Gå til innhold

Irriterende bursdagsinvitasjon når kassa er tom...

Anbefalte innlegg

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

I en ideell verden har man bufferkonto, eller som noen vil si: I drømmeverden har man en bufferkonto. Men det er ikke alltid det er sånn. Det er folk som lever fra hånd til munn uansett hvor økonomisk forsiktige de er, og hvor tiden rett før lønn er så skrapa at 700 kroner er MASSE penger.

Og det kan være perioder hvor ting skjer hvor bufferkontoen er temmelig skrapa også, kanskje nettopp fordi man har fått en stor utgift som tømte kontoen. Vår buffer var forholdsvis stor, men en uventet kombinasjon av hendelser gjorde at den ble bortimot skrapa før vi kunne begynne å fylle opp igjen. Heldigvis har vi kredittkort, så vi skulle nok alltids ha klart å trylle fram 700 kroner til bursdager om vi måtte, men det hadde irritert meg grenseløst.

To dagers varsel for bursdager er dessuten utrolig irriterende i seg selv.

Personlig kan det ikke falle meg inn å lage felles-bursdager. Vi gjorde det en gang, og aldri mer. Bursdagen er den eneste dagen i året hvor barnet virkelig kan få lov til å være hovedpersonen og så skal denne dagen plutselig deles med en eller mange andre. Jeg kan til nød gå med på å dele med en annen om det betyr at vi kan finne på noe helt ekstra, men ikke flere. Da blir det jo ikke noe annet enn en vanlig klassefest / barnehagefest.

HI, jeg skjønner godt at dette er vanskelig for deg, og skulle ønske jeg kunne komme opp med et godt råd annet enn å dra kredittkortet og smile pent når barnet leveres i bursdagen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At noen her inne anbefaler en med dårlig råd å ta opp kredittkortgjeld synes jeg er hårreisende! Når noen har så dårlig råd at det er vanskelig å hoste opp 3-400 kroner, så har de heller ikke råd til kredittkort med skyhøy rente. Det er en fattigdomsfelle!

Skrevet

Jeg er både enig og uenig med HI, det er frekt med kun to dagers varsel, men å slå sammen er ikke så dumt. Både pga kostnader og enkelhet til foreldre, mindre tid ( 7 helgedager er kjipt å gi slipp på...) og pga sommerbarn.

På den andre siden....Sønnen min har gått i bursdag i snart ett år nå og jeg har oppdaget at gaver for 150 er for lite :( forrige selskap gav vi en liten bil og en pengebok, ALLE andre barna gav svære legopakker som koster 300-400 kr.... Satt og måpte.... Så for 7 barn måtte jeg ha punget ut 1500 minimum...... Men jeg har tenkt å shoppe masse gaver i "bakhånd" på salg osv slik at jeg både er forberedt på plutselige bursdager og at de ikke gjør så store innhogg i budsjettet. 14 gutter i gruppa = ca 3000 i bursdager i bhg.

Skrevet

Uff.....i dag kom eldste hjem fra skolen med bursdagsinvitasjon til bursdag om to dager....syv stykker i klassen skal feire sammen. Hundre kr pr unge er jo søren meg syv hundre kroner.....vi er skrapa denne mnd etter litt for mye uforutsette utgifter med biler og slikt....og vips er kassen tom. Hun gleder seg en helg haug og jeg kjenner jeg får lyst å grine for jeg aner ikke hvor jeg skal hente de pengene fra...selv om jeg kjøper billige gaver går det lett fire hundre og det er det ikke på konto. Kan ikke si til henne at hun ikke får gå heller liksom....

Syns det er litt i overkant av alle disse foreldrene....dette er unger som har bursdag i løpet av en tre måneders periode som nå slår sammen....skikkert lettvint og greit for dem men tror ikke de har helt tenkt på at det er mye penger på en gang når 7 skal ha gave :-(

Skjønner frustrasjonen. Kan du ikke låne penger av familie etc? :)) Ordner seg nok!

Skrevet

Problemet her er vel ikke at det er 7 bursdager som skal feires på en gang, men at det er et varsel på TO dager...! Noe som er fryktelig lite tid uansett.. Hadde hun hatt pengene måtte hun likevel brukt sinnsykt lang tid på å finne gaver til alle disse, som i tillegg skal passe pengboka. Og vi vet "alle" at når tiden er knapp ender man gjerne opp med noe dyrere enn man hadde tenkt hvis man hadde hatt litt lengre tid. Skjønner godt at du sliter, HI. Har ikke noen råd, men håper det årdnes seg for dere :-) tipset om en muffins og noe klubber og greier var forresten ganske lurt, den skal jeg notere meg bak øret :-)

Og du #22 som HI sier så har de hatt endel uforutsette utgifter som gjør at de er skrapa, hvor mye mener du egentlig man skal ha på bufferkonto?

Jeg mener fremdeles at om 700 kr velter hele lasset så bør man ta grep om egen økonomi.

Barnet vårt ble akutt syk, og ble hentet med luftambulanse hvor det kun var plass til mor. Far måtte ta taxi til flyplass, kjøpe siste-liten flybillett som er dyyyre og ta buss og taxi fra flyplass til sykehus. Dette kom på flere tusen kroner, og om vi ikke hadde hatt penger på konto, måtte altså far blitt hjemme og ikke fått være med barnet sitt i den forferdelige situasjonen.

Etter en slik opplevelse, skal jeg love deg at man lærer viktigheten av å ha en solid bufferkonto. Hele tiden og uansett hva!

Ikke alle har råd til å spare opp på bufferkonto, om man f.eks er aleneforelder og har alle utgiftene å betale selv.. Vi vet jo ikke om HI kanskje er sykemeldt, alenemor, student, eller bare litt blakk før neste lønn..? Uansett kan du ikke sammenligne sykehusutgifter med en j*vla bursdag, det blir for dumt. Ikke alle lever her inne i parforhold med to fete årslønner på godt over en-halv-million i året og har råd til å legge av x-antall kroner på bufferkonto. Sånn er det bare.

Skrevet

Takk for mange gode tips...kredittkort er ikke aktuelt..det har vi ikke ogkommer ikke til å skaffe det for en bursdag.

Ja bufferkonto er sikkert kanon å ha det, og vi har det vanligvis men den er ikke stappa til randen for å si det slik....og denne måneden har vi hatt mange mange tusen ut som ikke var regnet med slik at plusset på kontoen er spist opp...nå er det noen dager til lønn og da er det så tomt at nesten en tusenlapp i gaver ikke er et tema.

Av disse bursdagene er det 3 hun ikke hadde gått i til vanlig for det er til guttene, men nå har de slått seg sammen hele gjengen...og det er litt forskjell på å gå i bursdager over en tre måneders periode kontra alt på en gang.

Og du med sykt barn...hadde det skjedd nå og det var tomt så hadde familien stilt opp...hjelpes meg...men jeg ringer ikke foreldre for penger til bursdags gaver.

Og dere som mener at det er helt sykt med så dårlig økonomi og at syv hundre velter hele lasset.....måtte dere aldri finne dere i den situasjon selv!!

Skrevet

Hun har ikke noen hun kan spleise med, da? Da kan det jo bli litt billigere.

Skrevet

Ja, det å spleise høres bra ut. Jeg og mener det er ubetenksomt og på grensen til frekt å slå sammen 7 bursdager. Går foreldrene til bursdagsbarna sammen, så kan dere andre foreldre gå sammen;-) Jeg er sikker på at andre foreldre også tenkerat spleising er bra!

Gå flere foreldre sammen og spleis på et lite lekebadebasseng sammen? Kjempe fin gave, og det blir jo billig ;-)

Skrevet

En fellesbursdag for 7 stk, er omtrent halve klassen til min datter:-D

Ser at det må være kjekt og enkelt for foreldrene, men synes det virker litt stusselig for barna å måtte dele dagen sin med så mange andre........Lite spesiell bursdag for den enkelte:-P

Kan du ikke gjøre som ei lenger opp her foreslo, pakk inn noe godteri i cellofan. Kan bli en kul gave det. Er jo tross alt en barnebursdag;-)

Skrevet

Ja hvorfor kan ikke alle foreldrene gå sammen om å kjøpe en gave til hver av ungene.

Da kan dere legge i 10 kr hver.

Kan de slå sammen så mange bursdager kan dere slå sammen gaven.

Skrevet

Her varierer det veldig hva gavene koster, er alt fra 20-500 kr. Og ingen av barna kommenterer hva som er billig, og hva som er dyrt. -Heldigvis. Synes det er enkelt å finne rimelige gaver, som ikke er søppel.

Gaveforslag:

3 pk. kinderegg

Hårpynt

Sprettball

Hoppestrikk/tau

Tegnesaker

Biler

Vannballonger, vannpistol, såpebobler

Gavekort hvor du tar alle syv + ditt eget barn på pizza

Skrevet

Har barnet ditt en nær venn i klassen? Hva med å snakke med mora til denne vennen og hør om dere kan slå dere sammen med gavene?

Da kan dere jo kanskje bruke 70,- pr bursdagsbarn og komme unna med 35,- hver pr stk?

De er jo 7 stk som har slått seg sammen, og det er jo ikke sikkert dere hadde takka ja til å gå i bursdag til alle de 7 om de feira hver for seg?

Skjønner at folk syns det er kjekt og greit å slå sammen bursdagene, men de sparer jo mye penger på å gjøre det også. De gangene mer enn 3 stk har slått seg sammen her har vi rett og slett gitt litt billigere gaver fordi det blir for dyrt å gi en hundrelapp til alle.

Enten det, eller så kan jo ikke barnet ditt gå i bursdag... Håper det ordner seg :)

Skrevet

Har barnet ditt en nær venn i klassen? Hva med å snakke med mora til denne vennen og hør om dere kan slå dere sammen med gavene?

Da kan dere jo kanskje bruke 70,- pr bursdagsbarn og komme unna med 35,- hver pr stk?

De er jo 7 stk som har slått seg sammen, og det er jo ikke sikkert dere hadde takka ja til å gå i bursdag til alle de 7 om de feira hver for seg?

Skjønner at folk syns det er kjekt og greit å slå sammen bursdagene, men de sparer jo mye penger på å gjøre det også. De gangene mer enn 3 stk har slått seg sammen her har vi rett og slett gitt litt billigere gaver fordi det blir for dyrt å gi en hundrelapp til alle.

Enten det, eller så kan jo ikke barnet ditt gå i bursdag... Håper det ordner seg :)

Ser at forslaget har kommet tidligere, det var bare jeg som somla med å få sendt innlegget og ikke fikk lest de andre svarene godt nok :) Mange bra forslag her!

Skrevet

Problemet her er vel ikke at det er 7 bursdager som skal feires på en gang, men at det er et varsel på TO dager...! Noe som er fryktelig lite tid uansett.. Hadde hun hatt pengene måtte hun likevel brukt sinnsykt lang tid på å finne gaver til alle disse, som i tillegg skal passe pengboka. Og vi vet "alle" at når tiden er knapp ender man gjerne opp med noe dyrere enn man hadde tenkt hvis man hadde hatt litt lengre tid. Skjønner godt at du sliter, HI. Har ikke noen råd, men håper det årdnes seg for dere :-) tipset om en muffins og noe klubber og greier var forresten ganske lurt, den skal jeg notere meg bak øret :-)

Og du #22 som HI sier så har de hatt endel uforutsette utgifter som gjør at de er skrapa, hvor mye mener du egentlig man skal ha på bufferkonto?

Jeg mener fremdeles at om 700 kr velter hele lasset så bør man ta grep om egen økonomi.

Barnet vårt ble akutt syk, og ble hentet med luftambulanse hvor det kun var plass til mor. Far måtte ta taxi til flyplass, kjøpe siste-liten flybillett som er dyyyre og ta buss og taxi fra flyplass til sykehus. Dette kom på flere tusen kroner, og om vi ikke hadde hatt penger på konto, måtte altså far blitt hjemme og ikke fått være med barnet sitt i den forferdelige situasjonen.

Etter en slik opplevelse, skal jeg love deg at man lærer viktigheten av å ha en solid bufferkonto. Hele tiden og uansett hva!

Det der kan bare ikke sammenlignes. Nå er du vanskelig bare på pur.

Skrevet

Har du Extra Leker i nærheten er det nå supertilbud på Zoobles.

Så hvis jentene er i målgruppen får du da gave fra 19.90 pr. bursdagsbarn.

Til guttene hadde jeg kjøpt et par Hot Whells biler. Du får dem til 15,- 20,- stk.

Eller så har Coop (som ei over her også nevner) 3 for 69.- av oppgavebøker. De finnes til alle alderstrinn. Det er også noen 3D bøker i dette tilbudet.

Skrevet

Jeg hadde faktisk aldri tenkt tanken på at det skulle medført noe problem å slå x antall bursdager sammen! Det er jo samme antall bursdagsbarn gjennom året, og selv om det hoper seg litt opp (som det ofte har en tendens å gjøre, selv uten fellesfeiring), så er jo summen konstant.

Om man har så stram økonomi at en utgift på 5-700 kr er uoverkommelig, hadde hvertfall ikke jeg sovet godt om natten!

Hva om det kommer virkelig viktige ting man må ha penger til? Hva gjør man da med så lite slingringsmonn?

Har man så dårlig kontroll på økonomien når man er en familie med barn, er det kanskje på tide å ta noen grep?

Tipper du har mye penger..

Du vet tydeligvis ikke hvordan det er når pengene såvidt rekker frem til neste lønning. Og da kun til det nødvendigste. Når man har så lite er det ikke mye å gå på og sparing er nesten umulig. Og realitycheck til deg: det er faktisk MANGE som har det sånn.

Greit nok om 2-3 feirer sammen, men dette synes jeg var drøyt med 7 stykker. Man kan være kreativ, men du så vanskelig det er å finne noe fint til under 100,-. Selv på nille blir det jo litt om man skal få en skikkelig gave.

Håper uansett jenta får gå og ikke får vite noe om problemet, trist om hun skulle føle det var en belastning. Har selv måtte ty til kreditt i sånne tilfeller.

Ikke sikkert alle de hadde arrangert bursdag om de f.eks har på sommeren. Om de hadde latt være og heller invitert venner og ikke nødvendigvis alle fra bhg/klassen hadde det faktisk ikke blitt den utgiften for alle foreldrene. Det blir mye i løpet av et år.

Skjønner jo tanken til disse foreldrene, er jo lettvint for dem. Og sikker gøy for barna. Men denne konsekvensen har de tydeligvis ikke tenkt på.

Skrevet

At noen her inne anbefaler en med dårlig råd å ta opp kredittkortgjeld synes jeg er hårreisende! Når noen har så dårlig råd at det er vanskelig å hoste opp 3-400 kroner, så har de heller ikke råd til kredittkort med skyhøy rente. Det er en fattigdomsfelle!

Takk for mange gode tips...kredittkort er ikke aktuelt..det har vi ikke ogkommer ikke til å skaffe det for en bursdag.

Ja bufferkonto er sikkert kanon å ha det, og vi har det vanligvis men den er ikke stappa til randen for å si det slik....og denne måneden har vi hatt mange mange tusen ut som ikke var regnet med slik at plusset på kontoen er spist opp...nå er det noen dager til lønn og da er det så tomt at nesten en tusenlapp i gaver ikke er et tema.

Av disse bursdagene er det 3 hun ikke hadde gått i til vanlig for det er til guttene, men nå har de slått seg sammen hele gjengen...og det er litt forskjell på å gå i bursdager over en tre måneders periode kontra alt på en gang.

Og du med sykt barn...hadde det skjedd nå og det var tomt så hadde familien stilt opp...hjelpes meg...men jeg ringer ikke foreldre for penger til bursdags gaver.

Og dere som mener at det er helt sykt med så dårlig økonomi og at syv hundre velter hele lasset.....måtte dere aldri finne dere i den situasjon selv!!

Bra svar! Enig i alt :-)

Skrevet

Hadde vel vært lurt å gi GOD beskjed 1-3 uker på forhånd når det gjelder såpass stor bursdag, vel?

Ikke alle har penger til så mange på en gang..

Skrevet

Mange gode innspill på gaver her og det takker jeg for...største "problemet" er at det er 12 års dag så det funker ikke så bra med oppgavehefter og kinder og slikt...har ikke tenkt på annet hele dagen og ekstra ille er det når hun kommer hjem fra skolen og gleder seg til bursdagen *sukk*.

HI

Skrevet

Mange gode innspill på gaver her og det takker jeg for...største "problemet" er at det er 12 års dag så det funker ikke så bra med oppgavehefter og kinder og slikt...har ikke tenkt på annet hele dagen og ekstra ille er det når hun kommer hjem fra skolen og gleder seg til bursdagen *sukk*.

HI

Om du bor i nærheten av en HM butikk e.l. er det jo mye "bling" for 30-50 kr. Jeg syns det er enklere å finne billige gaver til jenter, de kan få hårstrikker, neglelakk, lipgloss, ørepynt i plast osv...

Hva kan du "strekke" deg til når det gjelder sum til hver enkel da?

Kanskje du kan vurdere å gi bare til de som det hadde vært naturlig for datteren din å gå i selskap til om det ikke var stor fellesfeiring?

Ellers ser jeg at du skriver et sted at om det hadde vært skikkelig krise, hadde du lånt av familie. Du kan ikke vurdere å låne 500 kr av familien da? Jeg syns det nærmer seg krise om barnet ikke kan gå i selskapet pga at dere ikke har penger til gave...

Skrevet

HI

WOW har salg nå, kan sikkert finne en fin t-skjorte eller topp til 50-lappen til jentene.

Tror jeg hadde sendt en felles mail i ettertid til alle arrangørene.

Skrevet "Takk for invitasjonene, xxx hadde det kjempegøy. Men en liten oppfordring: Hadde vært fint med litt mer enn 2 dagers varsel da det er veldig vanskelig å og dyrt å skaffe 7 gaver til 12-åringer. Ikke alle er vi like oppfinnsomme."

Skrevet

Fellesbursdag i 12 årsalderen?? Er ikke det litt rart? Forstår deg utrolig at dette er kjedelig. Jeg vet ikke hva slags interesser du har men jeg tror jeg nesten hadde godt for morsomme gaver. Hvis du bor i Oslo finnes det mange kule bruktbutikker. Tegnserier,blader og bøker er en mulighet. Det er viktig at de interessante da. Skikk og bruk for unge piker f.eks. På nasjonalbiblioteket kan du også surfe igjennom datoene til bursdagsbarnet og printe det ut. Da kan de se hva som skjedde den dagen de ble født. Litt morsomt men dette er tidkrevende og kanskje ikke rett aldersgruppe :)

Skrevet

Høres litt tungvint ut å måtte gi gave til alle disse 7, når du sier at hun normalt ikke villa gått i "singel-bursdag" til guttene. I utgangspunktet mener jeg at man bare skal trenge å gi gave til den/de som faktisk er venner, men om alle de andre gjestene gir gave til alle 7, blir jo dette litt dumt. Hva med å kjøpe sånn TOPP-skoledagbok (eller andre typer)? Er vel ganske populært i den alderen? :) vet ikke hvor mye slike koster nå da, men spleis med andre! Uansett om man har god råd eller ikke på det aktuelle tidspunktet er det jhelt sikkert flere som mener at dette er mye penger på én dag.

Skrevet

Jeg forstår godt at du er irritert. Da syns jeg det er mest riktig at flere har sammen om å kjøpe gaver. Du kan for eksempel høre om det er flere som til være med og spleise på gave så kan dere gi 20-30 kroner hver. Da får jo bursdagsbarna en skikkelig gave i stedet for mange små, ubrukelige gaver.

Men hvis det er vanskelig å gjennomføre så kan du f.eks kjøpe en pgampm eller en fin såpe, eller en lipgloss eller lignende. Eller en kul blyant,eller andre skrivesaker.

Lykke til.

Skrevet

Hei HI.

Jeg har skrevet innlegg tidligere her, og er en av de som synes det er helt uhørt av foreldrene å slå sammen så mange bursdager med så kort varsel, men når det først er sånn gjelder det å gjøre det beste ut av det for jenten din sin skyld.

Fikk så vondt av deg, så har sittet og leitet litt på nettet etter tips om hva du kjøpe til bursdagsbarna. Var ikke så lett dessverre, men her er hvertfall noen få tips til billige gaver, hvis du klarer å skrape sammen noen kroner:

- Hvor i landet bor du forresten? Her jeg bor, har de Justin Biebern DVD'er på Coop obs til 50 kr stk til alle medlemmer. Kanskje det kan være noe til jentene?

- De har ofte filmer til 3 for 100 kr på forskjelligare plasser (Playcom, platekompaniet, Spaceworld, o.l) Her kan du jo kanskje komme greit ut av det?

- Som mange andre over her har skrevet, tror jeg at jeg ville stukket innom en kjedebutikk som HM, Kappahl, Cubus... og sett etter litt smykker og dill til både jentene og guttene. Har ofte masse tøffe smykker til gutter på disse butikkene også, og nå er det mye tilbud rundt om også :)

- Clas Ohlson har ofte masse spennende innimellom hyllene... Kanskje de har en billig kniv, lommelykter, fiskeutstyr eller noe annet fritidsutstyr?

Lykke-lykke til, HI!:) Håper det ordner seg. Skulle ønske jeg kunne kommet opp med noen "gratis-idèer" til deg, men det var vanskeligere enn jeg trodde... :S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...