Gå til innhold

Hvilke utdannelser ser dere på som "høy"status da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man klarer å rangere utdannelsene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lege, advokat, journalist, sivilingeniør, siviløkonom, eiendomsmegler.

Gjest sandyBay1
Skrevet

Ingen.... da alle er vi avhenig av Norge skal gå rundt....:D

Skrevet

Eiendomsmegler?

Skrevet

Ja, hvorfor ikke, de tjener flesk og har tre års utdannelse..

Skrevet

Mange av profesjonsstudiene, eller "målrettede" masterstudier

Lege, tannlege, veterinær, farmasøyt, sivilingeniør, jurist etc.

Skrevet

Eiendomsmegler??? Hvor mange år på høyskole kreves det da? Trodde det var gjort med et kurs eller to å få løyve til å selge hus?

Ellers syns jeg at lege, ingeniør, jurist osv er utdannelser det står ekstra respekt av.

Skrevet
Ja, hvorfor ikke, de tjener flesk og har tre års utdannelse..

Mannen min har også tre års utdannelse (videregående) og tjener 2-3 mill i året - men han har da ikke en "høystatus-utdannelse" fordi om ;)

Høystatus inntekt, derimot, er det jo ;)

Skrevet

Høystatusutdannelser er vel slike som allerede er nevnt; lege, advokat, ingeniør.

Jeg syns likevel hjelpepleiere og alt annet av omsorgsyrker er svært verdifulle, og burde settes mer pris på. Syns også læreryrket burde få komme seg litt "opp og fram".

Skrevet

Kjenner ei som ikke har fullført mer enn videregående og hun er eiendomsmegler. Så du trenger nok ikke høyskole for det.

Skrevet

Jeg synes ikke selve utdannelsen gir noe status, men heller det en jobber som. Jeg kjenner folk med god utdannelse som ikke bruker den, på den andre siden kjenner jeg en med 2 år vidergående som har jobbet seg oppover og er nå ansatt som ingeniør, det står det respekt av.

Skrevet

Nå må man ha bachelor i eiendomsmegling for å kunne kalle sseg megler,det har heldigvis blitt en beskyttet tittel!

Skrevet

Jeg syns alle yrker er like verdifulle, noe vi så absolutt burde lært etter den kommunale streiken, men er det et yrke som burde løftes mer frem så må jeg si mitt eget; nemlig førskolelærer. Vi danner grunnlaget for morgendagens samfunnsdeltakere :)

Skrevet

"Høystatusyrker"?

Det var da også en betegnelse...

Må vel i alle fall være noe som krever noen års høyskoleutdannelse. 4-5 år må vel være minimum.

Selv har jeg 6 1/2 års høyskoleutdanning, men læreryrket har sunket som en stein på statusrankingen de siste tiårene, gitt...

Skrevet
Mange av profesjonsstudiene, eller "målrettede" masterstudier Lege, tannlege, veterinær, farmasøyt, sivilingeniør, jurist etc.

Så jeg som er farmasøyt har et høystatusyrke? Har vel aldri tenkt over det før, men takk for det... Kjekt å vite...

Er nok ikke helt sant det du skriver der.

Skrevet

Status som i pengestatus eller kuturellstatus?

Skrevet

Lege bl.a. Klarer ikke helt å se at tre år på høyskole skal kunne klassifiseres som "høystatusyrker" , for meg bør utdanningen da vært over bachelorstadie.

Skrevet

Dessverre hjelper det ikke å vise til sitt høystatusyrke når man søker om høyere boliglån i banken... Der er det visst bare hard cash som teller. Rart dette...

Skrevet

Gynekolog, heismontør og søppeltømmer!

Skrevet

Reglene er omgjort, om man skal bli ansatt som megler nå må man ha utdannelse fra BI, men er sikkert noen meglere igjen fra tiden man ikke trengte utdannelse:

Ved alle oppdrag skal det heretter utpekes en ansvarlig megler som tilfredsstiller nærmere krav til utdanning og erfaring. Formålet er å sikre at det eiendomsmeglingsfaglige aspekt ved hvert enkelt oppdrag ivaretas av en person som har relevant utdanning og erfaring innen eiendomsmegling.

Ansvarlig megler ved det enkelte eiendomsmeglingsoppdrag kan for det første være en person med eiendomsmeglerbrev. Et vilkår for å få eiendomsmeglerbrev er bestått eiendomsmeglereksamen. Handelshøyskolen BIs bachelorstudium i eiendomsmegling har hittil vært det eneste studietilbudet som har ført frem til denne eksamenen, men i den senere tid har det også kommet en annen tilbyder av et eiendomsmeglerstudium. Videre kreves det minst to års relevant praksis etter eksamen. I tillegg må vedkommende være likvid, myndig og ha ført en hederlig vandel. Den som oppfyller disse vilkårene, kan bruke tittelen eiendomsmegler eller megler, mens andre ikke har lov til å bruke disse eller liknende titler.

Link: http://www.magma.no/...meglingsforetak

Skrevet
Reglene er omgjort, om man skal bli ansatt som megler nå må man ha utdannelse fra BI, men er sikkert noen meglere igjen fra tiden man ikke trengte utdannelse: Ved alle oppdrag skal det heretter utpekes en ansvarlig megler som tilfredsstiller nærmere krav til utdanning og erfaring. Formålet er å sikre at det eiendomsmeglingsfaglige aspekt ved hvert enkelt oppdrag ivaretas av en person som har relevant utdanning og erfaring innen eiendomsmegling. Ansvarlig megler ved det enkelte eiendomsmeglingsoppdrag kan for det første være en person med eiendomsmeglerbrev. Et vilkår for å få eiendomsmeglerbrev er bestått eiendomsmeglereksamen. Handelshøyskolen BIs bachelorstudium i eiendomsmegling har hittil vært det eneste studietilbudet som har ført frem til denne eksamenen, men i den senere tid har det også kommet en annen tilbyder av et eiendomsmeglerstudium. Videre kreves det minst to års relevant praksis etter eksamen. I tillegg må vedkommende være likvid, myndig og ha ført en hederlig vandel. Den som oppfyller disse vilkårene, kan bruke tittelen eiendomsmegler eller megler, mens andre ikke har lov til å bruke disse eller liknende titler. Link: http://www.magma.no/...meglingsforetak

Flere høgskoler som tilbyr bachelor i eiendomsmegling, har man litt vett i skallen så tar man det mye heller gratis ved en høgskole, enn på "pappabetaler" skolen BI.

Bla Bø, Bodø og Sogndal har eiendomsmegling ;)

-mvh Apekatt

Skrevet
Reglene er omgjort, om man skal bli ansatt som megler nå må man ha utdannelse fra BI, men er sikkert noen meglere igjen fra tiden man ikke trengte utdannelse: Ved alle oppdrag skal det heretter utpekes en ansvarlig megler som tilfredsstiller nærmere krav til utdanning og erfaring. Formålet er å sikre at det eiendomsmeglingsfaglige aspekt ved hvert enkelt oppdrag ivaretas av en person som har relevant utdanning og erfaring innen eiendomsmegling. Ansvarlig megler ved det enkelte eiendomsmeglingsoppdrag kan for det første være en person med eiendomsmeglerbrev. Et vilkår for å få eiendomsmeglerbrev er bestått eiendomsmeglereksamen. Handelshøyskolen BIs bachelorstudium i eiendomsmegling har hittil vært det eneste studietilbudet som har ført frem til denne eksamenen, men i den senere tid har det også kommet en annen tilbyder av et eiendomsmeglerstudium. Videre kreves det minst to års relevant praksis etter eksamen. I tillegg må vedkommende være likvid, myndig og ha ført en hederlig vandel. Den som oppfyller disse vilkårene, kan bruke tittelen eiendomsmegler eller megler, mens andre ikke har lov til å bruke disse eller liknende titler. Link: http://www.magma.no/...meglingsforetak

Flere høgskoler som tilbyr bachelor i eiendomsmegling, har man litt vett i skallen så tar man det mye heller gratis ved en høgskole, enn på "pappabetaler" skolen BI.

Bla Bø, Bodø og Sogndal har eiendomsmegling ;)

-mvh Apekatt

Hem vil bo i Bø, Sogndal eller Bodø da? Herregud.

Skrevet

Blant våre nye landsmenn med ambisjoner er de søkalte ALI-yrkene populære.(advokat, lege og ingeniør)

Disse yrkene er bra betalt, lett å finne jobb i og er stort sett høyt respektert i samfunnet.

Blant norske ungdommer har det lenge vært om å gjøre å realisere seg selv, bli designere, lage film, satse på kunst og slike ting som er spennende men vanskelig å leve av...

Skrevet

Beundrer alle som brenner for sitt arbeid og som er dyktige her, det betyr mye mer enn status. Utdannelse i seg selv imponerer ikke.

Skrevet

Men hva med meg som er jurist (høystatus utdannelse) og jobber på NAV (ingenting annet enn NAV er vel mer utskjelt en NAV her inne...)? ;-) *knis*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...