Magia Skrevet 12. juni 2012 #26 Skrevet 12. juni 2012 Men hvorfor er det rettferdig i det hele tatt å bli belønnet for arbeidet de du slekter på etter deres død? Ikke alle har en rik onkel å arve fra, og da er det forsåvidt rett og rimelig at staten får en del av kaka som igjen kan omfordeles til oss vanlige dødelige som ikke er lagd av penger. Du har ikke jobbet for verdiene bestefaren din skapte uansett. Sier ikke at reglene er feilfrie, men de er uttrykk for en ideologi du står fritt til å støtte eller være imot. Det er derfor vi har valg, så man kan ytre sin mening på den måten.
Magia Skrevet 12. juni 2012 #27 Skrevet 12. juni 2012 #26 var ikke myntet på noen spesielle, men ser at det ser slik ut "Du" er altså hvemsomhelst som er imot arveavgifta.
holahopp Skrevet 12. juni 2012 #28 Skrevet 12. juni 2012 Men hvorfor er det rettferdig i det hele tatt å bli belønnet for arbeidet de du slekter på etter deres død? Ikke alle har en rik onkel å arve fra, og da er det forsåvidt rett og rimelig at staten får en del av kaka som igjen kan omfordeles til oss vanlige dødelige som ikke er lagd av penger. Du har ikke jobbet for verdiene bestefaren din skapte uansett. Sier ikke at reglene er feilfrie, men de er uttrykk for en ideologi du står fritt til å støtte eller være imot. Det er derfor vi har valg, så man kan ytre sin mening på den måten. så hvis du har en far som eier en bedrift med mange ansatte han dør du arver. Det meste av pengene er bundet opp i bedriften hvordan vil du betale denne avgiften for å beholde selskapet? det er faktisk flere familiebedrifter som har måttet legge ned. Folk blir uten jobb som da må gå på trygd? det her kommer litt an på hvilken nyskapning vi vil ha i norge og. Arveavgiften pluss formuesskatt. At bedrifter må betale formuesskatt på arbeidene kapital...hvor er verdiskapningen
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2012 #29 Skrevet 12. juni 2012 Bedrifter kan selges, såfremt de er levedyktige, selvsagt. Må ikke legge ned. Man får forresten også penger ved å legge ned, selge utstyr osv, så hvem sier det hadde blitt færre nedleggelser hvis det ikke var arveavgift? Er ikke sikkert alle VIL drive en bedrift bare fordi bestefaren gjorde det. Tildels enig i at arbeidende kapital kunne hatt midlertidig fritak for skatt, for å fremme investeringer i bedrifter. Jeg har hørt det har vært oppe til noe debatt i den siste tiden. Og til den som klaget så fælt over apanasjen til Mette Marit og alle pengene Jens får: du er bare misunnelig. Ren jantelov. Mange bedriftsledere tjener flerfoldige ganger det statsministeren gjør, men neeeei da, man kan ikke unne landets leder en god lønn... Og denne typen utgifter, lønn til politikere og kongelige, utgjør en svært liten del av statens utgifter. Helsevesenet og skolen koster mest.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #30 Skrevet 13. juni 2012 det med familiebedrifter er jo lett å løse. de kan jo bytte eier mens man er i live. (selvfølgelig skjer det ulykker men..) kan ikke alle arvereglene når det gjelder bedrifter, men så lenge man ikke er organisert som ett enkeltmannsforetak så koster det vel ikke noe særlig å arve?
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2012 #31 Skrevet 13. juni 2012 Jeg kunne tenkt meg å sett det regnestykke som viser at jeg får mer tilbake en hva jeg betaler inn fra staten. Jeg betaler 300 000 i skatt hvert år + 25% moms på mine 400 000 som jeg har utbetalt dvs. ytterlige 100 000 inn i statskassen. Jeg kjører en del bil og bruker bensin som jeg betaler ca 30 000 i avgift på. + jeg kjøper ny bil ca hvert 7 år, som tilsvarer ca 40 000 i avgift i året til staten. Dvs. jeg tjener ca 700 000, og betaler 470 000 inn hvert år til staten ++. Det vil si at jeg betaler ca 75% av alt jeg tjener til staten og får kun styre ca 25% av min egen lønn. resten er det staten som styrer. Ser noen foreslår å flytte om en ikke liker systemet. Mitt forslag er å stemme på de partiene som er villige til å prøve å "styre" landet på en smartere måte.
Magia Skrevet 13. juni 2012 #32 Skrevet 13. juni 2012 Det er nok likevel sant at du får mer igjen enn det du spytter inn. Nå er det ikke sikkert at barnehageårene kostet like mye for deg som for barn nå, men det starter jo allerede der. Barnehage, skole, SFO, helsestasjon, vaksiner, sykehus, legebesøk, videre utdanning. Det er jo vanvittige summer. Men skulle gjerne sett tallene på det også, uten at jeg orker å lete dem opp...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå