Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #1 Skrevet 28. juni 2012 Vi har en gutt som skal begynne på skolen til høsten og han starter på SFO fra 1 august. Det er overgangsdatoen ifølge kommunen. Men vi har privat bhg, og de to siste dagene av juli har ikke vi ferie, mao jeg har ikke noe sted å ha barnet mitt. Jeg spurte bhg om han kunne komme, men jeg fikk svar på mail at nei siden det er oppstart med nye barn og vi ikke betaler for juli. Når jeg gikk inom personlig så var det greit men jeg merker at jeg blir provosert og syns ikke det er hyggelig å levere han når det er den holdningen. Men jeg kan ikke få fri heller så jeg føler at dette ble et kjipt avslutt:-(
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #2 Skrevet 28. juni 2012 Vi har en gutt som skal begynne på skolen til høsten og han starter på SFO fra 1 august. Det er overgangsdatoen ifølge kommunen. Men vi har privat bhg, og de to siste dagene av juli har ikke vi ferie, mao jeg har ikke noe sted å ha barnet mitt. Jeg spurte bhg om han kunne komme, men jeg fikk svar på mail at nei siden det er oppstart med nye barn og vi ikke betaler for juli. Når jeg gikk inom personlig så var det greit men jeg merker at jeg blir provosert og syns ikke det er hyggelig å levere han når det er den holdningen. Men jeg kan ikke få fri heller så jeg føler at dette ble et kjipt avslutt:-( Blir litt provosert på dere som blir sure på barnehagene med en gang de ikke gjør som dere vil. Regner med at de har like regler for alle
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #3 Skrevet 28. juni 2012 Nå kjenner jeg ikke til reglene, men siden han ikke skal begynne på SFO før i august så høres det rart ut om han ikke kunne gå ferdig der i juli. Når man får tildelt barnehageplass så er det vanlig å starte i august, hvis det ikke er noe ledig før, så rart at de skylder på innkjøring av andre barn. Hjelper ikke at det er betalingsfri i juli, det er jo ikke deres feil. Men dette er kunbasert på min oppfatning, ikke sikkert det er slik.
Gjøkeredet③ Skrevet 28. juni 2012 #4 Skrevet 28. juni 2012 Her har skolebarn barnehageplasser frem til 15. August, så lenge man selv ikke sier den opp før,, Skjønner ikke hvorfor det ikke bare kan være likt over alt..
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #5 Skrevet 28. juni 2012 Hvis du ikke har spurt før nå, så er det jo ikke så rart om du får nei. Planene for oppstart av nye barn og kabalen med ansatte er nok lagt allerede. Er ikke vanlig at førskolebarna kommer tilbake til barnehagen etter sommerferien før de begynner på skolen.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #6 Skrevet 28. juni 2012 Nei, det handler ikke om å bli sur hver gang bhg ikke gjør som man vil men at det ikke føles så lett å levere et barn når man ikke føler at det er velkomment. Det skal vel legges til at denne bhg har gjort mye rart så terskelen min for å reagere er kanskje litt lavere. I forhold til regler så er det bhg som gjør feil, for overgangen er 1 august. så vi har rett på plass de to siste dagene og barnehagen har åpnet etter fellesferie. Det bare føles så leit å levere da, men jeg har ikke en sjangs i havet å ta fri heller... HI
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #7 Skrevet 28. juni 2012 At man ikke betaler for juli er jo bare tull, juli er betalingsfri uansett...
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #8 Skrevet 28. juni 2012 At man ikke betaler for juli er jo bare tull, juli er betalingsfri uansett... Ja, men man har jo betalingsfri fordi man har ferie. Skal man være i barnehagen må man betale
**lykke!!** Skrevet 28. juni 2012 #9 Skrevet 28. juni 2012 I de aller fleste barnehager er informasjon som dette nedfelt i virksomhetsplanen til barnehagen, og denne kan det være lurt å sette seg godt inn i så man ikke får seg så store overraskelser.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #10 Skrevet 28. juni 2012 Har aldri hørt om at førskolebarna kommer tilbake i bhg etter sommerferien. I hvertfall ikke i de sommerstengte bhg.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #11 Skrevet 28. juni 2012 At man ikke betaler for juli er jo bare tull, juli er betalingsfri uansett... Ja, men man har jo betalingsfri fordi man har ferie. Skal man være i barnehagen må man betale Det er ihvertfall tull! Barnet har jo hatt fri i fellesferien, og sikkert de andre pålagte feriedagene også. Vi bruker bhgplassen noen dager i juli, men må da ikke betale for de dagene.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #12 Skrevet 28. juni 2012 At man ikke betaler for juli er jo bare tull, juli er betalingsfri uansett... Ja, men man har jo betalingsfri fordi man har ferie. Skal man være i barnehagen må man betale Det er ihvertfall tull! Barnet har jo hatt fri i fellesferien, og sikkert de andre pålagte feriedagene også. Vi bruker bhgplassen noen dager i juli, men må da ikke betale for de dagene. Du kan jo ikke si at det er tull bare fordi det ikke er sånn i din barnehage. I barnehagen til min niese må de betale ekstra for den ene uken i juli hvis barnet skal være der, og de må gi beskjed om hvilke dager barnet kommer på forhånd
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #13 Skrevet 28. juni 2012 Barnehagen har stengt mer enn 4 uker per år så vi har alt vært fri mer enn den månaden. Men jeg tror ikke dere skjønner poenget mitt her... jeg har faktisk krav på plassen, det er det ikke noe tvil om. For denne kommunen har overgang 1 august, noen har 15 august. Så jo det er mange skolestartere som er i barnehagen etter ferien. Men problemet er at jeg ikke skjønner barnehagen som bruker de argumentene og er vanskelige helt på slutten. HI
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #14 Skrevet 28. juni 2012 At man ikke betaler for juli er jo bare tull, juli er betalingsfri uansett... Ja, men man har jo betalingsfri fordi man har ferie. Skal man være i barnehagen må man betale Det er ihvertfall tull! Barnet har jo hatt fri i fellesferien, og sikkert de andre pålagte feriedagene også. Vi bruker bhgplassen noen dager i juli, men må da ikke betale for de dagene. Du kan jo ikke si at det er tull bare fordi det ikke er sånn i din barnehage. I barnehagen til min niese må de betale ekstra for den ene uken i juli hvis barnet skal være der, og de må gi beskjed om hvilke dager barnet kommer på forhånd Dersom man har tatt ut den ferien man er pålagt å ta ut, har ikke barnehagen lov til å ta ekstra betalt for de dagene man eventuelt oppholder seg der i juli. Da må man få avslag på februar betalinga da, dersom man ønsker å ta en uke ferie i den måneden? Nei, det er faktisk ikke sånn det fungerer. Så jo, det vi jeg påstå er tull. Vil si moren til din niese har blitt lurt dersom de ikke får avslag i betalingen hvis de tar fri utenom juli.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #15 Skrevet 28. juni 2012 Men 23:52. Er barnehagen åpen alle andre dager i året? Romjula etc? For man må bare ha 4 uker fri i året utenom røde dager. Juli skal være betalingsfri og det er ikke noe bhg kan styre som de vil. Da tror jeg bhg til niesen din er litt sleipe. HI
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #16 Skrevet 28. juni 2012 At man ikke betaler for juli er jo bare tull, juli er betalingsfri uansett... Ja, men man har jo betalingsfri fordi man har ferie. Skal man være i barnehagen må man betale Barna har vel rett på tilsammen 4/5 uker fri fra bhg ila året. I vår bhg for eksempel har alle barn fri hele juleuka og hele påskeuka. Da kreves det at barna har 3 uker sammenhengende sommerferiefri. Ta de som har tidligferie, og kun 3 ukers ferie. Det vil si at ferien er ferdig 16/7. Skal man ikke da ha lov til å ha gutten i barnehagen fra 16/7 og ut juli? Jo, fordi ungen har fått sine lovfestede uker med ferie, selv om ikke alt ble tatt i juli.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #17 Skrevet 28. juni 2012 At man ikke betaler for juli er jo bare tull, juli er betalingsfri uansett... Ja, men man har jo betalingsfri fordi man har ferie. Skal man være i barnehagen må man betale Nei, juli er betalingsfri uansett. Hvis alle skulle fått trukket fra ferieukene sine på ulike tidspunkt, så hadde det bare blitt rot. Man kan ta ferie "når man vil" (gjerne innenfor et bestemt tidsramme), men siden de fleste tar ferie i juli, så er den mnd betalingsfri. De fleste bhg stenger jo også tre eller fire uker i juli, men ikke alle.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #18 Skrevet 28. juni 2012 Men 23:52. Er barnehagen åpen alle andre dager i året? Romjula etc? For man må bare ha 4 uker fri i året utenom røde dager. Juli skal være betalingsfri og det er ikke noe bhg kan styre som de vil. Da tror jeg bhg til niesen din er litt sleipe. HI Selvfølgelig er barnehagen åpen i romjula. Er bare stengt på helligdager Hilsen 23:52
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #19 Skrevet 28. juni 2012 Men 23:52. Er barnehagen åpen alle andre dager i året? Romjula etc? For man må bare ha 4 uker fri i året utenom røde dager. Juli skal være betalingsfri og det er ikke noe bhg kan styre som de vil. Da tror jeg bhg til niesen din er litt sleipe. HI Selvfølgelig er barnehagen åpen i romjula. Er bare stengt på helligdager Hilsen 23:52 Tja, det er ikke selvfølgelig i alle barnehager. Men uansett så kan ikke barnehagen til niesen sin gjøre det på den måten.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #20 Skrevet 28. juni 2012 Men 23:52. Er barnehagen åpen alle andre dager i året? Romjula etc? For man må bare ha 4 uker fri i året utenom røde dager. Juli skal være betalingsfri og det er ikke noe bhg kan styre som de vil. Da tror jeg bhg til niesen din er litt sleipe. HI Selvfølgelig er barnehagen åpen i romjula. Er bare stengt på helligdager Hilsen 23:52 Tja, det er ikke selvfølgelig i alle barnehager. Men uansett så kan ikke barnehagen til niesen sin gjøre det på den måten. Hvorfor tror du at du sitter med fasiten?
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #21 Skrevet 28. juni 2012 "Det kreves betaling for 11 mnd. i året, den betalingsfrie måneden er kompensasjon for ferie. • Ferien avvikles med minimum 3 uker i perioden 20.6 til 20.8. Den resterende ferien jfr. ferieloven avvikles i løpet av barnehageåret. • Barn som skal begynne på skolen har sin siste dag i barnehagen senest 31.07. Ferie som nevnt over må være avviklet før denne dato, for å få en betalingsfri måned. " ...fra kommunen. Så som sagt det er ikke tvil om at jeg har rett på de dagene...men siden styrer sa det på den måten så føles det ikke så behagelig å levere sitt barn. HI
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #22 Skrevet 28. juni 2012 Jammen hvorfor ser du på kommunen sine sider da? Går ikke barnet ditt i privat barnehage da?
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #23 Skrevet 28. juni 2012 Jammen hvorfor ser du på kommunen sine sider da? Går ikke barnet ditt i privat barnehage da? Private barnehager må følge kommunens regler. Hva om en barnehage plutselig føler for å legge fellesferien sin til april..det ville ikke fungert;-). For å få fungere med støtte fra kommunen så må også en privat barnehage følge planer og regler.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #24 Skrevet 28. juni 2012 Jammen hvorfor ser du på kommunen sine sider da? Går ikke barnet ditt i privat barnehage da? Private barnehager må følge kommunens regler. Hva om en barnehage plutselig føler for å legge fellesferien sin til april..det ville ikke fungert;-). For å få fungere med støtte fra kommunen så må også en privat barnehage følge planer og regler. Alle har ikke ferie i fellesferien, det er jo ikke det fellesferie betyr. Ingen regler som sier at barnehagen må stenge i den "vanlige" fellesferien fellesferien
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2012 #25 Skrevet 28. juni 2012 Eg får ei følelse a at di sitt ei barnehagetante her i forsvar;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå