Gå til innhold

Er navnet Anders ødelagt nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt det bli referert til "en Breivik" på samme måte som "en Quisling" og derfor forstår jeg godt at enkelte bytter etternavn. Anders er det ikke noe feil med, det navnet forsvinner neppe selv om det ikke er så poppis i år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blitt ertet FOR dette. Dumme iphone! He he

Skrevet

Herlighet.. sønnen min heter Anders og har aldri hørt noen kommentere det negativt på noen som helst måte! Han går på skolen og har aldri blitt ertet før dette heller(12 år),så disse barna vet godt om ABB.

Jeg ville kalt sønnen min akkurat det samme i dag,før det navnet synes jeg er fint og ikke snakk om at en idiot skal få ødelegge det.

Men er jo smak og behag som sagt. Noen tenker sikkert mer over det enn andre,men trist om ett gammelt og fint navn skal forsvinne pga dette.

Adolf var også et veldig gammelt og mye brukt navn. Man gikk ikke og mobbet alle tilfeldige folk som het Adolf etter 1945 fordi det var en hel del og de var født før han slemme, men navnet døde ut. Anders vil også forsvinne fordi (nesten) ingen nye barn vil få dette navnet.

Skrevet

Kjenner flere som heter Anders, og tenker først og fremst på dem når jeg hører navnet, ikke på ABB. Det er jo ikke akkurat Vidkun. (Som var et veldig uvanlig navn også under krigen.)

Én av de jeg kjenner ble spurt om det var belastende å hete det nå, og han oppfattet det som et utrolig frekt spørsmål.

Skrevet

Herlighet.. sønnen min heter Anders og har aldri hørt noen kommentere det negativt på noen som helst måte! Han går på skolen og har aldri blitt ertet før dette heller(12 år),så disse barna vet godt om ABB.

Jeg ville kalt sønnen min akkurat det samme i dag,før det navnet synes jeg er fint og ikke snakk om at en idiot skal få ødelegge det.

Men er jo smak og behag som sagt. Noen tenker sikkert mer over det enn andre,men trist om ett gammelt og fint navn skal forsvinne pga dette.

Adolf var også et veldig gammelt og mye brukt navn. Man gikk ikke og mobbet alle tilfeldige folk som het Adolf etter 1945 fordi det var en hel del og de var født før han slemme, men navnet døde ut. Anders vil også forsvinne fordi (nesten) ingen nye barn vil få dette navnet.

tviler vel egentlig på at dette navnet dør ut for å være helt ærlig.

Skrevet
Vet dere om noen som har kalt barnet sitt Anders etter 22.juli? Vil navnet bli nesten borte, slik f.eks. Adolf har blitt?
Ja, navnet vil bli borte. Syntes det var et ekkelt navn før, og enda eklere nå. Forbinder bare navnet med bleikfeite halvskalla skrullinger med paranoid schizofreni. Jeg tenker alltid ABB når jeg ser/hører navnene Anders, Behring og Breivik, også hver for seg (på samme måte som Adolf Olsen og Ella Hitler også vil forbindes med en viss Adolf Hitler).

Du virker skikkelig empatisk igrunn...

Skrevet

Anders finnes jo i Danmark og Sverige også. og jeg tror ikke ABB har like stor symbolsk virkning utenfor sit hjemland som Hitler hadde. Han ødela jo tross alt hele Europa over fem år. Pluss at etterkrigssamfunnet har gjort langt større grep for å distansere seg fra nazismen. Uten annen verdenskrig ville det ikke blitt oppfunnet menneskerettigheter, antirasisme og fredsarbeid og på lengre sikt likestilling. Alle disse tingene kom som automatiske motpoler til den autoritære nazismen etter 1945. At navnet Adolf forsvant var bare en liten del av en mye større samfunnsendring. Og Så betydningsfull er ikke ABB, selv om han kanskje tror det selv.

Skrevet

Vi skal nok kalle vår Anders, så nei, er ikke ødelagt for meg :) Er et nydelig navn.

Skrevet
Ja, navnet vil bli borte. Syntes det var et ekkelt navn før, og enda eklere nå. Forbinder bare navnet med bleikfeite halvskalla skrullinger med paranoid schizofreni. Jeg tenker alltid ABB når jeg ser/hører navnene Anders, Behring og Breivik, også hver for seg (på samme måte som Adolf Olsen og Ella Hitler også vil forbindes med en viss Adolf Hitler).

Vennligst ikke fortell mer om hva du tenker. Takk.

Skrevet
Vet da om en gutt som ble døpt Anders i mai :) Fint navn, trenger over hodet ikke bli forbinnet med ABB, kun om vi tillater det, og gjør vi det, så vil nok han føle seg stolt du. Så om man synes Anders er fint navn, så er det da ikke noe grunn til å ikke skulle kalle ungen sin det.

forbundet

Skrevet

Kjenner flere som heter Anders, og tenker først og fremst på dem når jeg hører navnet, ikke på ABB. Det er jo ikke akkurat Vidkun. (Som var et veldig uvanlig navn også under krigen.)

Én av de jeg kjenner ble spurt om det var belastende å hete det nå, og han oppfattet det som et utrolig frekt spørsmål.

Herlighet, såpass må han tåle. Han har et navn som mange utelukkende forbinder med ABB. Heter man Vidkun Eriksen kan man ikke syte over at at folk tenker på Quisling. Heter man Adolf Hansen så kan man ikke synes andre er frekke fordi de kommer til å tenke på en viss annen Adolf.

Hvis han ikke liker dette må han skifte navn.

Skrevet

Vennligst ikke fortell mer om hva du tenker. Takk.

Vennligst piss off.

Skrevet
Uten annen verdenskrig ville det ikke blitt oppfunnet menneskerettigheter, antirasisme og fredsarbeid og på lengre sikt likestilling.

For noe bullshit. Både fredsarbeid og likestilling ble oppfunnet på 1800-tallet. Det var masse fredsarbeid og likestillingsarbeid i 50 år før 2VK. Menneskerettighetene har mange hundre års historie. Forresten var Tyskland et veldig likestilt og seksuelt frigjort land under facismen, sammenlignet med resten av verden. Det ble mye mer tilkneppet på 50-tallet da konservative katolikker styrte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...