Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #26 Skrevet 29. juni 2012 Eg får ei følelse a at di sitt ei barnehagetante her i forsvar;-) Da er det ganske skremmende siden hun tydeligvis ikke vet noen ting. Tror heller det er ei uutdanna lita tøtta som ikke vet opp ned på noe som helst
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #27 Skrevet 29. juni 2012 Jeg forstår ikke helt dette, jeg. Du var klar over datoen for skolestart og SFO fra starten av. Du var klar over når barnehagen tok ferie. Og du må jo ha vært klar over at disse to dagene var midt i mellom, ellers hadde du vel ikke spurt dem om lov i utgangspunktet? Hvis du hadde krav på det, skulle det vel ikke vært noe å spørre om? Da hadde jo det vært klarlagt og barnet blitt levert uten spørsmål. Jeg hadde ikke reagert. Hadde akseptert at " slik er det".
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #28 Skrevet 29. juni 2012 Jammen hvorfor ser du på kommunen sine sider da? Går ikke barnet ditt i privat barnehage da? Private barnehager må følge kommunens regler. Hva om en barnehage plutselig føler for å legge fellesferien sin til april..det ville ikke fungert;-). For å få fungere med støtte fra kommunen så må også en privat barnehage følge planer og regler. Private bhg må over hode ikke følge kommunens regler. Vi har nå hatt to private bhg og selv jobber jeg i privat bhg. Du må lese vedtektene til den aktuelle private bhg for det er det du har skrevet under på da du takket ja til bhg plassen der.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #29 Skrevet 29. juni 2012 Har aldrig hørt om et skolebarn som kommer tilbake i bhg to dager for sfo starter, er man færdig i bhg så er man færdig, jeg har jobbet i kommunal bhg og der var det slik at skulle du på skole så var det avsluttning for deg i bhg den dagen du tok ferie og det var ikke slik at de kunne komme tilbake og være noen dager om foreldrene hadde bommet på ferien!
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #30 Skrevet 29. juni 2012 Hei. Siden du har privat bhg, må du lese vetektene for bhg og ikke på kommunens side. Vi har barn i privat bhg og hos oss er bhg stengt hele romjulen, hele påsken og hele juli. Selv om kommunens bhg har åpent disse dagene, har ikke vår private bhg det. OM din bhg har åpent for førskolebarn i juli, ville jeg tro de har regler for når dere må gi beskjed om barnet skal gå disse dagene eller ikke. Det er ikke vanlig at førskolebarn kommer tilbake til bhg etter ferie og bhg må bemanne opp med tanke på antall barn og personalets ferieavvikling. Jeg ville lest vetektene i bhg og så tatt kontakt med styrer i bhg om du mener de har gjort noe feil. Forstår det er vanskelig for deg å ta fri, men det er jo 4 uker å planlegge pass på, kan ikke barnes far ta fri eller besteforeldre eller onkler/tanter eller at gutten din kan være hos en kompis?
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #31 Skrevet 29. juni 2012 Det står ikke noe om dette i vedtektene hva jeg kan finne. Ja, at jeg burde sett dette før, er jeg enig i. Det var først når vi fikk datoen for oppstart i SFO jeg kom på dette. Vi har prøvd å ordne dette men har ikke fått løst det. Jeg ønsker selvfølgelig ikke heller dette. Jeg har ikke blitt spurt eller fyllt i noe skjema når hans siste dag skal være heller. Grunnen til at jeg spurte var nettopp fordi jeg skjønner at de tar for gitt at han ikke kommer tilbake. Men når argumentet var bl a at man ikke betaler for juli så syns jeg det blir idiotisk. I følge kommunen så var overgangen 1 august. Men jeg kommer fortsatt gjøre alt for å slippe dette, men jeg syns det var leit. HI
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #32 Skrevet 29. juni 2012 Private barnehager står i sin fulle rett til å ha hvilke regler de vil , uavhengig hvilke regler kommunen har i sine, så lenge de følger barnehageloven! Enkelte barnehager har stengt hele juli, noen 2 siste i juli og 2 første i august. Eneste er at ungene må ha 3 uker sammenhengende ferie i året, og kommunen må godkjenne vedtektene ( Har selv drevet bhg) Der min datter går, betaler man i juli, men har betalingsfri mnd i desember ! Og det er helt vanlig her at ungene ikke kommer tilbake til bhg etter ferien pga av tilvenning på nye barn, men da er barnehagen firkanta som regel har man ikke tilvenning før etter skolestart, men det er nå en annen sak, de har lov å nekte deg hvis nytt år starter 1 august, meb det er jo merkelig dato å legge nytt år til da for å være ærlig iom at skolene aldri starter før rundt den 15 august!
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 29. juni 2012 #33 Skrevet 29. juni 2012 Om du har plass frem til 31.juli så er det merkelig å si at barnet ikke kan komme og begrunne det med at det er betalingsfri måned når det er betalingsfri måned for alle ungene i barnehagen. Jeg vil tro at det ikke kan nekte barnet å komme så lenge dere fortsatt har plassen frem til august. Nå kjenner jeg ikke til dette med betalingsfri siden vi ikke har det i vår barnehage, men så lenge barnet fortsatt er barnehagebarn og fortsatt har plassen så kan de ikke nekte ham å komme. Da måtte de bedt dere om å si opp plassen før slik at nye barn kunne komme inn. Har dere plass frem til august så kan dere disponere den som dere vil. Noe annet høres ganske merkelig ut.
Gjest mphs Skrevet 29. juni 2012 #34 Skrevet 29. juni 2012 Private barnehager står i sin fulle rett til å ha hvilke regler de vil , uavhengig hvilke regler kommunen har i sine, så lenge de følger barnehageloven! Enkelte barnehager har stengt hele juli, noen 2 siste i juli og 2 første i august. Eneste er at ungene må ha 3 uker sammenhengende ferie i året, og kommunen må godkjenne vedtektene ( Har selv drevet bhg) Der min datter går, betaler man i juli, men har betalingsfri mnd i desember ! Og det er helt vanlig her at ungene ikke kommer tilbake til bhg etter ferien pga av tilvenning på nye barn, men da er barnehagen firkanta som regel har man ikke tilvenning før etter skolestart, men det er nå en annen sak, de har lov å nekte deg hvis nytt år starter 1 august, meb det er jo merkelig dato å legge nytt år til da for å være ærlig iom at skolene aldri starter før rundt den 15 august! Er vanlig at de som begynner i bhg begynner fra 1.august og da er det jo vannskelig om plassene er fult opp av skolebarna. Hvor er det de først begynner tilvenning i bhg etter skolestart? Her begynner ikke skolen før 20 august.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #35 Skrevet 29. juni 2012 Private barnehager står i sin fulle rett til å ha hvilke regler de vil , uavhengig hvilke regler kommunen har i sine, så lenge de følger barnehageloven! Enkelte barnehager har stengt hele juli, noen 2 siste i juli og 2 første i august. Eneste er at ungene må ha 3 uker sammenhengende ferie i året, og kommunen må godkjenne vedtektene ( Har selv drevet bhg) Der min datter går, betaler man i juli, men har betalingsfri mnd i desember ! Og det er helt vanlig her at ungene ikke kommer tilbake til bhg etter ferien pga av tilvenning på nye barn, men da er barnehagen firkanta som regel har man ikke tilvenning før etter skolestart, men det er nå en annen sak, de har lov å nekte deg hvis nytt år starter 1 august, meb det er jo merkelig dato å legge nytt år til da for å være ærlig iom at skolene aldri starter før rundt den 15 august! Er vanlig at de som begynner i bhg begynner fra 1.august og da er det jo vannskelig om plassene er fult opp av skolebarna. Hvor er det de først begynner tilvenning i bhg etter skolestart? Her begynner ikke skolen før 20 august. Her i kommunen er det ikke vanlig med tilvenning før rundt den 15 august nei, men vet det varierer fra kommune til kommune. Og det er ikke vanlig nettopp fordi skolestarterne skal ha et tilbud frem til de begynner på skolen. ( om barnehagen har feriestengt i juli er det jo dumt å nekte de å komme tilbake også, for sjelden har jo foreldre mer enn tre uker ferie på sommeren) Kilsen anonym over her)
Iiiiik Skrevet 29. juni 2012 #36 Skrevet 29. juni 2012 Juli er betalingsfri måned fordi man ikke har barnehagetilbud 52 uker i året noe sted, alle må ta barna ut i ferie minst 4 uker i året og dermed er det urimelig å betale for 52 uker. De fleste barnehager løser dette ved å ha betalingsfri i juli for alle. Det har dermed ingen relevans for avslaget om å tilby plass for skolestarterne etter ferien. Hos oss er det slik at SFO tilbys fra 1. august og dermed også at barnehagetilbudet opphører 31. juli. Omtrent som i din kommune altså. Jeg vet at det er få barn som kommer tilbake etter endt ferie det året de skal begynne på skolen, men det er noen. Vi må alltid melde innen 20. april tror jeg det er, når vi skal ha ferie. Henger jo sammen med Arbeidsmiljøloven som sier at ansatte har krav på å få vite når de får ferie innen 1. mai. Det er rart at du ikke har blitt spurt om dette tidligere. Jeg tror ikke de har rett til å nekte barnet ditt å komme de to dagene. Hvis du tar kontakt med barnehagekontoret i kommunen (antar at det er samlet opptak til barnehagene gjennom dem), vil de nok pålegge barnehagen å ta imot barnet siden noe annet ikke har blitt varslet i god tid. Om det er en god løsning, er en helt annen sak. Både fordi det uansett nok er bedre for barnet å avslutte før ferien enn å "slutte" to ganger og fordi to dager i barnehagen kun vil være rotete for det. Og fordi barnehagen så tydelig ikke ønsker henne der de to dagene, det ville gjort at jeg hadde gravd opp en annen løsning. PS - et tips. Det er sikkert planleggingsdager på SFO rett før skolestart. Greit å avklare det med arbeidsgiver nå før ferien. Hos oss er i hvert fall SFO stengt i to dager midt i august.
Gjest mphs Skrevet 29. juni 2012 #37 Skrevet 29. juni 2012 Private barnehager står i sin fulle rett til å ha hvilke regler de vil , uavhengig hvilke regler kommunen har i sine, så lenge de følger barnehageloven! Enkelte barnehager har stengt hele juli, noen 2 siste i juli og 2 første i august. Eneste er at ungene må ha 3 uker sammenhengende ferie i året, og kommunen må godkjenne vedtektene ( Har selv drevet bhg) Der min datter går, betaler man i juli, men har betalingsfri mnd i desember ! Og det er helt vanlig her at ungene ikke kommer tilbake til bhg etter ferien pga av tilvenning på nye barn, men da er barnehagen firkanta som regel har man ikke tilvenning før etter skolestart, men det er nå en annen sak, de har lov å nekte deg hvis nytt år starter 1 august, meb det er jo merkelig dato å legge nytt år til da for å være ærlig iom at skolene aldri starter før rundt den 15 august! Er vanlig at de som begynner i bhg begynner fra 1.august og da er det jo vannskelig om plassene er fult opp av skolebarna. Hvor er det de først begynner tilvenning i bhg etter skolestart? Her begynner ikke skolen før 20 august. Her i kommunen er det ikke vanlig med tilvenning før rundt den 15 august nei, men vet det varierer fra kommune til kommune. Og det er ikke vanlig nettopp fordi skolestarterne skal ha et tilbud frem til de begynner på skolen. ( om barnehagen har feriestengt i juli er det jo dumt å nekte de å komme tilbake også, for sjelden har jo foreldre mer enn tre uker ferie på sommeren) Kilsen anonym over her) Ja da er det nok forskjellig fra kommune til kommune.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #38 Skrevet 29. juni 2012 Juli er betalingsfri måned fordi man ikke har barnehagetilbud 52 uker i året noe sted, alle må ta barna ut i ferie minst 4 uker i året og dermed er det urimelig å betale for 52 uker. De fleste barnehager løser dette ved å ha betalingsfri i juli for alle. Det har dermed ingen relevans for avslaget om å tilby plass for skolestarterne etter ferien. Hos oss er det slik at SFO tilbys fra 1. august og dermed også at barnehagetilbudet opphører 31. juli. Omtrent som i din kommune altså. Jeg vet at det er få barn som kommer tilbake etter endt ferie det året de skal begynne på skolen, men det er noen. Vi må alltid melde innen 20. april tror jeg det er, når vi skal ha ferie. Henger jo sammen med Arbeidsmiljøloven som sier at ansatte har krav på å få vite når de får ferie innen 1. mai. Det er rart at du ikke har blitt spurt om dette tidligere. Jeg tror ikke de har rett til å nekte barnet ditt å komme de to dagene. Hvis du tar kontakt med barnehagekontoret i kommunen (antar at det er samlet opptak til barnehagene gjennom dem), vil de nok pålegge barnehagen å ta imot barnet siden noe annet ikke har blitt varslet i god tid. Om det er en god løsning, er en helt annen sak. Både fordi det uansett nok er bedre for barnet å avslutte før ferien enn å "slutte" to ganger og fordi to dager i barnehagen kun vil være rotete for det. Og fordi barnehagen så tydelig ikke ønsker henne der de to dagene, det ville gjort at jeg hadde gravd opp en annen løsning. PS - et tips. Det er sikkert planleggingsdager på SFO rett før skolestart. Greit å avklare det med arbeidsgiver nå før ferien. Hos oss er i hvert fall SFO stengt i to dager midt i august. Her har også SFO stengt 16 og 17 august.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #39 Skrevet 29. juni 2012 Glem kommunen så lenge dette dreier seg om privat bhg. Vår ene bhg er privat, holder stengt i hele juli. Har også en kommunal som stenger 3 uker.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2012 #40 Skrevet 29. juni 2012 Eg får ei følelse a at di sitt ei barnehagetante her i forsvar;-) Da er det ganske skremmende siden hun tydeligvis ikke vet noen ting. Tror heller det er ei uutdanna lita tøtta som ikke vet opp ned på noe som helst Hvem er dere mener er en uutdanna tøtte eller barnehagetante som ikke vet noen ting?
gutt11spire12 Skrevet 29. juni 2012 #41 Skrevet 29. juni 2012 Jobber i kommunal bhg,her har barna rett til å komme tom 31 juli. 1 august kan de ikke lenger komme,da begynner nytt bhg år,og innkjøring av nye barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå