Gå til innhold

Kunne dere ha sendt en 5 åring alene..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og barnet har flydd ca 15 ganger før bare ikke alene.

HI

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lillebror blir ikke 5 år før om noen få uker, men jeg hadde ikke gjort det med han.

Skrevet

Kunne nok vurdert flyturen, men ikke bussturen.

På flyet vil barnet aldri være alene. Det følges til gaten, får tilsyn på flyet og følges til den som henter. Dessuten går det jo kjappere enn bussen :)

Barn er veldig forskjellige dessuten. Noen kunne nok klart det bedre enn andre, og her kjenner du barnet ditt best ;)

Gjest tilda med to små <3
Skrevet

Ok, ser nå at du skriver flytur eller bussreise. Dvs. at det er fly til ett sett besteforeldre og buss til det andre settet.

Flyturen ville jeg i hvertfall ansett som helt i orden.

Litt mer usikker på bussturen. Men om jeg kjente sjåføren godt og visste at barnet ville klare å være rolig i 3 timer så kanskje.

Skrevet

Alt kommer an på barnet. Eldste min, som snart er 9 år, hadde taklet både busstur på 3 timer og fly i den alderen.

Gjest SnabelA og Kitty
Skrevet
Med innenlands fly (oslo -alta) eller en 3 timer busstur (kjenner buss sjåføren) Begge sider med besteforeldre vil ha besøk av barnebarnet og lurer på om vi kan sende barnebarnet oppover. Ville dere ha gjort det?

Absolutt ikke.

Jeg kan skjønne at besteforeldre vil se barnebarnet sitt, men hvis vi ikke kan følge barnet med på lange turen så blir det ingen tur. Sender IKKE barnet alene, samme hvor "voksen" en 5-åring kan være, får være grenser.

Skrevet

Stod det om livet hadde jeg vurdert det. Men nei, jeg hadde ikke vurdert å sende min 5 åring på en slik tur, kun for å besøke besteforeldre. Hadde heller kjørt til flyplassen og blitt med på fllyturen for så å returnere igjen. En slik tur bør man vel ha gjort mange mange ganger sammen med dem før man lar dem gjøre det alene.

Etterhvert som barnet var vant med det hadde jeg kunne sendt alene med fly (om ikke katastrofetankene hadde kommet da).

Skrevet

Ja det kunne jeg gjort. Flytur er jo enkelt. Du bestiller jo med følge til barnet som sørger for at han kommer seg gjennom kontroller og helt ut til besteforeldre som må identifisere seg.

Skrevet

Jeg fløy alene fra jeg var 5. har ikke hatt noe problem med det.

Men jeg vet at jeg kan ikke sende mitt barn alene med fly når hun er 5 pga sykdom.

Hadde frøkna mi vært frisk hadde jeg ikke hatt betenkligeter å sette henne på flyet på Gardemoen og flydd henne til Kirkenes.

Skrevet

Jeg ville aldri gjort det. Selv syns jeg både landing og letting med fly er litt ubehagelig, doen kan være skummel og tre timer oppe i lufta er lenge for en femåring. Men jeg er en overbeskyttende hønemor!

Skrevet

Tror begge deler er noe som fungerer for folk som enten

1. Er desperat etter å få ungefri...

2. Er så innbitt i at besteforeldre SKAL ha kontakt med barna koste hva at de mister det som er av vett mellom ørene..

3. Rett og slett ikke har noe mellom ørene..

Skrevet

Absolutt ikke. Da er det jo andre som må passe på barnet. Bussjåføren, flyvertinnen, mannen i setet ved siden av... Nei, aldri i verden om jeg hadde gjort det.

Skrevet
Tror begge deler er noe som fungerer for folk som enten 1. Er desperat etter å få ungefri... 2. Er så innbitt i at besteforeldre SKAL ha kontakt med barna koste hva at de mister det som er av vett mellom ørene.. 3. Rett og slett ikke har noe mellom ørene..

Da er det mange foreldre som ikke har noe mellom ørene,med tanke på hvor mange barn i dette landet som pendler mellom foreldrene sine (de som bor på hver sin kant av landet). Jeg er mye ute å flyr og nesten hver gang jeg flyr innenlands er det barn som flyr alene. Sist var det 3 stk.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Fly hadde jeg ikke nølt med om barnet selv synes at det høre ok ut. Busstur hadde jeg nok måtte tenke mer over, men når du sier at buss-sjåføren er onkelen, i alle fall nesten, da hadde jeg nok kunne gjøre det om onkelen var en ok fyr og syntes at det var greitt og at barnet selv ville.

Hadde sendt med en god "forundringspakke" som ungen kunne kose seg med underveis.

Skrevet

Hvis barnet er vant til og trygg på å reise med buss og fly ville jeg gjort det, men ikke om det var første gangen eller barnet var utrygt.

Skrevet

Jeg var 5 år første gang jeg fløy alene:) fikk sånn reiser alene skilt rundt halsen,og en flyvertinne som passet på meg helt til jeg møtte bestemor :) det var ikke no problem,de tok så godt vare på meg så :)

Skrevet

Det hadde jeg aldri gjort,ikke før barnet er gammelt nok til å klare å ta en viss del av ansvar selv. Det hadde rivet hjertet ut av brystet mitt hvis det viste seg at jeg hadde overvurdert barnet mitt slik at det hadde reist med gråten i halsen og redsel i hjertet. Og i værste fall kanskje få panikk i lufta, eller i bussen, og tryggheten fra foreldrene da er totalt fraværende. Nei aldri...... Jeg hadde blitt med barnet på flyet/ bussen for så å returnere hjem. Og enten hentet på samme måte, eller bedt besteforeldrene gjøre det.

Skrevet

Jeg har sendt min eldste, da fem år, alene med fly.

Riktignok bare i 25 min, ikke to timer, men det er jo gjerne take-of og landing som er skummelt. Samt det å gå fra foreldrene og sette seg på et fly med bare fremmede folk.

Femåringen vår var så spent at hun ble kvalm og uvel, men hun var fast bestemt på at dette skulle hun gjøre, og hun var sååå stolt etterpå av å ha gjort det.

Barna blir jo møtt av en flyvertinne allerede ved gaten, og denne flyvertinnen passer jo på barnet helt til det blir levert hos besteforeldrene.

Hvis barnet vil, og er vant med å fly (og det sa du jo at det var), så ville jeg ikke hatt noen problemer med det.

Barn er flinke til å bedømme hva de mestrer, og vil de, så går det som regel bra :)

Når det kommer til bussturen hadde det vært avhengig av om barnet blir bilsyk eller ikke.

Det er kjipt å være bilsyk, og spesielt uten mamma eller pappa til å trøste.

Hvis barnet ikke blir bilsykt, og vil reise selv, ser jeg ikke noe problem med det.

Men når det bare er snakk om tre timer, hvorfor kan dere ikke kjøre ham, da? Eventuelt møtes på halvveien?

Lykke til med valget :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...