Gå til innhold

Fødested


Squirrel79

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hvor folk skal føde? Jeg fødte på Ullevål sist og var veldig fornøyd med det. Nå har vi flyttet litt ut av Oslo-grensa, så det er egentlig A-hus jeg sokner til. Hadde i utgangspunktet tenkt å søke Ullevål igjen, men så fant jeg ut at de har slutta med lystgass. Brukte det med førstemann, så da bestemte jeg meg for å søke A-Hus likevel.

 

Andre med erfaringer om fødested, og hvor dere skal føde nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnnaMathea

Fødte på Riksen sist og har fødeplass der denne gangen også. Har også flyttet litt ut av Oslo så Riksen er ikke nærmeste sykehus lenger, og nærsykehuset her anvender lystgass fortsatt.. Men føler meg så trygg på Riksen. Foreløpig er trygghet og kjente omgivelser rangert over lystgass, men det kan jo endre seg mot slutten:) Brukte kun lystgass sist og jeg vil ha!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på flyttefot i desember, så usikker på hvor jeg ender opp :/

Når må en søke om fødeplass? Og hvem gjør det? Jeg var hos legen for 2 uker siden, men hun sa ingenting om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt sett er det legen som søker om fødeplass for deg. På "helsekort for gravide" er det et skjema på side to tror jeg, som legen skal fylle ut og sende. Du kan evt selv ta kopi av helsekortet, og sende som søknad. Fant denne siden:

 

http://www.oslo-universitetssykehus.no/omoss/avdelinger/fodeavdelingen/Sider/soke-fodeplass.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... Det var ingen side 2 på mitt helsekort... *forvirret*

Kan legen min ha søkt uten å ha spurt meg?! Hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du sånn helsekort for gravide skjema som er grønt? Så er det et par gjennomslagsark på det. Et som er rosa tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elverum

 

Her søker vi ikke om plass, er nok bare i Oslo de gjør det sa jordmor, siden det er flere sykehus der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sånn helsekort for gravide skjema som er grønt? Så er det et par gjennomslagsark på det. Et som er rosa tror jeg.

 

Eh, jeg har en dårlig kopi av ett ser det ut som... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal på ullevål. Min første, så har ingen sterke formeninger om hva jeg vil eller ikke vil mtp lystgass eller ABC eller noe som helst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABC her. Har hatt begge mine tidligere fødsler på tilsvarende steder. Var veldig fornøyd med ABC sist. Man må søke dit på egenhånd, helst så tidlig som mulig. Kan virkelig anbefale vannfødsel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rikshospitalet her - var så fornøyd der sist :-) For å få plass her må man søke tidlig - før uke 12. (legen min søkte i uke 8)Vet ikke hvordan det er i andre byer. Men i Oslo får du tildelt en plass dersom du ikke søker - og da som regel på nærmeste sykehus. Uansett hvor man kommer er det jordmoren som har mest å si for hvor forøyd man er -og de kan man dessverre ikke velge på forhånd... Lykke til alle sammen (når den tid kommer) - uansett fødested. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på kontroll i uke 12, spurte jeg legen om ikke det var sånn at man kunne velge sykehus. Jeg sokner til Bærum sykehus, men ville ikke dit. Fikk da legen til å søke Ullevål istedenfor, Fikk noen uker senere brev i posten om at jeg hadde fått plass der.

Legen søker for deg, men du må nok selv ytre ønske, dersom du ikke vil la det være opp til legen hvor du skal føde. Du har rett til å velge selv, men du er ikke garantert at du får plass på stedet du ønsker deg.

 

Har vært på fødselsforberedende på Ahus (posten eller Ullevål hadde rotet bort søknaden vår på kurs, så det var fullt på Ullevål). Du kan glede deg til Ahus, siden du skal dit. Det var råflott, og de har lystgass... :) Trivelige rom, og topp moderne!!

Lystgass skulle jeg ønske jeg også kunne fått, siden jeg har et sterkt ønske om å unngå epidural. Har ikke født før, og synes tanken på epidural er skummel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skjer om en bare "plutselig" er i fødsel og bare reiser til nærmeste sykehus selv om det ikke er der en egentlig har søkt til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnaMathea

Da jeg var på kontroll i uke 12, spurte jeg legen om ikke det var sånn at man kunne velge sykehus. Jeg sokner til Bærum sykehus, men ville ikke dit. Fikk da legen til å søke Ullevål istedenfor, Fikk noen uker senere brev i posten om at jeg hadde fått plass der.

Legen søker for deg, men du må nok selv ytre ønske, dersom du ikke vil la det være opp til legen hvor du skal føde. Du har rett til å velge selv, men du er ikke garantert at du får plass på stedet du ønsker deg.

 

Har vært på fødselsforberedende på Ahus (posten eller Ullevål hadde rotet bort søknaden vår på kurs, så det var fullt på Ullevål). Du kan glede deg til Ahus, siden du skal dit. Det var råflott, og de har lystgass... :) Trivelige rom, og topp moderne!!

Lystgass skulle jeg ønske jeg også kunne fått, siden jeg har et sterkt ønske om å unngå epidural. Har ikke født før, og synes tanken på epidural er skummel....

 

Hvis du ønsker lystgass så har de det på Bærum! Ser du sier at det er ditt nærmeste sykehus også. Ullevål er jo supertravelt i forhold til Bærum.

 

Jeg sokner selv til Bærum og kjenner veldig mange som har født både 1, 2 og 3 barn der og er veldig fornøyde:)

 

Selv født jeg første på Riksen da vi bodde like ved. Har plass der denne gangen også fordi jeg var så fornøyd. Men er litt i tenkeboksen på den lystgassen på Bærum... Var eneste "smertemiddel" jeg brukte sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sånn helsekort for gravide skjema som er grønt? Så er det et par gjennomslagsark på det. Et som er rosa tror jeg.

 

Eh, jeg har en dårlig kopi av ett ser det ut som... :/

 

Høres litt rart ut. Du skal ha originalen selv. Den fylles ut på alle kontroller du er på, så skal den tas med til sykehuset ved fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sånn helsekort for gravide skjema som er grønt? Så er det et par gjennomslagsark på det. Et som er rosa tror jeg.

 

Eh, jeg har en dårlig kopi av ett ser det ut som... :/

 

Høres litt rart ut. Du skal ha originalen selv. Den fylles ut på alle kontroller du er på, så skal den tas med til sykehuset ved fødsel.

 

Jeg har en dårlig kopi av ett sånt kort, som hun legen min fyllte ut for hånd... Hva står på de andre sidene da? Var bare ett ark jeg fikk... Fikk beskjed om å ta med til hver kontroll og om jeg ble innlagt på sykehus av en eller annen grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shanti ♥

Ser endel velger Asker og Bærum pga lystgass.. Selv har jeg lest negativt om dem, og syns det er tryggere å føde på et sykehus med barneavdeling/nyfødtintensiv (Rikshospitalet/Ullevål)... Om det skjer komplikasjoner på Asker og Bærum må babyen fraktes til Drammen for å komme til intensivavdeling, ikke særlig kult! Søkte selv Riksen i uke 8 ved å sende inn skjemaet på http://www.oslo-universitetssykehus.no/omoss/avdelinger/fodeavdelingen/Sider/soke-fodeplass.aspx som det ble linket til over her, man trenger ikke legge ved helsekort og kan derfor søke før første kontroll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir Fredrikstad - er i grunnen ikke noe alternativ her :) Tror legen bare sendte inn søknaden automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer om en bare "plutselig" er i fødsel og bare reiser til nærmeste sykehus selv om det ikke er der en egentlig har søkt til?

 

Da vil du mest sannsynlig bli avvist og må reise til "riktig" sykehus, med mindre du er i kritisk fødsel og ungen ikke venter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo også risikere at det er fullt på det sykehuset man har fødeplass på. Har en venninne som hadde termin dagen etter meg sist, men fødte halvannen uke før. Hun skulle føde på Ullevål, men der var det fullt. Det var det også på A-Hus og Bærum, så hun måtte kjøre til Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo også risikere at det er fullt på det sykehuset man har fødeplass på. Har en venninne som hadde termin dagen etter meg sist, men fødte halvannen uke før. Hun skulle føde på Ullevål, men der var det fullt. Det var det også på A-Hus og Bærum, så hun måtte kjøre til Drammen.

seriøst? kan de bare sende fødende kvinner ut døra og si beklager? jøssenavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo også risikere at det er fullt på det sykehuset man har fødeplass på. Har en venninne som hadde termin dagen etter meg sist, men fødte halvannen uke før. Hun skulle føde på Ullevål, men der var det fullt. Det var det også på A-Hus og Bærum, så hun måtte kjøre til Drammen.

seriøst? kan de bare sende fødende kvinner ut døra og si beklager? jøssenavn

 

Ja, har de ikke kapasitet til å ta deg i mot så kan de tydeligvis det. Har ikke hørt det fra noen andre jeg kjenner, men vet det er tilfelle. Var nok utrolig mange barn født 19. januar 2009 da, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal søke meg til Drammen. er jo bare 11+1 enda, men neste uke skal jeg på 1.kontroll. og da skal jeg si jeg vil dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...