Anonym bruker Skrevet 26. juni 2012 #1 Skrevet 26. juni 2012 Jeg fikk et nydeligt fint barn for 1 uke siden. I går var vi hos legen. Da presterte han å si at han synes vårt barn har et unormalt utseende. Dvs hun har lang panne, og et bøyd øreflipp. Den lange pannen har h^n fra meg, og det bekymrer meg ikke. Det gjør heller ikke den bøyde øreflippen. Hun er liten av vekst, og veier kun 2600 g. Men hun er i kjempe fin form, og ingenting tyder på at noe er galt. Nå vil legen ta alle mulige tester på barnet vårt for å skjekke at alt er fint med henne. Vi ble veldig bekymret, selvsagt. Og vet ikke hva vi skal gjøre. Er det andre som har oppleved noe sånt før? Jeg vil sende inn en klage på legen. Og jeg synes ikke man skal si sånt til nybakte foreldre, eller foreldre i det hele tatt. Uff.. synes det her er kjempe ekkelt, og gråt i hele går pga dette....
valkyrien Skrevet 26. juni 2012 #2 Skrevet 26. juni 2012 Du synes ikke legen skal si ifra hvis han mistenker at noe er unormalt? Hadde det vært noe galt med ungen min ville jeg visst det så tidlig som mulig for å håndtere det best mulig...
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2012 #3 Skrevet 26. juni 2012 Du vil klage på lege fordi han uttrykker sin bekymring? Du mener at ingen skal få høre at det kan være noe galt med barnet sitt. Nå har ikke jeg greie på alt som kan feile et barn, men tenk om lang panne og bøyde øreflipper er tegn som er typiske ved et syndrom av noe slag. Skulle han fremdeles ha tiet med sine tanker? Spurte du i det hele tatt hva han mente med det han sa, og hva disse to tingene var noe som kunne tyde på noe mere dyptliggende? Jeg har to ganger fått undersøkt to av barna fra topp til tå uten at det kom noe alvorlig fram. Vi var bare evig takknemlige for at de tok de små tegnene alvorlige og så det positive i undersøkelsene, vi kunne da være sikre på at de begge var frisk som en fisk.
mamma_bergen Skrevet 26. juni 2012 #4 Skrevet 26. juni 2012 Hæ?Vil du sende inn klage på legen fordi han er bekymret??Det virker som at du tar dette personlig på en eller annen merkelig måte.. Vil du ikke,som hun over sier,vite om det er noe galt med barnet?
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2012 #5 Skrevet 26. juni 2012 Forstår følelsen din, men du kan jo ikke klage inn legen før du i det hele tatt vet om det er noe i det han sier. Forhåpentligvis er den lille helt frisk og fin. Men skulle det være noe som man trenger å vite om så er det jo til hennes beste at dere finner ut av det så tidlig som mulig. Sykehusene bruker å være flinke til å fange opp evt syndrom osv, så jeg ville prøvd å ikke tenke for mye på det før dere får svar på prøver. Synes det er bra at legen din tar tak i ting - hadde vært verre om han ikke gjorde det!
Kanutten83 Skrevet 26. juni 2012 #6 Skrevet 26. juni 2012 Hvis legen er usikker om alt er som det skal, så må han jo si ifra. Hva ellers skal han gjøre mener du? Det har han jo faktisk plikt til, ellers gjør han jo ikke jobben sin. Klart det ikke er noe gøy for dere, men hva om noe faktisk ikke er som det skal, mener du at legen skulle unnlatt å sjekke barnet deres grundig? Forhåpentligvis er alt i orden, men legen gjør faktisk bare jobben sin.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2012 #8 Skrevet 26. juni 2012 Det er trist å høre at du ønsker å reagere slik på en lege som tar jobben sin på alvor og ønsker å forsikre seg om at du har et friskt barn. Tenk om en slik klage på legen gjør at han neste gang han har en mistanke om at noe er galt, lar være å undersøke det videre? Jeg er sikker på at det finnes mange foreldre der ute med barn med særskilte behov, som skulle ønske at de fant ut av det tidligere... Forhåpentligvis har du et friskt barn, men dersom det skulle være være noe som feiler henne er det vel bedre å finne ut av det nå - enn å finne det ut når hun har blitt større og kanskje måttet tåle noen støyter på grunn av "noe" en ikke vet hva er?
Lettie Skrevet 26. juni 2012 #9 Skrevet 26. juni 2012 Skjønner at det ikke er så artig å høre, men prøv å fokuser på at dere nå får en grundig sjekk av barnet, og det er jo bra! Jeg kjenner ei som også fikk en slik beskjed, og barnet ble sjekket for alt mulig rart, men konklusjonen der var at barnet bare lignet på sin far.. Der klarte mor å le av det, men skjønner godt at det ikke er så moro å høre, spesielt når man ikke mistenker noe selv. Jeg opplevde motsatt: Barnet mitt var alvorlig sykt og trengte medisiner og legehjelp raskt, men fastlegen mente det ikke var noe feil med han, siden han så så fin ut... DA klikket jeg!
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2012 #10 Skrevet 26. juni 2012 Selvsagt må legen få gjøre jobben sin. Første jeg tenkte på var fødalt alkoholsyndrom når du sa de to kjennetegnene... om barnet har det, så vil jo det bety skader pga at du har drukket alkohol i svangerskap og dermed kan tyde på omsorgssvikt. Dette syndromet betyr også større sjanser for lærevansker osv som er greit å være obs på. Har du ikke drukket alkohol i svangerskapet er iallfall ikke dette noe å bekymre seg for, men skjønner godt du er bekymret for hva det evt kan være. Flott at legen "tør" å gjøre jobben sin, selv om det kan gå ut over familien i en periode der det er uvisshet, men bedre å undersøke en gang for mye enn en gang for lite mener nå jeg.
Hannepålandet Skrevet 26. juni 2012 #11 Skrevet 26. juni 2012 Legen ville ikke sagt noe om h#n ikke var bekymret. De gjør ikke det for å vere slem liksom. Dessuten tenker de seg om flere ganger før de sier sånnt, fordi man blir bekymret. Bedre å få sjekket det å få det ut av verden.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2012 #12 Skrevet 26. juni 2012 At legen gjør jobben sin er èn ting, men at han er bekymret for en lang pannen og et bøyd øre er noe annet. Barnet har arvet den lange pannen fra meg. Og den er ikke unormalt lang, og ser akkurat ut som min. øret har barnet arvet fra sitt søsken, og heller ikke det er bekymringsfullt... Vi synes at legen skapte mer bekymring, enn hva han trengte gjøre. Dessuten er det ikke gøy å høre sånt når man har nettopp født. Det synes værtfall ikke jeg! Vil kun ha seriøse svar her! HI
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 26. juni 2012 #13 Skrevet 26. juni 2012 Du har da ikke fått noe annet enn seriøse svar her. Det er legens plikt å undersøke, ikke å berolige foreldrene, når han oppdager noe muliggens bekymringsverdig. Godt at du vet alt er bra, for da trenger du ikke bekymre deg! Bare la legen gjøre jobben sin, og avkrefte at det er noe galt. Gratulerer med baby!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 26. juni 2012 #14 Skrevet 26. juni 2012 Jaha, så svar som ikke danser helt etter din pipe og er akkurat slik du ønsker er ikke seriøse?
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 26. juni 2012 #15 Skrevet 26. juni 2012 Du har fått bare seriøse svar her. Du skal være glad at legen reagerte selv om dt kanskje ikke er noe galt. Det bøyde øret kan høres ut som mikroti, jeg har selv en sønn med syndrom, og mikroti. Hvis leger ikke sier ifra når de er bekymret for noe så gjør de ikke jobben sin. Det er selvfølgelig ikke gøy å få en slik beskjed, men her må du tenke på barnet ditt ikke på dine følelser. Det bete for barnet er å få det sjekket. Er du redd for noe? Det høres slik ut når du går rett i forsvar, så angrep i stedet for å høre etter og å gjøre det som er best for barnet?
Hannepålandet Skrevet 26. juni 2012 #16 Skrevet 26. juni 2012 Legen ville ikke sagt noe om h#n ikke var bekymret. De gjør ikke det for å vere slem liksom. Dessuten tenker de seg om flere ganger før de sier sånnt, fordi man blir bekymret. Bedre å få sjekket det å få det ut av verden. Må bare beklage mitt useriøse svar her...
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 26. juni 2012 #17 Skrevet 26. juni 2012 Du har kun fått seriøse svar, kjære deg! Grunnen til at man sjekker baby kort tid etter fødsel er jo nettopp for å undersøke at alt er slik som det skal. Hvis man da finner noe man reagerer på, så er det legens plikt å gi beskjed. Eller mener du at han skulle heller gitt beskjed 3-4 mnd senere, for å ta hensyn til deg? Selvfølgelig er det ubehagelig, og forhåpentligvis er det absolutt ingenting galt med babyen din Men det er Så viktig at leger tar helsen til nyfødte på alvor, og undersøker det skikkelig. For hvis et barn har et syndrom/sykdom, så er det viktig at det oppdages tidligst mulig.
Gjest sandyBay1 Skrevet 26. juni 2012 #18 Skrevet 26. juni 2012 Skjønner ikke at du klage på det assa!! Fikk selv en baby for 3 mndr siden og var tilfeldigvis på sykehuset for noe annet vedr han. Og brått ble det action med CT og UL av hodet når han var 11 uker gml. Fikk beskjed om han har "båtskalle" og skal brått inn på 'Riksen for operasjon av hodet. Hadde vært bedre om jeg visste dette fra starten, enn å få greie på dette nå
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2012 #19 Skrevet 26. juni 2012 Du må bare legge fra deg den holdningen din, Hi.. " det er ikke koselig å høre det rett etter fødsel" Nei, men alt er ikke alltid bare rosenrødt vet du. Og når noe muligens alvorlig dukker opp, så skal du være takknemlig for at legen finner det og behandler det.
koalita Skrevet 26. juni 2012 #20 Skrevet 26. juni 2012 Jeg reagerer også på hodningen om at du ikke vil vite noe slikt rett etter en fødsel. Selvfølgelig ønsker alle et friskt barn og ingen slike overraskelser, men om noe er galt tror jeg de aller aller fleste ville ønske å få vite om dette så tidlig som mulig slik at man kan avverge eller forhindre sykdom. Eventuelt minske symptomer eller gjøre det så komfortabelt for barnet som mulig. Det er godt mulig at hun har arvet den lange pannen fra deg, men for alt vi vet kan det også være et tegn på noe annet som er galt, og da er det viktig å undersøke om dette er arv eller sykdom.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2012 #21 Skrevet 26. juni 2012 Uff, man er jo ekstra sårbar rett etter en fødsel. Men legen gjør det riktige i å få utelukket at noe er galt med barnet. Du bør ikke bruke energi på å klage på legen, slapp av og stol på deg selv når det gjelder din magefølelse og erfaring. Jeg har også følt at det har blitt litt mye styr fra helsevesenet når jeg selv tar det helt med ro. F.eks så gikk det ene barnet mitt ned ett hakk på vekstkurven, da var det å komme inn på helsestasjonen hver uke for veiing. Helt unødvendig syns jeg, men for at de som følger opp barnet skal føle de gjør en skikkelig jobb så må man bare henge med på leken. På sønnen min fant ikke legen den ene testikkelen, jeg syns jeg kjente den, men legen var ikke sikker. Så da var det å bli henvist til sykehuset. 1 mnd. senere resten vi og legen fant testikkelen på 1 sek. og vi kunne dra hjem igjen.
Lupinen Skrevet 26. juni 2012 #22 Skrevet 26. juni 2012 Du burde være takknemlig for at du har en lege som tar ditt barns helse på alvor. Han høres ut som en meget dyktig lege. Å melde ham fordi han gjør jobben sin er tåpelig, han har ikke gjort noe galt.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2012 #23 Skrevet 26. juni 2012 At legen gjør jobben sin er èn ting, men at han er bekymret for en lang pannen og et bøyd øre er noe annet. Barnet har arvet den lange pannen fra meg. Og den er ikke unormalt lang, og ser akkurat ut som min. øret har barnet arvet fra sitt søsken, og heller ikke det er bekymringsfullt... Vi synes at legen skapte mer bekymring, enn hva han trengte gjøre. Dessuten er det ikke gøy å høre sånt når man har nettopp født. Det synes værtfall ikke jeg! Vil kun ha seriøse svar her! HI Kjære deg. Du har kun fått seriøse og greie svar her i denne tråden. Jeg tror du skal gå litt i deg selv, og tenke over det du skriver. å skulle melde en lege for noe som er hans jobb å sjekke ut, vitner om en holdning fra din side som ikke er helt bra. Hadde han unnlatt å utføre jobben sin hadde du hatt en sak, men her har legen gjort akkurat det han skal. At det evnt er en familiehistorie med høy panne og bøyde ører, er ikke nok til at man skal la være å undersøke videre hvis man er bekymret. Dessuten kan man kan ikke arve fra sine søsken, kun fra foreldre.
Odine! Skrevet 26. juni 2012 #24 Skrevet 26. juni 2012 Vi fikk sjekket vår eldste på sykehus: hun har arvet sin fars lille hode. Jeg var aldri bekymret, men synes det er bra at slikt sjekkes.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2012 #25 Skrevet 26. juni 2012 Herregud da, skjerp dere kjerringer! Trenger ikke fly på dama bare fordi hun er irritert på legen sin. Hun har nettopp født og er redd for barnet sitt,er det så rart? Fintfølende gjeng!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå