Gå til innhold

Hvorfor ikke lage grøt selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av annet innlegg hvor HI lurer på hvordan man lager havregrøt.... Lurer på hvorfor så mange kjøper dyre, dårlige grøtprodukter når det er så såre enkelt å lage sunn og god grøt selv??

En slump hirseflak, en slump havregryn, en slump vann. Værre er det ikke! Hirse og havre er de mest jernrike kornsortene. Mos litt banan i så blir det søtt og godt. Litt most avokado gir masse gode fettsyrer og ekstra kalorier for god nattesøvn. Topp det hele med noe c-vitaminrikt til dessert (aprikosmos, litt kiwi, litt appelsinjucie....) så maksimerer du jernopptaket.

Lær mer om hva kjøpegrøten faktisk inneholder her:

http://margitvea.blogspot.no/2011/03/eksperimentell-barnemat.html

Videoannonse
Annonse
Skrevet

KJØPE havregrØt? Litt som å kjØpe luft, spØr du meg.

Skrevet

Har laget flere forskjellige grøttyper til jenta mi, men alt kommer ut igjen. Kjøpegrøten sluker hun. Derfor.

Skrevet

Takk for tips! :D

You're welcome :D

Skrevet

Fordi det tar tid og mere oppvask for å være helt ærlig. Men til for å gjøre opp så kjøper jeg økologisk grøt på helsekostbutikker. HOLLE sin er testvinner. Fordøyelsen er mye bedre enn HIPP og andre sine. Men flott av dere som lager grøten selv :)

Skrevet

Fordi det tar tid og mere oppvask for å være helt ærlig. Men til for å gjøre opp så kjøper jeg økologisk grøt på helsekostbutikker. HOLLE sin er testvinner. Fordøyelsen er mye bedre enn HIPP og andre sine. Men flott av dere som lager grøten selv :)

Kan ikke skjønne at det tar tid? Trenger kun å koke i noen minutter. En kjele er all oppvasken det produserer, det er vel ikke mye?

Skrevet

For meg så passer det bedre og er enklest, og tar minst tid med kjøpegrøt.

Skrevet

Kan fortsatt ikke skjønne hvordan det kan bli enklere enn å lage selv. Du presenterer jo heller ikke noen argumenter for å overbevise meg...

Lager du selv vet du også akkurat hva grøten inneholder. Ingen palmeolje, ikke noe sukker, ikke noe konserveringsmidler etc - kun sunne ubehandlede råvarer. Enkelt og sunnest - win/win :)

Skrevet
Kan fortsatt ikke skjønne hvordan det kan bli enklere enn å lage selv. Du presenterer jo heller ikke noen argumenter for å overbevise meg... Lager du selv vet du også akkurat hva grøten inneholder. Ingen palmeolje, ikke noe sukker, ikke noe konserveringsmidler etc - kun sunne ubehandlede råvarer. Enkelt og sunnest - win/win :)

Hvorfor iallverden skal hun overbevise deg?? Hun kan vel gjøre pokker som hun ønsker uten å måtte overbevise deg.

Besserwissere er aldri sjarmerende!

Skrevet

Takk for tips. Jenta mi går alt for lite opp i vekt, tenkte derfor å bytte til hjemmelaget grøt og se om det hjelper... Kan det f.eks lages på melk (For å få enda mere næring i) andre tips for å gi henne mest mulig næring ?

Hun er 8 mnd og veier 6600 g....

Skrevet
Kan fortsatt ikke skjønne hvordan det kan bli enklere enn å lage selv. Du presenterer jo heller ikke noen argumenter for å overbevise meg... Lager du selv vet du også akkurat hva grøten inneholder. Ingen palmeolje, ikke noe sukker, ikke noe konserveringsmidler etc - kun sunne ubehandlede råvarer. Enkelt og sunnest - win/win :)

Hvorfor iallverden skal hun overbevise deg?? Hun kan vel gjøre pokker som hun ønsker uten å måtte overbevise deg.

Besserwissere er aldri sjarmerende!

Du har visst ikke helt skjønt konseptet med et diskusjonsforum.......

Skrevet

Fordi det er mye enklere og kjappere med kjøpe.. Mindre oppvask siden den kan lages rett i matskåla.. Og så slipper jeg å tilsette enda mer for at det i det hele tatt skal smake godt.. Fruktmos får hun uansett til dessert.. Og SÅÅÅ ille er vel ikke kjøpegrøten??? Derfor:-)

Skrevet
Hvorfor iallverden skal hun overbevise deg?? Hun kan vel gjøre pokker som hun ønsker uten å måtte overbevise deg. Besserwissere er aldri sjarmerende!
Du har visst ikke helt skjønt konseptet med et diskusjonsforum.......

Ikke du heller, tydeligvis, ettersom du mener at du har rett og at alle andre som er uenige med deg skal stå til rette for deg. Eller er det det du kalle en diskusjon? Da tror jeg i såfall at du må kjøpe deg en ordbok.

Skrevet

Takk for tips. Jenta mi går alt for lite opp i vekt, tenkte derfor å bytte til hjemmelaget grøt og se om det hjelper... Kan det f.eks lages på melk (For å få enda mere næring i) andre tips for å gi henne mest mulig næring ?

Hun er 8 mnd og veier 6600 g....

Bare hyggelig :)

Avokado gir masse ekstra næring, men ja man kan også koke det på melk for ekstra kalorier. Jeg velger å bruke soya eller havremelk, disse er litt søte også og gir ekstra god smak :)

Anbefaler ellers å lage all mat fra bunnen av så vet du akkurat hva hun får i seg! Margit Vea / barnemat.com har noen gode tips!

Skrevet

Selvfølgelig tar det kortere tid og blir mindre oppvask å sette på vannkokeren, gjøre noe annet mens den koker opp, for så å blande alt rett i skåla man skal servere i.

Skrevet
Takk for tips. Jenta mi går alt for lite opp i vekt, tenkte derfor å bytte til hjemmelaget grøt og se om det hjelper... Kan det f.eks lages på melk (For å få enda mere næring i) andre tips for å gi henne mest mulig næring ? Hun er 8 mnd og veier 6600 g....
Bare hyggelig :) Avokado gir masse ekstra næring, men ja man kan også koke det på melk for ekstra kalorier. Jeg velger å bruke soya eller havremelk, disse er litt søte også og gir ekstra god smak :) Anbefaler ellers å lage all mat fra bunnen av så vet du akkurat hva hun får i seg! Margit Vea / barnemat.com har noen gode tips!
Du bør vente en stund til med melk, men kan jo tilsette mme eller mm om du fortsatt har det.
Skrevet

bare vær obs på at det blir brukt palmeolje i flere babygrøter, det er ikke sundt for hverken kropp eller regnskog, bare et billigere alternativ for produsenten

Skrevet
Takk for tips. Jenta mi går alt for lite opp i vekt, tenkte derfor å bytte til hjemmelaget grøt og se om det hjelper... Kan det f.eks lages på melk (For å få enda mere næring i) andre tips for å gi henne mest mulig næring ? Hun er 8 mnd og veier 6600 g....
Bare hyggelig :) Avokado gir masse ekstra næring, men ja man kan også koke det på melk for ekstra kalorier. Jeg velger å bruke soya eller havremelk, disse er litt søte også og gir ekstra god smak :) Anbefaler ellers å lage all mat fra bunnen av så vet du akkurat hva hun får i seg! Margit Vea / barnemat.com har noen gode tips!
Du bør vente en stund til med melk, men kan jo tilsette mme eller mm om du fortsatt har det.

Det gjelder kumelk. Soya/havre/rismelk kan trygt brukes til å lage grøt. Men klart har man mm så er det jo det aller beste :)

Skrevet

Helsesøster foreslo å ha litt fløte i grøten, da! kan hun ikke få det heller?

Skrevet

Kumelk er ikke anbefalt barn under 12 mnd ifg de offisielle kostholdsrådene. Spør du meg bør alle menneskebarn holde seg unna melk ment for kalver, men det er en helt annen diskusjon.

Kan du ikke tilsette litt sunn planteolje da? På helsekosten får du kjøpt en oljeblanding som heter Udos som inneholder alle omegaene, men fra plantebaserte kilder.

Skrevet
Kan ikke skjønne at det tar tid? Trenger kun å koke i noen minutter. En kjele er all oppvasken det produserer, det er vel ikke mye?

Så for å svare mot deg og hva jeg mener og argumentene dine.

Kjøpegrøten. Heller vann fra vannkokeren og pulver rett oppi skålen. FERDIG. Raskere enn å koke opp grøt. Slipper oppvask. Ja det er bare en sleiv, en kaserolle, og blande noen ingridienser, men det er fremdeles mere. Og ikke enklest. Jeg er veldig fornøyd med HOLLE sin økologiske. Den er biodynamisk. Jeg syntes det er kjempeflott av dere som lager grøt fra bunn, men hos meg er det ikke en priotitering å lage fra bunn. så for å svare på noe du skrev så er også HOLLE sin kjøpegrøt fri for palmeolje, ikke noe sukker, ikke noe konserveringsmidler. Så det er enklest, og sunt. Og dyrest. Men det prioriterer vi. Koster dobbelt så mye med økologisk enn HIPP sin feks. Men er verd det. :) Igjen, jeg syntes det er flott av deg å lage grøt framfor å kjøpe, men for meg så passer kjøpegrøten best.

Skrevet

Okey, da skal jeg med min litt dårlige samvittighet svare for meg selv;

Jeg vet at kjøpegrøtene inneholder mye rart og ikke alltid er det sunneste og beste valget, jeg skulle gjerne gitt vesla rene produkter og hjemmelaget mat. Er opptatt av ernæring og vet veldig godt hva som er bra og ikke. Lest masse fine blogger ala Margit svea, og prøvd meg fram på mye.

Men jeg strekker rett og slett ikke til.

Det tar ikke veldig lang tid å lage grøt, fruktmos, osv osv selv, men det er mer jobb, man må bruke mer utstyr, vaske og rydde mer, og alt i alt tar det mer tid.

For en frisk og rask person er det ingen sak, men når man sliter med mye smerter skal det veldig lite ekstra til før det blir for mye.

Derfor bruker jeg dessverre ferdiggrøt, middagsglass og ferdige fruktpureer, prøver å ikke ha dårlig samvittighet, men den er der alikevel.

Alt er ikke alltid så Enkelt som man tror eller svart hvitt.

Det er ikke alle som velger lettvinte løsninger av latskap!

Skrevet

melk kan fint brukes i mat fikk jeg vite på 6 mnd kontroll. men ikke gi ren kumelk i glass o.l. pga det hindrer opptak av jern.

Skrevet

Har et tips som overgår alt ifbm å lage grøt selv.. Kjør havregryn til mel allerede før den er kokt. Jeg har blandet havregryn og kruslakli i mikser og kjørt til mel (i relativt store mengder av gangen) for så å lagre på et stort glass. Det tar 1 min, oppvasken er tørr (egentlig holder den nesten å tørke av utstyret) og alt går i maskinen, grøten lages nå som kjøpegrøt. Ha litt pulver i en skål og bland. For å få ned temperaturen og å få litt søtere smak har jeg most i en halv banan (har rørt med en gaffel i steden for skje). Dette er nesten mindre jobb enn å handle all den grøten som er ferdig. Kruslakli er også meget jernrikt.. ;) det har vært min favoritt i hvertfall!

Tips tips! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...