Gå til innhold

Sparte dine foreldre til DEG?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gjorde ikke mine, og jeg har aldri savnet noen sparepenger heller. De har vært behjelpelige med andre ting da, og blandt annet så har vi søsknene fått bruke de som kausjonister. Vi har alle tre kjøpt leilighet/hus i Oslo de tre siste årene før fylte 25. Føler vi har klart oss helt supert selv uten sparepenger.

Sparer litt til sønnen min, men det er ikke meningen at han skal få pengene når han blir voksen, om han ønsker seg/trenger noe etterhvert som koster noen tusenlapper, så tar jeg penger fra hans konto.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei ikke barnetrygd osv. men da vi ble eldre satte min far endel penger inn på BSU kontoen min, :) Det kom godt med :)

Skrevet

Nei, har ikke savnet det heller.

Skrevet

Nei. Kan ikke si at jeg savnet det heller, men det hadde jo selvsagt vært greit med en slump penger når jeg var 18 da. :P

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Jeg skulle ønske de var strengere på konfirmasjonspengene mine som jeg soste bort!

De sparte ikke, men har jo vært kausjonist så jeg eier mmin egen leilighet i en alder av 23.

Jeg sparer til datteren min for jeg vil gi henne muligheten til å kjøpe leilighet tidlig, som hun enten kan leie ut om hun reiser eller studerer andre steder, eller bo i med engang så hun slipper å leie.

å investere i eiendom tror jeg er noe av de smarteste investeringene.

Skrevet

Nei det gjorde de ikke, heller tvert imot.

Bestefar sparte til meg, men da han døde før jeg ble 18, og de skulle passe på pengene imens, resulterte det i at det bare var noen skarve hundrelapper igjen da jeg fikk kontoen.

Med pengene som var borte kunne jeg både tatt lappen og kjøpt min første bil, så må innrømme at det var ganske surt. Men fiksa begge deler på egenhånd, med med en del lengre tid.

Men å protestere våget jeg aldri, og nå er de døde de også.

Skrevet

Ingenting. Derfor vil jeg gjøre det til mine.

Skrevet

Nei, men har en sparekonto til sønnen vår der vi setter inn penger han får til jul, bursdager osv.. er ikke sikker på om vi bruker disse underveis når det er noe han trenger eller om de blir stående.

Tenker uansett at barnet når det blir voksen lærer mer av å måtte klare seg selv økonomisk, spar egne penger og kjenne på virkeligheten.. enn at de får starthjelp, og dermed kan forvente at ting faller litt lettere på plass. Så kanksje en bjørnetjeneste å sare for mye til de?

Synes det var en fin ting at foreldrene dine stod som kausjonister på leilighet

Skrevet

Niks, men de kausjonerte for meg da jeg ble alenemor og skulle kjøpe meg hus :)

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Jeg har i hvert fall ikke fått noen penger fra dem, men de hjalp oss barna med å kjøpe leiligheter for første gang. Så når jeg var 18 år gammel flyttet jeg inn i min helt egne, bittelille leilighet :) Nå er leiligheten solgt og jeg har egenkapital på nesten 100 000 kroner. Kjekt!

Jeg setter inn et lite månedlig beløp på en konto til sønnen min, som skal brukes til ting underveis (sykkel, ski osv), og når tiden kommer, skal jeg bruke "restene" på å hjelpe han inn på boligmarkedet. Han kommer aldri til å få pengene rett i hånda, det er uaktuelt!

Skrevet

Nei og de kausjonerte heller ikke.

Har aldri forventet at de skulle det.

Har spart i bsu selv og kjøpte min første bolig sammen med mannen min da jag var 32 år.

Skrevet

Nei, ikke spesifikt, men de har tegnet en uføre/pensjonsforsikring/sparing som de betaler på i mitt navn.

Jeg har også fått penger når jeg har trengt det, bla betalte de husleia mi når jeg studerte, hjemturen når jeg bodde i Australia, og de sørget for at jeg hadde tak over hodet og mat i magen noen mnd jeg gikk arbeidsledig..

Problemet nå er at boligmarkedet er under så enormt press, at unge mennesker knapt får kjøpt seg noe uten en eller annen form for hjelp fra foreldre. Derfor sparer jeg i fond for fremtiden, slik at jeg kan sette en sum inn på BSU til mine barn.

Skrevet

Ikke spart, men vi fikk kjøpe leilighet billig av pappa. Betalte 200 000 for den og solgte den for 1900000.

Skrevet

Jeg har hatt alt for mye penger mellon hendene oppigjennom, fikk alltid en del da jeg var på ferie hos slektninger, fikk mye penger til konf og fikk en del penger av både mamma og pappa etter at jeg flyttet hjemmefra. Dessverre var jeg langt fra så økonomisk som jeg er nå, så det meste ble "skuslet" vekk, skulle ønske foreldrene mine hadde satt pengene på konto til jeg ble mer ansvarlig. Pappa har kausjonert for meg til jeg hadde god nok økonomi til å slippe kausjonist.

Sparer litt til ungene hver mnd, og har betalt ned mye på huset slik at vi har mulighet til å hjelpe dem når den tid kommer. Kommer nok til å sponse førerkort, og det som er igjen får de når de skal ut på boligmarkedet (alle penger står i mitt navn). Er det noe de ønsker å gjøre med pengene annet enn hus får de selvfølgelig det (reise, spesiell utdannelse etc.), de får det ikke rett i hånda til forbruk. Eldste på 6 har ca 75000 og yngste har 35000 (mye er gave fra min mor etter at hun solgte huset).

Gjest Heartbroken
Skrevet

De sparte ikke til oss, men vi har fått mye penger av dem i voksen alder. De har delt sin arv etter sine foreldre med oss søsken, og jeg har nok fått opp mot millionen til sammen gjennom årene.

De har ønsket å gi oss pengene mens vi var i etableringsfasen og ikke som de opplevde å få arv når de var vel etablerte og egentlig ikke trengte de.

Vi har samme filosofi når det gjelder våre barn. De har/kommer til å ha mellom 150 000- 200 000 på konto ved 18 års alder, men dette er penger de har fått i dåp, bursdag og konfirmasjon i tillegg til noen større summer fra mine foreldre.

Vi er svært oppmerksom på at de skal lære og forstå verdien av å jobbe for det de ønsker seg, så kan vi heller hjelpe dem når de blir litt eldre på samme måte som vi har fått hjelp.

Skrevet
Det gjorde ikke mine, og jeg har aldri savnet noen sparepenger heller. De har vært behjelpelige med andre ting da, og blandt annet så har vi søsknene fått bruke de som kausjonister. Vi har alle tre kjøpt leilighet/hus i Oslo de tre siste årene før fylte 25. Føler vi har klart oss helt supert selv uten sparepenger. Sparer litt til sønnen min, men det er ikke meningen at han skal få pengene når han blir voksen, om han ønsker seg/trenger noe etterhvert som koster noen tusenlapper, så tar jeg penger fra hans konto.

ånei, det hadde det supertrangt i alle år, så det var det aldri noen anledning til :)

Sparer litt til mine, men det skal de ikke vite før de er ferdig å studere - drømmen min er å betale studielånet til de alle 3, men det vil tiden vise, om jeg klarer spare så mye ;)

Skrevet

Ikke spart noe og da jeg var 18 måtte jeg flytte ut, selv om jeg gikk på videregående, for å klare meg selv.

Bortsett fra husly og mat så fikk jeg ingenting fra jeg var 12 til jeg var 18, og da jeg ble 18 måtte jeg klare meg helt selv.

Skrevet

Ja, det har de. Hadde rundt 67.000 da jeg flyttet for meg selv- som de har spart. Fra barnedåp, bursdager, konfirmasjon + at de har satt ett fast beløp på konto hver mnd.

Har fått god hjelp selv om de har spart til meg. De pengene kom godt med da jeg fikk barn tidlig!

Skrevet

Nei, det har de ikke hatt økonomi til. Det er først de siste årene de har hatt rom i egen økonomi til å kjøpe seg nyere bil og en liten båt. Så de bruker det de kan på seg selv nå, og det unner jeg dem. Svigers har sendt en liten sum, ca en fjerdedel av det vi trengte til egenkapital ved huskjøp, og det hjalp oss jo en del. Uventet, og verdsatt. :) Ellers er vi begge vant til å klare oss selv. Vi håper å klare å oppdra en selvstendig gutt, som jobber for å nå sine mål, men ønsker også å kunne hjelpe han. Vi sparer barnetrygda, men regner med å måtte ta av den om gutten vår får dyre hobbyer, som for eksempel slalom eller motorcross. Bil og lappen skal han få jobbe for selv, og få litt bidrag til. Når den dagen kommer at han skal kjøpe hus, regner vi med å kunne hjelpe ved å om nødvendig selge vårt hus, og heller bo i leilighet nær der han velger å etablere seg. :)

Skrevet

De sparte ikke til meg,men jeg fikk deler av sertifikatet og har fått hjelp ved behov når jeg var student:)

Skrevet

Fikk 15 000 til 15 års dagen siden vi ikke konfirmere oss( meg og mine søsken) også har vi fått lappen av de

Skrevet

Nei, ikke som jeg har hørt om eller fått hittil i alle fall! men siden jeg aldri har røykt eller snust så betaler de for at jeg skal ta bil-lappen, men så langt har jeg ikke kommet.

Tror ikke de har tenkt på å spare til oss... hvorfor skulle vi ikke klare oss selv.... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...