Turtelduen Skrevet 13. juni 2012 #1 Skrevet 13. juni 2012 Er så utrolig nervøs. Kom til legen og da var det 6,5 uke siden jeg tok blodprøvene. Da jeg tok blodprøvene var jeg i uke 10. Nå er jeg da 16 (snart 17) Prøvene i uke 10 sa at det var svak positiv toksoplasmose prøve. Nå venter jeg på svar på min andre prøve, men kjenner jeg får panikk. Legen mente jeg burde hatt svake influensa symptomer, men jeg har hatt mye vondt i hode og følt ubehag så jeg kan inne svare på det. Også over alt hvor jeg leser står det ingen eller få symptomer. Toksoplasmose er asymptomatisk. Sier sitt... Eg er shit nervøs for hjerneskade på babyen, leser at det er 5% sjangre for baby blir smittet tidlig i svangerskapet mot sent som er på 70%. Men til gjengjeld er det STOR sjangse for stor fosterskade og hjerneskade (( Jeg har lenge hatt følelse av at det er noe galt. Betalte derfor for ultralyd uke 11 og en i uke 13 (den fikk jeg av legen, pga mine bekymringer) Hun som tok i uke 11 kikket faktisk på hjernen. Sa ingenting om noe unormalt... Jeg skal til ul om en uke, men det kommer til å bli en Laaang uke... Har noen av dere fått samme svar som meg på prøvene? Evnt noen kjente? Hva skjedde? Takk for svar. Fortvilet
Gjest sug lut Skrevet 13. juni 2012 #2 Skrevet 13. juni 2012 Stakkars deg, jeg skjønner at du er engstelig og fortvilet, en vil jo ikke få sånne beskjeder i det hele tatt, selv om det ikke er sikkert at noe er galt. Hva er det som har fått deg til å være urolig, egentlig - tenkte du dette før du fikk høre resultater på toxo? Sammenlikner du med tidligere svangerskap? I alle fall er det jo lett slik at mange av oss er engstelige i svangerskapet uansett, så det blir litt selvoppfyllende å få en slik beskjed, fordi den på en måte forsterker den angsten som du før ikke kunne henge på noe konkret. Ok - så prøven er svakt positiv. Det kan være at du har hatt smitten fra før du ble gravid, og da er den mindre skadelig for fosteret enn om du blir smittet i selve graviditeten, sa legen til meg. Noe med at frisk/ny smitte vil være mer aggressiv siden kroppens immunforsvar ikke har fått begynt å jobbe med den før graviditeten. Så du kan håpe at det er smitte fra før - det tok veldig lang tid å få konstatert noe den ene eller andre veien i mitt tilfelle, og det er vel det din andreprøve skal slå fast. Hold fast i håpet! Husk at noen må være i den prosentandelen det går helt fint med også, tross smitte... selv om det er vanskelig å se for seg når du nå går der og venter... ønsker deg lykke til og at uka går så fort som overhodet mulig.
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 13. juni 2012 #3 Skrevet 13. juni 2012 (endret) Dette utslaget på toxo viser vel smitte en eller annen gang i livet? Det var det jeg fikk høre når jeg tok prøvene. Hvis du feks har levd i 25 år, og har vært gravid i 10 uker (på tidspunktet prøvene ble tatt), så er de ti ukene kun 0,0077 prosent av livet ditt. Smitten er også ofte å finne i sankassen etter kattebæsj, og berører barn som putter sand og jord i munnen, så sannsynligheten for å bli smittet er hakket større som barn hvis jeg har fått høre rett. Slik det høres ut på meg så har du under 0,01 prosent sannsynlighet for at du har blitt smittet av dette under svangerskapet. Det er jo ikke så ille? Mulig jeg misforstår deg her, men jeg tenker på slik det var når jeg var gravid og tok prøver. Da fikk jeg etter tester i uke 10 beskjed om at jeg aldri hadde vært smittet av toxo, og at det i grunnen var synd, for det betød at jeg måtte være enda mer påpasselig i svangerskapet for denne bakterien. Hadde jeg allerede hatt den (som jeg uansett ikke hadde fått vite før etter testing i uke 10) så hadde jeg vært mer eller mindre "immun" mot bakterien i svangerskapet. Endret 13. juni 2012 av lillemor og lillefrøken
Gulosten™ Skrevet 13. juni 2012 #4 Skrevet 13. juni 2012 Som Luten sier kan det ha noe å si når du er smittet, før eller etter sv.sk. Syns du skal be om å bli henvist til Riksen eller Trondheim e.l. for ultralyd og evt. PCR-analyse av fostervannet (de tar ultralyd og blodprøver, og utifra de verdiene kan de se sånn ca når du ble smittet og om det er nødvendig å ta fostervannsprøve). Syns også dette bør gjøres ganske snart, så ring legen i morgen og be han ringe til et av sykehusene nærmest deg som kan vurdere.
Turtelduen Skrevet 16. juni 2012 Forfatter #5 Skrevet 16. juni 2012 Hei! Takk for svar. Jeg knakk sammen dagen derpå. Men fortsatt ikke fått meg til å ringe lege da jeg vet de ikke har fått noe bekreftelse fra blodprøven enda og dermed er jeg jo like langt. Den var svak positiv og jeg har lest at igM kan være falsk positiv med dette svaret. Til deg som svarte etter Sug Lut så er dette mitt 6 svangerskap og jeg har testet da for toksoplasmose 6 ganger totalt. De 5 første gangene var de negative og dermed har jeg fått denne smittet nå. Og det var også igM som var svak positiv og ikke igG. IgM viser positiv om en er nylig smittet mens igG viser at en har antistoffer og dermed vært smittet tidligere. Sug Lut, har skjønt at du mistet en baby pga toksoplasmose, hvor langt var du på vei da? Trenger ikke svare om du syns det er vanskelig. Jeg kjenner nå at jeg har sperret tenkende litt ute, tatt avstand fra dette. Men i natt da kom det tilbake for fult. Det er jo tross alt snakk om at babyen kan være hjerneskadet eller få etterlater i opptil 20 år etter fødsel! Og i tillegg så må den få medisiner i 1 år etter fødsel hvis den er smittet! Det er utrolig skremmende... Som dere sier og, lite sjangse for at den er smittet. Men jeg tror nok jeg er smittet, har sliti med vind hals og ubehag i det siste. Så det kan være at smitten nettopp hadde skjedd i sluttet av april og nå har parasittene virkelig tatt plass... Men ringer legen til mandag, da får jeg vel kanskje svar, AK blir bare spekulasjoner før den tid. Men merker jeg også er i benektningsfasen. Merker jeg snakker som om jeg vet den er hjerneskadet når jeg prater til andre om babyen. Forbereder meg derfor også på det værste... Jeg skal til ultralyd til uka, den ordinære, og han er en kjent gynekolog og fødselsapesialist og dermed tror jeg han kan avdekke evnt skader... Huff, for en uke dette er. Tør heller ikke håpe på gode resultater... Har hatt følelse av at noe er falt pga magesmerter og uvelhet. Men nok også pga 5 friske barn...
Gjest sug lut Skrevet 16. juni 2012 #6 Skrevet 16. juni 2012 Jeg føler med deg - tiden du går gjennom nå er forferdelig. Krysser fingrene for deg på UL. Jeg mistet allerede i uke 9, så skadene var nok for store til å være forenlig med liv. Det var bare så stort sjokk, alt hadde virket helt normalt så langt. (Men hva er normalt - svsk er jo forskjellige også.) Derfor blir jeg fremdeles nesten tjue år etter voldsomt provosert av "toksoplasmose er ikke farlig - bare spis alt du vil"-idiotene. Nei, det skjer ingenting med de aller fleste. Men noe skjer med noen. Jeg håper inderlig at det ikke er deg.
Gulosten™ Skrevet 16. juni 2012 #7 Skrevet 16. juni 2012 Jeg tror du skal komme deg til Riksen så fort som du får til, be legen din ringe poliklinikken på mandag (23 07 26 16), så får han snakke med jordmor som igjen snakker med overlegen på fostermedisin.
Turtelduen Skrevet 16. juni 2012 Forfatter #8 Skrevet 16. juni 2012 Åja, men likevel noe som henger igjen da. Mistet selv i uke 8 en gang. Husker jo det. Jeg var en av dem som ikke så på toksoplasmose som no seriøst. Og det kommer nok av at det er veldig lite av det og dermed veldig lite snakket om! Jeg søkte her på forum og fant nesten ingen tråder om noen som hadde blitt smittet. Kun folk som var nervøse for smitte og da fikk de kun svar "ikke bekymre deg, skjer ikke!" Iom jeg selv har vært der at jeg ikke tenkte på toksoplasmose så skjønner jeg dem som har det sånn. Men nå som jeg mest sannsynlig er smittet og kjenner på kroppen hvordan det er å vite at babyen har stor sjangse for å være sykt pga det kommer jeg ALDRI til å snakke sånn til andre gravide. For FY så elendig jeg føler meg. Unner ingen dette. Går litt opp og ned i humøret og, vips tenker jeg ikke på det og later som alt er ok. Men så kommer de mørke tankene og jeg seg for meg en hjerne skadet barn. Jeg er glad bare den lever (kjenner liv), men er skremmende å se på oss om noen år med muligens sykt barn Gullfisken: har du opplevd dette siden du er så på at jeg lå bli videresendt? Legen min virket ikke bekymret og nei det stresset ikke med å få svar på prøven, den kunne jeg få om 3 uker til neste kontroll.... Hva er det han ikke forstår?
Turtelduen Skrevet 16. juni 2012 Forfatter #9 Skrevet 16. juni 2012 Mente gulosten og ikke gullfisken
Gulosten™ Skrevet 16. juni 2012 #10 Skrevet 16. juni 2012 Jeg har ikke opplevd det selv nei. Men jobber på Riksen, for de legene som tar ultralyd, så jeg har vært borti noen tilfeller. Men ingen der det har vært noe galt med fosteret, altså. Jeg bare vet hvor viktig det er å få sjekket det
Turtelduen Skrevet 16. juni 2012 Forfatter #11 Skrevet 16. juni 2012 Ja er det så sjeldent med smitte som det virker som? Både blandt gravide og igjen til baby? Har ikke hørt noe om det på jobb? Legen min virket ikke som det var et emne han kunne mye om. Han mente jo og det at alle ble syke med influensa liknende symptomer...
Gulosten™ Skrevet 16. juni 2012 #12 Skrevet 16. juni 2012 Jeg syns nå i hvertfall legen kan ringe, og be om at info formidles videre til fostermedisiner. Bor du i nærheten av Riksen er det Guttorm Haugen som er overlege på Fostermedisin. Han kan vurdere infoen fra legen din og vurdere om du bør komme inn for en sjekk.
Gulosten™ Skrevet 16. juni 2012 #13 Skrevet 16. juni 2012 Men det er ikke veldig vanlig nei, tror vi har hatt 4-5 pasienter inne på ett år.
Turtelduen Skrevet 17. juni 2012 Forfatter #14 Skrevet 17. juni 2012 Er nok riksen jeg blir sendt til evnt. Men nå må svaret bli positiv først, no vi krysser alt for at ikke er. At det var falsk positiv. Ringer i morra å hører om dem har fått svar. 4-5 stk i året er jo veldig få. Leste at det er to av tusen pr år. Så håper mitt stiger. Hoved problemet mitt er jo at jeg allerede har fått svak positiv. Noe som kan bety falsk eller nylig smittet... Jaja, en dag igjen. Håper jeg. Takk for svar jenter! Skriver her hva utfallet ble når den tid kommer... Er det flere som har erfart dette så skriv gjerne om det, er umulig å Google seg til erfaringer fra samme situasjon... Null finding...
Turtelduen Skrevet 18. juni 2012 Forfatter #15 Skrevet 18. juni 2012 Fortsatt samme svar! Da tenker jeg at det må være falsk iom det fortsatt er svak positiv og ny prøve anbefales... Opplevd dette?
Turtelduen Skrevet 18. juni 2012 Forfatter #16 Skrevet 18. juni 2012 Legen skulle sjekke hvilke medisiner en tar ved slik smitte og hva stor faren er der i forhold til om testen er falsk. Altså om det er for stor risiko å sette meg på dette. Får nok belage meg på å vente til i morra. Da ringer jeg å purrer på han. Oppdaterer dette her jeg. For det er INGEN erfaringer fra folk som har opplevd det samme på nettet. Fant en engelsk en. Der var det 3 positive med Stigning i verdi for så at de fikk 4 test negativ. Men det er og det eneste jeg fant som jeg forsto. Så om det er noen som får denne samme erfaring som meg så håper jeg noe av dette kan være til litt hjelp.
Gjest sug lut Skrevet 18. juni 2012 #17 Skrevet 18. juni 2012 Jeg håper du har rett og at "ingen nyheter", dvs samme svar, er lik gode nyheter. Jeg tror generelt det er utrolig lite kunnskap hos folk om dette, også fordi det er en blodprøve som såvidt jeg har forstått ikke lenger tas rutinemessig? (Men siden du har tatt den så kanskje den er tilbake på lista?) På den tiden det skjedde meg ble jo alle gravide testet, mens det i mellomtiden i alle fall var en periode der man ikke testet for det - antakelig siden det er så sjeldent som det er. Håper morgendagen gir flere svar.
Turtelduen Skrevet 18. juni 2012 Forfatter #18 Skrevet 18. juni 2012 Legen min har alltid testet, i alle 6. Men grunnen nok pga det lille % andelen som får det. Og om det ofte er falske så er det unødvendig at det er fokus. Sånn si hvis min nå er falsk så har jeg virkelig hatt skrekken altfor mye... Men igjen er det jo Bra for de få som får det... Er overraskende lite info ja, kun info om hva som kan skje, ikke mye erfaringer... Er spent på morradagen...
Turtelduen Skrevet 18. juni 2012 Forfatter #19 Skrevet 18. juni 2012 Litt halv svar, Men grunnen til at det er så få leger som tester toksoplasmose rutinemessig er nok pga den lille % andelen som får det...
Turtelduen Skrevet 20. juni 2012 Forfatter #21 Skrevet 20. juni 2012 Vi ringte i går og da ventet han selv på svar. Fikk bare snakket med sekretær. I dag ringte legen selv. Han hadde viderehørt seg med gynekologisk avdeling på sykehuset her. De mente først at det fantes medisiner men viste ikke doseringer. Så sa dem at jeg måtte ta ny test og se ann svaret der. For så og si at det gikk at å begynne på medisiner i påvente av svar. Men da måtte de ringe inn til riksen for å vite doseringer. Så han sa da at han jobber med saken, men venter da på svar fra tredje ledd. Så det er helt tydelig veldig lite kunnskap om dette... Skal virkelig forhøre meg med fødselslege og spesialisten vi skal ta ultralyd hos til fredag om hva han har og si om det. Han har jobbet på riksen selv. Og han skal jammen få sjekke seg grønn på om den babyen har fått skade. Går ikke Ann at det i Norge i dag skal ta så lang tid. Men lite kunnskap er lite kunnskap. Skulle ønske det var mer fokus på det annet enn "fare for fosterskade" merket... Så vi bare venter på svar...
Turtelduen Skrevet 20. juni 2012 Forfatter #22 Skrevet 20. juni 2012 (endret) Skal forresten ringe i morra og be om ny blodprøve. Like greit å få den sendt inn som å vente til de får svar av riksen... Verdiene var ikke endret da, men jeg ser på svaret vi fikk sist at det ikke var oppført noe verdier. Så det legen sikkert tolket var nok at svaret var helt likt... Endret 20. juni 2012 av Turtelduen
Gulosten™ Skrevet 20. juni 2012 #23 Skrevet 20. juni 2012 Dette går helt sikkert veldig fint Av de vi hadde inne var det ingenting galt hos fostrene... Ble nysgjerrig jeg, hvilken spesialist skal du til på fredag?
Turtelduen Skrevet 20. juni 2012 Forfatter #24 Skrevet 20. juni 2012 Ullevål hadde han jobbet på, så feil :-) Vil ikke si hvor jeg skal da jeg ikke vil bli kjent igjen. Jeg blir nok det etterhvert. Men ennå vet ingen i vår krets om prøvesvarene...
Zana123 Skrevet 20. juni 2012 #25 Skrevet 20. juni 2012 Jeg hadde svakt positiv på min test også. Ble testet igjen og de regnet med at jeg var smittet før jeg ble gravid. Fødte en frisk og fin gutt for snart ett år siden, så det kan gå helt bra også! Kan være at de var litt roligere med meg siden jeg hadde vært i Afrika et par måneder før jeg ble gravid og de regnet med at det var der jeg var blitt smittet og at fosteret dermed var beskyttet. Krysser fingrene for at din svakt positive test ender like bra for deg som for meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå