Miss Dynamite Skrevet 10. juni 2012 #1 Skrevet 10. juni 2012 Har klaga masse her inne pga eksamener, og den siste er altså imorgen. Fikk noen bra tips fra dere tidligere ang norsk muntlig, men da sa en av dere at det var 48 timers forberedelsestid til muntlig? Det ligger ikke noe ute på udir.no (ang eksamenen jeg har imorgen) Søren, altså ingen forberedelse. Jeg har hele tiden slitt med norsken, og har heller ikke hatt mye tid til å lese pga ekstremt mye stress de siste dagene. Søren altså.... En del av meg vil ikke møte opp imorgen. Jeg sitter med 3 store bøker foran meg, og får meg ikke selv til å starte fordi jeg aner rett og slett ikke HVOR jeg skal starte!!! Aner jo ikke hva jeg burde kunne DEtte kan aldri gå..
Gjest uni kum Skrevet 10. juni 2012 #2 Skrevet 10. juni 2012 Det er ikke noe vits å tro at du skal få lest noe særlig til i morgen. Du må stole på at du kan stoffet. Snakk heller med deg selv om de store linjene, eller få noen til å høre på deg. Du må ikke psyke deg ned sånn, dette klarer du helt sikkert. Vær selvsikker og stol på deg selv!!! Wish you luck! Min muntlig eksamen ble avlyst pga streik.
Miss Dynamite Skrevet 10. juni 2012 Forfatter #3 Skrevet 10. juni 2012 JEg har håpet på den streiken der veldig mange ganger nå ( hatt en del eksamener midt i streiken) ,men så heldig har jeg ikke vært.Problemet er at jeg kan ikke stole på at jeg kan stoffet, fordi jeg har ikke fått lest noe som helst igrunn. Jeg sitter og prøver å skrive ned tips og stikkord som jeg kan lese på osv,men det er håpløst. Alt som kunne skje rundt denne tiden, skjedde...... Bah.....
Miss Dynamite Skrevet 10. juni 2012 Forfatter #4 Skrevet 10. juni 2012 forresten, fikk du vite samme dag som eksamen at den ble avlyst da eller?
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2012 #5 Skrevet 10. juni 2012 forresten, fikk du vite samme dag som eksamen at den ble avlyst da eller? Streiken er uansett ferdig så noe avlysning tror jeg du kan se langt etter
Miss Dynamite Skrevet 10. juni 2012 Forfatter #6 Skrevet 10. juni 2012 ja, akkurat det har jeg fått med meg at den er over Ikke mye jeg har fått med meg, men det har jeg....
Gjest uni kum Skrevet 10. juni 2012 #7 Skrevet 10. juni 2012 Skulle hatt eksamen tidlig i neste uke, fikk høre det i denne uka at det ble avlyst, onsdag eller torsdag. Saved by the bell. Men du kan mer enn du tror vet du har du ikke hatt timer?
Miss Dynamite Skrevet 10. juni 2012 Forfatter #8 Skrevet 10. juni 2012 nei, har ikke hatt timer. Har nettskole. og det er da 3års videregående på 3 mnd ca, unge som ALDRI sover på natta, salg av leilighet, visninger, kjøp av hus, ja, alt man egentlig kan tenke..... Det passer så fryktelig dårlig.
Gjest uni kum Skrevet 10. juni 2012 #9 Skrevet 10. juni 2012 Auda. Men i verste fall stryker du og da får du nå ta opp den eksamen da. Vil det ha store konsekvenser med tanke på videre studier fra høsten av eller?
Miss Dynamite Skrevet 10. juni 2012 Forfatter #10 Skrevet 10. juni 2012 Nokså store konsekvenser ja... Hehe. Så jeg er meget stressa. Men selv om jeg sitter her og leser nå, på de mest vanlige tingene, så ser jeg at jeg lærer ikke særlig mye mer nå... Usj. Jeg får bare håpe jeg får brukt de 30 min før prøven godt, og at jeg husker noe av det jeg skal opp i . Eller evt lærer meg det i det øyeblikket...
Miss Dynamite Skrevet 10. juni 2012 Forfatter #11 Skrevet 10. juni 2012 Får jeg 2, blir jeg glad nok ( så får jeg heller ta den igjen når mulighetene er større...)
Gjest uni kum Skrevet 10. juni 2012 #12 Skrevet 10. juni 2012 Du greier å snakke litt rundt vet du:) OM du ikke treffer helt, så greier du noe! Legg bare fra deg bøkene nå og ta kvelden, ikke stress du gjør det bare værre for deg selv. Si til deg selv at dette klarer du, og du skal se det går veien Gi lyd i morgen da så vi får høre at det gikk så godt Lykke, lykke til
LilleVilje Skrevet 10. juni 2012 #13 Skrevet 10. juni 2012 Mine elever skal også ha muntlig norsk i morgen Men har du virkelig ikke fått forberedelsestid? Jeg jobber på videregående, og kjenner ikke til nettstudiesystemet - det skal jeg glatt innrømme. Hos oss lager vi lærere oppgaver på forhånd, og så trekker elevene et tema. Selve eksamen er todelt, en del der eleven skal presentere selv (15 min) om første del av temaet, og en del der læreren og sensoren spør eleven ut om andre del av temaet. Har du virkelig ikke fått noe informasjon om dette fra nettskolen din? Det syns jeg er dårlig, i så fall. Men da vil jeg anta at du skal ha en annen måte, med 30 minutter forberedelse like før du skal opp. Det er umulig å gi hurtigtips til en muntlig eksamen når du ikke vet noe tema - men bruk de 30 minuttene godt, så klarer du å si nok til å bestå, dersom du bare ikke lukker munnen igjen! Jeg tror det får bli det viktigste tipset mitt denne gangen: Det er bedre å si noe du kanskje ikke er helt sikker på, enn å ikke si noe i det hele tatt. Sensor vil ikke trekke deg mer ned for å prøve enn h*n vil gjøre dersom du ikke svarer i det hele tatt, så snakk, samme hva du gjør! Du kan også være lur og ta initiativet - snakk såpass mye at sensor og eksaminator blir sittende og lytte litt, for da kan du vri det over på noe du kan noe om og vet du kan snakke litt om. "For eksempel kan vi sammenligne det med nasjonalromantikken, der naturen og det norske sto i fokus..." Da har du fått vridd det over på noe du kan (trenger ikke være nasjonalromantikken altså, hva som helst som du klarer å snakke om, og du har større sjanse for å bestå med det enn om du er Tause Birgitte. Lykke til!
Miss Dynamite Skrevet 10. juni 2012 Forfatter #14 Skrevet 10. juni 2012 Syns også det er rart jeg ikke har fått noe forberedelse, men nei.. Ikke noe. Det er via eksamenskontoret i vestfold. Altså ikke via nettskolen. Hmm. Huff a meg. Problemet er at jeg kan ikke noe tema i norsk. !!! Jeg har liksom ikke noe jeg kan mer om enn noe annet. Hva er veldig aktuelt??
LilleVilje Skrevet 10. juni 2012 #15 Skrevet 10. juni 2012 Aktuelt: 1. Språkdebatten fra 1830 og frem til i dag (nynorsken ble til, Ivar Aasen har du hatt om på barneskolen, hvis du husker noe av det, og dagens norsk med påvirkning fra engelsk og fra andre kulturer - såkalt kebabnorsk) 2. Det moderne prosjektet og opplysningstiden (man sluttet å tro blindt på kirker og religion, og vitenskap fikk en mye større plass blant folket) 3. Forestillingen om det norske (nasjonalromantikken, folkediktning, troen på naturen og på norske symboler) som kom som en reaksjon på at vi fikk vår egen grunnlov i 1814 4. Talemål - ulike dialekter, dialektkjennemerker (eks. skarre-r eller rulle-r, jeg eller eg eller æ eller je) 5. Retorikk og retorisk analyse (de tre viktigste virkemidlene er etos, logos og patos, men det er tvilsomt om du får dette siden det stort sett krever en tekst du kan analysere) 6. Norrønt språk og norrøn litteratur (vikingtiden, også noe du har hatt om på barneskolen, og det viktigste med norrønt språk i forhold til moderne norsk er at norrønt hadde fire kasus - nominativ, akkusativ, dativ og genitiv) Det var noen gjengangere fra muntlig eksamen i norsk her i fylket, i hvert fall! Og så må du huske at du kan mye mer norsk enn du tror. Norsken på videregående er ofte en utdyping og videreføring av norsken i grunnskolen, eks. Ivar Aasen og nynorsken, eller nasjonalromantikken, og Wergeland... Som alltid gjelder det ikke å få panikk
Mamma i vinden Skrevet 10. juni 2012 #16 Skrevet 10. juni 2012 Dette er langt bak for meg, men har studert norsk for en god del år siden. Tenk litteraturhistorie og språkhistorie og del opp i epokene. Prøv å lær deg litt om hver og noen forfattere og de store linjene i språkhistorien. Du har kanskje hatt en særoppgave/fordypning? Den er vel også viktig. Prøv å snakk så mye du kan om pensum. Vis at du kan noe, så skal det mye til å stryke. På forberedelsen rabler du raskt ned noen stikkord, som du gløtter på undervegs når du står fast. Lykke til!! Dette klarer du!
Miss Dynamite Skrevet 10. juni 2012 Forfatter #17 Skrevet 10. juni 2012 hehe, det dere ramset opp nå var igrunn helt blankt. JEg husker ikke noe fra barneskolen osv. Og har heller ei hatt en særoppgave. Sukk. Jeg ble egentlig ti ganger mer nervøs når jeg leste dette. Nå får jeg bare krysse fingrene for en 2er.. Jeg håper at jeg får mye ut fra de 30 minuttene. For de 30 minuttene kommer til å bli min ENESTE sjans. Orker ikke lese mer ikveld, for det setter seg ikke på minnet, imorgen har jeg ikke TID til å lese, så de minuttene blir mine avgjørende....pokker!!!
Mø schæl! Skrevet 10. juni 2012 #18 Skrevet 10. juni 2012 Når du har såpass dårlig tid på deg, ville jeg anbefale deg å gjøre følgende: 1. Skriv ned alle kapittelnavn i bøkene, og hvert enkelt skriver du ned mellomoverskriftene som hører til det aktuelle kapitlet. På denne måten får du en systematisk oversikt over innholdet i bøkene. 2. Prøv deretter å teste hvor mye du kan "snakke rundt" bare ved å se på disse stikkordene. Så lenge du viser at du kan LITT fra fagstoffet, skal det mye til at du stryker. Masse lykke til :-)!
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2012 #19 Skrevet 10. juni 2012 Aktuelt: 1. Språkdebatten fra 1830 og frem til i dag (nynorsken ble til, Ivar Aasen har du hatt om på barneskolen, hvis du husker noe av det, og dagens norsk med påvirkning fra engelsk og fra andre kulturer - såkalt kebabnorsk) 2. Det moderne prosjektet og opplysningstiden (man sluttet å tro blindt på kirker og religion, og vitenskap fikk en mye større plass blant folket) 3. Forestillingen om det norske (nasjonalromantikken, folkediktning, troen på naturen og på norske symboler) som kom som en reaksjon på at vi fikk vår egen grunnlov i 1814 4. Talemål - ulike dialekter, dialektkjennemerker (eks. skarre-r eller rulle-r, jeg eller eg eller æ eller je) 5. Retorikk og retorisk analyse (de tre viktigste virkemidlene er etos, logos og patos, men det er tvilsomt om du får dette siden det stort sett krever en tekst du kan analysere) 6. Norrønt språk og norrøn litteratur (vikingtiden, også noe du har hatt om på barneskolen, og det viktigste med norrønt språk i forhold til moderne norsk er at norrønt hadde fire kasus - nominativ, akkusativ, dativ og genitiv) Det var noen gjengangere fra muntlig eksamen i norsk her i fylket, i hvert fall! Og så må du huske at du kan mye mer norsk enn du tror. Norsken på videregående er ofte en utdyping og videreføring av norsken i grunnskolen, eks. Ivar Aasen og nynorsken, eller nasjonalromantikken, og Wergeland... Som alltid gjelder det ikke å få panikk hAR NETTOPP hatt norsk muntlig ( påbygning, har tatt studiekompetanse nå) Fikk forberedelse 48 timer før, og det skal man jo ha?! Hadde om modernismen, og skulle sammenligne 3 tekster fra modernistisk tid. Fikk en firer Lykke til uansett!
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2012 #20 Skrevet 10. juni 2012 Jeg vil anbefale deg å lese noen timer til.. Jeg har alltid vært et skippertaksmenneske når det gjelder studier, og at man ikke greier å lære noe i siste liten gjelder ikke for alle. Jeg har i alle fall lært noe siste kvelden/natta før eksamen. Det skal dog sies at jeg har lest intensivt i hele eksamensperioden (4-6 uker), så det er ikke slik at jeg har vært blank. Har i alle fall et vanskelig profesjonsstudium fra universitet vel bestått, og har hatt mye nytte av å lese til 01-02 om natta på de eksamener jeg har vært dårligst forberedt på. Hadde det vært meg som hadde eksamen i morgen ville jeg skummet og pugget litt fra hvert tema som ble nevnt av Lille Vilje, sett over de forskjellige epokene innen litteraturhistorien, lær deg når de forskjellige epokene er og noen stikkord som beskriver hver. Hvis du kan ta med notater til forberedelsen i morgen kan du lage deg en oversikt/tidslinje med stikkord nå, som du enkelt kan skrive over til arkene du får notere på i morgen. Ikke legg inn årene nå, slå opp boka og sett i gang! Selv om du sitter oppe og leser til kl 02-03 i natt og blir trøtt i morgen, kommer du helt sikkert til å være bedre rustet enn hvis du legger deg nå. Dette klarer du, lykke til!
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2012 #21 Skrevet 10. juni 2012 Og en ting til...ikke les og les og les uten å vite hva du egentlig leser. Skriv heller ned viktige hovedlinjer i teksten, pugg disse punktene, da kan du lære noe! Lag deg et tankekart med en grov oversikt over det viktigste :-)
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2012 #22 Skrevet 10. juni 2012 Les på gamle notater- ingenting er bedre enn det. Da har du hvertfall et lite grunnlag. På andre deler har du også sjansen til å bytte emne mange ganger om du ikke husker svart- uten at du skal bli trekkt så mye for det Jeg kom heldigvis ikke opp i norsk, men var det vi fikk beskjed om. (Jeg går 3. året). Les også overskriter i bøkene, kanskje dukker det opp noe da Sender deg mye energi og en varm klem! Dette blir til å gå bare bra! Lykke til
Miss Dynamite Skrevet 12. juni 2012 Forfatter #24 Skrevet 12. juni 2012 Jeg strøk.... Jeg leste som en gal,møtte opp,de så hvor nervøs jeg var. Når det omsider var min tur så fikk jeg jo ha med notatene (selvfølgelig) ,men først sa sensor at notater ikke var lov,men eksaminator rettet på han og sa det var lov. Men når jeg stoppet opp og skulle titte diskret på notatene ,sier plutselig eksaminator at hun ville ikke at jeg skulle se på de allikevel. Ergo, jeg fikk ikke bruke notatene,noe alle de andre gjorde... Jeg kjørte bare gråtende hjem, og skuffelsen er stor. Jeg visste jeg ikke var god til dette ,men med en gang jeg ikke klarer noe slikt mister jeg lyst til å fortsette. Mister troen på meg selv.......
LilleVilje Skrevet 12. juni 2012 #25 Skrevet 12. juni 2012 Hvis du strøk på grunn av en feil sensor gjorde, skal du klage - på muntlig eksamen kan du klage på formelle feil, ikke på noe annet, men det høres ut til at dette kan være nettopp det. For dersom det var lov til å bruke notater, og sensor nektet deg det, gjorde han/hun en formell feil, og du har rett til å klage. Gjør det, du har ingenting å tape på det! Jeg vet ikke hvordan du klager til nettskolen, men det finner du ut når du kontakter dem. Og husk: Alle som studerer, stryker på en eller annen eksamen. Det hører med til spillet, og det har vi opplevd, alle sammen. Det betyr ikke at du er dummere enn andre eller mindre egnet til å ta utdannelse, det betyr bare at du hadde en dårlig dag. Du har (såvidt jeg har fått med meg) bestått de andre eksamenene dine, til tross for en krevende oppkjøringsperiode med vanskelige leseforhold, så jeg syns heller du skal ha ekstra god tro på deg selv, og tenke at du har gjort en prestasjon her Ikke fortvil, vi har alle vært der, og det går over og går bra etter hvert! Klart du kan klare dette, men det er ikke sånn lenger at man kan bestå i norsk så lenge man kan snakke norsk. Og heldigvis, egentlig - det er et fag som alle andre, og krever fagkunnskap. Men dersom du hadde lov til å bruke notater og sensor nektet deg dette, så er det en formell feil, og du skal klage!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå