Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #1 Skrevet 21. juni 2012 Sitter å leser nyeste utgaven av Foreldre & Barn, der er det en artikkel om hvor vanelig der er å amme offentlig i de forskjellige land. I Danmark står det: Ammekulturen står sterkt i Danmark, men det er ikke like akseptert å amme offentlig som i Norge. De fleste serveringssteder tillater amming i hele lokalet, men de siste årene er det kommet stadig flere kafeer med AMMEFORBUD. Vær obs på skilt ved inngangsdøren. i noen lokaler er også skifting av bleier uakseptert. For meg høres dette helt tragisk ut, å får bare mest av alt lyst til å dra et av de stedene å slenge fram puppen å mate babyn min som er avhengig av mate jeg bærer for henne. Amming er jo noe så naturlig. Jeg er ikke av typen som syntes det er kjempe stas å amme offentlig, men er babyen sulten får babyen mat. Thats it.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #2 Skrevet 21. juni 2012 Greit at babyen skal ha mat, men er det så utrolig vanskelig å ta på seg et sjal, eller en gulpeklut og dekke seg til, der det er nødvendig? Jeg kan faktisk forstå at enkelte steder har forbud.
Katteskinnet Skrevet 21. juni 2012 #3 Skrevet 21. juni 2012 Jeg syns faktisk ikke det er så stas å se/høre/lukte at folk ammer jeg da, så det er vel greit om noen steder er ammefrie? Alle bør jo respekteres, mener jeg. Ps: Verste jeg har sett var ei som ammet ungen sin hvor man kunne se alt, om man ville, for deretter å skifte bleie i SOFAEN i lokalet. Snakker om ammetåke
Gjest yrild Skrevet 21. juni 2012 #4 Skrevet 21. juni 2012 Jeg ammer nesten overalt som den nordmannen jeg er, selv om offentlig amming ikke er så vanlig her jeg bor. Men jeg legger en liten koseklut eller liknende over puppen så jeg ikke flasher puppene for Gud og hvermann. Synes det er litt i overkant i Norge der man sitter 4 mammaer på rad og rekke med kjempepupper i fri flyt på café eller restaurant... pupper er naturlig og amming er naturlig, men pupper tilhører likevel en privatsfære spør du meg.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #5 Skrevet 21. juni 2012 Lurer på om det har bikket over litt i København. Min søster bodde der i 1999-2001, og det var helt vanlig å se amming offentlig. Ammingen foregikk mye mer åpenlyst enn det man ser i Norge, ofte med hele puppen/halve overkroppen ute. Kanskje det ble litt for mye for enkelte, og forbudet er et resultat av det? I Norge synes jeg de aller fleste er flinke til å amme diskré, og kan ikke forstå at folk blir støtt av det.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #6 Skrevet 21. juni 2012 Jeg er typen som hater å amme forran andre (mannen går greit da). jeg går alltid inn på et toalett, eller finner et rom der det ikke er noen andre. Veldig slitsomt å ha det slik. Jeg skulle ønske at jeg hadde nok selvtillitt til å slenge ut puppen "alle steder", for det er jo den mest naturlige ting i denne verden, men jeg synes at det er ubehagelig at "alle" kan se puppene mine så derfor unngår jeg det.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #7 Skrevet 21. juni 2012 Greit at babyen skal ha mat, men er det så utrolig vanskelig å ta på seg et sjal, eller en gulpeklut og dekke seg til, der det er nødvendig? Jeg kan faktisk forstå at enkelte steder har forbud. Selvfølgelig kan man dekke seg til så godt det lar seg gjøre. Men da heller gå til den det gjelder å si ifra. ikke nekte en baby å få mat å få tørr bleie. Er vel ingen som bytter bleia på babyen inne på en restaurant, det gjør man jo på ett toalett eller stellerom.Mener du at alle som ammer bør holde seg hjemme innenfor sine 4 vegger om barnet ammes fordi at noen føler seg ille til mote av å se toppen av et bryst? Hvorfor kan de ikke like gjerne utestenge de med dyp utrigning? HI
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #8 Skrevet 21. juni 2012 Kanskje enklere med kjøreregler som gjelder alle ammende, enn å måtte si ifra til alle, dette har jo tydeligvis vært et stort problem i Danmark, siden de velger å ha forbud enkelte plasser. Jeg sier ikke at ammende skal holde seg hjemme, hvor ser du det hen? Man trenger ikke blottlegge hele puppen, eller vise begge puppene.. Man kan dekke seg til, og amme diskre. Er faktisk ikke vanskelig å skjule seg litt, uten at det går utover babyen eller matinntaket.. De fleste gjør jo det allerede..
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #9 Skrevet 21. juni 2012 Det jeg skriver er jo at de har ammeforbud enkelte steder da hjelper det jo ikke om man dekker seg til, å hvis dette da blir utbred mer så vil det si at man ikke kan amme offentlig lenger å da kan det også medføre at enkelte velger å ikke amme for å kunne se annet enn sine 4 vegger hjemme. HI
Gjest yrild Skrevet 21. juni 2012 #10 Skrevet 21. juni 2012 Vil bare si at jeg omtrent aldri har hatt noe som helst problem med å amme, det være seg på buss, i en park, på café og samtidig skjule puppen slik at det ikke blir påtrengende!
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #12 Skrevet 21. juni 2012 Jeg syns faktisk ikke det er så stas å se/høre/lukte at folk ammer jeg da, så det er vel greit om noen steder er ammefrie? Alle bør jo respekteres, mener jeg. Ps: Verste jeg har sett var ei som ammet ungen sin hvor man kunne se alt, om man ville, for deretter å skifte bleie i SOFAEN i lokalet. Snakker om ammetåke Nå ble jeg kjempenysgjerrig på hvordan man LUKTER at noen ammer? Det er egentlig sjelden jeg hører at noen ammer også, når jeg tenker meg om.... Er nok bare synet mitt som fungerer ordentlig skjønner jeg....
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #13 Skrevet 21. juni 2012 Det med bleieskift i lokalet synes jeg er helt greit med forbud mot. Vi skulle på mcdonalds på flyplassen på Mallorca en gang. Der var det et par som skifta en gedigen bæsjebleie på bordet midt i lokalet. Vi mista matlaysta
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #14 Skrevet 21. juni 2012 Jeg ammet ikke offentlig, men har aldri hatt trang til å henge på kafé heller. Det var ikke engang et problem eller et savn. Når barnet ble litt større og mer aktivt, slapp babyen puppen med jevne mellomrom for å sjekke hva som foregikk rundt den. Dette fører til konstant brystblotting. Det var jeg ikke komfortabel med og valgte bort kafelivet i de 6 mnd den perioden varte. Jeg forlot hjemmet, og hadde et sosialt liv. Jeg skjønner virkelig ikke disse som insisterer på å amme rundt matbordet. Det fremmer ikke matro hverken for baby eller andre. Har man virkelig så kjempebehov for å sitte på kafé i denne perioden med baby? Gjelder dette bare førstegangmammaer med spedbarn eller har dere eldre søsken med i dette kafelivet?
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #15 Skrevet 21. juni 2012 Det med bleieskift i lokalet synes jeg er helt greit med forbud mot. Vi skulle på mcdonalds på flyplassen på Mallorca en gang. Der var det et par som skifta en gedigen bæsjebleie på bordet midt i lokalet. Vi mista matlaysta Det er forståelig men det å bytte bleia på et toalett bør ikke skjemme noen syntes jeg da.
Katteskinnet Skrevet 21. juni 2012 #16 Skrevet 21. juni 2012 Jeg syns faktisk ikke det er så stas å se/høre/lukte at folk ammer jeg da, så det er vel greit om noen steder er ammefrie? Alle bør jo respekteres, mener jeg. Ps: Verste jeg har sett var ei som ammet ungen sin hvor man kunne se alt, om man ville, for deretter å skifte bleie i SOFAEN i lokalet. Snakker om ammetåke Nå ble jeg kjempenysgjerrig på hvordan man LUKTER at noen ammer? Det er egentlig sjelden jeg hører at noen ammer også, når jeg tenker meg om.... Er nok bare synet mitt som fungerer ordentlig skjønner jeg.... Hehe, jeg trodde det var bare meg som er var på slike ting, men har faktisk møtt mange andre med samme problemet Lukten er vanskelig å forklare, sånn søtlig, kvalmende. Varm, søt melk liksom. Jeg mister matlysten av det, og blir uvel. å høre noen amme blir ikke på samme måten, men blir for intimt for meg å høre på, tenker da på lydene til babyen, som selvfølgelig er fine lyder sånn egentlig, jeg blir bare litt satt ut
Fiemamma Skrevet 22. juni 2012 #17 Skrevet 22. juni 2012 Hva i all verden er så galt med det? Det er da fritt frem å bestemme om en cafe eller hotell skal være forbudt for barn eller amming, og det burde folk respektere. Det er ikke alle som liker at damen på nabobordet velter ut juret og mater ungen så alle ser det, for så å bytte bæsjebleie oppå bordet etterpå mens folk rundt prøver å spise maten sin på spisestedet. I sosiale sammenhenger er det normal folkeskikk å vise hensyn til andre, samme hvor naturlig det er. Nakenhet og sex er naturlig det og, men jeg legger meg ikke naken ned på et kjøpesenter og knuller folk der for det. Fikk til å drikke melk fra mamma da jeg var baby jeg og uten at hun sjenerte folk. Samme med barnefrie flyturer og hoteller, ikke annet enn et moderne og DEILIG tilbud/konsept når man skal på ferie og slappe av! Er det diskriminerende at ikke familier med barn får dra akkurat dit? Nei, det er bare tilbud som har kommet for et litt annet klientell enn barnevognsmafiaen.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2012 #18 Skrevet 25. juni 2012 Det var vel å dra den litt langt. syntes at man skal få lov til å gi babyen sin mat om den er sulten, men om man viser for mye kan vel noen si ifra hvis de føler seg ukomfertabel med det. Å bleier er vel en selvfølge å skifte på do/stellerom. men dere som syntes det er fælt å se toppen av ett ammende bryst er det like ille å se en dyp utringning hos damer?
Rivjernet Skrevet 25. juni 2012 #19 Skrevet 25. juni 2012 Jeg fikk beskjed om å gå inn på do og amme en gang! Hadde på vanlig genser som jeg dro opp, så de kan neppe ha sett så mye til puppen, kanskje litt av magen under.. Ikke spes hyggelig å tilbringe halve lunchen på do ,heller ikke spes gøy for venninna og sitte alene. Gikk ganske fort og kom aldri tilbake.
*KlaraKu* Skrevet 8. juli 2012 #20 Skrevet 8. juli 2012 Om babyen er sulten, får babyen mat. om det så er pupp eller flaske.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2012 #21 Skrevet 8. juli 2012 Om babyen er sulten, får babyen mat. om det så er pupp eller flaske. Ikke hvor som helst ser du. Noen steder er det ikke lov å amme.
*KlaraKu* Skrevet 8. juli 2012 #22 Skrevet 8. juli 2012 Om babyen er sulten, får babyen mat. om det så er pupp eller flaske. Ikke hvor som helst ser du. Noen steder er det ikke lov å amme. å det er noe av det dummeste jeg har lest. jeg gjør det der jeg er å om enkelte ikke syntes noe om det får de komme å si det til meg så skal jeg vurdere det derifra om jeg skal la babyen min sulte.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2012 #23 Skrevet 8. juli 2012 Hva er det med folk som får unger som plutselig ser på seg selv som verdens navle der de skal presse seg frem og sees mest mulig? Er det så vanskelig å respektere at ikke alle liker å få melkesprengte jur i ansiktet og at det støter enkelte? Hvorfor forlanger dere respekt når dere ikke viser andre respekt?
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2012 #24 Skrevet 8. juli 2012 Om babyen er sulten, får babyen mat. om det så er pupp eller flaske. Ikke hvor som helst ser du. Noen steder er det ikke lov å amme. å det er noe av det dummeste jeg har lest. jeg gjør det der jeg er å om enkelte ikke syntes noe om det får de komme å si det til meg så skal jeg vurdere det derifra om jeg skal la babyen min sulte. Hehehe, du skjønner det at restauranter/caféer ol rundt om i verden kan bestemme selv om de vil ha ammende gjester eller ikke. Hva du måtte mene om det er helt irrelevant
*KlaraKu* Skrevet 8. juli 2012 #25 Skrevet 8. juli 2012 Jeg sier jo at jeg skjønner det, men at det er noe av det dummeste jeg har hørt. Hva jeg måtte mene driter kanskje folk i, men om man er fler om en sak kan man kanskje få gjort noe med det. Hvorfor kan man gå hvor som helst med de dypeste utringner å bare bli sett på som sexy. men når man bruker brystene til hva de er skapt for er man bare ekkel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå