Anonym bruker Skrevet 6. juni 2012 #1 Skrevet 6. juni 2012 Jeg blir så overgitt over en del folk som stadig klager over at de har så dårlig råd. Ei jeg kjenner hadde ikke råd til å kjøpe gymtøy til barna sine så gymlæreren på skolen måtte ta med tøy å gi til barna, men å betale 800 kr på frisør til seg selv gikk helt fint for denne moren. Jeg som tjener over en halv million synes det er for dyrt å gå til frisøren så jeg farger håret mitt selv og får min mor eller en venninne til å klippe meg... Noen mennesker kan bare ikke prioritere ....
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2012 #2 Skrevet 6. juni 2012 Og du måtte bare få med at du tjener en halv million.....
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 6. juni 2012 #3 Skrevet 6. juni 2012 Er veldig enig med deg her. Har et par slike i omgangskretsen min jeg også. Hver måned før lønning er det mye klaging over at de er blakk og aldri har råd til noe, barna får knapt nok skikkelig mat, og så med en gang lønnen kommer er det masse nye klær på mor, kino osv for "jeg må jo få lov til å unne meg noe!". Ehh.. Nei, faktisk ikke når du ikke får pengene til å rekke skikkelig på den måten.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2012 #4 Skrevet 6. juni 2012 Og du måtte bare få med at du tjener en halv million..... Hehe, de som tjener mye liker som regel å skryte litt vettu
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2012 #5 Skrevet 6. juni 2012 Ja - enig her. Husker jeg hadde, som fattig student - lånt bort penger til en kompis som hadde ekstremt lite penger. 2000 kr. Jeg levde på spaghetti med ketchup, nudler o.l daglig - og hadde aldri råd til luksus som kjøttdeig. Han spiste kjøttdeig veldig ofte, la jeg merke til. Pengene fikk jeg først tilbake etter 3 år- og da hadde jeg mast om de i 2. Veldig provoserende.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2012 #6 Skrevet 6. juni 2012 Å gÅ til frisør er ikke Å sløse. Å bli klippet av sin mor nÅr man er voksen er mest bare trist. Men vil likevel si at gymtøy til barna er viktigere enn frisørtime.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2012 #7 Skrevet 6. juni 2012 Og du måtte bare få med at du tjener en halv million..... Selvsagt - det var litt av poenget.
yummi with the tummy Skrevet 6. juni 2012 #8 Skrevet 6. juni 2012 pkt 1: 500k er ikke mye pkt 2: frisør er ikke primærbehov pkt 3: de som tjener 500k kan som regel slikt, det er bla derfor de tjener 500k. grow up
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2012 #9 Skrevet 6. juni 2012 Å gÅ til frisør er ikke Å sløse. Å bli klippet av sin mor nÅr man er voksen er mest bare trist. Men vil likevel si at gymtøy til barna er viktigere enn frisørtime. Å gÅ til frisør er ikke Å sløse. Å bli klippet av sin mor nÅr man er voksen er mest bare trist. Men vil likevel si at gymtøy til barna er viktigere enn frisørtime. Å brenne av nær en tusenlapp for en hÅrklipp og hÅrfarging m.m. som veldig ofte ikke kler den det gjelder, det er trist. MEN har man rÅd til Å se stygg ut, sÅ værsÅgod. Men ikke klag over dÅrlig rÅd...
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2012 #10 Skrevet 6. juni 2012 spiller ingen rolle hvor mye man tjener men hvordan man bruker pengene. pengene går for med om man først sløser feil sted. min mor er slik. hadde aldri penger til klær til meg og min bror, men gikk og kjøpte sjokolade til seg selv hver dag for å unne seg noe. og sjokolade til 15 kr blir jo mye penger i mnd det og. har man barn skal barna gå først.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2012 #11 Skrevet 6. juni 2012 Har en slik venninne jeg også. Synst det er litt provoserende. Hun lever etter den oppfatningen at penger til for å brukes, og har nå denne mnd kjøpt seg 4 par sko, og en haug med klær. Fikk en del mer penger enn vanlig, og har nå brukt opp allt. Rett før neste utbetaling må hun vel enten låne eller gå på sosialen. ( igjen.... ) . Ungene har alltid hele og fine kler, allt de trenger til barnehage, skole og masse leker, så de lider ikke noe nød, men synst hun godt kan spare litt, isteden for å bruke opp hver eneste krone på ett eller annet...
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2012 #12 Skrevet 6. juni 2012 Jeg er enig med deg HI. Kjenner et par som hvert år enten reiser til Usa eller Asia, og det er svindyrt. Og når de kommer hjem så er det ikke måte på hvor mye de skal klage på dårlig råd. Slik er det hvert år, så har mer eller mindre kuttet kontakt med dem. Orker ikke den type syting år etter år.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2012 #13 Skrevet 6. juni 2012 Og du måtte bare få med at du tjener en halv million..... Selvsagt - det var litt av poenget. Jeg tjener også såpass(ikke at det er så fryktelig mye faktisk) og ville aldri falt meg inn å bruke 800 kr hos en frisør. Klipper meg på drop-inn for 200 to ganger pr år. Ellers farger jeg selv. Luksus jeg kan unne meg innimellom(og som jeg får dårlig samvittighet for er et blad i ny og ne:)
3 er nok! Skrevet 6. juni 2012 #14 Skrevet 6. juni 2012 Er veldi enig med HI. En gang fortalte jeg en bekjent at jeg ga mye barneklær osv til veldedighet, da spurte hun om ikke hun kunne rådet istedet, for hun hadde så dårlig råd at barna ikke kunne feire sin egen bursdag, fikk drive med fritidsaktiviteter osv. Jeg sa at jeg selvfølgelig skulle tenke på henne neste gang jeg skulle rydde i skapene, men så slo det meg at denne damen kjøpte lunch på deli deluca nesten hver dag, ofte viste frem de nye flotte klærne sine, røykte, brumte penger på både hår og negler, og titt og ofte dro på langweekender i utlandet både med og uten barn. Merkelige prioriteringer...
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2012 #15 Skrevet 6. juni 2012 Lånte bort penger til en venninne fordi hun hadde minus på kontoen for to uker siden. Etter den tid har jeg hørt henne klage over hvor synd det er på ho om hvor dårlig råd hun har, hver gang vi har snakket sammen. Mens hun har vært på polet to ganger, reist på helgetur, og en del annet som ikke er nødvendig men koster penger. Hvordan hun har penger til å gjøre dette når hun liksom var i minus og det hun lånte skulle få kontoen tilbake til null skjønner ikke jeg. Men når ho idag klager over at hun ikke har nok penger til å gå til en nødvendig tur til behandling av rygg, og hvor vondt hun har, men så går å kjøper sprit på polet rett etterpå. (noe som koster mer en en time til behandling.) så måtte jeg bite meg i tunga for å ikke si noe. Hun er en god venninne men luksusfellen type når det kommer til penger dessverre og blir ikke blid om man prøver å si noe så jeg lar heller være vil ikke mist vennskapet. Det sagt hun betaler tilbake det hun har lånt i den tid hun sier hun skal så jeg har ikke noe jeg kan si på det . Syntes bare det er trist at hun ikke selv ser hvor feil hennes prioriteringer er til tider. Jeg er ikke super flink når det gjelder penger selv, hender jeg bruker mer en jeg burde, mest på unga da de blir litt bortskjemte innimellom. Men Jeg klarer å holde mer fokus på å betale regninger og kjøpe det man må ha først og fremt og så får all luksus være til den dagen man har litt ekstra.
Gjest MMJ Skrevet 6. juni 2012 #16 Skrevet 6. juni 2012 Kan det være vi snakke mye om at vi har dårlig råd, for generelt? Føler det egentlig... Jeg har jo mer enn nok penger, vi har to inntekter og har det egentlig godt. Men så er det så mye jeg har lyst til å gjøre, mye jeg har lyst til å kjøpe nytt.... er det ikke slik samfunnet våres har blitt? Om jeg spør noen ut på lunch, og de sier de ikke har råd, så kjenner jeg at jeg blir helt stresset inni meg, hehe, ikke RåD liksom?!?!?! Alt handler om prioriteringer, vi dropper reisingen vi, og så koser vi oss mer med de pengene på tull og tøys i hverdagen, for det gjør oss lykkeligere. Men, skjønner hva du mener HI For all del!
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2012 #17 Skrevet 6. juni 2012 Jeg jobbet sammen med ei som var sånn. Hun tjente like mye som meg, og vi bodde begge to i samme personalbolig. Hun klagde alltid over hvor dyrt alt var, at hun ikke kunne unne seg noe, at hun ikke hadde penger til mat engang, og hver måned var hun på låner'n når det var en uke igjen til lønning. Så fort lønna var på konto så var hun millionær. Gikk ut og spiste flere ganger i uka, shoppet klær og sminke, smykker og vesker ( som hun ofte prøvde å selge til oss på jobben igjen i slutten av måneden), reiste til Danmark og handlet på taxfree "for det er så billig" osv. Alle forsøk på å hjelpe henne til en litt mer varsom bruk av penger var nytteløse. Hun slet så på oss kollegene til slutt med mas og tigging at man kviet seg for å ha lunsjpause med henne. Det var en lettelse da hun slutta.
Gjest overlord Skrevet 6. juni 2012 #18 Skrevet 6. juni 2012 Enig i at det er provoserende. Like provoserende eller kanskje heller patetisk, er det med mennesker som tjener en halv mill men må klippes av sin mor. Sløsere og gniere er sidestilte på irritasjonsbarometeret mitt.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2012 #19 Skrevet 6. juni 2012 Kan det være vi snakke mye om at vi har dårlig råd, for generelt? Føler det egentlig... Jeg har jo mer enn nok penger, vi har to inntekter og har det egentlig godt. Men så er det så mye jeg har lyst til å gjøre, mye jeg har lyst til å kjøpe nytt.... er det ikke slik samfunnet våres har blitt? Om jeg spør noen ut på lunch, og de sier de ikke har råd, så kjenner jeg at jeg blir helt stresset inni meg, hehe, ikke RåD liksom?!?!?! Alt handler om prioriteringer, vi dropper reisingen vi, og så koser vi oss mer med de pengene på tull og tøys i hverdagen, for det gjør oss lykkeligere. Men, skjønner hva du mener HI For all del! Ja, skjønner jo at noen vil heller ha litt "luksus" fordelt utover året, mens andre sparer til større ting. MEN når man ikke har råd til de grunnleggende tingene som husleie/huslån, strøm, mat og klær, da må man velge annerledes enn man har gjort så langt.
Gjest Heartbroken Skrevet 6. juni 2012 #20 Skrevet 6. juni 2012 Og du måtte bare få med at du tjener en halv million..... Hehe, de som tjener mye liker som regel å skryte litt vettu Ja, man får nok mye igjen for å skryte av lønna si på et anonymforum! Mulig dere som reagerer så mye på akkurat den opplysningen at dere kommenterer det i stede for det tråden handler om har et bittelite problem;)
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2012 #21 Skrevet 6. juni 2012 Jeg har 270K i året. Ja, jeg lever ikke fett og sparer ikke. Synes det er litt skamfult å ha så dårlig råd, så jeg sier lite om det til noen. Jeg har hatt dårlig råd så lenge at jeg unner meg ting bare for at det føles godt der og da. å nei, jeg er ikke typen som unner meg frisør, nye klær eller en real tur på byen. Jeg unner meg småluksus i hverdagen, en eller tre sjokolade i uka, cola, av og til ( 4-5 ganger i året) godt øl og noen ganger en skikkelig biffmiddag. Ved å kutte ut mine luksusting så hadde jeg spart 500kr i måneden, men jeg snur på krona og lever etter et strengt budsjett og det synes jeg er slitsomt. Føler at det er verdt det hvis jeg sløser bare litt. Når alt dette er sagt, så har barna mine alt de trenger av utstyr, de deltar i bursdager og fritidsaktiviteter. De gangene jeg har litt ekstra på konto setter jeg litt over på sparekontoen dems og tar en tur på lekeland ogl.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2012 #22 Skrevet 6. juni 2012 Enig i at det er provoserende. Like provoserende eller kanskje heller patetisk, er det med mennesker som tjener en halv mill men må klippes av sin mor. Sløsere og gniere er sidestilte på irritasjonsbarometeret mitt. Interessant: Hvorfor irriterer gniere deg? Føler du de er bedre enn deg ? Hva med dem liker du ikke?
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2012 #23 Skrevet 6. juni 2012 Enig i at det er provoserende. Like provoserende eller kanskje heller patetisk, er det med mennesker som tjener en halv mill men må klippes av sin mor. Sløsere og gniere er sidestilte på irritasjonsbarometeret mitt. Hvis man har helt rett hår, så trengs det ikke mye kunnskap og ferdigheter for å klippe rett over. Man må etter min mening være KOMPLETT IDIOT dersom man kaster penger ut av vinduet og går til en frisør...
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2012 #24 Skrevet 6. juni 2012 Å gÅ til frisør er ikke Å sløse. Å bli klippet av sin mor nÅr man er voksen er mest bare trist. Men vil likevel si at gymtøy til barna er viktigere enn frisørtime. Jeg blir klippet av mannen min. Og han er IKKE frisør for Å si det sÅnn Og jeg klipper han og ungene + brødrene mine en gang i mellom. Og jeg har heller ingen frisør kunnskaper, men har bare studert selv herrefrisyrer. Jentene og jeg blir bare stusset rett en gang imellom sÅ det er jo ikke sÅ mye hokus pokus. Men vi har sÅ veldig mye annet vi vil bruke penger pÅ enn pÅ frisør. NÅr man er 6 stk i familien sÅ blir det faktisk noen kroner for Å si det slikt. Vi sparer der det kan spares, uten at vi synes det er verken trist eller tragisk.
Gjest overlord Skrevet 6. juni 2012 #25 Skrevet 6. juni 2012 (endret) Enig i at det er provoserende. Like provoserende eller kanskje heller patetisk, er det med mennesker som tjener en halv mill men må klippes av sin mor. Sløsere og gniere er sidestilte på irritasjonsbarometeret mitt. Interessant: Hvorfor irriterer gniere deg? Føler du de er bedre enn deg ? Hva med dem liker du ikke? Syns det er mer interessant dersom det er slik at noen faktisk liker gniere. Bortsett fra andre gniere da selvsagt. Eller forresten så liker kanskje ikke andre gniere personer som er gniere da de ikke lar seg utnytte- nettopp fordi de er gniere. Forøvrig en god egenskap å ikke la seg utnytte, men litt kjipt for den andre gnieren. Så det så. Endret 6. juni 2012 av overlord
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå