<3 mine søte små<3 Skrevet 21. juni 2012 #26 Skrevet 21. juni 2012 Han kom fra høyre, så jeg hadde hatt vikeplikt om det var en bil som kom derfra; det er også derfor han mener at han ikke skal betale. Men jeg mener at det ikke er så enkelt. Han kjørte også som en villmann: Han kom ned en bakke i stor fart og kjørte bare rett ut i krysset, helt uten å se seg for. Som sagt så jeg ham ikke engang før jeg hørte at det smalt. hi at han hadde stor fart vil neppe ha så mye å si. du skulle vert aktpågivende, og "tenkt" at situajonen kunne skje. siden han kom fra høyre hadde du vikeplikt, så sant som ingen annen skilting/vegmerking sier annet
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2012 #27 Skrevet 21. juni 2012 Hadde nylig en veldig ubehagelig opplevelse da jeg ble påkjørt av en sykkel i stor fart. Han kom i full fart ned en bakke, kjørte rett ut i krysset og kræsjet rett inn i siden på bilen. Jeg så ham ikke engang før jeg hørte smellet. Jeg tok navn og telefonnummer, og nå har jeg bedt om erstatning for skade på bilen. Men han nekter og sier jeg hadde vikeplikt for ham. Hvordan er egentlig reglene her? Når har man vikeplikt for sykler? Er ikke det bare i helt spesielle tilfeller? Kan en syklist komme i full fart ned en bakke og kjøre rett ut i krysset uten å se seg for? Man har alltid vikeplikt for syklister når du ville hatt vikeplikt for en bil, og de for deg. KAN en bil komme ut i et kryss uten å se seg for om han ikke har vikeplikt? skjer støtt og stadig her, og da er man selvfølgelig føre var.. Her bør du legge deg langflat. Var forresten en stygg ulykke i denne byen for en mnd siden hvor en syklist ble påkjørt rett før en rundkjøring. Kunne gått mye verre, de er jo "mye trafikanter" Jeg synes også syklister er irriterende, men de er nå der og alle må følge reglene vettu.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 21. juni 2012 #28 Skrevet 21. juni 2012 Han kom fra høyre, så jeg hadde hatt vikeplikt om det var en bil som kom derfra; det er også derfor han mener at han ikke skal betale. Men jeg mener at det ikke er så enkelt. Han kjørte også som en villmann: Han kom ned en bakke i stor fart og kjørte bare rett ut i krysset, helt uten å se seg for. Som sagt så jeg ham ikke engang før jeg hørte at det smalt. hi Det var tydeligvis flere her som ikke så seg for, nemlig du. Og du hadde vikeplikt. Det hjelper ikke å skylde på at der var bakker, at sykkelen var grønn eller at syklisten mangla en fortann. Du har vikeplikt uansett, og det er ditt ansvar å se deg for så du får stoppet. Så det dere sier her er at en syklist kan bare suse ut i et gatekryss i full fart, uten å se seg for? Og hvis han kjører på noen, så er det den som blir på kjørt som har skylden??? Det kan jo ikke være riktig? Hvis det er det, er jo reglene helt latterlige? Det kan jo ikke være det samme for en sykkel som for en bil, en sykkel er jo mye mindre synlig i trafikken. Personlig er jeg dritt lei syklister som kjører som noen svin. hi vi sier at syklister har samme rettigheter som bilførere. Men du har helt rett i at de er mindre synlige i trafikkbildet, derfor er det ekstra viktig å kikke godt etter. Reglene er på ingen måte latterlige, men litt kompliserte, og mange velger å lage sine egne tolkninger. Det finnes vel få folkeslag som er så egoistiske i trafikken som nordmenn, her bør vi skjerpe oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå