Gå til innhold

Hvorfor ikke lage grøt selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor får man kjøpt hirseflak? På matbutikken? Går det an å bruke havremel isteden for gryn?

Har tenkt lenge på å lage egen grøt, men har ikke kommer meg til det ennå :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser for meg at HI er førstegangs med store ambisjoner..? Var det selv en gang også, men så kom hverdagen fort nok og slo meg ned på jorda igjen :)

Skrevet

Har et tips som overgår alt ifbm å lage grøt selv.. Kjør havregryn til mel allerede før den er kokt. Jeg har blandet havregryn og kruslakli i mikser og kjørt til mel (i relativt store mengder av gangen) for så å lagre på et stort glass. Det tar 1 min, oppvasken er tørr (egentlig holder den nesten å tørke av utstyret) og alt går i maskinen, grøten lages nå som kjøpegrøt. Ha litt pulver i en skål og bland. For å få ned temperaturen og å få litt

søtere smak har jeg most i en halv banan (har rørt med en gaffel i steden for skje). Dette er nesten mindre jobb enn å handle all den grøten som er ferdig. Kruslakli er også meget jernrikt.. ;) det har vært min favoritt i hvertfall!

Tips tips! ;)

Det var ikke dumt :)

Takk for tips!

Skrevet

Har et tips som overgår alt ifbm å lage grøt selv.. Kjør havregryn til mel allerede før den er kokt. Jeg har blandet havregryn og kruslakli i mikser og kjørt til mel (i relativt store mengder av gangen) for så å lagre på et stort glass. Det tar 1 min, oppvasken er tørr (egentlig holder den nesten å tørke av utstyret) og alt går i maskinen, grøten lages nå som kjøpegrøt. Ha litt pulver i en skål og bland. For å få ned temperaturen og å få litt søtere smak har jeg most i en halv banan (har rørt med en gaffel i steden for skje). Dette er nesten mindre jobb enn å handle all den grøten som er ferdig. Kruslakli er også meget jernrikt.. ;) det har vært min favoritt i hvertfall!

Tips tips! ;)

Kjempebra tips! Takk :)

Skrevet

Hvor får man kjøpt hirseflak? På matbutikken? Går det an å bruke havremel isteden for gryn?

Har tenkt lenge på å lage egen grøt, men har ikke kommer meg til det ennå :)

De har ihvertfall økologiske hirseflak på Meny her jeg bor. Også på helsekosten. Det går fint an å bruke mel. Varier fjerne mel/grynsortene også så blir de små ikke så fort grøtleie :)

Skrevet

Takk for tips. Jenta mi går alt for lite opp i vekt, tenkte derfor å bytte til hjemmelaget grøt og se om det hjelper... Kan det f.eks lages på melk (For å få enda mere næring i) andre tips for å gi henne mest mulig næring ?

Hun er 8 mnd og veier 6600 g....

Bare hyggelig :)

Avokado gir masse ekstra næring, men ja man kan også koke det på melk for ekstra kalorier. Jeg velger å bruke soya eller havremelk, disse er litt søte også og gir ekstra god smak :)

Anbefaler ellers å lage all mat fra bunnen av så vet du akkurat hva hun får i seg! Margit Vea / barnemat.com har noen gode tips!

Takk for tips om grøt, har store planer om å lage hjemmelaget grøt/mat til babyen denne gangen. Forrige gang ga jeg ferdiggrøt rett og slett av uvitenhet - jeg trodde det var sunt og bra for barnet..

Men en ting, har hørt at soyamelk ikke er bra for barn.. Så ville lagd med havremelk. Jeg leste innlegget om soya på lilalife.no, og siden er jeg litt skeptisk. Jeg bruker soyamelk i feks kaffe der man trenger litt tykk melk, men ellers ikke.. :)

Igjen, takk for tips! :)

Skrevet

*gjerne* ikke fjerne melsorter! Damned ipad....

Skrevet
Okey, da skal jeg med min litt dårlige samvittighet svare for meg selv; Jeg vet at kjøpegrøtene inneholder mye rart og ikke alltid er det sunneste og beste valget, jeg skulle gjerne gitt vesla rene produkter og hjemmelaget mat. Er opptatt av ernæring og vet veldig godt hva som er bra og ikke. Lest masse fine blogger ala Margit svea, og prøvd meg fram på mye. Men jeg strekker rett og slett ikke til. Det tar ikke veldig lang tid å lage grøt, fruktmos, osv osv selv, men det er mer jobb, man må bruke mer utstyr, vaske og rydde mer, og alt i alt tar det mer tid. For en frisk og rask person er det ingen sak, men når man sliter med mye smerter skal det veldig lite ekstra til før det blir for mye. Derfor bruker jeg dessverre ferdiggrøt, middagsglass og ferdige fruktpureer, prøver å ikke ha dårlig samvittighet, men den er der alikevel. Alt er ikke alltid så Enkelt som man tror eller svart hvitt. Det er ikke alle som velger lettvinte løsninger av latskap!

Du skal ikke ha dårlig samvittighet for at du bruker ferdig produkter fra butikken. MAT ER MAT! Så enkelt er det. Bruk det du vil og ha god samvittighet. Barnet ditt vil vokse opp sunt og frisk, det er det viktigste. Så lenger hun eller han ikke reagerer på noe av ingrediensene i disse ferdigproduktene, så gir barnet ditt alt det du vil med god samvittighet. På en eller annen måte så får barnet i seg den næringen de trenger for å vokse seg frisk og rask.

Skrevet

Kumelk skal heller IKKE brukes i matlaging før barnet er 10 mnd, herregud så mange besserwissere det er her..

Og soyamelk til baby, jeg har ikke ord.. trodde folk i dag var så opplyste at det bruker man IKKE!

Skrevet
Kumelk skal heller IKKE brukes i matlaging før barnet er 10 mnd, herregud så mange besserwissere det er her.. Og soyamelk til baby, jeg har ikke ord.. trodde folk i dag var så opplyste at det bruker man IKKE!

Folk pleier sjeldent å være så opplyst som dem tror at dem er her inne.

Skrevet

Kumelk skal heller IKKE brukes i matlaging før barnet er 10 mnd, herregud så mange besserwissere det er her..

Og soyamelk til baby, jeg har ikke ord.. trodde folk i dag var så opplyste at det bruker man IKKE!

Det er ikke farlig på noen måte å gi en baby på 8 mnd en skvett soyamelk i grøten ifg all den forskningen jeg har lest om emnet. Men jeg er helt enig med deg når det gjelder kumelk, at det skal man helst unngå.

Når du er så bastant i dine argumenter kunne du kanskje vært tøff nok til å stå frem med nick, og å presentert en seriøs kilde som backer-opp argumentene dine. Så gidder kanskje de som leser å ta deg på alvor :)

Skrevet

Det er ikke farlig på noen måte å gi en baby på 8 mnd en skvett soyamelk i grøten ifg all den forskningen jeg har lest om emnet. Men jeg er helt enig med deg når det gjelder kumelk, at det skal man helst unngå.

Når du er så bastant i dine argumenter kunne du kanskje vært tøff nok til å stå frem med nick, og å presentert en seriøs kilde som backer-opp argumentene dine. Så gidder kanskje de som leser å ta deg på alvor :)

Hei! Jeg er ikke anonym her, men boken "the Whole Soy Story" kan kanskje være nyttig å lese. Jeg har ikke lest den, men det står et sammendrag på lilalife.no. Jeg ville ikke gitt det til verken baby eller barn generelt, spesielt ikke når soya lett kan erstattes av annen melk.

Kumelk gir jeg heller ikke til babyer.

Skrevet

Hei! Jeg er ikke anonym her, men boken "the Whole Soy Story" kan kanskje være nyttig å lese. Jeg har ikke lest den, men det står et sammendrag på lilalife.no. Jeg ville ikke gitt det til verken baby eller barn generelt, spesielt ikke når soya lett kan erstattes av annen melk.

Kumelk gir jeg heller ikke til babyer.

Takk for tipset, skal sjekke den boken :)

Jeg tar mye av informasjonen min fra denne siden www.pcrm.org ettersom all informasjon det er skrevet av medisinske eksperter og forskere, og artiklene er ofte publisert i de mest anerkjente medisinske tidsskriftene.

PCRM anbefaler soya over kumelk, og jobber aktivt for å få soya introdusert som alternativ til kumelk i skolene i USA.

Denne linken er nyttig ang soya http://www.pcrm.org/health/health-topics/soy-and-your-health

Men prøv også å søke på "soy and children" på sidene, masse nyttig info om barneernæring generelt :)

http://www.pcrm.org/health/health-topics/soy-and-your-health

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...