Gå til innhold

Fedrekvote


Anbefalte innlegg

Skrevet
Det er lagt inn lovforslag om endring av forelderpermisjon. Det blir en tredeling som innebærer at mor og far får like mye + en felles del. Det skal nå kalles mødrekvote og fedrekvote. http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/regpubl/stmeld/2010-2011/meld-st-6-20102011/10/1.html?id=625782 Jeg er noe usikker på om denne endringen er vedtatt enda, men jeg jobber med foreldrepenger og vi har fått beskjed om at det vil komme en endring. Dette innebærer ( ved 100% dekning) som dere kan se på linken: - 3 uker til mor før fødsel - 12 uker til mor etter fødsel - 12 uker til far etter fødsel - 20 uker på deling

 

Ja, dette har jeg også ventet på - det har vært varslet at det kommer. Det blir veldig bra å få lovfestet like mange uker til mor som til far etter fødsel, og at mor i tillegg beholder sine tre uker før fødsel!

 

Når dette trer i kraft, forsvinner argumentet om at mor har mindre lovfestet permisjon enn far. Da hadde det vært fint om debatten kunne dreid i en litt mer virkelighetsnær retning. Som for eksempel hvorfor det skal være så vanskelig å forvente av far at han skal være hjemme med babyen sin, når vi ikke nøler med å forvente det av mor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...