Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg tror det finnes mer mellom himmel og jord enn vi aner,men kan ikke si at jeg tilhører en bestemt tro..

hva med dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neh... Tror ikke på noe. Vi blir født, vi lever og vi dør. Tror ikke på ånder, gjenferd, gud(er), skjebne osv.

Skrevet

Jeg er kristen. Alltid vært, og kommer alltid til å være :)

Skrevet

Jeg er kristen! Og jeg VET at Jesus er med meg <3

Gjest sug lut
Skrevet
Det er en grunn til at det heter TRO, ikke viten.
Skrevet

Joda, men det står jo at tro er full VISSHET! (heb)

På andre språk har tro/religion (faith) et annet ord enn tro/tenke (think). Skal innrømme at det er et veldig uheldig valg av ord på norsk! ;)

Skrevet

Tro, som å ha tillit til, ikke tro som kanskje.

Gjest sug lut
Skrevet
Joda, men det står jo at tro er full VISSHET! (heb) På andre språk har tro/religion (faith) et annet ord enn tro/tenke (think). Skal innrømme at det er et veldig uheldig valg av ord på norsk! ;)

Ja, men for å være pedantisk kan du altså ikke bruke denslags sirkulær underbygging - du kan ikke sitere fra din tros hellige skrift for å underbygge at denne skriften er sann i annet enn subjektiv forstand.

Engelsk bruker jo også believe, ikke think. Tysk har samme ord for å tro det blir regn og å tro på en gud. Og sånn bortetter.

Skrevet
Joda, men det står jo at tro er full VISSHET! (heb) På andre språk har tro/religion (faith) et annet ord enn tro/tenke (think). Skal innrømme at det er et veldig uheldig valg av ord på norsk! ;)

Ja, men for å være pedantisk kan du altså ikke bruke denslags sirkulær underbygging - du kan ikke sitere fra din tros hellige skrift for å underbygge at denne skriften er sann i annet enn subjektiv forstand.

Engelsk bruker jo også believe, ikke think. Tysk har samme ord for å tro det blir regn og å tro på en gud. Og sånn bortetter.

Joda, men de ville snakket om sin faith.

Samme det, det er jo uansett et personlig valg :)

Skrevet

Jeg var kristen, men har mistet troen. Jeg har gått på mange møter, men føler jeg kommer lenger og lenger bort fra kristendommen.

Skrevet

Jag tror, jag tror på sommaren....

Skrevet

På Jesus :) Herlig. Beriker livet mitt. Får meg til å føle meg trygg. Er ikke redd for å dø. Og denne troen gir bringer med seg medmenneskelige verdier som jeg ønsker å leve etter.

Har inntrykk av at mange er redd for å ta "feil", nærmest dumme seg ut hvis de tror på noe, og så er de redd for at det skal komme en avsløring om at det ikke stemmer, og at de dermed sitter der med lang nese.

Men for min del vet jeg at jeg har tapt 0 og vunnet alt ved å tro som jeg gjør.

Skrevet

Jeg tror på julenissen og andre nisser. Ingen andre som gjør det altså......?

Tror hverken på gud eller the big bang, men tror det er mer mellom himmel og jord enn vi forstår. Tror at det er en mening med alt, sjøl om man ikke ser det der og da. Eller for å si det på engelsk: I belive that everything happens for a reason.

Skrevet

Jeg tror på livskraften, på at alt henger sammen. Jeg tror på kjærlighet og alt levende. Jeg tror at vi har uante muligheter og evner. Jeg tror på alt mellom himmel og jord. Jeg tror at vi alle er Jesus, Gud, Allah, Buddha osv. Jeg tror vi er født helt perfekte,-noe mindre ville ikke vært skapt. Alt naturlig er perfekt, vi er natur, og vi er fri til å finne våre egne sannheter:)

Skrevet

Jeg trodde ikke på spøkelser, helt til jeg flyttet inn der vi bor nå. Nå har jeg opplevd det selv, så da har jeg ikke tvil lenger.

Skrevet

Har min egen tro jeg, bigbang, tror ikke på uendelig i verdensrommet, tror på neste liv, spøkelse og gjenferd, engler. Og så må vi jo ikke glemme HAGE NISSENE!!! For de.finnes.faktisk, hr sett de på tv!!!

Skrevet

Dere som ikke er kristne, om dere så tror på noe eller ikke, hvilket valg har dere gjort i forhold til barna deres? Er de døpt?

Jeg meldte meg ut av statskirken for en del år siden, og har valgt å ikke døpe barna mine. Har en navnefest hvor vi samler familien og koser oss med god mat. Har lest litt om humanetisk forbund, og deres sermoni, men synes ikke det passet helt for oss. Jeg er ikke ateist heller. Er åpen for at det finnes noe spirituelt/åndelig, og at det skjer noe videre med oss etter døden

Skrevet
Dere som ikke er kristne, om dere så tror på noe eller ikke, hvilket valg har dere gjort i forhold til barna deres? Er de døpt? Jeg meldte meg ut av statskirken for en del år siden, og har valgt å ikke døpe barna mine. Har en navnefest hvor vi samler familien og koser oss med god mat. Har lest litt om humanetisk forbund, og deres sermoni, men synes ikke det passet helt for oss. Jeg er ikke ateist heller. Er åpen for at det finnes noe spirituelt/åndelig, og at det skjer noe videre med oss etter døden

Jeg er som deg, og har også lagd en egen seremoni for barna:) Er ikke det helt flott,da? Så kan du jo ta med det du synes selv:)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg er ikke kristen, men ja, jeg har døpt barna mine. Jeg har dog ikke giftet meg i kirken, for selvom jeg ikke er kristen ønsker jeg ikke å lyve i guds hus. Såpass respekt har jeg for kirken.

Og til dere som nå vil si at jeg har lovet å oppdra barna mine i den kristne tro når jeg døpte de, så har jeg bevisst valgt å IKKE være den som svarte ja på det spørsmålet av samme grunn. Man lyver ikke i kirken :)

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Jeg er åpen, men tror på noe større en oss selv. Hva en velger å kalle denne kraften er opp til hver og en av oss.

Jeg tror på en mening med livet og det vi opplever, tror på skjebne, liv etter døden og reinkarnasjon.

At alt henger sammen og vi er brikker i hverandres liv, som i et større puslespill.

Tror på både engler og "gjenferd", men ikke så rart heller da jeg er alternativ terapeut og jobber med disse tingene. ;)

Jeg mener at vi alle får ha vår sannhet og ingen vits i å prøve å overbevise hverandre med hva som er "rett" for det er nok bare "Det høyeste gode som vet".

Jeg tror på godhet, medmenneskelighet, kjærlighet og at man lærer av alt man opplever.

Og mye mye mer ;)

Gjest sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Jeg signerer <3 LYKKE <3 fullt og helt :)

Jeg er vel pr definisjon en kristen, men samtidig tror jeg ikke blindt.

Jeg har problemer med å godta forklaringen om skapelsen, er vel mer logisk å tro på the big bang, og som jeg sa til presten under dåpssamtalen; jeg klarer ikke å tro på dette med jomfru Maria, jeg tror hun har vært på vift men ikke turte å si det som det var ;)

Men samtidig tror og føler jeg at det er noen som våker over oss, en høyere makt som på en måte loser oss igjennom livet på godt og vondt. Tror forresten det er viktig for mange å tro det finnes noe mer for oss etter døden. Tenk så deprimerende å vite at når man dør så; that's it, liksom ;)

Jeg respekterer de 10 bud, men samtidig så kan man ikke leve etter en bok som er skrevet for tusener av år siden..

Ikke skyt meg nå, jeg vet det høres selvmotsigende ut, men jeg har ærlig talt ikke funnet helt ut av dette selv ;)

Og ang. ånder, jeg tror VELDIG på dette da jeg ikke "lever alene" i huset mitt. Har nettopp kontaktet åndenes makt :P

Skrevet

Jeg tror på mennesket og vitenskapen.. Tror ikke på at det finnes noe gud eller noe allmektig som har laget alt og bestemmer over oss..

Men tror på gjenferd osv da. :P Men tror mer at det er noe "feil" som har skjedd når de gikk bort. En slags kjemisk reaksjon eller noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...