Anonym bruker Skrevet 7. juni 2012 #1 Skrevet 7. juni 2012 Folk prioriterer jo forskjellig. Vi kjøper en del relativt billig mat, vi handler kun klær på billigkjeder, eller ebay (med unntak av ytterklær til barnet), vi er aldri ute å spiser. Her prioriterer vi fritid høyt, og det går mye penger på det. Helgeturer, lekeland, fornøyelsesparker, kino, byturer, og andre aktiviteter.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2012 #2 Skrevet 7. juni 2012 Vi prioriterer dyr mat, klær, hus og biler høyest.
dorri Skrevet 7. juni 2012 #3 Skrevet 7. juni 2012 Etter huslån, billån og studielån er betalt prioriterer jeg cafe, restaurant og klær.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 7. juni 2012 #4 Skrevet 7. juni 2012 Akkurat nå: Husbygging. Det blir veldig trangt og tøft økonomisk i ca ett år til, og så vil det løsne og gå over til god økonomi. Da regner jeg med at vi vil prioritere å bruke penger slik som dere, altså mye mer på fritid. Og litt mer på klær
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2012 #5 Skrevet 7. juni 2012 - VI bruker mye penger på mat - klær til barnet da hun vokser som ugress. - Jeg unner meg også kaffe på kafe to ganger i uka. - vi har valgt nermeste treningssenter (rett under oss) som koster 10 000 i året for begge i stedet for noe billigere lengre borte. - Vi prioriterer også penger på en til to utenlandsferier (som regel bare fly da vi bor gratis og lager mat selv) i året da mannen ikke er norsk og blir deprimert av mørketid og mangel på varme. - Vi handler klær til oss selv når det vi har er slitt. Eller kjøper det billigere i utlandet. - Før mann og barn gikk jeg mye i armani, tommy hilfiger og hugo boss. Det er blitt nedprioritert nå for å si det slik
Mandalas Skrevet 7. juni 2012 #6 Skrevet 7. juni 2012 Etter billån, huslån og de andre faste utgiftene, så går det mye penger til mat. Vi har ikke så mye igjen til å prioritere hit eller dit. De siste pengene bruker vi på litt forskjellig, iblant på noe interiør, iblant på litt klær og iblant på opplevelser eller kafebesøk. Det varierer endel utfra hva vi ønsker eller føler behov for. Men det er sjelden vi bruker penger på lekeland, kino etc.
Mamma til go'jentene Skrevet 7. juni 2012 #7 Skrevet 7. juni 2012 Vi bruker mye penger på mat, to voksne og to barn, 12.000 i mnd. Kjøper kun dyre ytterklær og sko, til oss selv og barna, inneklær bruker vi litt forskjellig. Ellers bruker vi noen tusen i måneden på blomster, småting, klesplagg vi vil ha osv... Prioriterer å stelle i stand noen koselige middagsbesøk innimellom, da ryker det fort noen tusen hver gang - mat, drikke, blomster osv.. Vi prioriterer sommerferien, da bruker vi ca 50.000 på reise. Ellers i året reiser vi sjelden noen steder. Vi tar oss aldri råd til en langweekend uten barn. Vi bruker ikke penger på å gå på byen osv. Tar ikke taxi. Sjelden kino. Går på revy to ganger i året ca, da spiser vi en god middag ute, disse kveldene ryker det noen tusenlapper, men ellers spiser vi sjelden på restaurant. Vi liker å lage mat hjemme, og vil heller legge litt ekstra penger i dette.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2012 #8 Skrevet 7. juni 2012 * ordentlig mat * fritidsaktiviteten til eldstemann (svindyrt, men det er det han vil drive med) * fritid generelt - reise osv * husbygging i nær fremtid
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2012 #9 Skrevet 7. juni 2012 pengene går med til lån, hus, oppussing, freche opp hagen. ellers går pengene mye til at barna skal ha noe å gjøre både inne og ute. spesielt ute. mye fritid for barna er viktig. er litt i svømmehall, bowling, lekeplasser, nå i sommer skal pengene prioriteres veldig på min bil lapp,. samt en del på barna.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2012 #10 Skrevet 7. juni 2012 Vi prioriterer at jeg er hjemmeværende, bolig, klær, utstyr, mat, biler. Fritidsaktiviteter prioriterer vi ikke bort pga. at pengene ikke strekker til, men tida til mannen. Han jobber mer enn folk flest. Vi reiser på få ferier i året 1-2, men bruker kanskje 50000 når vi først reiser. Vi har ikke hytte, båt eller bobil eller dyre hobbyer.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2012 #11 Skrevet 7. juni 2012 Vi sørger selvfølgelig for å ha penger til de nyttige tingene som sunn og god mat, lys og varm, hus hygiene ol. Ellers prioriterer vi bil veldig lavt. Den skal starte og kunne frakte oss dit vi skal, men det er stort sett det. å spise ute, kino, teater, konserter eller liknende er vi lite opptatt av og der går det minimalt med penger. Klær bruker vi heller ikke mye på. Ting vi prioriterer er derimot funksjonelt turutstyr for hele familien, bøker, elektriske dippedutter til min mann og gaver til venner og familie. Sportsutstyr prioriteres også høyt, men det betyr ikke at vi kjøper dyre ting eller nytt ofte. Vi prioriterer bare å ha ting som treningstøy, ski, skøyter, badetøy, rullesløyter osv. Noe kjøpes på loppemarked og vi kjøper ikke nytt før deter utslitt eller fravokst, men vi utsetter heller ikke innkjøpene om noen trenger noe nytt. Det siste som prioriteres høyt er sjokolade til meg. Jeg offrer mye før jeg gir fra meg den.
Mandalas Skrevet 7. juni 2012 #12 Skrevet 7. juni 2012 Vi reiser på få ferier i året 1-2, men bruker kanskje 50000 når vi først reiser. Er 1-2 reiser i året få reiser? Det er jo selvsagt få i antall, men det kan da ikke være under normalt å reise to ganger i året (og bruke 100000 kr på reise i året?!)?
anonym91 Skrevet 7. juni 2012 #13 Skrevet 7. juni 2012 når alt det faste eg bettalt, så bruker vi mye på huset.. opppussing inne og litt fornying ute, bordklerdning viduer osv.. kjøper og en del barne ting. litt leker og mye klær siden di vokser fort. mat osv tenker eg ikkje på. kjøper det er vil når eg handler. ikkje alltid det blir dyrt men som regel
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2012 #14 Skrevet 7. juni 2012 Vi reiser på få ferier i året 1-2, men bruker kanskje 50000 når vi først reiser. Er 1-2 reiser i året få reiser? Det er jo selvsagt få i antall, men det kan da ikke være under normalt å reise to ganger i året (og bruke 100000 kr på reise i året?!)? Blir den ene ferien vi bruker mye penger, den evt. andre som er en langhelg går det fort 10000. Ca. halvparten av de vi omgås med bruker mer penger på reise enn det vi gjør. De prioriterer dette høyt. I vår omgangskrets er det normalt å bruke mye penger generelt. Både av venner og naboer er det en høy andel som har det veldig bra økonomisk, av en eller annen merkelig grunn. Mannen min har knapt hatt ferie de siste 5 årene, så det har begrenset seg selv for vår del. Jeg er heller ikke så glad i storbyweekender og lignende.
*Yuna* Skrevet 7. juni 2012 #15 Skrevet 7. juni 2012 Etter faste utgifter så prioriterer vi dette : Utenlandsreise om sommeren Diverse andre turer i løpet av året Klær til barna
moota m storebror&lillebror Skrevet 7. juni 2012 #16 Skrevet 7. juni 2012 Hus med lån og nødvendig oppfiksing (maling, bytte ting som går i stykker) Også strøm og vann og nødvendig innbo som vaskemaskin, varmtvannsbereder osv. Biler med diesel, bensin, verksted eu kontroll osv. Mat, jeg prøver å handle på tilbud og noen billig produkter går, mens andre ting vil jeg ha i kvalitet. Og ikke minst alltid nok og barna skal føle de kan velge og variere. Klær, her er jeg opptatt av skikkelige klær. Da tenker jeg ytterklær først og fremst. Jeg vet en kan få god kvalitet til grei pris, men jeg kjøper skikkelig. Har ei venninne som maser sånn om klær og sko på obs, men i vinter måtte hun kjøpe nye vintersko pga de rett og slett tok inn vann. Slike ekstrautgifter slipper f.eks jeg når jeg går for viking sko. Tar de inn vann får jeg nye sko. Inneklær er jeg opptatt av behagelige klær og bruker sjelden masse penger på noen av oss. Ikke bare h&m og cubus, men litt av hvert. Barna vokser ut av klærne eller sliter de ut når de er blitt så store og jeg vil gjerne også bytte ut mine klær istedenfor å bare kjøpe kvalitet som skal vare 30 år. Da er jeg ofte lei likevel. Ferie har vi hvert år. Vi prioriterer ferie høyt og utsetter gjerne oppfiksning av kjøkkenet et år så lenge det er levelig for 3 uker på tur i Europa/syden. Jeg går til frisøren 1-2 ganger i året. Storesøster kanskje 4-5. Samboer og lillebror klippes hos farmor. Jeg kjøper ikke blader, går sjelden på cafe, vi fester lite og spiser lite ute. Vi reiser ikke på weekend uten barna, vi kjøper ikke den dyreste tv'en om vi bytte den ut, bytter ikke ut sofaen fordi jeg er lei den jeg har og vi prøver å kaste minst mulig mat, men heller bruke rester til senere anledning.
L-8 Skrevet 7. juni 2012 #17 Skrevet 7. juni 2012 Sunn og god mat Gode klær til jr Kvalitetskaffe og god vin hvis vi skal unne oss noe ekstra. Gleder meg til å ha råd til å dra på ferie og å kjøpe noe til meg selv!
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 7. juni 2012 #18 Skrevet 7. juni 2012 Husleie, strøm, barnehageregning og forsikringer + regninger er alltid første pri. Av "lommepenger" så er det mat som kommer først. Skikkelig mat, frukt og grønt. Sunn og god mat. Også mat til pus Klær og sko til henne. Skolebøker og skoleting til meg selv. Bensin Husholdningsart. (har liten kåk så det jeg kjøper varer lenge så det er ikke så høy på lista siden det handles så sjelden) Sparing Leker, bøker, klær til meg selv osv. kommer sist på lista og har jeg "penger til overs" så er det god kaffe, vin, godis og slikt.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2012 #19 Skrevet 7. juni 2012 Vi prioriterer at jeg er hjemmeværende, bolig, klær, utstyr, mat, biler. Fritidsaktiviteter prioriterer vi ikke bort pga. at pengene ikke strekker til, men tida til mannen. Han jobber mer enn folk flest. Vi reiser på få ferier i året 1-2, men bruker kanskje 50000 når vi først reiser. Vi har ikke hytte, båt eller bobil eller dyre hobbyer. Hvorfor prioriterer dere bort aktiviteter fordi mannen jobber mye? Kan ikke du som hjemmeværende ta med barna på aktivitetene da?
TøffiTrynet☠ Skrevet 7. juni 2012 #20 Skrevet 7. juni 2012 Vi prioriterer sunn og god mat, skikkelig uteklær til oss alle, bøker og bil. Vi bor på en bitteliten plass uten kollektivtilbud, og må bruke bil når vi skal noe mer en småhandling, derfor bruker vi mye penger på diesel, vedlikehold, dekk osv. Bilen blir også brukt på ferieturer i inn- og utland.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2012 #21 Skrevet 7. juni 2012 Vi prioriterer mat. God mat, ullklær, ferie og interiør går det en del på. Prioriterte også en litt dyrere bil til mannen pga pendling. Vi prioriterer ikke dyre klær, treningssenter, bilen som stort sett blir brukt i nærområdet.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2012 #22 Skrevet 7. juni 2012 Høyt prioritert: gode klær (yttertøy, sko og ulltøy). vanlige klær kjøper vi bare billig-klær eller arver (til både store og små). ordentlig mat, rent kjøtt, frukt og grønnsaker. Aktiviteter og utstyr (trening, slalom osv) Betaler raskt ned på huslån, og sparer opp penger når vi skal handle noe stort. Lite prioritert: interiør bruker vi særs lite på, vi har lite ting i huset, stort sett ting andre har gått lei av Bil, har en billig, trygg, driftsikker bil. Trenger ikke koste en halv million.. Vi tjener forresten ganske godt begge to, så vi blir sett på som gnien ettersom vi ikke bryr oss om fancy møbler eller dyr bil, og blir glad for å arve klær og utstyr.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2012 #23 Skrevet 7. juni 2012 Vi prioriterer at jeg er hjemmeværende, bolig, klær, utstyr, mat, biler. Fritidsaktiviteter prioriterer vi ikke bort pga. at pengene ikke strekker til, men tida til mannen. Han jobber mer enn folk flest. Vi reiser på få ferier i året 1-2, men bruker kanskje 50000 når vi først reiser. Vi har ikke hytte, båt eller bobil eller dyre hobbyer. Hvorfor prioriterer dere bort aktiviteter fordi mannen jobber mye? Kan ikke du som hjemmeværende ta med barna på aktivitetene da? Prioriterer det ikke direkte bort, men det er begrenset hvor mye penger på aktiviteter vi bruker når vi har 3 barn på 5, 3 og 1 år. De to eldste er også 3 dager i barnehagen. Jeg kan f.eks ikke ta barna med i svømmehallen alene, men vi kan dra på lekeland, men det gjør vi ikke hver uke. De aktivitetene som egner seg for oss er som oftest ikke noe pengesluk
C.L.H85 Skrevet 7. juni 2012 #24 Skrevet 7. juni 2012 Etter at det faste er betalt og vesla har det hun behøver, går resten på litt forskjellig. - mat, kino, ut og spise, noe klær kanskje... Akkurat nå er det ikke mye kino og ut og spise, da vi bare lever på en inntekt inntil videre Men til høsten blir jo det en mulighet. Vi reiser sjelden utenlands utenom sommerferie og setter pris på aktiviteter som ikke koster penger: Spillkveld og Quiz(litt nerdete, men gøy for oss). Ingen av oss bruker penger på frisør, så har faktisk spart litt der Ellers er vi veldig på hverdagsluksusen da, gode matvarer, film midt i uka, evt ut å spise, kino hver annen mnd og slike ting
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2012 #25 Skrevet 7. juni 2012 Først huslån, bensin og andre regninger. Så sunn mat med fisk, kjøtt frukt og grønnsaker osv. Handler på tilbud og ellers på rema, prøver å holde utgiftene på et fornuftig nivå. Bra ytterklær til barna ullklær og bra fottøy har høy prioritet. Kjøper inneklær fra kjedebutikkene. Siden vi liker å være ute og å sykle og gå tur, så kjøper vi noe sportsutstyr og klær, og har kjøpt en sykkelvogn. Kjøper vanlige klær til meg selv på kjedebutikker. Interiør, kino, dra på byen osv har lav prioritet. Det samme har ferieturer, men nå har vi flere hytter i familien og vi har strender i nærheten av her vi bor. Det var det jeg kom på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå