Turtelduen Skrevet 20. juni 2012 Forfatter #26 Skrevet 20. juni 2012 Hei Zana123! Tusen takk for svar!! Det lettet mye Kan jo hende jeg ble smittet før. Men når de tar testen så får du svar på noe som heter igG og igM. IgG viser om jeg var smittet for en stund siden ( mao at en har antistoffer), mens igM viser smitte inntil siste uka før testen ble tatt og viser den aktive delen. Og min igG var negativ mens igM var svak positiv. Husker du hvordan disse forskjellige var hos deg?! Utrolig godt å høre at det gikk bra, fikk du medisiner eller bare tok de det for gitt at du var smittet før?
Blt Skrevet 20. juni 2012 #27 Skrevet 20. juni 2012 Jeg testet også positivt på toxo da jeg var gravid. Fikk et par ekstra ultralyder, måtte på antibiotika i ca tre uker, tok fostervannsprøve i ca uke 20, og på fødselen, og blodprøve av baby rett etter fødselen og etter et halvt år. Ingenting var galt! 'Babyen' er nå halvannet år, og har ingen skader. Det jeg synes er rart etter å ha lest denne tråden er at det går så lang tid. Jeg ble satt på antibiotika og innkalt til UL etter første prøve, etter andre prøve ble jeg innkalt til fostervannsprøve. Legen som tok fostervannsprøve trodde at jeg kunne ha vært smittet et par måneder før jeg ble gravid, siden jeg hadde vært ute å reist. Uansett, har hørt om babyer som har blitt smittet, og eneste 'skade' var at det var en prikk på øyet som ikke fungerte. Så selvom det i verste fall er smitte på babyen, trenger det ikke være stor skaden. Håper dette kan berolige deg noe.
Turtelduen Skrevet 20. juni 2012 Forfatter #28 Skrevet 20. juni 2012 Ja grunnen til at det tar så lang tid er nok at svarene var "svak positiv" og ikke positiv. At det er usikkerhet rundt svaret. Og det at legen har hengt seg oppi at jeg må ha hatt symptomer. (Noe jeg leser selv ikke er tilfellet) Men jeg føler de neste dagene blir avgjørende... Han har nok aldri hatt denne form for gravide hos seg før...
Turtelduen Skrevet 20. juni 2012 Forfatter #29 Skrevet 20. juni 2012 Jeg skal ærlig si at det har tært utrolig på psykisk å gå sånn her. Hvorfor jeg ikke bare kunne bli sendt videre til noen som kan mer med en gang skjønner ikke jeg...
Blt Skrevet 20. juni 2012 #30 Skrevet 20. juni 2012 De var usikre på mitt svar også, de tok alle testene 'for sikkerhets skyld'. Glemte visst å skrive det. Forstår at det er slitsomt ja, jeg husker hvor redd jeg ble. det var utrolig deilig med UL som viste ingen tegn til skader.
Turtelduen Skrevet 20. juni 2012 Forfatter #31 Skrevet 20. juni 2012 Ok! Ja jeg "gleder" meg til å få avklart. Du kjenner nok til alt det der ja... Og som skrevet tidligere i tråden så skal jeg på ultralyd til fredag, så da skal vi få ordentlig svar på om det er evnt synlige skader... Takk for svar!
Turtelduen Skrevet 21. juni 2012 Forfatter #32 Skrevet 21. juni 2012 Oppdatering: Legen ringte i dag. Riksen hadde ringt og forklart at jeg skulle ta ny prøve i dag og i påvente av svaret skal jeg begynne med medisiner. Om svaret fortsatt da blir det samme skal jeg inn til riksen for videre undersøkelser der. Er den nå negativ er det bare fryd og avslutt med medisin. Så det var godt at noe skjedde kjente jeg. Så får vi krysse fingrene for at det blir negativ denne gang!!
Turtelduen Skrevet 21. juni 2012 Forfatter #33 Skrevet 21. juni 2012 Beklager stadig oppdatering fra meg her... Men legen min sa at han hadde snakket med 10 lege kompiser som samles innimellom. Og alle sa at de ikke lengre tok toksoplasmoseprøva. Dette fordi gravide ikke skulle bli unødi bekymret. Men jeg er jammen glad min lege har tatt denne prøven, selv hvis den blir negative. For da vet jeg at han har tatt alt og hvis den skulle ha blitt positiv så har vi begynt på medisin. Min bekymring og nervøsitet er jammen verdt om eg kan hindre babyen å bli skadet av denne parasitten. Det er jo fortsatt sjangs for å bli smittet, Norge eller utlandet...
Zana123 Skrevet 21. juni 2012 #34 Skrevet 21. juni 2012 Jeg må innrømme at jeg ikke husker hva det sto, men måtte ta en test til med en gang (papirene mine ligger på rommet der mannen min legger guttungen, så jeg får ikke sjekket før i morgen). Jeg ba om å bli testet selv, for jeg trodde det var en stor mulighet for at jeg hadde hatt toxoplasmose tidligere etter å ha vært i afrika flere ganger og bodd der over en lengre periode for noen år siden. Og tenkte da at om jeg hadde antistoffer slapp jeg å være så bekymret for alt jeg spiste og for om hunden hadde spiste kattedritt før hun slikket på meg! Jeg var selv så sikker på at jeg var smittet før jeg ble gravid at jeg ikke stresset så mye. Fikk bekreftet fra legen raskt at selv om jeg hadde blitt smittet nylig før jeg ble gravid ville babyen være beskyttet siden jeg var frisk igjen før jeg ble gravid. Var i afrika i midten av august og ble gravid i oktober, så det var ikke så lenge etter. Synes utrolig synd på deg som må gå og lure. Det er nok av "vanlige" bekymringer man skal ha i graviditeten og man trenger virkelig ikke sånne ekstra bekymringer! Krysser fingre og tær for at det bare blir positive nyheter på UL i morgen og bare negative svar på toxoplasmoseprøvene senere!
Turtelduen Skrevet 23. juni 2012 Forfatter #36 Skrevet 23. juni 2012 Hei! Ja gikk veldig bra! Alt fint og ikke noe anntydning til skade. Så er veldig letter og ikke bekymret lengre. Så venter vi på svar til mandag, har startet på medisin. Kjipe bivirkninger, håper ikke babyen får de samme iom det får til foster :-D Neida, funker ikke på samma måte. Men følte meg helt full :-D
Gjest sug lut Skrevet 23. juni 2012 #37 Skrevet 23. juni 2012 Å, sÅ godt Å høre! Lykke til med flere svar.
Turtelduen Skrevet 23. juni 2012 Forfatter #38 Skrevet 23. juni 2012 Ja det er det beste :-D Var helt sikker på at babyen hadde misdannelser, eller hjerneskade er jo det værste. Evnt blind og døv syns vel ikke på UL, så pga er jeg spent på blodprøven også. Takk for at dere tenker/følger meg
Gulosten™ Skrevet 23. juni 2012 #39 Skrevet 23. juni 2012 Takk for oppdateringen, godt å høre det ser bra ut foreløpig
Zana123 Skrevet 24. juni 2012 #40 Skrevet 24. juni 2012 Så godt å høre at de ikke så noe galt på UL! Krysser fingrene for at alle prøver fremover bare gir gode nyheter!
Turtelduen Skrevet 25. juni 2012 Forfatter #42 Skrevet 25. juni 2012 Ny oppdatering: Isolert prøve viser positiv på primær infeksjon eller noe jeg ikke fikk med meg. Det kunne bety falsk positiv også. Han sender henvisning til riksen. Så da er det vel å vente på svar derifra... Gulosten: tror du det tar lang tid å få innkalling?
Gulosten™ Skrevet 25. juni 2012 #43 Skrevet 25. juni 2012 (endret) Kommer an på hvordan han har sendt henv. Pr post kan det ta en uke fra han sender til du får time. Henv. skal via overlege eller assistent, så til sekretær som har en million andre henvisninger, kan ta en dag eller to både hos lege og sekretær. Det beste er om han ringer, og sier at han faxer henv., og dobbeltsjekker riktig faxnummer. Så kan han gjerne si at det haster litt Endret 25. juni 2012 av Gulosten™
Turtelduen Skrevet 25. juni 2012 Forfatter #44 Skrevet 25. juni 2012 Ja jeg vet ikke hvordan han gjør det jeg. De er jo faktisk veldig digitale så pr post er vel lite sannsynlig. Siden det var riksen og en lege der som ringte han forrige torsdag og gav han instrukser (han har tydeligvis aldri opplevd dette før, legen min) om hva som skulle skje videre, ville jeg tro han har en å henvende seg til der inne. Det var ikke en som het haugen til etternavn, men ett mer fremmed (ikke utenlandsk) etternavn. Huff, håper jo dette skjer fortere enn de siste mnd det andre har tatt...
Turtelduen Skrevet 25. juni 2012 Forfatter #45 Skrevet 25. juni 2012 Men at han sier det haster, tror jeg ikke... Han virker totalt ubenyttet ut... Det gjorde forresten han fødselslegen jeg tok ul hos også... Legene er ikke redde for denne parasitten, skal vi være det da?! Men je får meg ikke helt rolig likevel...
Turtelduen Skrevet 27. juni 2012 Forfatter #46 Skrevet 27. juni 2012 Legen min er så sjangesløs! På riksen har de ikke mottat blodprøver tatt forrige torsdag (skulle vært sendt dit) og ikke henvisning. Heldigvis ringte jeg i dag så jeg får purret legen min no kraftig. Han har hele tiden ymtet på hvor hysterisk toksoplasmose er blitt lagt frem og ikke stresset med noen ting. Men nå kjenner jeg grensen min er nådd for å høre på legen. Hun på riksen derimot tok min henvisning seriøst og med stor alvor. Hun forklarte alt hva som er risikoen, hva som skjer inne på riksen, og hva som gjøres fremover årene. Så nå vurderer jeg sterkt å bytte lege... Lurt?!
Turtelduen Skrevet 4. juli 2012 Forfatter #47 Skrevet 4. juli 2012 Ny oppdatering!! Riksen ringte og Guttorm haugen sa at han ikke kunne se at jeg skulle ha noe smitte :) IgG burde ha steget disse 11 ukene. Og den hadde ikke rørt seg!! At igM var positiv var bare en forstyrrelse trodde han. At det ikke var aktiv smitte! Så nå håper vi på positiv bekreftelse i løpet av dagen. Tror nok det er det som er Takk og lov!! Nå kan jeg kose meg med baby i mage Har jo gjort det, men fullt ut heretter!!! Takk for svar av dere her!
Gulosten™ Skrevet 5. juli 2012 #49 Skrevet 5. juli 2012 Hurra! Fine Guttorm. Ikke å se på da, men han er et godt menneske
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå