Fuglefrø Skrevet 10. juli 2012 #1 Skrevet 10. juli 2012 Hvorfor er det så mange som har en slik indre trang til å dytte alskens private detaljer opp i fjeset på oss andre? For eksempel, å legge ut UL-bilder på Facebook, og deretter ha fosterbildet som profilbilde. Jeg synes det er usmakelig og ekkelt, for å være ærlig. Ufødte barn har ikke noe på Facebook å gjøre! Hvis nære venner er gravide, synes jeg det er hyggelig å se på UL-bilder. Men ikke på Facebook! Og det å legge ut antall aborter, prøveperioder, barn, alder etc etc som signatur her på BiM. Hva er vitsen?? Hvis folk er interessert i flere detaljer om deg, kan de ikke heller få lov til å spørre om det? Evt diskuter det heller i egnet forum. Det er faktisk lov med intimgrenser, selv i 2012!
lykkeligmams<3 Skrevet 10. juli 2012 #2 Skrevet 10. juli 2012 jeg gjøre sjeldent sånt, men skulle jeg gjøre det kunne jeg ikke brydd meg mindre med dere som skal sitte og klage for sånne små detaljer! Og det er faktisk lov med ytrings frihet. Jeg kan være helt enig at et sted går grensa på slike ting, emn det er ikke min oppgave og fortelle den grensa til andre. da velger jeg heller og holde meg unna. drama...
Gjest -ia- Skrevet 10. juli 2012 #3 Skrevet 10. juli 2012 Unnskyld meg, men er ikke BiM nettopp det? Et egnet forum! Her er man litt "skjult" bak et nick, og en plass man kan få lov å lufte slike ting fritt. Mange ting egner seg ikke på FB, det skal jeg være enig i, men synes likevel det er hyggeligere å komme over et ultralydbilde, istedet for et bilde av den 30 år gamle barnløse, desperate venninna som for n'te gang har lagt ut et trutmunn- bilde som hun har tatt av seg selv med telefonkameraet.
Fuglefrø Skrevet 10. juli 2012 Forfatter #4 Skrevet 10. juli 2012 Slå deg løs, jeg er for ytringsfrihet jeg. Den gjelder for meg også... Men nå heter det altså kranglesiden for en grunn, derfor tok jeg det opp her.
Prinsesse Brødhue Skrevet 10. juli 2012 #5 Skrevet 10. juli 2012 Åh signerer denne!! Finnes ikke noe mer frustrerende enn Å Åpne facebook og se rett inn pÅ andres ul bilder. Særlig hos de som er aktive og liker og kommentere det meste. Og da dukker dette fosteret opp OVER ALT.. Fysj.. Og alle detaljene som kommer fram pÅ div. signaturer!! Man kan jo ikke velge Å holde seg unna, for denne informasjonen dukker jo opp automatisk pÅ autosignatur.. rett i fleisen Dette synes jeg ikke er drama, det er faktisk lov Å si ifra. Ja til "spar meg for detaljer" - selv i 2012
Alessandro+baby i magen :) Skrevet 10. juli 2012 #6 Skrevet 10. juli 2012 Syns det er koselig at folke er lykkelige og har lyst til å dele sånne ting jeg ! Prøv å dele gleden isteden for å være så sure å grinete å sitte å klage hele tiden vettu da blir alt så mye bedre
Fuglefrø Skrevet 10. juli 2012 Forfatter #7 Skrevet 10. juli 2012 Unnskyld meg, men er ikke BiM nettopp det? Et egnet forum! Her er man litt "skjult" bak et nick, og en plass man kan få lov å lufte slike ting fritt. Mange ting egner seg ikke på FB, det skal jeg være enig i, men synes likevel det er hyggeligere å komme over et ultralydbilde, istedet for et bilde av den 30 år gamle barnløse, desperate venninna som for n'te gang har lagt ut et trutmunn- bilde som hun har tatt av seg selv med telefonkameraet. Absolutt -ia- det egner seg i egne forum, ikke som signatur på hvert eneste innlegg man skriver, uansett tråd. Og jeg personlig synes ikke noe om å se bekjentes fosterbilder sprette opp hver gang de skriver noe på Face.. Da vil jeg heller ha ei venninnes trutmunnbilde, som jeg kan le av, for hun er i levende live, ikke et ufødt foster under utvikling. Hva om noe skjer med dette barnet? da har man brettet det ut i all offentlighet for Gud og hvermann... Nei takk!
lykkeligmams<3 Skrevet 10. juli 2012 #8 Skrevet 10. juli 2012 uffamei, har lite og diskutere om, jeg kommer ikke til og bruke anonyme signaturer, hvorfor. fordi det inntr. meg ikke og jeg har ingen problem at folk kan se hva av innlegg jeg skriver, eller hva mine meninger i andre innlegg er. Det er jo ikke slik at folk må like det jeg skriver, akuratt et samme som jeg ikke trenger og like andres. Men om andre velger og legge ut slike ting, og det er en på face. hvorfor sitte og klage over det istedetfor og gå til den venninden og spørre hvorfor? det er jo slikt som skaper negativitet! Her om dagen la en venn av meg ut positive tester på face, det reagerte jeg på for og glede andre på den måten før hun er i sikker sonen var kanskje litt tidlig. men setter meg ikke her inne og klager, ringte henne og spurte hvorfor hun valgte og gjøre det. men fortsatt opp til henne.
Prinsesse Brødhue Skrevet 10. juli 2012 #9 Skrevet 10. juli 2012 Det er jo ikke snakk om at man ikke skal få mene hva man vil. For det kan man jo selvfølgelig. Det er jo ikke det som diskuteres her. Men hvorfor legger man ut bilder av et ufødt barn på face? Og hvorfor legger man ut antall sa på autosignatur? Man kan jo ikke velge å holde seg unna, for denne informasjonen dukker jo opp automatisk.. rett i fleisen
Fuglefrø Skrevet 10. juli 2012 Forfatter #10 Skrevet 10. juli 2012 Enig med Prinsesse Brødhue her, alle har rett på egne meninger, heldigvis! Jeg er også enig med lykkeligmams at man får stå for det man mener, og ikke bruke anonymknappen hele tiden. Det jeg tok opp er hvorfor alle har et behov for å spre veldig intime detaljer i det offentlige rom?? Det er kjempehyggelig når venninner blir gravide, og jeg deler gleden med de, og de får gaver etc. MEN! Jeg er fremdeles ikke interessert i å se innsiden av magen deres hver gang de kommenterer noe på Facebook. Jeg vil jo også tro at det å gjennomgå en abort er en veldig sår, og personlig opplevelse. Hvorfor deles dette på en måte, som om det ikke er noe vondt/kjipt.. Det synes jeg er rart. Det ramses opp under signaturen sammen med antall, barn, bikkjer menn osv(satt på spissen)...
charnelle Skrevet 10. juli 2012 #11 Skrevet 10. juli 2012 Er enig i at noen tar den litt langt på FB, etter min mening hører verken ultralydbilder, 3D bilder eller visse varianter av magebilder hjemme der. Har en venninne på FB som har vært hos fotograf og tatt noen superkleine graviditetsbilder der både hun og typen er nakne. Alt for privat å legge ut til 700 venner etter min mening. Når det gjelder forumet her synes jeg at så lenge vi har nick (og dermed er anonyme) samt at dette er et forum man selv oppsøker rundt temaet graviditet, er det helt ok at folk legger ut private detaljer.
Millamelis Skrevet 10. juli 2012 #12 Skrevet 10. juli 2012 Her om dagen la en venn av meg ut positive tester på face, det reagerte jeg på for og glede andre på den måten før hun er i sikker sonen var kanskje litt tidlig. men setter meg ikke her inne og klager, ringte henne og spurte hvorfor hun valgte og gjøre det. men fortsatt opp til henne. Har også en bekjent som la ut bilde av to positive tester her om dagen, og som også var bare 10 uker på vei.. Reagerer litt på det, må innrømme det. Klarer ikke helt å "glede" meg på dems vegne, når det å skrike det ut til verden er viktigere enn å vente å se at alt går som det skal. Sjøl er jeg 18+5 og har ikke skrivi et kvekk om noe graviditet enda på face, venter heller til etter UL evt.. Selvfølgelig opptil hver enkelt det, men er mer irriterende enn positivt overraskende med de som skal prakke det på så tidlig, kun for å få gratulasjoner og gode ord
siv85 Skrevet 11. juli 2012 #13 Skrevet 11. juli 2012 Her om dagen la en venn av meg ut positive tester på face, det reagerte jeg på for og glede andre på den måten før hun er i sikker sonen var kanskje litt tidlig. men setter meg ikke her inne og klager, ringte henne og spurte hvorfor hun valgte og gjøre det. men fortsatt opp til henne. Har også en bekjent som la ut bilde av to positive tester her om dagen, og som også var bare 10 uker på vei.. Reagerer litt på det, må innrømme det. Klarer ikke helt å "glede" meg på dems vegne, når det å skrike det ut til verden er viktigere enn å vente å se at alt går som det skal. Sjøl er jeg 18+5 og har ikke skrivi et kvekk om noe graviditet enda på face, venter heller til etter UL evt.. Selvfølgelig opptil hver enkelt det, men er mer irriterende enn positivt overraskende med de som skal prakke det på så tidlig, kun for å få gratulasjoner og gode ord Hadde en fra jobben som gjorde dette her, hun la ut positiv test på facebook også gikk det mindre enn to uker, så hadde hun en SA. Det har hun ikke skrevet på facebook om, men så ikke for så lenge siden at noen spurte om det gikk bra med henne og mannen og babyen i magen. Tenk hvor vondt det måtte være. Jeg er så tidlig at jeg har ikke tort og si det til så mange, har allerede hatt en SA og den var vond.. Syntes man kan vente til man er sikker før man poster det på facebook iallefall, og det er så mye bedre og fortelle det ansikt til ansikt enn over facebook!
Fuglefrø Skrevet 11. juli 2012 Forfatter #14 Skrevet 11. juli 2012 Jeg er helt enig, kan man ikke vente til man er sikker, slik at man slipper sånne vonde opplevelser. Og heller legge ut bilde når baby er født og man vet at det går bra? Man har jo ofte mange på face som ikke er nære venner, trenger man virkelig dele alt med disse? Og heller spørre de man møter ansikt til ansikt om de vil se bildene da?
Gjest -ia- Skrevet 11. juli 2012 #15 Skrevet 11. juli 2012 Ingenting er sikkert. Da kan man jo ikke legge ut bilde av kjæresten sin heller, sånn i tilfelle det blir slutt om en uke... Eller av huset sitt, i fall det brenner ned i morgen... Går ikke an å tenke sånn heller. Nei, man TRENGER ikke å dele alt med alle, men der er vi forskjellige. Du kan jo velge å slette disse "vennene" dine du ikke vil se ultralydbildene til?
StineT Skrevet 11. juli 2012 #16 Skrevet 11. juli 2012 hm, nå ser ikke jeg meningen med å ha 700 venner på face heller jeg da. Jeg har mine faktiske venner og nære bekjentskaper. Samt slektninger. Så rundt 150 stk vil jeg tro- og dette er mennesker som jeg er glad i og som bryr seg om meg. Min mann og jeg oppdaterte facebook statusene våre når vi kom til 2.trimester å skrev at vi venter smått. Koslig både for oss og alle slektninger og venner som bor langt unna. Har også lagt ut et UL bilde- og ja- de aller fleste av mine facebook venner har faktisk kommentert eller ganske enkelt trykt på "liker". Jeg henger meg mer opp i hvorfor så mange er "venn" med folk på facebook som de så vidt ville hilst på på gata. Det er teit synes jeg... For hvis du ikke kan poste en ting på face som du ellers ville fortalt en venn du møter- ja, hvorfor ialledager ha face da?
Fuglefrø Skrevet 11. juli 2012 Forfatter #17 Skrevet 11. juli 2012 Ingenting er sikkert. Da kan man jo ikke legge ut bilde av kjæresten sin heller, sånn i tilfelle det blir slutt om en uke... Eller av huset sitt, i fall det brenner ned i morgen... Går ikke an å tenke sånn heller. Nei, man TRENGER ikke å dele alt med alle, men der er vi forskjellige. Du kan jo velge å slette disse "vennene" dine du ikke vil se ultralydbildene til? Det blir ikke akkurat det samme... Vil si at et ufødt foster inni magen er noe helt annet enn en kjæreste av kjøtt og blod, for å bruke ditt eksempel. Jeg sier ikke at man ikke skal si at man er gravid, eller vise bilder til noen. Er jo bare hyggelig det, men å ha UL-bilde som profilbilder og liknende er litt ekstremt. Det er et ufødt barn, det er ikke det samme som et menneske som er født og som man vet det går bra med. Er MIN mening. Jeg har faktisk slettet de på Face som jeg ikke ville hilst på på gata, men jeg ser heller ikke på Facebook som min private dagbok hvor jeg legger ut alt privat om meg om mine. Det er en informasjonskanal, hvor jeg legger ut personlige, men ikke private ting... De som jeg føler for å dele private ting med, får vite det ansikt til ansikt. Det er en ganske stor forskjell. Så nei, jeg har ikke 700 venner der, jeg har kanskje 150-200 mennesker jeg er interessert i å ha kontakt med, men jeg ser ikke på alle disse som nære venner, men bekjente. Og disse trenger da ikke se innsiden av min mage.. En graviditet er noe hyggelig, og veldig personlig som jeg gleder meg til å dele med min mann, og nære venner og familie. Ikke 200 bekjentskaper av ymse grad.
Nelliesprelli09 Skrevet 11. juli 2012 #18 Skrevet 11. juli 2012 Jeg har ca 650 venner på face:) Og jeg har snakket med hver og en av de ansikt til ansikt:) Jeg har bodd i nord-norge, midt norge og ulike komuner omkring hjemkommunen. På vestlandet og nå er jeg bosatt på østlandet. Når man jobber, går skole,har familie litt overalt som har en partner og familie utenlands og kanksje har hatt ulike jobber ja, da har man mange venner/bekjente/slektninger/arbeidskollegaer/skolevenner/barndomsvenner:)
Fuglefrø Skrevet 12. juli 2012 Forfatter #19 Skrevet 12. juli 2012 Hehe, jeg har nok snakket ansikt til ansikt med alle på Face unntatt to jeg også, som jeg har møtt gjennom grupper på nett. Synes det er hyggelig å ha kontakt med de jeg kanskje ikke ville hatt så mye kontakt med ellers, på denne måten. Men jeg føler ikke at alle disse er nære venner av meg, men en salig blanding av gode venner, familie og bekjente..
lykkeligmams<3 Skrevet 12. juli 2012 #20 Skrevet 12. juli 2012 Her om dagen la en venn av meg ut positive tester på face, det reagerte jeg på for og glede andre på den måten før hun er i sikker sonen var kanskje litt tidlig. men setter meg ikke her inne og klager, ringte henne og spurte hvorfor hun valgte og gjøre det. men fortsatt opp til henne. Har også en bekjent som la ut bilde av to positive tester her om dagen, og som også var bare 10 uker på vei.. Reagerer litt på det, må innrømme det. Klarer ikke helt å "glede" meg på dems vegne, når det å skrike det ut til verden er viktigere enn å vente å se at alt går som det skal. Sjøl er jeg 18+5 og har ikke skrivi et kvekk om noe graviditet enda på face, venter heller til etter UL evt.. Selvfølgelig opptil hver enkelt det, men er mer irriterende enn positivt overraskende med de som skal prakke det på så tidlig, kun for å få gratulasjoner og gode ord Hadde en fra jobben som gjorde dette her, hun la ut positiv test på facebook også gikk det mindre enn to uker, så hadde hun en SA. Det har hun ikke skrevet på facebook om, men så ikke for så lenge siden at noen spurte om det gikk bra med henne og mannen og babyen i magen. Tenk hvor vondt det måtte være. Jeg er så tidlig at jeg har ikke tort og si det til så mange, har allerede hatt en SA og den var vond.. Syntes man kan vente til man er sikker før man poster det på facebook iallefall, og det er så mye bedre og fortelle det ansikt til ansikt enn over facebook! Jeg er selv tolv uker på vei, men har ikke skrevet noe selv, kan godt hende jeg legger ut bilde senere da av min mage som alltid blir enorm haha men er ikke alle på face jeg har noe kontakt emd idag og ting kan komme ut til feil menneske, men folk har sine egne tanker og lyster som gjør at vi er slike mennesker vi er idag. "totalt forskjellige"
Prinsesse Brødhue Skrevet 12. juli 2012 #21 Skrevet 12. juli 2012 Denne diskusjonen sklir jo helt ut.. Det må da kunne gå an å gå inn på face eller være her inne uten å måtte se på innsider av andres mager evt. høre om andres aborter? Det betyr ikke at jeg ikke gleder meg på andres vegne eller ønsker å slette bekjente og venner. Det betyr bare at jeg ikke ønsker å se bilder av ufødte fostere hver gang jeg stikker hodet inni sosiale medier. Hva med å ta hensyn den veien og ikke bare leve i sin egen gravidboble? - og ja, jeg har tre barn selv. Men prakket bilder og annen info av privat karakter på gud og hvermann.
*venter en liten gutt feb* Skrevet 13. juli 2012 #22 Skrevet 13. juli 2012 hos meg har det ikke stått noen ting om at jeg er gravid på facebook, ingen baby bilder skal ut eller noen ting som har med svangerskapet skal ut der. jeg har heller ingen bilder av ungene mine ute på facebook, finnes så mange pedofile som kommer seg inn overalt så hos meg kommer det ikke ut bilder nei.
November-spire-79 Skrevet 15. juli 2012 #23 Skrevet 15. juli 2012 Synes det er koselig å se UL bilder på face jeg Skulle ønske flere la det ut så jeg fikk se. Jeg har bare venner på facebook, derfor blir det ikke ekkelt
Fuglefrø Skrevet 18. juli 2012 Forfatter #24 Skrevet 18. juli 2012 Kanskje det bare er meg... Jeg synes det er så freaky å se inni andres mager, på et barn som ikke er født... Det er litt ekkelt..
Sweetpea Skrevet 23. juli 2012 #25 Skrevet 23. juli 2012 Aldri falt meg inn at UL bilder er ekle eller veldig intime........man ser inni magen joda, men det er skygger og lys..........for min del synes jeg FB er helt OK i forhold til å spre nyheten etter UL, da er vi jo i uke 18 og sjansene for at noe skjer er minimale, er jo nettopp derfor vi er på UL, for å sjekke at alt er OK. Synes også det er koselig å se venninners UL bilder.........men, men, vi er vel ulike Jeg er ikke venner med alle mulige på FB, og deler meget lite privat info, men akkurat UL bildet la jeg ut.........aldri vurdert at det var støtende for noen......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå