Gå til innhold

Irriterende bursdagsinvitasjon når kassa er tom...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff.....i dag kom eldste hjem fra skolen med bursdagsinvitasjon til bursdag om to dager....syv stykker i klassen skal feire sammen. Hundre kr pr unge er jo søren meg syv hundre kroner.....vi er skrapa denne mnd etter litt for mye uforutsette utgifter med biler og slikt....og vips er kassen tom. Hun gleder seg en helg haug og jeg kjenner jeg får lyst å grine for jeg aner ikke hvor jeg skal hente de pengene fra...selv om jeg kjøper billige gaver går det lett fire hundre og det er det ikke på konto. Kan ikke si til henne at hun ikke får gå heller liksom....

Syns det er litt i overkant av alle disse foreldrene....dette er unger som har bursdag i løpet av en tre måneders periode som nå slår sammen....skikkert lettvint og greit for dem men tror ikke de har helt tenkt på at det er mye penger på en gang når 7 skal ha gave :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, så trasig for dere. Det har de kanskje ikke tenkt på nei... Du trenger jo ikke kjøpe for 100 kr, men ser jo at selv om du får det ned til nesten 50-lappen er det fortsatt for dyrt...

Du har ikke noe liggende da, som kan brukes? Er det jenter eller gutter? Du kjenner kanskje noen som har butikk så du kan skrive opp? Kredittkort? Det er jo veldig kjedelig dersom hun ikke kan gå hvis det bare er akkurat i en kort periode dere er blakk.... Lån penger av noen?

Skrevet

Kan skjønne at to slår sammen, men 7 var litt i overkant.

Dette bør være noe skikkelig spesielle greier.

Klart bursdagene er hovedsaklig for å feire bursdagsbarnet, men gaven er på en måte betaling for å få være med på et selskap. Så å da bli "snytt" for seks selskaper men måtte betale for det er litt trist fra gjestenes vinkel.

Og så med 2 dagers varsel...

Men su kan jo sende med "gavekort" på å ta med alle på kino neste mnd, så får du utsatt det litt.

Skrevet

Ja, huff FRYKTELIG irriterende at ungen din blir invitert i bursdag altså......

Skjønner det er kjett og leit å ikke ha penger på konto, men det er da ikke bursdagsbarna sin skyld!! Synes du de skulle latt vær å invitere jenta di med tanke på at bursdagsgavene kanskje blir for dyrt?

Det ER dyrt med alle bursdagsselskapene som er gjennom et skoleår. Det skal jeg være enig med deg i. men det blir jo hverken mer eller mindre dyrt med gaver om de feirer sammen eller hver for seg.

Anbefaller å ha et lite gavelager slik at du slipper å jakte på gave hver gang det er et selskap. Kjøp ting på salg. lekebutikkene, bokhandlere osv har stadig vekk ting på salg. HM har stadig vekk neglelakk, såper, "sminke osv på tilbud.

Skrevet

Er det virkelig nødvendig med så dyre gaver?

Ta deg en tur på nille, kjøp noe til 20 kr per unge, viskelær, blyanter, sprettballer, klistremerker, såpebobler osv.

Og vips så kan hun gå i bursdag :)

Skrevet

100 kroner pr barn?!?!? Steike, her har vi 50 kroner.

Du, hadde jeg vært deg hadde jeg bare måtte lånt en eller annen plass, evt trukket over kortet. Hun må jo få lov til å gå... Skikkelig kjedelig!

Selv har vi handlet inn "gavekasse" her, når jeg finner noen skikkelige røverkjøp, så kjøper jeg inn så jeg har til noen bursdager ;) I dag var jeg på Cubus, 3 lip-glos til 79 kr, og 3 neglelakker til 50 kroner. Perfekt med lipglos og neglelakk til jålejentene ;)

Skrevet

Du kan slippe ganske rimelig fra det om du baker 7 store muffins og pynter dem litt med melis, noen kjærligheter på pinne og litt annet godteri og pakker dem inn i cellofan.

Skrevet

7 stk som feirer bursdagen sammen??? Så dere skal kjøpe gaver for nesten 1000 kr for å gå i ett bursdagsselskap? Nei, det blir bare for dumt! Jeg forstår jo at jenten din må få gå. Hun har jo gledet seg, og jeg regner med alle andre vennene deres skal, men her burde virkelig foreldrene til disse 7(!!!) barna tenkt seg om altså! Herremin!

Har dessverre ikke noen gode råd til hvordan du skal få råd til disse gavene. Jeg hadde blitt superstresset selv. Du har ingen kredittkort eller sparekonto du kan låne penger av til neste lønning? Dere kan jo kanskje gå sammen med noen andre som skal i samme selskap og kjøpe gaver sammen, så kan hvertfall utgiftene bli litt mindre?

Skrevet

Jeg skjønner deg godt jeg HI, det er en trist situasjon du er i. Det er faktisk lettere å kjøpe 1- 2 gaver av gangen i stedet for 7!! Og gaver til 20 kr er ikke lett å finne. I klassen til dattera mi har det blitt bestemt at vi kjøper fra 75-100 kr ! Og bare et lite hefte kam fort koste 50 kr. Barna som skal feire bursdagen har også store forventninger til gavene.

Håper det ordner seg for dere!

Skrevet

oi, nå kjenner jeg at jeg blir litt lei meg. Vi planlegger gruppebursdag for 5 barn som har bursdag i sommer. De foreldrene jeg har snakket med har vært veldig fornøyd med dette, så de slipper å gå i bursdag i hele sommer. Det er også litt trist for de ungene med bursdag i juli, når nesten ingen kan komme. Jeg har aldri tenkt på at det blir en stor utgift, men det gjør det jo...

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvordan du er med håndarbeid, men kanskje for fremtiden? Jeg bruker å hekle små vesker, mobilvesker eller lommebok som min datter bruker å gi i gave. Kjempekule og veldig billig :)

Skrevet

Hvor gamle blir disse barna? Kanskje noen her har sett noen bra tilbud i butikkene som kan funke.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det var voldsomt! Også 2 dager i forveien?? Tenker ikke folk på at man kanskje har andre planer? Jeg strekker meg langt for at mine skal i bursdag, og jeg har ofret mye for det, men når man skal feire så mange sammen så vet man om det litt i forveien eller?? Vanskelig å finne gaver som er billig og bra også:( håper det løser seg!

Skrevet

oi, nå kjenner jeg at jeg blir litt lei meg. Vi planlegger gruppebursdag for 5 barn som har bursdag i sommer. De foreldrene jeg har snakket med har vært veldig fornøyd med dette, så de slipper å gå i bursdag i hele sommer. Det er også litt trist for de ungene med bursdag i juli, når nesten ingen kan komme. Jeg har aldri tenkt på at det blir en stor utgift, men det gjør det jo...

Det er vel ikke foreldrene som skal gå i bursdagene, men barna...

Og jeg har enda til gode å møte et barn som foretrekker å gå i 1 bursdag framfor 5.

Skrevet

Tips: coop-butikkene har sånn 3 for 69,- tilbud for tida, og der får du aktivitetshefter/klistremerkehefter/lesehefter :) Da blir det 23 kr pr gave. Og så er gavene til og med litt pedagogisk riktig ;)

Slike hefter koster vanligvis en 50-lapp, så jeg synes ikke det blir en kjip gave i alle fall :)

Skrevet

Skjønner det er kjett og leit å ikke ha penger på konto, men det er da ikke bursdagsbarna sin skyld!! Synes du de skulle latt vær å invitere jenta di med tanke på at bursdagsgavene kanskje blir for dyrt?

Det ER dyrt med alle bursdagsselskapene som er gjennom et skoleår. Det skal jeg være enig med deg i. men det blir jo hverken mer eller mindre dyrt med gaver om de feirer sammen eller hver for seg.

Anbefaller å ha et lite gavelager slik at du slipper å jakte på gave hver gang det er et selskap. Kjøp ting på salg. lekebutikkene, bokhandlere osv har stadig vekk ting på salg. HM har stadig vekk neglelakk, såper, "sminke osv på tilbud.

Poenget her var jo ikke at det var irriterende med bursdagsselskap, men at det er MANGE som skal ha gave i dette selskapet og det blir dyrt! Og nei, det er ikke bursdagsbarna sin skyld, men foreldrene bør jo tenke litt lenger! Greit at de ønsker å spare på utgiftene ved å slå sammen bursdagsselskapene, men å slå sammen 7(!) selskaper er rett og slett frekt!

Skrevet

Synes det er ubetenksomt å innvitere til bursdag for syv stykker på to dagers varsel. tipper det er flere enn deg som er stresset for å fikse gaver, det er faktisk mer jobb med syv stykker enn med en.

Lån av noen eller gjør det enkelt er mitt tips.

Skrevet

Synes foreldre er svært så fornuftige når de lager fellesbursdager for ungene. Her er det bursdager i hytt og pine hele tiden om alle skulle feire hver for seg. og nå går det mot sommerferie også, så det må da være fint at de som evt har bursdag midt på sommeren kan tromme sammen en fellesfeiring nå!!

Utgiftene blir lik enten ungene feirer sammen eller hver for seg. tror neppe ungene føler seg "snytt" for en fest fordi noen feirer sammen. Og gaver er da aldeles ikke "betaling" for festen slik en annen her mente......

Skjønner imidlertid godt at å punge ut for 7 gaver samtidig er mye når man faktisk ikke har penger. Håper for ditt barn sin del at du kan låne penger e.l slik at barnet får gått i selskap.

Her i huset har vi også en slags "gavekasse" for barnehage-/skolebursdager. Jeg orker ikke fly i butikken for å finne noe spesielt hver gang det er selskap. Dessuten er det mye rimeligere å handle litt nå og da når man kommer over gode tilbud!

Skrevet

Det er vel ikke foreldrene som skal gå i bursdagene, men barna...

Og jeg har enda til gode å møte et barn som foretrekker å gå i 1 bursdag framfor 5.

Det stemmer, men foreldene bestemmer om barna kan gå. Og om de har andre planer kan det bli vanskelig, siden både bursdagsbarnet, og barnet som ikke får gå i bursdagen blir skuffet.

Skrevet

Poenget her var jo ikke at det var irriterende med bursdagsselskap, men at det er MANGE som skal ha gave i dette selskapet og det blir dyrt! Og nei, det er ikke bursdagsbarna sin skyld, men foreldrene bør jo tenke litt lenger! Greit at de ønsker å spare på utgiftene ved å slå sammen bursdagsselskapene, men å slå sammen 7(!) selskaper er rett og slett frekt!

Hvorfor i all verden er det FREKT??

Ved å slå sammen selskapene kan det hende de har både råd og mulighet til å invitere f.eks hele klassen. Må jo være flott å ha den muligheten! Eller kanskje det er sommerbarn som ellers ikke ville fått bursdagsbesøk fordi alle er på ferie? Eller aksnkej det er mange barn som har bursdag omtrent samtidig og dermed ville det vært dårlig planlagt å feire f.eks 3 dager etter hverandre?

Det kan være mange grunner til at man arrangerer fellesbursdager, men kan ikke finne en enste grunn til at det skulle være frekt!

Skrevet

Ved å slå sammen selskapene kan det hende de har både råd og mulighet til å invitere f.eks hele klassen. Må jo være flott å ha den muligheten! Eller kanskje det er sommerbarn som ellers ikke ville fått bursdagsbesøk fordi alle er på ferie? Eller aksnkej det er mange barn som har bursdag omtrent samtidig og dermed ville det vært dårlig planlagt å feire f.eks 3 dager etter hverandre?

Det kan være mange grunner til at man arrangerer fellesbursdager, men kan ikke finne en enste grunn til at det skulle være frekt!

Nå ser du kun situasjonen fra en side. Den andre siden er at en del foreldre faktisk vil få problemer med å betale et slikt gavegilde. Da blir det rimelig ubetenksomt å lage slike fellesbursdager.

Skrevet

Jeg hadde faktisk aldri tenkt tanken på at det skulle medført noe problem å slå x antall bursdager sammen! Det er jo samme antall bursdagsbarn gjennom året, og selv om det hoper seg litt opp (som det ofte har en tendens å gjøre, selv uten fellesfeiring), så er jo summen konstant.

Om man har så stram økonomi at en utgift på 5-700 kr er uoverkommelig, hadde hvertfall ikke jeg sovet godt om natten!

Hva om det kommer virkelig viktige ting man må ha penger til? Hva gjør man da med så lite slingringsmonn?

Har man så dårlig kontroll på økonomien når man er en familie med barn, er det kanskje på tide å ta noen grep?

Skrevet

Problemet her er vel ikke at det er 7 bursdager som skal feires på en gang, men at det er et varsel på TO dager...! Noe som er fryktelig lite tid uansett.. Hadde hun hatt pengene måtte hun likevel brukt sinnsykt lang tid på å finne gaver til alle disse, som i tillegg skal passe pengboka. Og vi vet "alle" at når tiden er knapp ender man gjerne opp med noe dyrere enn man hadde tenkt hvis man hadde hatt litt lengre tid. Skjønner godt at du sliter, HI. Har ikke noen råd, men håper det årdnes seg for dere :-) tipset om en muffins og noe klubber og greier var forresten ganske lurt, den skal jeg notere meg bak øret :-)

Og du #22 som HI sier så har de hatt endel uforutsette utgifter som gjør at de er skrapa, hvor mye mener du egentlig man skal ha på bufferkonto?

Skrevet

Hun skrev at dette var barn som hadde bursdager i løpet av 3 mnd, så de har ikke bursdag samtidig. Jeg er helt for å slå sammen 2-3 bursdagsselskaper, men å slå sammen 7 barns bursdagsselskaper og forvente at foreldrene skal ha både tid og penger til å gå ut og handle gaver på 2 dagers varsel, ja, det synes jeg er frekt!

Skrevet

Problemet her er vel ikke at det er 7 bursdager som skal feires på en gang, men at det er et varsel på TO dager...! Noe som er fryktelig lite tid uansett.. Hadde hun hatt pengene måtte hun likevel brukt sinnsykt lang tid på å finne gaver til alle disse, som i tillegg skal passe pengboka. Og vi vet "alle" at når tiden er knapp ender man gjerne opp med noe dyrere enn man hadde tenkt hvis man hadde hatt litt lengre tid. Skjønner godt at du sliter, HI. Har ikke noen råd, men håper det årdnes seg for dere :-) tipset om en muffins og noe klubber og greier var forresten ganske lurt, den skal jeg notere meg bak øret :-)

Og du #22 som HI sier så har de hatt endel uforutsette utgifter som gjør at de er skrapa, hvor mye mener du egentlig man skal ha på bufferkonto?

Jeg mener fremdeles at om 700 kr velter hele lasset så bør man ta grep om egen økonomi.

Barnet vårt ble akutt syk, og ble hentet med luftambulanse hvor det kun var plass til mor. Far måtte ta taxi til flyplass, kjøpe siste-liten flybillett som er dyyyre og ta buss og taxi fra flyplass til sykehus. Dette kom på flere tusen kroner, og om vi ikke hadde hatt penger på konto, måtte altså far blitt hjemme og ikke fått være med barnet sitt i den forferdelige situasjonen.

Etter en slik opplevelse, skal jeg love deg at man lærer viktigheten av å ha en solid bufferkonto. Hele tiden og uansett hva!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...