Gå til innhold

Fedrekvote

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når mor får 100 % foreldrepenger (47 uker) er det da med fedrekvote?? Nav ringte og sa at jeg har fedrekvote i min mammapermisjon. D fikk jeg ikke noe info om tidligere! Det står ikke i brevet som jeg fikk...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke være hjemme i 47 uker nei, 12 av de ukene er pappa sine.

Skrevet

Så du har ikke fått med deg at far skal ha 12 uker? Det er 9 uker til mor (3 uker før og 6 uker etter fødsel), 12 uker til far og 26 som er felles og som kan deles som man vil...

Skrevet
Så du har ikke fått med deg at far skal ha 12 uker? Det er 9 uker til mor (3 uker før og 6 uker etter fødsel), 12 uker til far og 26 som er felles og som kan deles som man vil...

Jeg vet at reglene er slik, men jeg stiller meg faktisk totalt uforstående til at MOR som tross alt har båret fram barnet og hatt både den psykiske og fysiske påkjenningen har lovfestet rett på 9 uker, mens far skal ha 12????

Logikken i dette skjønner jeg bare ikke, og kjenner jeg blir provosert.

Skrevet
Jeg vet at reglene er slik, men jeg stiller meg faktisk totalt uforstående til at MOR som tross alt har båret fram barnet og hatt både den psykiske og fysiske påkjenningen har lovfestet rett på 9 uker, mens far skal ha 12???? Logikken i dette skjønner jeg bare ikke, og kjenner jeg blir provosert.

Ikke HI

Skrevet
Jeg vet at reglene er slik, men jeg stiller meg faktisk totalt uforstående til at MOR som tross alt har båret fram barnet og hatt både den psykiske og fysiske påkjenningen har lovfestet rett på 9 uker, mens far skal ha 12???? Logikken i dette skjønner jeg bare ikke, og kjenner jeg blir provosert.

Enig, ikke meningen å "like" det for det gjør jeg overhodet ikke. Det henger virkelig ikke på greip. Men det er helt sant at fars del på 3 måneder(!) er en del av de totale ukene. Det kommer ikke i tillegg.. Håpløst...

Skrevet

Har hørt mykje om den berømte fedrekvota før eg vart gravid og tenkte 12 veker til far er flott det. Men når eg såg eg har rett til berre 9 veker der 3 faktisk må takast før termin blei eg noko opgitt. Særleg sidan dei fleste førstegangsfødande går overtid, så i realiteten risikerer ein at mor får 4 veker med baby og far 12. Ein kan sjølvsagt dele dei resterande vekene som ein vil, men finn det noko underlig at eg etter 9 mnd med kvalme/oppkast/halsbrann/bekkensmerter/lite søvn/muskelsmerter/kramper og anna, berre har rett på 1/3 av den tida som er forbeholdt far..

Skrevet

Kan til en viss grad skjønne at det føles urettferdig at far har flere lovfestede uker enn mor (er vel og snakk om å øke til 14?)

Men er det egentlig et problem? Nå vet jeg jo selvfølgelig ikke, men vil tippe at 95% av alle mødre er hjemme i 35 uker og far er hjemme i sine 12...

Skrevet

burde kunne dele som vi ville uten og ha noe lovfesta perm. mor bør jo få perm ved fødsel men etter det burde all permisjon vere frivilig og dele..

her kommer eg til og ha fult det eg kan, men far vil faktisk ikkje ha 12 uker hjemme.

han eg glad i barn osv men han er en av de som må gjøre noe hele dagen. og han klarer ikkje 2 ting på en gang. som og passe baby og gjør husarbeid..

greit med likestilling men det ligge ikkje for alle, selv om far i huset her er med på mesteparten av husarbeidet til vanlig.

så her må vi til med barnhage når eg bynne på jobb gjenn :( far skal ha 1 dag i uka eller noe. og eg skal ha 1 dag fri i uka vis det går gjennom hos arbeidsgiver..

og hvem går det ut over ? jo barnet.. ikkje mor og far!!

norge på sitt beste! du bo i ett fritt land men du skal ikkje besteme selv! haha

vi har selvsagt en bedre ordning en i andre land. tak og lov for det.. men allikevell :P

Skrevet
burde kunne dele som vi ville uten og ha noe lovfesta perm. mor bør jo få perm ved fødsel men etter det burde all permisjon vere frivilig og dele.. her kommer eg til og ha fult det eg kan, men far vil faktisk ikkje ha 12 uker hjemme. han eg glad i barn osv men han er en av de som må gjøre noe hele dagen. og han klarer ikkje 2 ting på en gang. som og passe baby og gjør husarbeid.. greit med likestilling men det ligge ikkje for alle, selv om far i huset her er med på mesteparten av husarbeidet til vanlig. så her må vi til med barnhage når eg bynne på jobb gjenn :( far skal ha 1 dag i uka eller noe. og eg skal ha 1 dag fri i uka vis det går gjennom hos arbeidsgiver.. og hvem går det ut over ? jo barnet.. ikkje mor og far!! norge på sitt beste! du bo i ett fritt land men du skal ikkje besteme selv! haha vi har selvsagt en bedre ordning en i andre land. tak og lov for det.. men allikevell :P

Blir litt sånn mye vil ha mer dette.. Kan vel ikke være noe problem å ta ut permisjonen gradert om han ikke vil være hjemme 12 uker i strekk?

Er glad for at vi har fedrekvote. Da kan ikke arbgiver nekte far å være hjemme og jeg kan begynne å arbeide igjen før jeg går på veggen. Det å gå hjemme i permisjon er kjedelig.

Skrevet
burde kunne dele som vi ville uten og ha noe lovfesta perm. mor bør jo få perm ved fødsel men etter det burde all permisjon vere frivilig og dele.. her kommer eg til og ha fult det eg kan, men far vil faktisk ikkje ha 12 uker hjemme. han eg glad i barn osv men han er en av de som må gjøre noe hele dagen. og han klarer ikkje 2 ting på en gang. som og passe baby og gjør husarbeid.. greit med likestilling men det ligge ikkje for alle, selv om far i huset her er med på mesteparten av husarbeidet til vanlig. så her må vi til med barnhage når eg bynne på jobb gjenn :( far skal ha 1 dag i uka eller noe. og eg skal ha 1 dag fri i uka vis det går gjennom hos arbeidsgiver.. og hvem går det ut over ? jo barnet.. ikkje mor og far!! norge på sitt beste! du bo i ett fritt land men du skal ikkje besteme selv! haha vi har selvsagt en bedre ordning en i andre land. tak og lov for det.. men allikevell :P

Det får da være måte på hva man kan skylde på Staten!

Her er det faktisk deres valg som går ut over barnet. Far VIL ikke være hjemme med sitt eget barn, og dere sender derfor en baby på7-8 mnd i barnehage. Hvilke far velger heller jobb enn samvær med egen baby? Ikke en mann som jeg ville satse på, hvertfall.

Gjør som dere vil, men ikke sutre over hvor dårlig Staten behandler dere. Vi har faktisk verdens beste permisjonsordning, men enda sutrer dere? Når blir dere fornøyde? Ved full betalt permisjon til konfirmasjonsalder?

Dere setter fars ønsker over barnets beste!!!

Skrevet

Dere har fått et tilbud av staten som gjør at dere kan passe barnet selv hjemme, i over et å,r uten at det går nevneverdig ut over inntekten deres. Hvor mye av dette tilbudet dere velger å ta imot er helt opp til dere. Det eneste dere må ta imot er de 9 ukene mor må ta permisjon i forbindelse med fødselen. Det er et kjempebra tilbud.

Etter min mening kunne gjerne reglene vært slik at mor og far hadde like rettigheter til like mye permisjon, uten at antall uker totalt økte. Det hadde vært en fordel for mange arbeidsgivere, men jeg forstår at det får komme gradevis.

Når det blir vanlig at far tar like mye permisjon som mor kan vi eventuelt vurdere å fjerne hele fedrekvoten. Da trengs den sansynlig vis ikke lengre.

Skrevet

For en sytegjeng. Altså, i mange andre land, blant annet landet jeg kommer fra, har vi ikke sånne fine permisjonsregler som Norge. Når staten yter noe, så kan den sette vilkår til ytelsen. Eller mener dere at det skal pøses ut penger i hytt og vær uten forbehold? Det ER helt galt at far har flere lovfestede uker enn mor, men motivet er ganske klart: mange arbeidsgivere nekter mannlige ansatte å ta ut pappapermisjon (noe man også ser ofte her på DiB). Mange kvier seg for å ansette kvinner i fruktbar alder siden de "skal være hjemme 1 år i mammaperm". Det er DET man skal prøve å avverge, altså at kvinner får dårligere rettigheter i arbeidslivet enn menn. Men hvis dere vil ha mer mammaperm, er det bare å spare penger og finansiere den selv. Case closed?

Skrevet

Det slår meg ofte at de som rakker mest ned på Norge, er de som har minst kunnskap om hvordan det er i andre land. I for eksempel Nederland, som er et land vi kan sammenligne oss med, har man permisjon i åtte uker, og så må barnet i barnehage. Noen strekker det ut med ferie og får til at barnet er ti-tolv uker gammelt før det begynner i barnehage. Og de får det faktisk til, ungene vokser opp like fullt. Ikke dermed sagt at jeg er for at barn skal i barnehage så tidlig, men det setter vår debatt litt i perspektiv.

Til nr 9: Så far vil ikke gå hjemme i tolv uker. Nei vel, det er fint det, og hans valg. Jeg syns ikke synd på ham. Det er deres valg som går ut over barnet deres, ikke noe staten har bestemt - far er viktigere enn barnet, og det har dere tatt et klart standpunkt om. Stakkars far som må være hjemme i tolv uker, det klarer han jo ikke, for han må alltid gjøre flere ting om gangen?? Ja, det er jo ingen kvinner som kan bli litt frustrerte i fødselspermisjon heller. Alle kvinner eeelsker nemlig å gå hjemme dagen lang.

Poenget med pappapermen er, som nr 13 så fint sier det, å unngå at kvinner får dårligere rettigheter i arbeidslivet enn menn. Det er ikke akkurat noe stort problem i det norske samfunnet at mor får for få uker hjemme i forhold til far i virkelighetens verden - det er fortsatt relativt sjeldent at man deler 50%. Velger man vekk fars tolv uker, får man selv ta konsekvensen av det.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Det er rart at mange kvinner her på forumet forstår sååå godt menn som "ikke er skapt for å gå hjemme", "ikke liker babytiden", og "staaakkars de må da få slippe det hvis de ikke vil". Mens hvis en mor ikke trives i mammapermisjon, får hun spørsmål om hvorfor hun har fått barn siden hun ikke liker dem... For vi kvinner har fra naturens side innebygd gen som gjør at vi eeeelsker husarbeid, nattevåk, bleieskift og spy. Hurra.

Skrevet

Jeg synes tvungen permisjon er idiotisk! Jeg fødte i okt, og var ferdig med alle ukene jeg kunne få i midten av mai. Jeg sliter fortsatt med bekkenet, og kan ikke tilbake i jobb enda. Så jeg er sykemeldt, og far er hjemme i sine tvungne 3 md, som han egentlig ikke vil ha....

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet
Jeg synes tvungen permisjon er idiotisk! Jeg fødte i okt, og var ferdig med alle ukene jeg kunne få i midten av mai. Jeg sliter fortsatt med bekkenet, og kan ikke tilbake i jobb enda. Så jeg er sykemeldt, og far er hjemme i sine tvungne 3 md, som han egentlig ikke vil ha....

Hvorfor får dere barn med menn som ikke vil ta ansvar for barna sine?

Skrevet

Det er rart at mange kvinner her på forumet forstår sååå godt menn som "ikke er skapt for å gå hjemme", "ikke liker babytiden", og "staaakkars de må da få slippe det hvis de ikke vil". Mens hvis en mor ikke trives i mammapermisjon, får hun spørsmål om hvorfor hun har fått barn siden hun ikke liker dem... For vi kvinner har fra naturens side innebygd gen som gjør at vi eeeelsker husarbeid, nattevåk, bleieskift og spy. Hurra.

Jeg vet om flere par der mannen tar permisjonen, fordi dama ikke vil eller ikke kan. Og det synes jeg er helt greit!!!! Men jeg mener at hvert par bør få muligheten til å velge selv!

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet
Jeg vet om flere par der mannen tar permisjonen, fordi dama ikke vil eller ikke kan. Og det synes jeg er helt greit!!!! Men jeg mener at hvert par bør få muligheten til å velge selv!

Problemet er at mange mødre ikke få lov å velge selv! Siden de er sammen med slike menn som ikke vil ha permisjon, og de blir sittende hjemme i 1 år eller 10 måneder fordi mannen heller vil ut og jobbe siden babyer er "kjedelige". De nye reglene kom delvis for å bevisstgjøre fedre deres ansvar som forelder, OGSå når barnet er baby. At man i 2012 skal måtte tvinge fedre til å være sammen med barna sine, er en annen sak.

Skrevet

Han tar jo ansvar! Men man må jo ikke ha permisjon i 3 md for å ta ansvar! Tror min mann tar mye mer ansvar enn mange andre fedre som ønsker permisjon! Jeg er for likestilling, for all del! (Er mannen som gjør ting i huset her! - jeg kan ikke)! Men jeg er for valgfrihet, og respekt for de valg man ønsker å ta! Uavhengig av kjønn!

Skrevet

Tvungen permisjon?? Er da vel ingen som tvinger deg! Om du ikke vil ha nesten 9 mnd med betalt fri så er det helt opp til deg å si nei takk.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet
Han tar jo ansvar! Men man må jo ikke ha permisjon i 3 md for å ta ansvar! Tror min mann tar mye mer ansvar enn mange andre fedre som ønsker permisjon! Jeg er for likestilling, for all del! (Er mannen som gjør ting i huset her! - jeg kan ikke)! Men jeg er for valgfrihet, og respekt for de valg man ønsker å ta! Uavhengig av kjønn!

Hvorfor vil han ikke være hjemme sammen med barnet sitt da? Hvis han tar ansvar?

Skrevet

Problemet er at mange mødre ikke få lov å velge selv! Siden de er sammen med slike menn som ikke vil ha permisjon, og de blir sittende hjemme i 1 år eller 10 måneder fordi mannen heller vil ut og jobbe siden babyer er "kjedelige". De nye reglene kom delvis for å bevisstgjøre fedre deres ansvar som forelder, OGSå når barnet er baby. At man i 2012 skal måtte tvinge fedre til å være sammen med barna sine, er en annen sak.

Jeg skjønner poenget ditt! ;) Men jeg er for at fedre oppmuntres til å komme tidlig på banen! Men jeg er ikke for fedre- og mødre- kvoter!

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet
Jeg skjønner poenget ditt! ;) Men jeg er for at fedre oppmuntres til å komme tidlig på banen! Men jeg er ikke for fedre- og mødre- kvoter!

Hvordan skal fedre komme tidlig på banen når de ikke gidder å være hjemme med barnet sitt før barnet fyller 1 år?

Skrevet

Det er lagt inn lovforslag om endring av forelderpermisjon.

Det blir en tredeling som innebærer at mor og far får like mye + en felles del.

Det skal nå kalles mødrekvote og fedrekvote.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/regpubl/stmeld/2010-2011/meld-st-6-20102011/10/1.html?id=625782

Jeg er noe usikker på om denne endringen er vedtatt enda, men jeg jobber med foreldrepenger og vi har fått beskjed om at det vil komme en endring.

Dette innebærer ( ved 100% dekning) som dere kan se på linken:

- 3 uker til mor før fødsel

- 12 uker til mor etter fødsel

- 12 uker til far etter fødsel

- 20 uker på deling

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...