Anonym bruker Skrevet 11. juni 2012 #26 Skrevet 11. juni 2012 Kjenner to som har sittet inne. Tanten min satt for råkjøring, hun sa det var som en husmorferie. En barndomsvenn av mannen min satt for smugling, kjørte en litt stor privatbåt til Danmark og fylte den med øl og tobakk. Ble stoppet av politiet og det var ganske tydelig at det var litt mer enn til "eget bruk". Han sa det var helt ok, han ble kjent med nye folk, jobbet i skogen eller med matlaging o.l. der de var. Kjedelig å være borte fra unger og jobb, men ikke noe problem å være der. Sonet jo ikke sammen med drapsmenn, det var stort sett småkriminelle som sonet der og de hadde det greit sammen.
Magetaska Skrevet 11. juni 2012 Forfatter #27 Skrevet 11. juni 2012 Så lenge hun er høygravid, så kan hun få dommen utsatt Ja, hun fikk beskjed om det, men tror hun ville bli ferdig med det så fort som mulig. Og for å slippe å reise fra baby. Får 9 mndrs utsettelse/permisjon ved fødsel, av dommen vet jeg. Men blir jo ikke bedre når baby er 9 mndr og reise fra den da :/ Skal hu sitte lenge da? 12 dager, men satser på at hun slipper litt før for god oppførsel
Musemorbr / Skrevet 11. juni 2012 #28 Skrevet 11. juni 2012 Jeg vet bare om en som satt inne for mange år siden da han nettopp var fyllt 18. Kjente han ikke akkurat, men har venner som gikk i klasse med han. Han hadde stjålet farens bil, lommebok og mobiltelefon (lå i bilen) og fyllekjørte til byen. Faren kom etter han i en annen bil, og dro han etter ørene inn til politiet. Da han kom ut var han visst ikke sjenert og puslete mer, men en hardbarka bodybuilder med et rusproblem og nye skumle venner.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2012 #29 Skrevet 11. juni 2012 Jeg jobber i fengsel, og du har rett i at det ikke er som på film. Men det er stor forskjell på fengslene rundt om i landet. Vet du hvilket fengsel, altså er det snakk om fengsel med lavere sikkerhetsnivå(åpen anstalt) eller høyere sikkerhetsnivå (lukket anstalt) de skal sone. For disse forbrytelsene er det vel nå ikke så uvanlig å komme direkte inn i fengsel med lavere sikkerhetsnivå. Også kommer det jo an på hvordan man er som person hvordan man oppfatter soningen. Noen syns det er bedre enn man hadde tenkt, og noen syns det er verre. På fengsel med høyt sik.nivå blir man låst inne på cellene sine om natten og på dagtid hvis man ikke er i arbeid. Det er aktivitetsplikt når man soner dom eller bøter så man blir som regel raskt sysselsatt. På ettermiddagen pleier det å være lufting og fellesskapstid, da slipper man å sitte innelåst alene. Kanskje foregår det aktiviteter som gymsal, Røde Kors besøk, musikkspilling o.l. På fengsel med lavere sikkerhetsnivå er det ikke vanlig å være innelåst alene på rommene sine. Da har man mulighet til å være sosial med andre hele dagen, men det skal være rolig og stilt på natta. Det er også mulighet for å jobbe utenfor fengslets område om man er klarert for det. På høyere sik.nivå er det som regel 20 minutts ringetid i uka, 30 minutt for de som har barn. På lavere sikkerhetsnivå er det mer ubegrenset hvor mye man kan ringe. Man betaler selv for ringingen. Det er også lov å motta besøk fra familie, så lenge besøkende ikke har noe alvorlig på rullebladet sitt eller har en kriminalsak på seg. Man blir vanligvis tilbudt en kontaktbetjent som skal ha ekstra oppfølging med innsatte og være et mellomledd mellom innsatte og andre instanser i fengslet forøvrig. I det fengslet jeg jobber så er de innsatte som regel meget fornøyde med oppholdet sitt. Det er fengsel med lavere sikkerhetsnivå. Lurer du på noe mer spesifikt må du bare spørre. Det er jo veldig individuelt om man sliter mentalt under soningen eller ikke. Mange innsatte går på medisiner, men det er som regel de som sliter med rusavhengighet, angst osv.
Magetaska Skrevet 11. juni 2012 Forfatter #30 Skrevet 11. juni 2012 Jeg jobber i fengsel, og du har rett i at det ikke er som på film. Men det er stor forskjell på fengslene rundt om i landet. Vet du hvilket fengsel, altså er det snakk om fengsel med lavere sikkerhetsnivå(åpen anstalt) eller høyere sikkerhetsnivå (lukket anstalt) de skal sone. For disse forbrytelsene er det vel nå ikke så uvanlig å komme direkte inn i fengsel med lavere sikkerhetsnivå. Også kommer det jo an på hvordan man er som person hvordan man oppfatter soningen. Noen syns det er bedre enn man hadde tenkt, og noen syns det er verre. På fengsel med høyt sik.nivå blir man låst inne på cellene sine om natten og på dagtid hvis man ikke er i arbeid. Det er aktivitetsplikt når man soner dom eller bøter så man blir som regel raskt sysselsatt. På ettermiddagen pleier det å være lufting og fellesskapstid, da slipper man å sitte innelåst alene. Kanskje foregår det aktiviteter som gymsal, Røde Kors besøk, musikkspilling o.l. På fengsel med lavere sikkerhetsnivå er det ikke vanlig å være innelåst alene på rommene sine. Da har man mulighet til å være sosial med andre hele dagen, men det skal være rolig og stilt på natta. Det er også mulighet for å jobbe utenfor fengslets område om man er klarert for det. På høyere sik.nivå er det som regel 20 minutts ringetid i uka, 30 minutt for de som har barn. På lavere sikkerhetsnivå er det mer ubegrenset hvor mye man kan ringe. Man betaler selv for ringingen. Det er også lov å motta besøk fra familie, så lenge besøkende ikke har noe alvorlig på rullebladet sitt eller har en kriminalsak på seg. Man blir vanligvis tilbudt en kontaktbetjent som skal ha ekstra oppfølging med innsatte og være et mellomledd mellom innsatte og andre instanser i fengslet forøvrig. I det fengslet jeg jobber så er de innsatte som regel meget fornøyde med oppholdet sitt. Det er fengsel med lavere sikkerhetsnivå. Lurer du på noe mer spesifikt må du bare spørre. Det er jo veldig individuelt om man sliter mentalt under soningen eller ikke. Mange innsatte går på medisiner, men det er som regel de som sliter med rusavhengighet, angst osv. Takk for utfyllende svar. Hun skal på breitveit (staves der sånn?) på en lavere sikkerhetsavd. Vet du hvordan det er der? Dette går nok bra, hun tåler det. Det som bekymrer henne mest er om hun kommer til å treffe kjente. Hun er livredd at noen på jobben eller svigerfamilien skal få greie på at hun har sonet.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 11. juni 2012 #31 Skrevet 11. juni 2012 Der jeg jobber før var jeg endel innom diverse fengsel i Oslo og hver gang jeg "slapp ut igjen" var jeg så sinnsykt takknemlig for at jeg ikke var en av dem som satt inne. Har aldri opplevd makan til klaus og ekkel følelse. Hver gang..... Mulig at noen tenker at det er luksus å sitte i fengsel. Jeg tenker det er luksus å slippe.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2012 #32 Skrevet 11. juni 2012 Jeg jobber i fengsel, og du har rett i at det ikke er som på film. Men det er stor forskjell på fengslene rundt om i landet. Vet du hvilket fengsel, altså er det snakk om fengsel med lavere sikkerhetsnivå(åpen anstalt) eller høyere sikkerhetsnivå (lukket anstalt) de skal sone. For disse forbrytelsene er det vel nå ikke så uvanlig å komme direkte inn i fengsel med lavere sikkerhetsnivå. Også kommer det jo an på hvordan man er som person hvordan man oppfatter soningen. Noen syns det er bedre enn man hadde tenkt, og noen syns det er verre. På fengsel med høyt sik.nivå blir man låst inne på cellene sine om natten og på dagtid hvis man ikke er i arbeid. Det er aktivitetsplikt når man soner dom eller bøter så man blir som regel raskt sysselsatt. På ettermiddagen pleier det å være lufting og fellesskapstid, da slipper man å sitte innelåst alene. Kanskje foregår det aktiviteter som gymsal, Røde Kors besøk, musikkspilling o.l. På fengsel med lavere sikkerhetsnivå er det ikke vanlig å være innelåst alene på rommene sine. Da har man mulighet til å være sosial med andre hele dagen, men det skal være rolig og stilt på natta. Det er også mulighet for å jobbe utenfor fengslets område om man er klarert for det. På høyere sik.nivå er det som regel 20 minutts ringetid i uka, 30 minutt for de som har barn. På lavere sikkerhetsnivå er det mer ubegrenset hvor mye man kan ringe. Man betaler selv for ringingen. Det er også lov å motta besøk fra familie, så lenge besøkende ikke har noe alvorlig på rullebladet sitt eller har en kriminalsak på seg. Man blir vanligvis tilbudt en kontaktbetjent som skal ha ekstra oppfølging med innsatte og være et mellomledd mellom innsatte og andre instanser i fengslet forøvrig. I det fengslet jeg jobber så er de innsatte som regel meget fornøyde med oppholdet sitt. Det er fengsel med lavere sikkerhetsnivå. Lurer du på noe mer spesifikt må du bare spørre. Det er jo veldig individuelt om man sliter mentalt under soningen eller ikke. Mange innsatte går på medisiner, men det er som regel de som sliter med rusavhengighet, angst osv. Takk for utfyllende svar. Hun skal på breitveit (staves der sånn?) på en lavere sikkerhetsavd. Vet du hvordan det er der? Dette går nok bra, hun tåler det. Det som bekymrer henne mest er om hun kommer til å treffe kjente. Hun er livredd at noen på jobben eller svigerfamilien skal få greie på at hun har sonet. Jeg er ganske så streit selv, men hadde ikke løftet brynene så veldig hvis en dame hadde sagt hun hadde sittet noen dager i fengsel for råkjøring. Hadde det derimot vært pga bedrageri, butikktyveri, ran osv hadde det vært grunn for å gjemme seg og ikke la gud og enhvermann vite det;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå