Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #26 Skrevet 3. juli 2012 Vårt barn på 3 år har ca 25tusen på kontoen. Kontoen er i mitt navn, og da han blir gammel nok setter jeg d inn på en bsu konto til han. Det er ikke lurt å bruke BSU-konto før barnet har en egen ok intekt, Det er en maksgrense for hvor mye man kan spare totalt og hvis barnet ikke har intekt det året innskuddet blir gjort får det ikke noe nytte av skattefordelen. å bruke opp den muligheten når barnet er lite kan koste det mange tusen som ung voksen.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #27 Skrevet 3. juli 2012 Nja, guttungen på 5 har vel kanskje en tusenlapp eller to på konto. Vi har ikke økonomi til å drive å spare til de i hytt og pine. Besteforeldrene sparer uansett 500 kr fast i mnd pluss småmynt, så de har en saftig sum der. Det er flott å tenke på for oss. Vi har fortsatt mye gjeld å betale ned, og på den måten har ungene tak over hodet, mat på bordet og klær hver dag. Når de engang blir voksne er vi nok fortsatt gjeldsslaver, men det kommer til å gå helt fint De får alt det de trenger og litt til, i tillegg har de obos-medlemsskap, og jeg skal være kausjonist den dagen de trenger det. Ser ikke behovet for at de skal få en halv million den dagen de flytter ut.
mamma'n til 2 :) Skrevet 3. juli 2012 #29 Skrevet 3. juli 2012 Lillemor her er 11mnd, og pappaen og jeg sparer 500kr hver i mnd. pengegaver fra dåp,jul og bursdag ble satt/skal settes inn i tillegg til at jeg sparer deler av barnetrygden. Har to kontoer i mitt navn som er hennes, hvor barnetrygden blir brukt litt av når det trengs til store ting, mens sparekontoen hennes blir stående uberørt til hun er stor nok til å tenke på bolig,utdannelse eller noe annet bra. Lillegutt i magen får akkurat det samme når han blir født. Sparer til meg selv også, 500 i mnd,men det er mer en buffer, og litt til ferie kanskje. Ikke planlagt noe for de pengene enda. Men de kommer nok godt med når jeg etterhvert skal ta førerkort. Det som står igjen på kontoen min dagen før lønn settes også over til sparing, og det varierer fra 50kr til 1000, og skattepenger,gavepenger o.l settes av litt spredd på alle de totale sparekontoene til meg og barna. Når barna mine fyller 18 skal de ha ihvertfall 300000 hver på konto med den faste(500 i mnd), og den ujevne (deler av barnetrygda) sparinga. Dette er uten renter. Jeg har slitt hele livet økonomisk, det rettet seg opp for 2 år siden. Jeg ønsker ikke at barna mine skal gjennomgå det samme, så jeg skal lære de tidlig om verdien av penger! Sparepengene får de IKKE vite om før de skal kjøpe bolig/utdanning.
EinFrosk Skrevet 3. juli 2012 #30 Skrevet 3. juli 2012 Barn lærer ikke hvordan man sparer om foreldrene setter inn penger til dem. Det lærer de ved å selv jobbe og spare pengene de tjener.... Prioriterer familieøkonomien og kommer til å hjelpe dem med boligkjøp og utdanning uten at vi sparer opp noe særlig i deres navn..
NormaJean Skrevet 3. juli 2012 #31 Skrevet 3. juli 2012 Vi sparer litt i fond til dem, vet ikke helt hvor mye det er. Men de fikk 10.000kr hver etter si oldefar og skal få 5000kr etter sin oldemor. Så slike gaver tilhører dem.... Men jeg er av den oppfatning at det er smarter at vi foreldre prioriterer å betale ned gjeld slik at vi står friere til å hjelpe dem økonomisk når den tid kommer. Så min prioritering er å betale ned ekstra på huslånet.
Fizzymed2små Skrevet 3. juli 2012 #32 Skrevet 3. juli 2012 De er 3 og 6 år gamle. Vi sparer barnetrygden i fond til hvert av barna (står i mitt navn). I tillegg sparer besteforeldrene i fond som står i barnas navn. Har vel mellom 6-10000 der. I tillegg har de hver sin sparekonto i banken med ca 5000 hver. Her settes bursdagspenger osv inn, og de brukes til sykler, ski osv..
smet Skrevet 3. juli 2012 #33 Skrevet 3. juli 2012 Vi sparer ikkje til lillegutt, sjølv om vi har råd til det. Vi prioriterer å betale hurtigere ned på boliglån og spar oss ein buffer i tilfelle vi skulle miste jobben eller bli ramma av sjukdom. Når han blir stor nok til at ham treng pengane, har vi sannsynligvis lite boliglån og mykje egenkapital, og kan gi han økonomisk støtte da. Han har ein sparekonto der gaver frå slekt blir satt inn, og der han kan få spare sine eigne pengar når han blir større.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #34 Skrevet 3. juli 2012 Våre tre (5 år, 9år og10 år) har ca 35.000 hver på konto. Det er besteforeldrene som sparer til dem. Veldig greit å ha den dagen de skal studere / ta lappen eller flytte for seg selv. Vi foreldre sparer ikke for alt gåri det store sluket og ungene får det de trenger.
*Smiley* Skrevet 3. juli 2012 #35 Skrevet 3. juli 2012 Vi sparer ikke til barna.Betaler ned på lån og sparer på egen konto. Mine foreldre sparte ikke til oss.Har ikke lidd noen nød
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #36 Skrevet 3. juli 2012 Jeg skjønner ikke poenget med å spare så mye til barna. Her prioriterer vi hele familieøkonomien, som å betale ned lån og øke verdien på boligen. Den 500 lappen man sparer i måneden er ikke verdt en dritt om 15-20 år uansett. Den kan faktisk være verdt ganske mye hvis pengene blir investert i fond eller verdipapirer og ikke bare spart på konto i banken. Jeg skjønner ikke poenget med å spare så mye til barna. Her prioriterer vi hele familieøkonomien, som å betale ned lån og øke verdien på boligen. Den 500 lappen man sparer i måneden er ikke verdt en dritt om 15-20 år uansett. Den kan faktisk være verdt ganske mye hvis pengene blir investert i fond eller verdipapirer og ikke bare spart på konto i banken. Så du mener at 120 000 kr ikke er verdt en dritt ? Det er vel bedre enn ingenting ? Dessuten må man jo ta med renter.
SmellyCat Skrevet 3. juli 2012 #37 Skrevet 3. juli 2012 Vi sparer ikke til barna i deres navn, men ettåringen har 10 000,- på konto fra dåp og bursdag. Han får spare selv, så skal vi heller hjelpe ved behov.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #38 Skrevet 3. juli 2012 Jeg skjønner ikke poenget med å spare så mye til barna. Her prioriterer vi hele familieøkonomien, som å betale ned lån og øke verdien på boligen. Den 500 lappen man sparer i måneden er ikke verdt en dritt om 15-20 år uansett. Den kan faktisk være verdt ganske mye hvis pengene blir investert i fond eller verdipapirer og ikke bare spart på konto i banken. Jeg skjønner ikke poenget med å spare så mye til barna. Her prioriterer vi hele familieøkonomien, som å betale ned lån og øke verdien på boligen. Den 500 lappen man sparer i måneden er ikke verdt en dritt om 15-20 år uansett. Den kan faktisk være verdt ganske mye hvis pengene blir investert i fond eller verdipapirer og ikke bare spart på konto i banken. Så du mener at 120 000 kr ikke er verdt en dritt ? Det er vel bedre enn ingenting ? Dessuten må man jo ta med renter. Poenget er vel at du får mye mer for den 500-lappen i dag enn om 15-20 år. Sparer du 500 kr til ungen din i måneden, og pengene er tiltenkt f.eks førerkort, så bruker du ett år på å spare til tre kjøretimer. I dag koster det 1200 kr for en kjøretime, er ikke umulig at det koster 2000 for en kjøretime om 15-20 år.
*KlaraKu* Skrevet 3. juli 2012 #39 Skrevet 3. juli 2012 Vi sparer barnetrygd minus hennes forsikring i fond. og gaver ho får og div småmynt vi legger på sparebøssa går på en konto i hennes navn. fondet er ment at ho ikke skal vite om før ho har funnet hus eller noe annet ho vil invistere i og div i hennes oppvekst som koster en del der og da som møbler til rom, ski osv. pengene ho får i gave på sin konto får ho nok da når ho er 18 år om ho klarer å vise at ho kan være delvis fornuftig med de.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #40 Skrevet 3. juli 2012 Jeg sparer ikke til ungene. Faren deres er død, og de får en god slant arv hver den dagen de fylle 18. Pengene vi har til overs, går til opplevelser, ordentlige vinteklær, pluss at eldstemann driver med kostbar og krevende idrett, som blir dyrere for hvert år som går.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #41 Skrevet 3. juli 2012 Jeg skjønner ikke poenget med å spare så mye til barna. Her prioriterer vi hele familieøkonomien, som å betale ned lån og øke verdien på boligen. Den 500 lappen man sparer i måneden er ikke verdt en dritt om 15-20 år uansett. Den kan faktisk være verdt ganske mye hvis pengene blir investert i fond eller verdipapirer og ikke bare spart på konto i banken. Jeg skjønner ikke poenget med å spare så mye til barna. Her prioriterer vi hele familieøkonomien, som å betale ned lån og øke verdien på boligen. Den 500 lappen man sparer i måneden er ikke verdt en dritt om 15-20 år uansett. Den kan faktisk være verdt ganske mye hvis pengene blir investert i fond eller verdipapirer og ikke bare spart på konto i banken. Så du mener at 120 000 kr ikke er verdt en dritt ? Det er vel bedre enn ingenting ? Dessuten må man jo ta med renter. Poenget er vel at du får mye mer for den 500-lappen i dag enn om 15-20 år. Sparer du 500 kr til ungen din i måneden, og pengene er tiltenkt f.eks førerkort, så bruker du ett år på å spare til tre kjøretimer. I dag koster det 1200 kr for en kjøretime, er ikke umulig at det koster 2000 for en kjøretime om 15-20 år. 1200??? Herregud, fr 9 år siden da jeg tok førerkort kostet det 425, og jeg synes DET var dyrt....
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #42 Skrevet 3. juli 2012 Min datter har ingenting...vi bruker det vi har på bolig og annet (klær, ferie). Og vi har ikke spesielt dårlig dår heller. Hva skal hun med egen penger nå???
eva1 Skrevet 3. juli 2012 #43 Skrevet 3. juli 2012 Vi har fast trekk på 400 til begge to i mnd. Det er så lit at vi ikke merker at det forsvinner, samtidig blir det en grei hjelp når de skal kjøre opp, kjøpe sin første bil, eller moped etc..
*KlaraKu* Skrevet 3. juli 2012 #44 Skrevet 3. juli 2012 Dæven hvem er det som tar så mye for en kjøretime? for 4 år siden betalte jeg 520kr.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #45 Skrevet 3. juli 2012 Har just tatt lappen og en kjøretime koster 580 kr.. 1200 kr får du to kjøretimer for
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #46 Skrevet 3. juli 2012 Har just tatt lappen og en kjøretime koster 580 kr.. 1200 kr får du to kjøretimer for Ja, altså en dobbelttime da, som vil si 1,5 time. Uansett, så er poenget at sparer du 500 kr i måneden nå, så har du klart å spare opp til 3-4 dobbelttimer i løpet av helt åR. Jeg ser ikke poenget, da spanderer jeg heller de kjøretimene når det er aktuelt.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2012 #47 Skrevet 3. juli 2012 Det var jeg som skrev at det kostet 1200 for en kjøretime, og jeg mente altså en dobbelttime. Holder på med kjøretimer nå, og jeg har dobbelttimer, føler ikke jeg får så mye ut av enkelttimene. Trodde det var mest vanlig med dobbelttimer? Koster altså 1200 for 1,5 time.
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 3. juli 2012 #48 Skrevet 3. juli 2012 hun er 16 mnd, har vel 6000,- på Fox&Pia sparekontoen sin. Har litt i aksjer også, men de lever jo litt sin egen verden...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå