Gå til innhold

Hvorfor døper dere barna deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det fordi dere er kristne eller kun fordi det er tradisjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kun pga tradisjon

Skrevet

Her vil valget være å ikke døpe når den tid kommer.

Dette er rett og slett fordi jeg og samboer ikke har noe rellasjon til den Norske kirke. Vi har ingen tro som tillsier at dette ville vært rett for oss, så selvom man kan annse det som en "tradisjon" i begge sider av familien, så vil vårt valg være noe annet.

Vil barnet døpes av fri vilje ved en senere annledning, så står selvsagt han/hun fri til det, med all støtte det er mulig og få fra oss som foreldre.

Vi vil heller arrangere en stor navnefest for vårt barn, en kjempe fest med gaver,god stemning og masse god mat :))

Jeg gleder meg allerede :)

Gjest Mamma til 3 små Gull
Skrevet

På grunn av tradisjon og litt press av familien rundt.

Skrevet

Fordi eg er kristen, og det står i Bibelen at me skal gjera det. " La dei små barna koma til meg og hindre dei ikkje..." Syns det er utruleg stort det som skjer i dåpen, og eg blir rørt til tårer kvar gong eg er i dåp. <3

Skrevet

Jeg selv ser ikke på meg selv som personlig kristen, at jeg tror på noe mer, er sant, men ikke nøyaktig alt i den kristene tro. Samboern min er ikke kristen og ikke konfirmert. Så kom vi til å snakke om dette med dåp og våre barn, og bestemte oss først for at det var ikke "oss". Dagene i etterkant kom jeg til å tenke på da jeg var 5 år, å fikk bok i kirken, da jeg var 10 og fikk bibelen :) har mange andre positive minner fra kirken og "festene" der.

min mor er heller ikke kristen og liker ikke å være i kirken i det hele tatt, så har ikke vært mer i kirken enn andre "vanlige" barn. Likevel husker jeg så mye positivt fra jeg var liten, samholdet og det å være medlem av kirken så godt, at jeg vil videreføre det til mine barn. For det det har vært for meg.

Husker og at mange som skulle konfirmere seg var flau over å måtte døpe seg i en så stor alder, selv om ingen andre gjorde noe ekstra ut av det. Alle må såklart velge selv :) Dømmer ingen på noe måte å lar vær når de ikke har noe med kirken å gjøre, da respekterer jeg dem i aller høyeste grad. Heller det enn å bruke kirken til festlokale når det måtte passe en :) Alle tar dette valget av sine grunner, og syns det er rett om det føles rett for dem :)

Skrevet

Fordi jeg har en barnetro og ønsker det samme for barnet mitt :)

Skrevet

Jeg døpte barnet mitt for jeg tror på GUd og ville at min barn skal være døpt.

Skrevet
Fordi jeg har en barnetro og ønsker det samme for barnet mitt :)

Hva er barnetro? At foreldrene har lurt barna til å tro at det finnes en gud?

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Barna er døpt, ja, fordi vi har vår kristne tro i bunnen, selv om det ikke slik sett er så særlig "synlig" i hverdagen. Og fordi det er tradisjon i familien, en tradisjon som føles veldig riktig.

Skrevet

Jeg døper ikke barna fordi jeg er kristen. Bibelen sier ingenting om barnedåp. Alle barn tilhører himmelen uansett :) <3

Skrevet

Pga tradisjon og fordi vi er kristne.

Skrevet

Døper ikke fordi vi ikke er kristne.

Skrevet

Våre barn er ikke døpt. Vi er ikke kristne og jeg mener det er feil å føde et barn inn i en religion. Når barna er store nok til å ta et valg om religion så støtter vi dem uansett hva de måtte velge, men jeg håper jo at de da har "satt seg godt inn i emnet" først. Og det som føles riktig for dem må jo respekteres

Skrevet
Jeg døper ikke barna fordi jeg er kristen. Bibelen sier ingenting om barnedåp. Alle barn tilhører himmelen uansett :) <3

Slik tenkte min mor også.Derfor er ikke jeg døpt.

Skrevet

Fordi at jeg vil og vil ha selskap.

Skrevet

Har vokst opp med at det fins en Gud ja. Føler ikke jeg ble lurt inn i noe. Fikk selv velge om jeg ville være med i kirka eller ikke. Ser absolutt ingenting galt med det livssynet mamma og pappa formidlet til meg, synes det er godt å ha slike verdier i bunn og en tro på at noen har kontroll der ute i kaoset. På grunn av det er jeg en rolig og trygg person som har et trygt barn. Når man samtidig vokser opp med at andre mennesker tror på andre ting, så synes jeg det er utelukkende positivt med barnetro :) Vil ikke se på verden uten en tro på at det fins noe større der ute. Så det så :)

Skrevet

Fordi eg er kristen, og det står i Bibelen at me skal gjera det.

Hvor i Bibelen står det at du skal døpe barna dine?

Du siterer " la de små barn komme til meg", men det handler vel ikke om dåp? Så vidt jeg husker var dette noe Jesus sa til folk som jagde bort unger for at de ikke skulle forstyrre ham. Hvordan har du gått fram for å tolke dette som at det betyr at du skal døpe barna dine to tusen år senere?

Skrevet
Fordi eg er kristen, og det står i Bibelen at me skal gjera det.
Hvor i Bibelen står det at du skal døpe barna dine? Du siterer " la de små barn komme til meg", men det handler vel ikke om dåp? Så vidt jeg husker var dette noe Jesus sa til folk som jagde bort unger for at de ikke skulle forstyrre ham. Hvordan har du gått fram for å tolke dette som at det betyr at du skal døpe barna dine to tusen år senere?

Jesus ble vel døpt da han var voksen....Så mener jeg har hørt det ikke står noe om barnedåp i bibelen.

Skrevet

Tradisjon og fest. :) Hvis de da senere vil konfirmere seg så kan de det og vil de ikke være medlem av kirken så kan de melde seg ut.

Enklere det enn at de skulle være nødt til å døpe seg før de evt kan konfirmere seg med resten av klassen sin om det skulle være det de vil.

Skrevet

Fordi mannen hadde ønske om det, men mest fordi det var viktig for besteforeldrene.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Det var viktig for mannen min at barna våre ble døpt, og for meg var det ikke viktig hverken den ene eller andre veien, så da døypte vi da :)

Jeg har sett på det som en koselig tradisjon, men den kristne meningen har ikke vært viktig for meg. Derfor ble jeg overrasket over at jeg syns det var så viktig å få døpe Lille da vi fikk vite at h*n kom til å dø. Den dåpshandlingen som ble foretatt på et pyntet sykehusrom er et godt minne, og det viser at religionen hvertfall satt dypere i meg enn jeg trodde.

Skrevet

Her i huset var det ett kompromiss mellom meg og min mann. Han ville døpe ungene, jeg var ikke like enig.

Jeg syns relgion er fasinerende, men jeg tror ikke på noe. Jeg er oppvokst med den norske kirke, men jeg har alltid vært den "plagsomme" som har kommet med mange spørsmål. Jeg er bifil blandt annet, så det er vel noe av grunnen til at jeg ikke tror på noe. For det virker ikke som noen blir enige om hva som er greit og ikke greit i den norske kirke blandt annet. Presten jeg hadde når jeg konfirmerte meg var vel grunnen til at jeg konfirmerte meg i kirken, han var åpen og satte ikke oss i båt selv om vi satte tvilende spørsmål til ting. Bare det at at kirken er for de som er ikke helt som alle andre, gjorde at jeg tok valget. Men desverre har dette blitt mer ødelagt i ettertid, da jeg har møtt mye negativt og mange stengte dører.

Så ungene er døpt etter farens ønske, men jeg lærer mine barn om alle relgioner slik at de selv kan ta valget når de evt skal konfirmeres. Velger de å bli muslimer eller ateister så skal meg og pappan støtte de i deres valg. De skal selv få bestemme hva de vil etterhvert, selv om jeg håper de finner sin plass i kirken slik som pappan og hans familie har gjort.

Selv ble jeg døpt når jeg var liten, men foreldrene mine var vel ikke akkurat kristene. Jeg ble oppdratt litt på samme måte som jeg gjør med mine barn, jeg fikk lære om alle relgioner slik at jeg kunne gjøre ett valg som passet meg når jeg skulle ta det.

Skrevet

Jeg og min mann var uenig om akkurat dette. Jeg ville veldig gjerne døpe barna, mens han ikke ville. Jeg fikk viljen min, og det er jeg glad for. Døpte dem pga tradisjon, men også pga tro. Jeg vet ikke om jeg kan kalle meg veldig kristen akkurat, men jeg tror på noe. Klarer ikke helt å forklare.

Vi kunne jo latt barna bestemme selv når de ble eldre, men det er mye lettere å melde seg ut av kirken enn inn. Om man må døpes, må man stå foran en hel kirke å gjøre det. Ikke alle synes den tanken er særlig kjekk når man er ungdom eller voksen. Vi har f.eks en venn, som ønsket å konfirmere seg i kirken, men måtte da døpe seg først. Dette ville han ikke, syntes det ble for flaut, så droppet derfor hele konfirmasjonen sin.

Om man vil melde seg ut av kirken, er det bare å sende inn noen papirer. Dette kommer jeg til å gjøre for barna mine når de blir eldre, om det er de det vil... Så de får bestemme selv de også, men de slipper å stå foran hele kirken i en dåp, om de vil være kristelige statsborgere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...