Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #26 Skrevet 24. juni 2012 Så på noe de kaller en sommeravslutnings fest så er det greit at ikke alle jentene blir invitert, men at noen ifra en annen klasse blir det? Jeg skjønner hva du mener, men når ungene går ifra skolegården til festen så er det virkelig å vri det om for de som ikke fikk komme. Tror noen det ikke er sårt å høre hele dagen om det på skolen og vite at du ikke skal komme. Hvis dere synes det er greit skal jeg ikke diskutere om deres mening på det. Jeg sier nå bare hvordan denne situasjonen ble for meg. Men kanskje man skal ta med seg de 6 som ikke fikk komme å dra på tusenfryd en tur, så kan de kose seg sammen hele dagen! Der kom ho stemor med en god ide Min datter er en av de som hun er mest sammen med, så jeg ble litt satt ut. Kanskje jeg skal spørre om det er noe der jeg ikke har fått med meg? Det har vært mye jentedrama i klassen som jeg skrev isted, noe de har fokusert mye på skolen om pga mye krangling. Dette er noe de foreldrene vet om, derfor ble dette litt feil grunnet alt som har vært pratet om hele året. Da blir fort småe skiller skapt av slikt, derfor burde dette være noe de skulle forutsett. Det var vel sommeravsluttning for jenta det gjalt og ikke klassen. Klasseavslutnign har man i skoletiden. Ja kanskje en ide at dere også innviterer noen med på ting.
khm Skrevet 24. juni 2012 Forfatter #27 Skrevet 24. juni 2012 Nei det var ikke sommeravslutning for jenta, iallefall ikke det foreldrene hennes sa. Og alle klasseavslutningene og sosiale ting har vært utfor skoletid, der ALLE har blitt invitert uavhengig av hvem som har holdt det. Hvordan vet du at vi ikke har gjort det?
M@mm@ til 6 småtroll <3 Skrevet 24. juni 2012 #28 Skrevet 24. juni 2012 Det er tydelig at dette ikke bare er en klasseavslutning, iom ikke alle i klassen ble bedt. Dette er tydelig en sommeravslutning for denne jentas nærmeste venner. Synd de ikke hadde plass til alle, det hadde jo vært det beste, men det er nå engang slik det ble. Jeg henger meg på ideen om at en av dere med de 6 barna som ikke ble bedt kunne tatt initiativ til at deres barn kunne møttes for en felles markering, i ettertid ser jeg at dette helst skulle vært samme dag som de andre hadde sin avslutning, men dette er vanskelig å få gjort noe med nå. Dere kan i alle fall være oppmerksomme på at denne situasjonen kan gjenta seg neste år, og komme i forkjøpet med å be inn, slik at alle får feiret litt:-) Lykke til!
khm Skrevet 24. juni 2012 Forfatter #29 Skrevet 24. juni 2012 Pratet til faren til en annen jente og han ble litt satt ut av det, for han hadde ikke hørt om det en gang. Han mente det ble feil at 8 skulle bli invitert men ikke 6. Da hadde det vært bedre om mindretallet ble invitert i det minste, spesielt som det har vært i klassen med drama og utestengelse av hverandre. Noe vi har hatt oppe på hvert foreldremøte. Det kunne vært løst på en annen og litt bedre måte enn det blei gjort, siden foreldrene er fullstendig klar over hvordan det er i klassen noen ganger. Men det nytter ikke kjefte over det, det skal ikke gå ut over barna uansett. Vi tar det opp på neste foreldremøte også ender det der.
khm Skrevet 24. juni 2012 Forfatter #30 Skrevet 24. juni 2012 Men bare ett spørsmål da siden jeg lurer? Synes dere det er greit at en 8 åring skal få bestemme hvem som skal inviteres, eller bør foreldre se litt lenger når de vet hvordan situasjonen er i klassen? Men feil gjøres så dette får man heller ta som lærdom.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #31 Skrevet 24. juni 2012 I min oppvekst var regelen at man inviterte halvparten av jentene i klasse eller alle. Dette synes jeg er en grei regel. Selv hadde jeg mange venninner i andre klasser og pleide å invitere halvparten av jentene i min klasse og de jeg var mest sammen med i de to paralellklassene.
Gjest Heartbroken Skrevet 24. juni 2012 #32 Skrevet 24. juni 2012 Så på noe de kaller en sommeravslutnings fest så er det greit at ikke alle jentene blir invitert, men at noen ifra en annen klasse blir det? Jeg skjønner hva du mener, men når ungene går ifra skolegården til festen så er det virkelig å vri det om for de som ikke fikk komme. Tror noen det ikke er sårt å høre hele dagen om det på skolen og vite at du ikke skal komme. Hvis dere synes det er greit skal jeg ikke diskutere om deres mening på det. Jeg sier nå bare hvordan denne situasjonen ble for meg. Men kanskje man skal ta med seg de 6 som ikke fikk komme å dra på tusenfryd en tur, så kan de kose seg sammen hele dagen! Der kom ho stemor med en god ide Min datter er en av de som hun er mest sammen med, så jeg ble litt satt ut. Kanskje jeg skal spørre om det er noe der jeg ikke har fått med meg? Det har vært mye jentedrama i klassen som jeg skrev isted, noe de har fokusert mye på skolen om pga mye krangling. Dette er noe de foreldrene vet om, derfor ble dette litt feil grunnet alt som har vært pratet om hele året. Da blir fort småe skiller skapt av slikt, derfor burde dette være noe de skulle forutsett. Ja, jeg syns faktisk at det er greit at ikke alle kan være med på alt. Når det gjelder bursdagsselskap prøver man å legge til rette sånn at alle får være med, men det er ikke alle som har plass, økonomi eller anledning til å invitere alle når man finner på ting utenom. Vi har i flere år fylt opp bilen med venninner til snuppa og kjørt 3-4 timer til div badeland og fornøyelsesparker. Dette er blitt en fin tradisjon som vi ikke kunne gjennomført hvis man alltid slavisk skal følge at 'alle må med'. Deltagerene har variert fra år til år, alt etter hvem snuppa er mest med, og det har aldri vært kommentert hverken av barn eller voksne at det er 'feigt' at ikke alle får være med hvert år.
mylittlecat Skrevet 24. juni 2012 #33 Skrevet 24. juni 2012 Om man kun skal invitere spesielt utvalgte, mener jeg at man skal holde seg til betydelig under halvparten. Tenk hva en slik avsluttning (med ALLE) inkludert kunne gjort for jentene i klassen. Aktiviteter utenom skolen, om det skulle være klassetur, "fest" e.l, er jo reneste medisin for samhold og forebygning av uroligheter i klassemiljøet! Istedenfor skaper foreldrene gjerne enda mer krøll og tull jentene seg imellom, ved å utelate 6 av 14 jenter. Lenge leve utenksomhet og egoisme...
Kamomille Skrevet 24. juni 2012 #34 Skrevet 24. juni 2012 Jeg mener faktisk at det IKKE er greit! Ja, etterhvert er det sånn at ikke alle kan være med på alt hele tiden. Og det er helt greit å invitere med seg 2-3 venninner på en ting. Men når flertallet i klassen er invitert, så synes jeg man kunne vært raus til å invitere resten også. Det koster så lite ekstra å gjøre det sånn at man unngår å lage splid. Jenter er jenter verst og det lages lett klikker og intriger. Man VET at unger reagerer når de ikke blir invitert. Man VET at de ofte blir lei seg. Da kan man jo som foreldre forsøke å unngå slike situasjoner.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #35 Skrevet 24. juni 2012 Kommer ann på hvor mange jenter det er i klassen det. I min datters klasse er de 20 jenter så om 6 jenter ikke hadde blitt invitert hadde det blitt urettferdig.
Mrs Smith Skrevet 24. juni 2012 #36 Skrevet 24. juni 2012 Jeg synes det er helt unødvendig å invitere 8 av 14 jenter på en sommerfest som starter rett etter skoletid, kunne aldri latt min 8-årige datter sitte å plukke ut og la mindretallet stå igjen. De burde i det minste holdt festen i helgen, ikke rett etter skoletid !
vetra Skrevet 24. juni 2012 #37 Skrevet 24. juni 2012 Trist at ikke alle foreldrene i klassen har samme fokus, nemlig å bidra til et godt klassemiljø. Tror det beste du som far kan gjøre er å være proaktiv i forhold til å forsøke å positivt påvirke med invitasjoner, akriviteter m.m som fremmer et godt miljø. Forsøk å alliere deg med andre foreldre som også ønsker det beste for fellesskapet. Erfaringer tilsier at å ta igjen med samme mynt, eller å ta opp problematikken med ekskluderende foreldre i liten grad virker. Var jeg deg, ville jeg snakket med kontaktlærer, og informert om " festen", og spurt om ikke det er mulig å ha felles drøftinger rundt hva foreldre kan bidra med for å fremme et positivt læringsmiljø i klassen på foreldremøter fremover. Tror ikke du kommer særlig langt med pekefingeren. Det som er gjort, er gjort. Tenk langsiktig og bygg allianser med andre som ønsker det beste for fellesskapet.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 24. juni 2012 #38 Skrevet 24. juni 2012 Veldig dårlig gjort å ikke invitere alle jentene til en slik fest. Når man har sommerfest med jobben, uansett om det er i jobbens lokaler eller hjemme hos en kollega privat, så er det vanlig at man inviterer alle. Ikke sant? Så hvorfor skal det ikke være slik for barna? Fint at barn kan bestemme selv, men jeg syns svært lite om å lære ungene at det er greit å ekskludere andre barn og jeg tipper at de som mener det er greit vil snu på flisa når det plutselig er deres barn som ikke får komme.
Mrs. Bouquet Skrevet 24. juni 2012 #39 Skrevet 24. juni 2012 Hun har vel fått invitere venninnene sine da. Når jeg har bursdag så hender det jeg inviterer noen i nabolaget, noen venninner som er fra mitt tidligere hjemsted og noen fra jobb. Jeg inviterer ikke hele nabolaget, alle på jobben og alle fra mitt tidligere hjemsted. Ingen som gråter eller blir lei seg for det heldigvis. Og du er går også på barneskolen da eller? Merkelig ting å sammenligne. Små barn har kanskje et større ønske, eller behov, for anerkjennelse og det å bli inkludert, enn en voksen etablert kvinne? Poenget er at når man inviterer fra flere grupper så er det greit å ikke inkludere alle så lenge det ikke er noen få i hver gruppe.
Mrs. Bouquet Skrevet 24. juni 2012 #40 Skrevet 24. juni 2012 Men bare ett spørsmål da siden jeg lurer? Synes dere det er greit at en 8 åring skal få bestemme hvem som skal inviteres, eller bør foreldre se litt lenger når de vet hvordan situasjonen er i klassen? Men feil gjøres så dette får man heller ta som lærdom. Er det kun barn fra klassen som blir invitert bør det være en naturlig gruppering av hvem som blir bedt f.eks alle jentene. Men jeg tviler på at dette var en klassefest, noen har nok misforstått.
khm Skrevet 24. juni 2012 Forfatter #41 Skrevet 24. juni 2012 Hun har vel fått invitere venninnene sine da. Når jeg har bursdag så hender det jeg inviterer noen i nabolaget, noen venninner som er fra mitt tidligere hjemsted og noen fra jobb. Jeg inviterer ikke hele nabolaget, alle på jobben og alle fra mitt tidligere hjemsted. Ingen som gråter eller blir lei seg for det heldigvis. Og du er går også på barneskolen da eller? Merkelig ting å sammenligne. Små barn har kanskje et større ønske, eller behov, for anerkjennelse og det å bli inkludert, enn en voksen etablert kvinne? Poenget er at når man inviterer fra flere grupper så er det greit å ikke inkludere alle så lenge det ikke er noen få i hver gruppe. Poenget ditt? Du sammenliknet med voksne og sa at ingen gråter eller blir lei seg der?Var bare ett veldig dårlig poeng det der.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 24. juni 2012 #42 Skrevet 24. juni 2012 Hun har vel fått invitere venninnene sine da. Når jeg har bursdag så hender det jeg inviterer noen i nabolaget, noen venninner som er fra mitt tidligere hjemsted og noen fra jobb. Jeg inviterer ikke hele nabolaget, alle på jobben og alle fra mitt tidligere hjemsted. Ingen som gråter eller blir lei seg for det heldigvis. Og du er går også på barneskolen da eller? Merkelig ting å sammenligne. Små barn har kanskje et større ønske, eller behov, for anerkjennelse og det å bli inkludert, enn en voksen etablert kvinne? Poenget er at når man inviterer fra flere grupper så er det greit å ikke inkludere alle så lenge det ikke er noen få i hver gruppe. Poenget er vel snarere at man bør lære barna å inkludere før man lærer dem å ekskludere. At man lærer barna at alle kan være med før man lærer dem at kun utvalgte personer eller grupper får være med. Barn vil tidsnok lære at de ikke alltid får være med, men de trenger ikke lære det når de er små. Vi voksne skjønner det med at vi ikke alltid kan bli invitert. Vi er voksne og vi takler det, men si til det barnet som aldri er den utvalgte eller med i den utvalgte gruppen som blir invitert at "slik er livet, vennen. det må du takle" er ikke riktig. Det er snakk om barn og små, og store, gleder i hverdagen. At vi flisespikker på om sommerfest er en "klassesommerfest" eller en "privatsommerfest" spiller ingen rolle for de ungene som ikke fikk være med. For de seks jentene er det eneste som spiller noen rolle var at de ble utelatt på noe gøy som de andre skulle få være med på og det er aldri noe kjekt å føle seg utelatt når de andre i den gruppen (les: klassen) man trodde man var en del av skal gjøre noe gøy man selv ikke får være med på. Det er aldri kjekt å plutselig stå igjen og føle at man ikke lengre er en del av fellesskapet. Barn tenker ikke som oss voksne. Små ting, som bursdager og sommerfester, betyr mye. Kanskje mer enn vi ofte tror.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2012 #43 Skrevet 24. juni 2012 Det er litt interessant å lese....for de gangene lignende innlegg er skrevet om bursdag istedet for, så sier ofte "hylekoret" (les dib damene...) at alle skal inviteres og ingen skal utelates bla bla bla, mens nå når innlegget publiseres av en mann med ca samme problemstilling, så kaster hyenene seg over temaet og synes han er litt vel hårsår på datterens vegne. Så lenge en kaller det sommeravslutning og det snakkes om i klassen, så bør alle inviteres. Kaller en det filmkveld og det gås stille i dørene om det, så trenger kanskje ikke alle inviteres... Dessverre er det uvitende foreldre som lar barn invitere til sommeravslutning på den måten. HI: hvis jeg var deg ville jeg invitert alle jentene på sensommerfest etter skolestart, og gått foran som et godt eksempel, slik at de andre foreldrene kanskje skjønner at de tabbet seg ut vedrørende sommeravslutningen...
khm Skrevet 24. juni 2012 Forfatter #44 Skrevet 24. juni 2012 De har allerede skjønt at de tabbet seg ut, de har hatt dårlig samvittighet hele helgen for det så datteren min er på besøk der idag, det hjelper ikke de 5 andre så det blir nok bare tatt opp på ett møte på skolen etter ferien, men uten å henge ut noen. Så slipper man det igjen iallefall, feil kan tross alt skje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå