Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #1 Skrevet 17. juni 2012 Vi kjøpte oss nettopp leilighet i et borettslag, dvs en liten mnd siden. Fra første stund har det vært mye bråk fra leiligheten under, høy rar musikk, bønnestunder, osv... Til laaangt på kveld. Har flere ganger snakket med de under oss, men "Jeg forstår ikke norsk" jeg kan ikke engelsk er stort sett det vi får til svar.. Det stinker på kjøkkenet vårt, pga ventilasjonssystemet trekker deres lukt opp og ut vårt, siden de garantert aldri lufter eller bruker vifte. Og sånn fortsetter listen.. Først for et par dager siden, når jeg nok en gang snakket med styreleder her, at leiligheten er eid av kommunen og at de har ikke så mye de skulle sagt med hensyn til slike problem.... Hææ`???
Gjest Ziva Skrevet 17. juni 2012 #2 Skrevet 17. juni 2012 Bullshit!! Styret må ta klagen videre til kommunen. Eller ring kommunen selv.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #3 Skrevet 17. juni 2012 Hvorfor i all verden skulle det bli informert om ved salg av leiligheten? "Vi har naboer som lager mat som lukter annerledes enn norsk mat, hører på musikk fra sitt hjemland og ber". Tror ikke det gitt. Enig i at styret kan gi beskjed til kommunen som er eier av leiligheten dog.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #4 Skrevet 17. juni 2012 Ofte er det så og så mange leiligheter i et borettslag som avsatt til kommunale boliger. Slik er det bare, og det må du nok finne deg i. Folk må få lov å lage hvilken mat de vil i sin egen leilighet. Dersom man ikke vil sjeneres av mennesker bør man flytte på landet.
Gjest Kornblå Skrevet 17. juni 2012 #5 Skrevet 17. juni 2012 Selvfølgelig skal ikke folk som bor i blokk finne seg i alt. Les godt.gjennom Husordensreglene i Borettslaget og send en skriftlig klage til styret siden å prate med naboen ikke har fungert. Klagen må være saklig og henvise til konkrete brudd på Husordensreglene. Så må du insistere på at styret tar saken videre med eier/kommunen.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #6 Skrevet 17. juni 2012 Hvorfor i all verden skulle det bli informert om ved salg av leiligheten? "Vi har naboer som lager mat som lukter annerledes enn norsk mat, hører på musikk fra sitt hjemland og ber". Tror ikke det gitt. Enig i at styret kan gi beskjed til kommunen som er eier av leiligheten dog. Ikke alle er så forbasket interessert i å ha stinkende oppganger og bønnerop. Hvor dum går det an å bli!?
Amygdala84 Skrevet 17. juni 2012 #7 Skrevet 17. juni 2012 Styret har en rekke sanksjonsmuligheter mot eier av leiligheten (helt uavhengig av om det er kommunen som eier) blant annet tvangssalg (hvis misligholdet er alvorlig nok). Ellers ville jeg ha reklamert til selger. Liten sjanse for å nå frem, men reklamer i alle fall - i tilfellet det blir mer bråk naboen dine. Prisavslag forutsetter uansett at selger har visst om "mangelen" og at den har hatt en objektiv innvirkning på salget.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #8 Skrevet 17. juni 2012 Alle som bor i blokk skal vise hensyn, og alle som bor i blokk må tåle at det er mennesker rundt dem. Dere har helt sikkert regler på slike ting, stille mellom 23 og 07 f.eks. Bråker de etter klokken 23 kan dere da klage, og dere kan klage til de som eier leiligheten, i dette tilfellet kommunen. Annerledes lukt og at dere hører lyder fra leiligheten på dagtid er vel ting man må tåle når man bor i blokk? Hva slags folk som leier i de andre leilighetene i blokken er ikke noe man kan forvente å få opplysninger om ved et salg/kjøp nei.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #9 Skrevet 17. juni 2012 Jeg nekter å bo med innvandrere av eksakt samme grunn. Ekle lukter, bønnerop, rop og skrik og ikke kan de norsk. Nei takk. Jeg hadde klaget.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #10 Skrevet 17. juni 2012 Enig med 8. Man kan kreve at det skal være stille på kvelds og natterstid, men på dagen er det lov med litt lyd. Sterke og annerledes lukter kan du nok ikke klage på.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #11 Skrevet 17. juni 2012 Hvorfor i all verden skulle det bli informert om ved salg av leiligheten? "Vi har naboer som lager mat som lukter annerledes enn norsk mat, hører på musikk fra sitt hjemland og ber". Tror ikke det gitt. Enig i at styret kan gi beskjed til kommunen som er eier av leiligheten dog. Ikke alle er så forbasket interessert i å ha stinkende oppganger og bønnerop. Hvor dum går det an å bli!? Nå synes jeg faktisk at du skal ta å roe deg kraftig ned. Det er faktisk utrolig nedlatende å kalle folk dum bare fordi de har en annen mening enn deg, og ikke minst fordi de faktisk vet noe om hva det er opplysningsplikt om når man selger leilighet og ikke. Man kan jo lure på hvem som er dum her egentlig... Og hva er forskjellen på at utlendinger lager mat som lukter indisk/pakistansk/asiatisk enn at nordmenn lager får-i-kål til middag. Skal disse naboene til HI klage til styret hver gang de lager seg får-i-kål eller kjøttkaker til middag, fordi _de_ synes det luker ekkelt norsk mat i oppgangen. Tåler man ikke at folk lever og lager mat rundt seg får man kjøpe seg enebolig. Så enkelt er det. Og det er nå en gang sånn at det er religionsfrihet i dette landet.
Amygdala84 Skrevet 17. juni 2012 #12 Skrevet 17. juni 2012 Selvsagt, terskelen for at dette er en juridisk mangel, er meget høy.. Et sted går likevel grensen. Dette gjelder både i forhold til hva selger burde ha informert om og forholdet innad i borettslaget. Som jurist og mye erfaring med boligrett, tør jeg påstå at jeg vet hva jeg snakker om her. Som sagt, jeg ville sendt en skriftlig reklamasjon til selges eierskifteforsikringsselskap. Dette må gjøres ganske kjapt, da fristen for å reklamere er ca 2 mnd etter at mangelen ble oppdaget. Sjansen for å nå frem er likevel heller liten. Også melder du saken inn til styret i borettslaget. De kan da sende eier av leiligheten en advarsel.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #13 Skrevet 17. juni 2012 Selvsagt, terskelen for at dette er en juridisk mangel, er meget høy.. Et sted går likevel grensen. Dette gjelder både i forhold til hva selger burde ha informert om og forholdet innad i borettslaget. Som jurist og mye erfaring med boligrett, tør jeg påstå at jeg vet hva jeg snakker om her. Som sagt, jeg ville sendt en skriftlig reklamasjon til selges eierskifteforsikringsselskap. Dette må gjøres ganske kjapt, da fristen for å reklamere er ca 2 mnd etter at mangelen ble oppdaget. Sjansen for å nå frem er likevel heller liten. Også melder du saken inn til styret i borettslaget. De kan da sende eier av leiligheten en advarsel. Og hvilke regler mener du er brutt her da som? Skal man klage. bør man ha konkrete brudd å henvise til.....
Amygdala84 Skrevet 17. juni 2012 #14 Skrevet 17. juni 2012 Mot selger er det avhendingsloven paragraf 3-7/3-8. Mot eier av naboleiligheten burettslagslova paragraf 5-11 (1) Kommunen mot sine leietakere husleieloven paragraf 5-1/5-2
vetra Skrevet 17. juni 2012 #15 Skrevet 17. juni 2012 Hei. Som tidligere blokkbeboer i etasjen over kommunal leilighet føler jeg virkelig med deg. De som solgte leiligheten har ingen plikt til å informere deg, dessverre. Det du kam gjøre nå er å klage på naboene både via styret og direkte til kommunen. Vi gjorde det, og etter eks antall klager ble det nye leietagere i den kommunale leiligheten. Vi gikk dessverre fra asken til ilden ( fra psykisk syke til rusmisbrukere), men pga overdosedødsfall i leiligheten ble det til slutt endelig noen ok beboere. Lykke til er vel alt jeg kan si.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #16 Skrevet 17. juni 2012 Hvorfor i all verden skulle det bli informert om ved salg av leiligheten? "Vi har naboer som lager mat som lukter annerledes enn norsk mat, hører på musikk fra sitt hjemland og ber". Tror ikke det gitt. Enig i at styret kan gi beskjed til kommunen som er eier av leiligheten dog. Ikke alle er så forbasket interessert i å ha stinkende oppganger og bønnerop. Hvor dum går det an å bli!? Nå synes jeg faktisk at du skal ta å roe deg kraftig ned. Det er faktisk utrolig nedlatende å kalle folk dum bare fordi de har en annen mening enn deg, og ikke minst fordi de faktisk vet noe om hva det er opplysningsplikt om når man selger leilighet og ikke. Man kan jo lure på hvem som er dum her egentlig... Og hva er forskjellen på at utlendinger lager mat som lukter indisk/pakistansk/asiatisk enn at nordmenn lager får-i-kål til middag. Skal disse naboene til HI klage til styret hver gang de lager seg får-i-kål eller kjøttkaker til middag, fordi _de_ synes det luker ekkelt norsk mat i oppgangen. Tåler man ikke at folk lever og lager mat rundt seg får man kjøpe seg enebolig. Så enkelt er det. Og det er nå en gang sånn at det er religionsfrihet i dette landet. Norge er da engang NORSK og fårikål er en NORSK rett, så det skulle bare mangle at det luktet av VåR MAT i VåRT LAND. Ja, det er religionsfrihet, nettopp. Det betyr at folk også har rett til å IKKE få en religion trykket opp i trynet. Jeg svarte frekt på en frekk kommentar, så enkelt er det.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #17 Skrevet 17. juni 2012 Mot selger er det avhendingsloven paragraf 3-7/3-8. Mot eier av naboleiligheten burettslagslova paragraf 5-11 (1) Kommunen mot sine leietakere husleieloven paragraf 5-1/5-2 Nå var det ikke det #13 spurte om da. Hun spurte om hvilke konkrete brudd disse naboene til HI har begått? Jeg må si meg enig med #13 her. Det er så langt ikke nevnt et eneste brudd på noen normale borettslags/sameieregler så vidt jeg kan se. "Langt på kveld" er jo et vidt begrep. Hvis det er slik at det er betydelig bråk fra leiligheten etter klokken 23 så har HI selvsagt en klagesak, men ellers ikke. At det blir laget mat som har en lukt man ikke liker er heller ikke noen klagesak ift noen borettslagsregler jeg har hørt om. Heller ikke at noe utøver sin religionsfrihet og ber til sin gud. Dette blir ganske søkt, selv om du påstår å ha peiling på boligrett.
Katteskinnet Skrevet 17. juni 2012 #18 Skrevet 17. juni 2012 Ja, det er religionsfrihet, nettopp. Det betyr at folk også har rett til å IKKE få en religion trykket opp i trynet. Jeg er faktisk enig med dette. Religionsfrihet går begge veier, og høylydte bønnerop er på kanten, spør du meg.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #19 Skrevet 17. juni 2012 Hvorfor i all verden skulle det bli informert om ved salg av leiligheten? "Vi har naboer som lager mat som lukter annerledes enn norsk mat, hører på musikk fra sitt hjemland og ber". Tror ikke det gitt. Enig i at styret kan gi beskjed til kommunen som er eier av leiligheten dog. Ikke alle er så forbasket interessert i å ha stinkende oppganger og bønnerop. Hvor dum går det an å bli!? Nå synes jeg faktisk at du skal ta å roe deg kraftig ned. Det er faktisk utrolig nedlatende å kalle folk dum bare fordi de har en annen mening enn deg, og ikke minst fordi de faktisk vet noe om hva det er opplysningsplikt om når man selger leilighet og ikke. Man kan jo lure på hvem som er dum her egentlig... Og hva er forskjellen på at utlendinger lager mat som lukter indisk/pakistansk/asiatisk enn at nordmenn lager får-i-kål til middag. Skal disse naboene til HI klage til styret hver gang de lager seg får-i-kål eller kjøttkaker til middag, fordi _de_ synes det luker ekkelt norsk mat i oppgangen. Tåler man ikke at folk lever og lager mat rundt seg får man kjøpe seg enebolig. Så enkelt er det. Og det er nå en gang sånn at det er religionsfrihet i dette landet. Norge er da engang NORSK og fårikål er en NORSK rett, så det skulle bare mangle at det luktet av VåR MAT i VåRT LAND. Ja, det er religionsfrihet, nettopp. Det betyr at folk også har rett til å IKKE få en religion trykket opp i trynet. Jeg svarte frekt på en frekk kommentar, så enkelt er det. Hvor finner du at den opprinnelige kommentaren i dette multisitatet er frekk? Vedkommede påpeker på en eksemplifisert måte at dette ikke er noe det er opplysningsplikt om, og sier seg til og med enig i at dette er noe du (eller HI) kan klage til styret på. Hvor er denne personen frekk?? Enig med hvem det er som ba deg roe deg ned. Den eneste som er frekk her er du.
Amygdala84 Skrevet 17. juni 2012 #20 Skrevet 17. juni 2012 Bråk og høy musikk i tider og utider, kan fort være et forhold som kommer i strid med burettslagslovens 5-11.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #21 Skrevet 17. juni 2012 Hvorfor i all verden skulle det bli informert om ved salg av leiligheten? "Vi har naboer som lager mat som lukter annerledes enn norsk mat, hører på musikk fra sitt hjemland og ber". Tror ikke det gitt. Enig i at styret kan gi beskjed til kommunen som er eier av leiligheten dog. Ikke alle er så forbasket interessert i å ha stinkende oppganger og bønnerop. Hvor dum går det an å bli!? Nå synes jeg faktisk at du skal ta å roe deg kraftig ned. Det er faktisk utrolig nedlatende å kalle folk dum bare fordi de har en annen mening enn deg, og ikke minst fordi de faktisk vet noe om hva det er opplysningsplikt om når man selger leilighet og ikke. Man kan jo lure på hvem som er dum her egentlig... Og hva er forskjellen på at utlendinger lager mat som lukter indisk/pakistansk/asiatisk enn at nordmenn lager får-i-kål til middag. Skal disse naboene til HI klage til styret hver gang de lager seg får-i-kål eller kjøttkaker til middag, fordi _de_ synes det luker ekkelt norsk mat i oppgangen. Tåler man ikke at folk lever og lager mat rundt seg får man kjøpe seg enebolig. Så enkelt er det. Og det er nå en gang sånn at det er religionsfrihet i dette landet. Norge er da engang NORSK og fårikål er en NORSK rett, så det skulle bare mangle at det luktet av VåR MAT i VåRT LAND. Ja, det er religionsfrihet, nettopp. Det betyr at folk også har rett til å IKKE få en religion trykket opp i trynet. Jeg svarte frekt på en frekk kommentar, så enkelt er det. Hvor finner du at den opprinnelige kommentaren i dette multisitatet er frekk? Vedkommede påpeker på en eksemplifisert måte at dette ikke er noe det er opplysningsplikt om, og sier seg til og med enig i at dette er noe du (eller HI) kan klage til styret på. Hvor er denne personen frekk?? Enig med hvem det er som ba deg roe deg ned. Den eneste som er frekk her er du. Du får lese det originale innlegget igjen. Det er frekt. Hun antyder jo at HI kun lider av fremmedfrykt.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #22 Skrevet 17. juni 2012 Hvorfor i all verden skulle det bli informert om ved salg av leiligheten? "Vi har naboer som lager mat som lukter annerledes enn norsk mat, hører på musikk fra sitt hjemland og ber". Tror ikke det gitt. Enig i at styret kan gi beskjed til kommunen som er eier av leiligheten dog. Ikke alle er så forbasket interessert i å ha stinkende oppganger og bønnerop. Hvor dum går det an å bli!? Nå synes jeg faktisk at du skal ta å roe deg kraftig ned. Det er faktisk utrolig nedlatende å kalle folk dum bare fordi de har en annen mening enn deg, og ikke minst fordi de faktisk vet noe om hva det er opplysningsplikt om når man selger leilighet og ikke. Man kan jo lure på hvem som er dum her egentlig... Og hva er forskjellen på at utlendinger lager mat som lukter indisk/pakistansk/asiatisk enn at nordmenn lager får-i-kål til middag. Skal disse naboene til HI klage til styret hver gang de lager seg får-i-kål eller kjøttkaker til middag, fordi _de_ synes det luker ekkelt norsk mat i oppgangen. Tåler man ikke at folk lever og lager mat rundt seg får man kjøpe seg enebolig. Så enkelt er det. Og det er nå en gang sånn at det er religionsfrihet i dette landet. Norge er da engang NORSK og fårikål er en NORSK rett, så det skulle bare mangle at det luktet av VåR MAT i VåRT LAND. Ja, det er religionsfrihet, nettopp. Det betyr at folk også har rett til å IKKE få en religion trykket opp i trynet. Jeg svarte frekt på en frekk kommentar, så enkelt er det. Hvor finner du at den opprinnelige kommentaren i dette multisitatet er frekk? Vedkommede påpeker på en eksemplifisert måte at dette ikke er noe det er opplysningsplikt om, og sier seg til og med enig i at dette er noe du (eller HI) kan klage til styret på. Hvor er denne personen frekk?? Enig med hvem det er som ba deg roe deg ned. Den eneste som er frekk her er du. Du får lese det originale innlegget igjen. Det er frekt. Hun antyder jo at HI kun lider av fremmedfrykt. NEI, det gjorde jeg overhodet ikke. Jeg antydet det søkte i at HI mener selger har opplysningsplikt ift hvilke naboer som bor i borettslaget. Og jeg laget en skrev en setning hvor liksom selger opplyser om de tre tingene HI selv påpeker som problemer i sitt hovedinnlegg, for å illustrere hvor søkt det faktisk er. For jeg synes faktisk at enkelte i denne tråden ikke holder seg til det som faktisk er spørsmålet fra HI her, nemlig det som står i overskriften: Burde det ikke bli informert om dette ved boligkjøp? Svaret mitt er nei, tydeligvis illustrert på en måte folk ikke har forstått. Det man har opplysningsplikt om ved salg av bolig er alvorlige feil og mangler, som feks. vannskader som ikke er utbedret, store planlagte oppussingsprosjekter i sameiet/borettslaget som kan ha økonomiske konsekvenser for kjøper osv. En utredning om hvilke naboer som bor der er strengt tatt ikke noe man må opplyse om, og det er mitt poeng i det originale innlegget i dette multisitatet. Hilsen hun som blir beskyldt for å være både frekk og dum her (takk for det forresten, jeg setter alltid pris på saklige argumenter og tilbakemeldinger i diskusjoner). Takk til dere som forsøker å forsvare meg. Jeg er for øvrig helt kapabel til å gjøre det selv altså.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #23 Skrevet 17. juni 2012 Det jeg lurer på er: Har du/dere snakket med andre naboer om dette? Er det flere enn dere som har klaget? Hvis det er tilfelle så har dere jo også en sterkere sak enn om det er bare dere som føler dette er plagsomt.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2012 #24 Skrevet 17. juni 2012 Det jeg lurer på er: Har du/dere snakket med andre naboer om dette? Er det flere enn dere som har klaget? Hvis det er tilfelle så har dere jo også en sterkere sak enn om det er bare dere som føler dette er plagsomt. Dette er altså et spørsmål til HI, men det skjønte dere kanskje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå