Gå til innhold

Hvorfor døper dere barna deres?

Anbefalte innlegg

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Tradisjon, viktig for familien og for meg. Jeg er kristen på min måte og jeg liker ideen om å ha noe å tro på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det har noen betydning for hvorvidt barna kommer til himmelen eller ikke men jeg synes det er en fin mulighet til å vise at vi har tatt en besluttning om at vi ønsker at barna skal få en kristen oppdragelse og at vi ønsker hjelp av kirken og fadderene for å gi dem det.

At det er en lang tradisjon og en fin anledning for en fest skader heller ikke.

Skrevet

[quote name= :o) :o) :o)' timestamp='1342354896' post='144392141]Om man vil melde seg ut av kirken, er det bare å sende inn noen papirer.

Dette er dessverre ikke helt sant. Nå blir det kanskje noe bedre når statskirken er avviklet. Men jeg er ikke døpt eller kirkelig konfirmert, og ble likevel meldt inn i kirken to ganger uten å bli spurt på nittitallet. Statskirken forsynte seg med masse navn fra folkeregisteret, det har de gjort mange ganger. Jeg ringte for å melde meg ut, de sa det var ok. Men likevel fortsatte jeg å få brev fra dem som viste at jeg var medlem. Måtte til slutt møte opp personlig hos kirkevergen og kreve at de skulle slette meg. En liten stund senere måtte jeg gjøre hele greia igjen.

Slikt medlemsjuks bidrar til at jeg ikke ønsker at mine barn skal døpes.

Skrevet

Vi døpte ikke, fordi jeg synes barnet skal få velge sin eventuelle religion helt selv.

Lettere å melde seg ut enn inn, sier noen? Jeg synes det er tøysete. Er man faktisk kristen og ønsker å bekjenne det, så er det ikke særlig vanskelig å få innpass i kirken. (Og tør man ikke la seg døpe i "voksen" alder, er man i mine øyne ikke kristen nok... Dåpen skal jo være en fin og betydningsfull ting, ikke bare en snarvei til å kunne gjennomføre vanlig konfirmasjon og få masse penger.)

Jeg skjønner ikke så mye av folk som døper barna sine "fordi det er tradisjon", uten at de har noen ordentlig tro selv. Det er faktisk en mengde ord som blir sagt under dåpen som det er meningen at skal bety noe! Hvis det er en spesiell anledning med fest og gaver dere _egentlig_ vil ha, så lag deres egen navnefeiring, da, vel?

Vi hadde vår egen navnefest, med mange gjester, masse god mat og fine taler. En super og minnerikdag! Og ingen løfter avgitt som vi ikke har tenkt å holde.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...