlig kommentar!

Tror alle har noen dager der de er litt lei av ungene men det er normalt!

Skrevet

Det er jo litt trist da syns jeg, at man er lei av barna sine, sorry ass, men det mener jeg.

Samtidig, jeg forstår, som mor til 3 selv, at det kan være dager hvor man blir litt sliten. Men lei, nei det forstår jeg faktisk ikke.

Jeg mener ikke å angripe deg HI, det er ingen glorie over mitt hode.

Men hva om du snur litt på tankene dine fremfor å bli frustrert?

Høres ut på innlegget ditt at barna dine er relativt store? Altså at de klarer seg litt selv?

Jeg er enig i at barn ikke tar noen skade av å kjede seg litt. Sånn er det bare i blant, og du skal ikke føle at du dagen lang skal aktivisere eller underholde dem. Jeg skjønner at du blir sliten om det er det du gjør, og kanskje også stresset over huset du ikke får gjort noe med?

Men sett nå ungene i arbeid. De kan selv bidra litt utifra alder.

De KAN leke litt selv i perioder. Den eldste KAN passe på den minste en stund så du får slengt over gulvet eller lagd middag osv.

Du kan også snu litt på dagene, nå mens dere har tid sammen.

Spør barna hva de kunne tenke seg å gjøre.

Kanskje de syns det hadde vært artig å ta med en engangsgrill ut i skogen og spise pølser og lompe til middag? De kan finne pølsespyd selv feks?

Hva om du feks drar på Nille og finner sånne sjokolademynter innpakket i gullpapir. Gjem dem rundt i huset, eller hagen, og be dem lete etter de. Og at det er premie for å fylle en kopp feks?

La barna delta i matlaging, fortell dem hva slags aktiviteter du har satt for dem dagen etter, slik at de vet hva de kan glede seg til.

Kanskje ta de med på badeland?

Bake?

Lek med dem da feks Lego, og vis entusiasme mens du gjør det, det betyr ikke at du Må leke i timesvis?

Er det bare regnvær, så kan dere jo sammen leie en koselig film og se sammen?

Tegn sammen, kanskje også med hender og føtter? Nå som det er sommer, kan man jo gjøre det ute også?

Gå på kino?

Gjør noe barna liker, og la de også kjede seg i blant.

Kanskje kan besteforeldre, tanter/onkler/vennepar også avlaste noen timer her og der?

Nå skal dere jo snart på ferie, og det er jo noe å glede seg til :)

Jeg tror vel dette bunner i at HI føler seg stresset over å ikke strekke til med hus og hjem OG barna ved siden av. Men ikke still så strenge krav til deg selv. Nyt barna dine i perioder gjennom dagen, og fortell dem også at du litt hver dag, må gjøre ditten og datten i huset.

Du er ingen dårlig mor selv om ungene dine kjeder seg litt.

Man blir ikke alltid lykkeligere med shinet hus heller, men man blir varm innvendig av tilfredse og lykkelige barn :)

Skrevet
Huff så grusomt å måtte ta seg av egne barn! Sender all min medfølese og håper du holder ut til du kan få levere dem fra deg mesteparten av deres våkne tid.

å, klapp igjen, ditt nepskrell. Uttal deg når du har fått barn selv. Det HI beskriver er noe alle foreldre kan føle på fra tid til annen.

Men det var vel deilig for deg å få vrengt den ufine kjeften din. Det tipper jeg var det absolutt eneste du ønsket å oppnå.

Skrevet

Vet dere, dette var supre innspill! Til og med den surmagede, for det er jo det man tenker litt selv og får dårlig samvittighet av.

Jeg gjør jo de tingene dere nevner, vi har vært på kino, grilla i skogen, badet, lekeland, museum, baking you name it! Problemet mitt er at de er totalt uten tiltak på en hånd. De er altså 3 og 6, så jeg mener det burde være mulig å drive litt for seg selv, det er nettopp det jeg mener, at hvis vi har vært og badet og kommer hjem, burde det være mulig at de pusler litt for seg selv mens jeg slapper av litt og. Men det er det ikke. Minste henger fysisk på hele tida, største maser og griner og tv spill, men der her vi begrensninger. Jeg foreslår at han kan lese, tegne, pusle, bygge Lego etc alene litt, men da må jeg være med, ellers gidder han ikke.

Og siden jeg vil stå på dette at de skal klare det, krangler vi daglig om dette. Hat! Eksempel med baking, vi setter i gang. Minsten er med og syns det er supert. Så heller vi oppi det vi skal, og setter i gang mixeren. Da blir han gjerne lei og vil ikke mer, men da må jeg. Faktisk gjøre ferdig de vi begynte på. Hadde han da bare kunne gått 10 minutter på stua eller rommet og lekt så lenge, men nei, de kan an ikke. Da står han og maser og sutrer om at jeg må komme og lese, bygge, kjøre etc.

Det er trist å være lei, helt enig, men jeg er drittlei. Phu...

Skrevet

Hvis jeg er litt trøtt og sliten etter en travel dag med barna hører jeg på en sang av Louis Jacaby som heter Hverdag. Da får jeg nytt "pågangsmot". Sangen ligger på YouTube. Oppmuntringsklem

Skrevet

Jeg er enig, og jeg har barn selv. I skolealder til og med, ikke som enda er babyer.

Skrevet

Enig med siste her, eller meg? Bare lurte, litt uklart.

HI

Skrevet

Sier det samme som Kengumamma, barn skal ikke behøve å underholdes hele dagen, de må lære å greie seg selv, rett og slett.

Og kjeder de seg, hva så? De dør ikke av det.

Her var jeg hjemme alene med jentungen hele forrige uke, og selvsagt er det mer kjedelig for henne enn å leke med ungene i barnehagen og all actionen der. Og visst blir det litt mas og mamma ditt, mamma datt.

Her har jeg gjort det sånn at jeg selvsagt bruker endel tid på henne, vi lager frokost sammen, bruker god tid på å spise, hun hjelper å rydde osv. Etter frokosten har jeg lekt litt med henne, pusla, perla, lekt piknik etc, så har vi kanskje sett på TV eller en film, eller hun har fått spille på Iphonen etc.

Men så går jeg etterhvert og gjør mitt, husarbeide (hun får være med hvis hun vil), dusjer, slapper av i sofaen eller whatever. Maser hun da, gir jeg rett og slett beskjed om at mamma holder på med noe annet, at hun får leke alene og at vi kan finne på noe sammen etterpå. Noen ganger surmuler hun over det og viser at hun kjeder seg, men det får hun nå bare gjøre- som sagt dør hun ikke av det! Som regel leker hun etterhvert helt fint alene.

Når jeg da er ferdig med mine ting, så kan vi gå ut, enten i hagen eller til en lekeplass, gått en tur eller på besøk til mormor og morfar. Jeg har ikke bil mens mannen er på jobb, så det begrenser seg jo hva man kan gjøre da, men vi finner alltid på noe.

Og selv når vi er på lekeplasser etc, leker ikke jeg med henne hele tiden. Jeg blir sliten siden jeg er gravid, og sier bare til henne at nå trenger mamma pause, så går jeg og setter meg ned mens jeg ser på henne og prater med henne mens hun holder på.

Jeg synes faktisk det er litt viktig at man lærer ungene at også vi voksne trenger å gjøre våre egne ting, og bestemme litt over vår egen tid, at vi også trenger å slappe litt av osv. Selvsagt bør man leke med barna sine, prate med dem, stimulere dem og vise at man ser dem og bryr seg om det de driver med, men man trenger ikke gjøre det 24 timer i døgnet!

Skrevet
å, klapp igjen, ditt nepskrell. Uttal deg når du har fått barn selv. Det HI beskriver er noe alle foreldre kan føle på fra tid til annen. Men det var vel deilig for deg å få vrengt den ufine kjeften din. Det tipper jeg var det absolutt eneste du ønsket å oppnå.

He he...ikke jeg som har svart over deg, men kjenner jeg er litt enig med henne. Man må da kunne klare å tilbringe ferien med barna sine uten å bli dritt lei. Og hvordan kan du over her snakke for alle som har barn. Jeg har to og er som sagt ikke enig med deg.

Så er det alltid litt (veldig) morsomt når det kommer sånn innlegg som gir seg ende over over andres "sure" innlegg.

Skrevet

Regner med du sikter til meg.

Okey rettelse:

Jeg tror mange føler det sånn fra tid til annen.

Fornøyd?

Skrevet

Jeg blir ikke drittlei, men er syk og blir fryktelig ør i huet. Helsikkes å mye lyd tre små lager. Må innimellom lukke meg inne på do eller i vaskekjelleren. Blir ryddig og rent der da om ikke annet :) Og huet mitt får 5 min :)

Gjest Miryks
Skrevet

Har det sånn selv, og skammer meg ikke. Jeg er kanskje mamma, men jeg er fremdeles menneskelig. Det ER lov å gå lei av at det er det samme som skjer dag ut og dag inn, og spesielt om en ikke får noe tid til seg selv.

Skrevet

Jeg kan aldri huske at mamma eller pappa lekte med meg, og kan heller ikke huske at jeg kjedet meg noe særlig.

Skrevet
Regner med du sikter til meg. Okey rettelse: Jeg tror mange føler det sånn fra tid til annen. Fornøyd?
Regner med du sikter til meg. Okey rettelse: Jeg tror mange føler det sånn fra tid til annen. Fornøyd?

Ja da jeg er fornøyd, men det var ikke deg jeg siktet til. Jeg siktet til henne jeg skrev svaret mitt under. Hun som kaller folk for nepeskrell:)

Skrevet

Tja, ville vel bare sagt til de at det er bra for personligheten å kjede seg litt og måtte finne på noe selv, litt som faren i tommy og tigern :-)hehe

Ved krisetilfeller kanskje bare greit å sette på en film eller noe, så får du en kjapp time til å telle til ti og se litt i veggen?

Alternativt insistere på å legge de sju en dag?

Jeg var så trøtt en kveld og måtte bare sove, så da sa jeg rett ut til ungene at mor er utslitt og må sove, dermed måtte alle i alle aldere i seng innen halv åtte, åtte og slå av lyset uansett.

Alle skulle sove da!

Fordelen var at hele familien var uthvilt dagen etter :-)

Skrevet

Ynnskyld meg, men mener du virkelig at du er lei av å ha barna dine hjemme når det er ferie? Jeg har selv 6 barn og her storkoser vi oss med skolefri med late dager, lange frokoster,og med alt fra besøk, utelek eller innekos ettersom været...altså 0 stress....kjempeherlig!!! :-)

Skrevet
Ynnskyld meg, men mener du virkelig at du er lei av å ha barna dine hjemme når det er ferie? Jeg har selv 6 barn og her storkoser vi oss med skolefri med late dager, lange frokoster,og med alt fra besøk, utelek eller innekos ettersom været...altså 0 stress....kjempeherlig!!! :-)

Du og de andre som mener hun bør skamme seg som er lei av å ta seg av egne barn!!! Lurer på et par ting jeg:

Du har 6 barn, og late dager??? Tipper dine barn kan leke selv? Iallefall 1 times tid i løpet av dagen? At de leker med hverandre, aktiviserer hverandre, eller leker DU med deg 24/7??

Barn er forskjellige, så klapp igjen!!! Må være trist å være så uvitende rett og slett:(

Noen har barn som faktisk krever konstant aktivisering, barn med spes.behov osv. Forstår deg godt HI, hold ut. Kos dere i ferien:)

Her er redningen at vi farter mye, og at vi er begge voksne med alltid.

Skrevet

Tror mange idag er så lite sammen med barna sine, at ferier faktisk blir et problem. Man vet rett og slett ikke hvordan man skal være sammen uten underholdning. Trist. Som en over her skriver, vi var da hjemme i feriene, i førskolealder og etter skoleslutt når vi var små uten at de voksne måtte underholde oss hele tiden.

Skrevet
Du og de andre som mener hun bør skamme seg som er lei av å ta seg av egne barn!!! Lurer på et par ting jeg: Du har 6 barn, og late dager??? Tipper dine barn kan leke selv? Iallefall 1 times tid i løpet av dagen? At de leker med hverandre, aktiviserer hverandre, eller leker DU med deg 24/7?? Barn er forskjellige, så klapp igjen!!! Må være trist å være så uvitende rett og slett:( Noen har barn som faktisk krever konstant aktivisering, barn med spes.behov osv. Forstår deg godt HI, hold ut. Kos dere i ferien:) Her er redningen at vi farter mye, og at vi er begge voksne med alltid.

Tror faktisk de fleste barn kan leke selv,jeg. Men det krever trening, og perioder der en må tåle sutring og mas. Det tar tid før sånt går seg til. En ferie er nesten for kort til at ungene kommer ordentlig inn i det. Tar jo gjerne et par uker bare for voksne å stresse ned....

Skrevet

Det er så alt for mange som ikke klarer å se at andre kan oppleve ting annerledes enn seg selv!

Selv om en person som har to barn kan bli sliten, så betyr ike det at en med seks barn skal bli tre ganger så sliten.

Barn er forskjellige, og når man har fem søsken så har man kanskje litt mer å finne på også?

I barnehagen har man alltid noe å finne på og noen å leke med. Hjemme er det ikke like enkelt å finne på noe nytt når man blir lei av det man holder på med.

Jeg har fremdeles kun ett barn, men det klan til tider bli nok når hun bare vil ha hjelp av meg til ALT...

Jeg synes HI tar godt innover seg de tipsene hun får. Mitt tips må bli at du bare tar med deg barna ut, eller setter deg i godstolen inne med et blad eller en bok og ar de holde på for seg selv. Ikke fall for fristelsen ved å hjelpe de igang. La leken utvikle seg naturlig. Grip inn minst mulig selv om du kanskje syns de leker litt tøft, eller roter for mye. De lærer i alle fall å leke uten å bli aktivisert av andre.

Skrevet

Når man blir sliten og lei av sine egne barn når man var ferie så burde man ikke fått barn mener jeg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...