Anonym bruker Skrevet 10. juni 2012 #26 Skrevet 10. juni 2012 VI flyttet til Langhus for 8 år siden og stortrives. Passe avstand til Oslo.
L-8 Skrevet 10. juni 2012 #27 Skrevet 10. juni 2012 Fantastisk valg, L-8! Vi flytter inn i en nydelig enebolig neste måned, og jeg gleder meg som en dust. Rett ved havet, sjøutsikt og maaaasse plass. Du får sende en oppdatering på hvordan livet på jeløya utarter seg da ;-) Mannen er fortsatt litt usikker, utpreget bymenneske og litt redd for å føle seg isolert der ;-) Bymenneske jeg også, men føler det IKKE sånn! Er jo gallerier, restaurant og kafeer der, og hvilepulsen min synker drastisk når jeg er der ute, også puster man på en annen måte! Vi holder oss jo stort sett i vår bydel nå, så jeg tenker sånn sett at overgangen til en liten by som Moss ikke blir så drastisk..
Gjest Ziva Skrevet 10. juni 2012 #28 Skrevet 10. juni 2012 Hva med andre veien? Lørenskog, Skedsmo, Rælingen og Enebakk??
Frk.Karidotter Skrevet 10. juni 2012 #29 Skrevet 10. juni 2012 Fantastisk valg, L-8! Vi flytter inn i en nydelig enebolig neste måned, og jeg gleder meg som en dust. Rett ved havet, sjøutsikt og maaaasse plass. Du får sende en oppdatering på hvordan livet på jeløya utarter seg da ;-) Mannen er fortsatt litt usikker, utpreget bymenneske og litt redd for å føle seg isolert der ;-) Bymenneske jeg også, men føler det IKKE sånn! Er jo gallerier, restaurant og kafeer der, og hvilepulsen min synker drastisk når jeg er der ute, også puster man på en annen måte! Vi holder oss jo stort sett i vår bydel nå, så jeg tenker sånn sett at overgangen til en liten by som Moss ikke blir så drastisk.. Det skal jeg jommen gjøre. Min kjære er oppvokst der, og han har alltid vært klar på at han ønsker at hans barn skal vokse opp der de også. Jeg elsker Jeløya. Jeløya er jo litt for seg sjæl - på den behagelige måten. Som du sier, det er jo tross alt rett ved byen, kort vei til hovedstaden, en liten kjøretur til Fredrikstad og med ypperlige muligheter for ei runde harryhandling ved svenskegrensa. ;-) Sjø og sol og strender, turområder i alle retninger, gallerier og cafèer og hurrahurra.
L-8 Skrevet 10. juni 2012 #30 Skrevet 10. juni 2012 Fantastisk valg, L-8! Vi flytter inn i en nydelig enebolig neste måned, og jeg gleder meg som en dust. Rett ved havet, sjøutsikt og maaaasse plass. Du får sende en oppdatering på hvordan livet på jeløya utarter seg da ;-) Mannen er fortsatt litt usikker, utpreget bymenneske og litt redd for å føle seg isolert der ;-) Bymenneske jeg også, men føler det IKKE sånn! Er jo gallerier, restaurant og kafeer der, og hvilepulsen min synker drastisk når jeg er der ute, også puster man på en annen måte! Vi holder oss jo stort sett i vår bydel nå, så jeg tenker sånn sett at overgangen til en liten by som Moss ikke blir så drastisk.. Det skal jeg jommen gjøre. Min kjære er oppvokst der, og han har alltid vært klar på at han ønsker at hans barn skal vokse opp der de også. Jeg elsker Jeløya. Jeløya er jo litt for seg sjæl - på den behagelige måten. Som du sier, det er jo tross alt rett ved byen, kort vei til hovedstaden, en liten kjøretur til Fredrikstad og med ypperlige muligheter for ei runde harryhandling ved svenskegrensa. ;-) Sjø og sol og strender, turområder i alle retninger, gallerier og cafèer og hurrahurra. Ahh, kjenner jeg er litt misunnelig på dere som alt har tatt skrittet! ;-) Hvor på øya har dere kjøpt? Må si det er tronvik som frister mest... Men mannen din har kanskje venner der han da? Er nok det at vi ikke kjenner noen som holder litt tilbake, vil jo ikke ende opp helt Viggo venneløs... Men vi er da sosialt oppegående folk, og de jeg har snakket med der ute virker veldig åpne og hyggelige, så da er det sikkert muligheter for å stifte noen nye bekjentskaper ;-) Også tronvik gårdsbarnehage da *sukk*
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2012 #31 Skrevet 10. juni 2012 Vi flytta til Kolbotn - solgte leiligheten i Oslo for ett år siden. Vi pendler begge, det er ikke langt, bruker mellom 20 og 30 minutter til Oslo sentrum med buss, mannen min kjører bil. En av dere nevnte Søndre Nordstrand - dette er omtrent samme avstanden som fra Søndre Nordstrand, vi ser over til Toppåsen og øvre Holmlia, men skolen her er kjempebra.
Frk.Karidotter Skrevet 10. juni 2012 #32 Skrevet 10. juni 2012 Fantastisk valg, L-8! Vi flytter inn i en nydelig enebolig neste måned, og jeg gleder meg som en dust. Rett ved havet, sjøutsikt og maaaasse plass. Du får sende en oppdatering på hvordan livet på jeløya utarter seg da ;-) Mannen er fortsatt litt usikker, utpreget bymenneske og litt redd for å føle seg isolert der ;-) Bymenneske jeg også, men føler det IKKE sånn! Er jo gallerier, restaurant og kafeer der, og hvilepulsen min synker drastisk når jeg er der ute, også puster man på en annen måte! Vi holder oss jo stort sett i vår bydel nå, så jeg tenker sånn sett at overgangen til en liten by som Moss ikke blir så drastisk.. Det skal jeg jommen gjøre. Min kjære er oppvokst der, og han har alltid vært klar på at han ønsker at hans barn skal vokse opp der de også. Jeg elsker Jeløya. Jeløya er jo litt for seg sjæl - på den behagelige måten. Som du sier, det er jo tross alt rett ved byen, kort vei til hovedstaden, en liten kjøretur til Fredrikstad og med ypperlige muligheter for ei runde harryhandling ved svenskegrensa. ;-) Sjø og sol og strender, turområder i alle retninger, gallerier og cafèer og hurrahurra. Ahh, kjenner jeg er litt misunnelig på dere som alt har tatt skrittet! ;-) Hvor på øya har dere kjøpt? Må si det er tronvik som frister mest... Men mannen din har kanskje venner der han da? Er nok det at vi ikke kjenner noen som holder litt tilbake, vil jo ikke ende opp helt Viggo venneløs... Men vi er da sosialt oppegående folk, og de jeg har snakket med der ute virker veldig åpne og hyggelige, så da er det sikkert muligheter for å stifte noen nye bekjentskaper ;-) Også tronvik gårdsbarnehage da *sukk* Du høres jo alldeles ut som meg! Blikke no problem detta her - vi kan jo være venner vi. :-D Har kjøpt enebolig på Tronvik, i en gate som heter Vestbrynet. Nydelig plass. Vi har ikke no nettverk der bortsett fra familien hans, men det er til gjengjeld stor (av hans familie bor en søster vegg-i-vegg, en søster med mann og tre barn tvers over gata, og foreldre to hus bortafor og hans lillesøster med dem.) Vi trenger også å bygge et vennenettverk når vi kommer på plass, men det tror jeg skulle gå bra. Det er faktisk tre naturbarnehager i området. Jeg elsker det konseptet!
L-8 Skrevet 10. juni 2012 #33 Skrevet 10. juni 2012 Fantastisk valg, L-8! Vi flytter inn i en nydelig enebolig neste måned, og jeg gleder meg som en dust. Rett ved havet, sjøutsikt og maaaasse plass. Du får sende en oppdatering på hvordan livet på jeløya utarter seg da ;-) Mannen er fortsatt litt usikker, utpreget bymenneske og litt redd for å føle seg isolert der ;-) Bymenneske jeg også, men føler det IKKE sånn! Er jo gallerier, restaurant og kafeer der, og hvilepulsen min synker drastisk når jeg er der ute, også puster man på en annen måte! Vi holder oss jo stort sett i vår bydel nå, så jeg tenker sånn sett at overgangen til en liten by som Moss ikke blir så drastisk.. Det skal jeg jommen gjøre. Min kjære er oppvokst der, og han har alltid vært klar på at han ønsker at hans barn skal vokse opp der de også. Jeg elsker Jeløya. Jeløya er jo litt for seg sjæl - på den behagelige måten. Som du sier, det er jo tross alt rett ved byen, kort vei til hovedstaden, en liten kjøretur til Fredrikstad og med ypperlige muligheter for ei runde harryhandling ved svenskegrensa. ;-) Sjø og sol og strender, turområder i alle retninger, gallerier og cafèer og hurrahurra. Ahh, kjenner jeg er litt misunnelig på dere som alt har tatt skrittet! ;-) Hvor på øya har dere kjøpt? Må si det er tronvik som frister mest... Men mannen din har kanskje venner der han da? Er nok det at vi ikke kjenner noen som holder litt tilbake, vil jo ikke ende opp helt Viggo venneløs... Men vi er da sosialt oppegående folk, og de jeg har snakket med der ute virker veldig åpne og hyggelige, så da er det sikkert muligheter for å stifte noen nye bekjentskaper ;-) Også tronvik gårdsbarnehage da *sukk* Du høres jo alldeles ut som meg! Blikke no problem detta her - vi kan jo være venner vi. :-D Har kjøpt enebolig på Tronvik, i en gate som heter Vestbrynet. Nydelig plass. Vi har ikke no nettverk der bortsett fra familien hans, men det er til gjengjeld stor (av hans familie bor en søster vegg-i-vegg, en søster med mann og tre barn tvers over gata, og foreldre to hus bortafor og hans lillesøster med dem.) Vi trenger også å bygge et vennenettverk når vi kommer på plass, men det tror jeg skulle gå bra. Det er faktisk tre naturbarnehager i området. Jeg elsker det konseptet! Det høres jo helt supert ut! Jeg prøver å legge inn gode ord om jeløya til mamma og pappa og svigers, hadde vært gøy å få med seg litt familie på lasset ;-) Har dere fått plass i barnehage der? Vet du eventuelt om det er vanskelig å få plass?
Frk.Karidotter Skrevet 10. juni 2012 #34 Skrevet 10. juni 2012 Nei, vi har ikke tenkt på det enda. Vi tar en ting av gangen, egentlig, og vet ikke helt hvor raskt vi trenger barnehageplass. Vi tenker å kanskje ha en dag eller to i barnehage fra han er omtrent et år, så jeg har ikke riktig fått sjekket ut tilbudet enda - derfor vet jeg ikke om det er vanskelig å få plass. Uansett er det enklere enn i Oslo - det kan jeg i alle fall slå fast.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2012 #35 Skrevet 10. juni 2012 Greverud, Oppegård og Langhus er fine steder, med forholdsvis rimelige priser. Tar bare 20-25 min med toget inn til Oslo S, kort vei til skog og natur samt trygge oppvekstforhold med bra skoler og barnehager. Kolbotn er også fint, men noe dyrere. Vi flyttet ut til Langhus fra Oslo for snart 3 år siden og har aldri angret ett sekund
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2012 #36 Skrevet 10. juni 2012 Vi bor i Drammen. Hadde noen sagt for 10 år siden at jeg skulle ende opp her, hadde jeg bare ledd, men jeg stortrives! Pendlet til Oslo i 6 år, og gikk greit det. Men har nå fått meg jobb her i byen, og det gjør småbarnslivet mye enklere! Drammen har blitt en superfin by! Ikke alle bydeler jeg ville bodd i, men her vi bor, Konnerud, er det helt topp! Veldig fokus på natur og akrivitet, og veldig mye barnefamilier. Er vel litt sånn "upper middleclass"- bydel, om det går an å si noe sånt.... Går masse tog og busser inn mot Oslo, og har man fleksible arbeidstider tar det 25-30 min fra man kjører ut på e18 til man er ved Oslo S utenom rush.. Fordelen her, er at de er en passe stor by med alt man trenger av tilbud. De finnes også masse jobber her når man blir lei pendlingen:-) Og man kan få seg en grei enebolig under 4 mill:-) Drammen har alltid vært litt utelukket av mine tanker og, men folk sier jo at det har blitt en veldig bra by. Men hvor vil man IKKE bo i Drammen, og hvor er det OK og bo? HI
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2012 #37 Skrevet 10. juni 2012 Dere som flytter til Jeløya, og andre små steder, er det lett å få jobb? eller er det pendlig til gammel jobb som er tanken?
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 10. juni 2012 #38 Skrevet 10. juni 2012 Vi bor i Drammen. Hadde noen sagt for 10 år siden at jeg skulle ende opp her, hadde jeg bare ledd, men jeg stortrives! Pendlet til Oslo i 6 år, og gikk greit det. Men har nå fått meg jobb her i byen, og det gjør småbarnslivet mye enklere! Drammen har blitt en superfin by! Ikke alle bydeler jeg ville bodd i, men her vi bor, Konnerud, er det helt topp! Veldig fokus på natur og akrivitet, og veldig mye barnefamilier. Er vel litt sånn "upper middleclass"- bydel, om det går an å si noe sånt.... Går masse tog og busser inn mot Oslo, og har man fleksible arbeidstider tar det 25-30 min fra man kjører ut på e18 til man er ved Oslo S utenom rush.. Fordelen her, er at de er en passe stor by med alt man trenger av tilbud. De finnes også masse jobber her når man blir lei pendlingen:-) Og man kan få seg en grei enebolig under 4 mill:-) Drammen har alltid vært litt utelukket av mine tanker og, men folk sier jo at det har blitt en veldig bra by. Men hvor vil man IKKE bo i Drammen, og hvor er det OK og bo? HI
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 10. juni 2012 #39 Skrevet 10. juni 2012 Hadde aldri tenkt Drammen jeg heller, men har ikke angret et sekund. Hvor man vil bo avhenger mye av hva man trives med, og hvordan man ser på det med et flerkulturelt samfunn. Ikke ute etter å starte noen debatt om det, og her tenker jeg hver og en må finne sine meninger. For min del er det viktig at mine barn får gå på skole der de norske er i flertall. I store deler av byen er det selvsagt sånn. De skolekretsene jeg ville styrt unna om det betyr noe for dere, er Fjell, Brandenga og Strømsø. For vår del var det derfor bydelene Konnerud og Åskollen det sto mellom, siden det er bydeler litt utenfor sentrum, med stort sett eneboliger. Vi endte opp med å bygge oss hus på et nytt boligfelt du finner som "Stordammen park" under tomter på finn.no. Her vrimler det av unger, og tror det blir 5 2012-babyer på feltet:-) I det hele tatt e det mye småunger i området. Full barnehagedekning, og bra barnehager med fokus på bl a sunn mat og bevegelse. Bragernesåsen er også fint, og På Åssiden og Gulskogen kan man finne greie steder. Skoger er fint om man vil bo skikkelig på landet.. Men for meg blir det Konnerud som vinner:-) Om dere vurderer det, ta en søndagstur til Drammen med en tur langs elva, en is på torget, og en kjøretur rundt i byen, så ser dere hvordan det er her:-) Eller google litt:-)T Lykke til i jakten på drømmestedet! Vi har funnet det!
L-8 Skrevet 10. juni 2012 #40 Skrevet 10. juni 2012 Jeg er student! Men heldigvis er yrkesvalget mitt et av de med desidert mest tiltrengt arbeidskraft i årene fremover så kan nok få jobb hvor som helst. Men ser for meg at mannen min må pendle. Er jo jobbmuligheter i Moss, kort vei til Fredrikstad og med det nye dobbeltsporet vil det være 30 min med direktetog til Oslo, så slett ingen umulighet...
NormaJean Skrevet 10. juni 2012 #41 Skrevet 10. juni 2012 Jeg bor på Mortensrud, stortrives:) har fin enebolig, gode naboer og kjempeflott barnehage til ungene! Vi var lenge usikre på hvor vi skulle flytte, men fant ut at jeg ikke kunne flytte ut av byen! Har masse familie i bydel Nordstrand, så ville holde meg i nærheten! Tror jeg hadde følt meg isolert fra venner og sånt hvis vi flyttet ut av Oslo, vi har ganske mange venner som ikke har barn ennå.
Frk.Karidotter Skrevet 11. juni 2012 #42 Skrevet 11. juni 2012 Her er det pendling som står for døra, men det handler mest om at kjæresten min elsker jobben sin i Oslo.
charnelle Skrevet 11. juni 2012 #43 Skrevet 11. juni 2012 Det er viktig å få frem at det som er riktig for noen, kanskje ikke er riktig for andre. Ser det selges inn områder som flere her stortrives i. Jeg kunne personlig aldri ha tenkt meg å bo langt fra sjøen, mer enn 15 minutters kjøring fra Oslo eller langt fra familie og venner. Men for andre er marka viktigere enn sjøen eller det å bo i en småby står høyt på listen. Graden av flerkulturelt miljø er det også svært ulike preferanser på, for noen er det positivt og for andre er det negativt. Og for mange (som meg) er det jo også viktig å bo i et område der man allerede har et miljø med venner og familie. å høre med et forum på hvor det er best å bo, er som å spørre om hva som er det fineste barnenavnet. Det finnes tusener av meninger fordi vi alle er så forskjellige. Heldigvis!
-alle gode ting er tre- Skrevet 11. juni 2012 #44 Skrevet 11. juni 2012 Selvfølgelig er smaken forskjellig, men synes ikke det er meningsløst å forhøre seg om dette på et forum. Hvordan skal man ellers få kjennskap til steder man ikke har vært i noe særlig før? Noen ganger kan man heller ikke få oppfylt alle ønsker heller. Man kan kanskje ikke få nærhet til venner og familie, hvis man ikke har rÅd til å kjøpe i samme område. Eller nærhet til marka eller sjøen i prisklassen man ønsker. Osv. Tror nok de fleste her inne som søker råd er klar over at folk har forskjellige ønsker, og også klar over at man får info om mange steder man selv ikke ønsker å flytte.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2012 #45 Skrevet 11. juni 2012 Hadde aldri tenkt Drammen jeg heller, men har ikke angret et sekund. Hvor man vil bo avhenger mye av hva man trives med, og hvordan man ser på det med et flerkulturelt samfunn. Ikke ute etter å starte noen debatt om det, og her tenker jeg hver og en må finne sine meninger. For min del er det viktig at mine barn får gå på skole der de norske er i flertall. I store deler av byen er det selvsagt sånn. De skolekretsene jeg ville styrt unna om det betyr noe for dere, er Fjell, Brandenga og Strømsø. For vår del var det derfor bydelene Konnerud og åskollen det sto mellom, siden det er bydeler litt utenfor sentrum, med stort sett eneboliger. Vi endte opp med å bygge oss hus på et nytt boligfelt du finner som "Stordammen park" under tomter på finn.no. Her vrimler det av unger, og tror det blir 5 2012-babyer på feltet:-) I det hele tatt e det mye småunger i området. Full barnehagedekning, og bra barnehager med fokus på bl a sunn mat og bevegelse. Bragernesåsen er også fint, og På åssiden og Gulskogen kan man finne greie steder. Skoger er fint om man vil bo skikkelig på landet.. Men for meg blir det Konnerud som vinner:-) Om dere vurderer det, ta en søndagstur til Drammen med en tur langs elva, en is på torget, og en kjøretur rundt i byen, så ser dere hvordan det er her:-) Eller google litt:-)T Lykke til i jakten på drømmestedet! Vi har funnet det! Hvordan er det med bademuligheter i/ved drammen? er det noen finnes det strender i nærheten? Og er drammen en by hvor man er "avhengig" av bil, eller er kollektivtransporten god slik at man kan komme seg rundt om og til jernbanestasjonen fra alle bydeler på en enkel måte?
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 11. juni 2012 #46 Skrevet 11. juni 2012 Vi bor på Holmlia og trives veldig godt,har bodd her i 5 år nå. Det bor mange barnefamilier her og det er super barnevennelig:) Her er det masse lekeplasser,god barnehagedekning,flere skoler,kort vei til stranden,svømmehall,treningsenter,12 min med tog eller buss inn til sentrum. Vi har også et nærsenter med bibllotek,matbutikk,apotek,bok/lekebutikk,nille,pol,div cafer,legesenter,helsestasjon,tannlege og politistasjon. Bra steder på Holmlia er : Toppåsen,Ravnkroken og Gamle Linja.
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 11. juni 2012 #47 Skrevet 11. juni 2012 Vi bor et steinkast fra strand/ badeplass i ferskvann. Ellers er det masse strender i området, bl a en midt i byen. Elva er renset, og vannet er rent. Er også mange flotte badeplasser ved ulike tjern i marka. Utover på begge sider av Drammensfjorden er det mange små perler... Kollektivtrafikken funker bra. Er ikke like bra som i Oslo selvfølgelig, for man har bare buss. Men her jeg bor går det hvert 20. minutt rett utenfor døra, og hvert 10. Minutt om man rusler 10 minutter til annet busstopp... Bussen stopper på togstasjonen.... Tror det e greit med busser til de fleste bydeler bortsett fra Skoger, der går de ikke så ofte... Hadde aldri tenkt Drammen jeg heller, men har ikke angret et sekund. Hvor man vil bo avhenger mye av hva man trives med, og hvordan man ser på det med et flerkulturelt samfunn. Ikke ute etter å starte noen debatt om det, og her tenker jeg hver og en må finne sine meninger. For min del er det viktig at mine barn får gå på skole der de norske er i flertall. I store deler av byen er det selvsagt sånn. De skolekretsene jeg ville styrt unna om det betyr noe for dere, er Fjell, Brandenga og Strømsø. For vår del var det derfor bydelene Konnerud og åskollen det sto mellom, siden det er bydeler litt utenfor sentrum, med stort sett eneboliger. Vi endte opp med å bygge oss hus på et nytt boligfelt du finner som "Stordammen park" under tomter på finn.no. Her vrimler det av unger, og tror det blir 5 2012-babyer på feltet:-) I det hele tatt e det mye småunger i området. Full barnehagedekning, og bra barnehager med fokus på bl a sunn mat og bevegelse. Bragernesåsen er også fint, og På åssiden og Gulskogen kan man finne greie steder. Skoger er fint om man vil bo skikkelig på landet.. Men for meg blir det Konnerud som vinner:-) Om dere vurderer det, ta en søndagstur til Drammen med en tur langs elva, en is på torget, og en kjøretur rundt i byen, så ser dere hvordan det er her:-) Eller google litt:-)T Lykke til i jakten på drømmestedet! Vi har funnet det! Hvordan er det med bademuligheter i/ved drammen? er det noen finnes det strender i nærheten? Og er drammen en by hvor man er "avhengig" av bil, eller er kollektivtransporten god slik at man kan komme seg rundt om og til jernbanestasjonen fra alle bydeler på en enkel måte?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå