Gå til innhold

Alle mødre- se hit!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå trenger jeg å høre hva DERE mener om dette.

Jeg er 18 år og bor fremdeles hjemme (har ingen barn). Min mor dro til syden i går og skal være der alene i 1 uke, og eltet meg alene med min søster på 9 år. Hun la ikke igjen noe penger og skrev en lang liste om hva som må gjøres mens hun er borte(vaske stue, bad, kjøkken, klær...).

Jeg har 2 eksamener i kommende uke, og dette var hun klar over FøR hun bestillte syden-billetten. Da kom hun med at det blir mitt problem å skaffe barnevakt, men de i nærmeste familien får jeg ikke spørr fordi HUN er i konflikt med dem!?

Selvfølgelig er det greit å ha søsteren min, men jeg føler det ble litt mye nå midt i eksamenslesingen. Mamma dro for å "tømme hodet" og trenger alenetid! Jeg har full forståelse for at man trenger ferie, det gjelder meg osgå. Men hvorfor ikke vente til eksamen er over, eller at søsteren min har ferie og kan reise til faren? Faren bor 5 timer unna, så hun må nesten være her.

Skjønner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Søsteren min er med på både den ene og den andre fritidsaktiviteten, og jeg er jo nødt til å følge hit og dit. Når jeg har henne får jeg aldri gjort noe før hun er lagt i 9-tiden på kvelden. Somregel er jeg like trett som henne og legger meg bare en liten stundt etterpå..

Hva tenker dere om dette?

Alle alenemødrene der ute er noen sterke og tøffe kvinner!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er 18 år og bor hjemme. Uten barn. Er du gravid?

Skrevet

Har du inntekt siden moren din ikke har lagt igjen penger? Dette synes jeg ingenting om! Går søsteren din i barnehage eller skole? Søsteren din er IKKE ditt problem, og det er ikke du som skal skaffe barnevakt for søsteren din. Er det du som tidligere skrev innlegg her inne da du var 17 år eller noe slikt og i konflikt med foreldrene dine, barnevernet innblandet osv?

Skrevet

Var gravid, men mistet. Derfor jeg er her inne!

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Hadde jeg sittet i din situasjon, hadde jeg nok kontaktet det vi hadde av familie/slekt og hørt om noen kunne hjelpe. Greit nok at din mor trenger ferie, slik du skriver det tenker jeg at hun kanskje har depresjon for tiden? Bare et innfall her.

Men uansett hva, så ville jeg nok strakt ut en hånd til familie/slekt for litt hjelp her, så får du heller ta det med moren din når hun kommer hjem, enda du er 18 år, betyr ikke det at hun bare kan "dumpe" ansvaret over til deg fordi hun trenger en ferie, som forelder vil man jo at ungene skal klare seg bra, og siden du har to eksamner i vente, så synes jeg hun handler merkerlig her (grunnen til at jeg tenker mulig depresjon)

Uansett hva, så bør du nok håndheve den regelen hennes. At hun etterlater deg med lillesøsteren, alt husarbeidet og null penger, det er ikke ok.

Skrevet

Har du inntekt siden moren din ikke har lagt igjen penger? Dette synes jeg ingenting om! Går søsteren din i barnehage eller skole? Søsteren din er IKKE ditt problem, og det er ikke du som skal skaffe barnevakt for søsteren din. Er det du som tidligere skrev innlegg her inne da du var 17 år eller noe slikt og i konflikt med foreldrene dine, barnevernet innblandet osv?

Nei, jeg har ingen inntekt, kun stipend. Har rett og slett ikke mulighet til å ha en jobb siden jeg må ha søsteren min mye generelt. Moren min jobber turnus, og mange ekstravakter i uken. Jeg er derfor nødt til å stå klar når hun er borte, og resten av dagene går til lekser.

Søsteren min går skole, og den er 30 min unna min! Dagene er stressende.

Nei, det var ikke meg, men har skrevet ett par andre innlegg ang mye styr hjemme.

Skrevet

Hadde ringt faren til søsteren din og fortelle om hva som har skjedd og bedt han komme og hente søsteren din og gi deg lommepenger for ei uke til din ansvarlige mor kommer fra sydentur.

Skrevet

Hadde ringt faren til søsteren din og fortelle om hva som har skjedd og bedt han komme og hente søsteren din og gi deg lommepenger for ei uke til din ansvarlige mor kommer fra sydentur.

Faren leve på nav, så vet ikke hvor mye han bryr seg :/

Jeg kjenner han ikke så mye, så jeg tørr rett og slett ikke ringe han...

Vi klarer oss med det jeg har,og hun skal ikke lide noen nød mens mamma er borte :) Er ikke hun det skal gå utover.

Skrevet

Hvor bor du da? Kanskje noe her kan hjelpe:-)

Skrevet

Eeniemeenie:

Søsteren er ni år står det i hovedinnlegget,så hun har nok slutta i barnehagen for ett par år siden vil jeg tro ;)

Skrevet

Hvor bor du da? Kanskje noe her kan hjelpe:-)

Bor i Bjerkvik, ikke store plassen :P

Skrevet

Jeg er enig med Nelliesprelli09. Ring faren din og fortell hvordan det ligger hjemme hos dere nå. Og evt. be han overføre litt penger til deg slik at dere kan klare dere frem til moren din kommer hjem.

JEg er også enig med hun som skrev at du skal ta kontakt med slektningene dine og ber om hjelp. Det er moren din som er i konflikt med dem, ikke du.

Uansett, lykke til. Håper det ordner seg.

Skrevet

Det der er da faktisk helt uhørt! Ring i det minste din mor og be henne sette over penger til deg. Og hør med annen familie eller nære venner om de kan trå til.

Skrevet

Okei, jeg glemte å si dette, men det kan høres helt teit ut! Hun lånte 10.000 kr av meg før hun dro! Bruker man virkelig så mye penger for å være 1 uke i syden?

Hun er også skyldig meg nesten 20.000 for en bil hun kjøpte i fjor. Jeg betaler også 2.300 kr i "husleie" hver mnd for å bo hjemme!

Skrevet

Syns det er temmlig uansvarlig av din mor å sette deg i en situasjon som dette. Men ut ifra at hun faktisk gjorde det så forteller det vell at dette er kanksje ikke første gangen du opplever lignende. Skjønner at du føler på å skulle stille opp for din søster, og det er jo ikke hennes feil at du er overlatt ansvaret. Men kjære deg. kontakt slekt og fortell du trenger hjelp økonomisk og fordi du skal ha eksamen. Ved at de får innblikk i hverdagen så er de kanskje litt mer i møtekomne med hensyn til konflikt med din mor og div.

Skrevet

Må si du formulerer deg veldig voksent til kun å være 18...

Skrevet

Jævla usaklig svar altså. Er så mange rare folk her inne...

Skrevet

Syns det er temmlig uansvarlig av din mor å sette deg i en situasjon som dette. Men ut ifra at hun faktisk gjorde det så forteller det vell at dette er kanksje ikke første gangen du opplever lignende. Skjønner at du føler på å skulle stille opp for din søster, og det er jo ikke hennes feil at du er overlatt ansvaret. Men kjære deg. kontakt slekt og fortell du trenger hjelp økonomisk og fordi du skal ha eksamen. Ved at de får innblikk i hverdagen så er de kanskje litt mer i møtekomne med hensyn til konflikt med din mor og div.

Nei, det er lant i fra første ganger. Sitter vel ofte hjemme 3-4-5 dager i uken uansett på grunn av ting hun gjør. Jobb, veninner, trening... Føler at jeg blir satt litt i en annen rekke, føler meg rett og slett brukt noen ganger!

Skulle gjerne gjort det, men er så redd for hva hun kommer til å si :/ Føler det slik at jeg burde pakke tingene mine og være ute når hun kommer hjem isåfall. Jeg er rett og slett redd henne om eg bryter noe hun har forklart med teskje før hun dro...

Skrevet

Kontakt slekt for hjelp, eventuelt hør med faren om søsteren kan dra til han, eller få søsteren din til å høre om å få overnatte noen netter hos venner. Du kan ikke holdes til ansvar for at moren deres plutselig stikker...

Jeg ville ha droppet i trass listen med oppgaver, kun gjort det som jeg måtte for å ha det bra rundt meg. Hadde helt ærlig klikket i vinkel hvis det var meg...

Skrevet

Okei, jeg glemte å si dette, men det kan høres helt teit ut! Hun lånte 10.000 kr av meg før hun dro! Bruker man virkelig så mye penger for å være 1 uke i syden?

Hun er også skyldig meg nesten 20.000 for en bil hun kjøpte i fjor. Jeg betaler også 2.300 kr i "husleie" hver mnd for å bo hjemme!

En mamma skal da ikke låne penger av datteren sin..ihvertfall ikke så store summer :o 30 000 kr er mye i gjeld og hun utnytter deg tydeligvis. Jobber moren din? Skum-leste bare innlegget ditt istad, men siden dere bor i Bjerkvik, går søsteren din på skole i Narvik kanskje? Vet ikke om dette er sånt moren din kunne funnet på om ikke du var tilstede ( å stikke av til syden for å klarne hodet), men jeg ville kanskje kontaktet eller snakket med noen i barnevernet for tips og råd.. Evt helsesøsteren på skolen din?

Skrevet

Jeg regner med at moren din spurte deg om å passe lillesøster og at du svarte ja? Jeg tror dette kommer til å gå helt fint. Moren deres har vel handlet i mat og gjort alt klart slik at det går greitt med en uke p den måten?

Forklar 9 åringen at du trenger ro til å lese og ikke kan finne på noe sammen med henne hele tiden. Det vil hun forstå. Ikke bry deg om husarbeidet. Det er ikke så nøye. Det tar du etter siste eksamen, og da kan lillesøster hjelpe.

Få søsteren din til å finne venner hun kan gå, sykle, kjøre sammen med til aktivitetene.

Viss du kjenner at alt blir overveldende og stressende rett oppunder eksamen, ringer du familien( selv om mor ikke liker det) og spør om hjelp.

Synes mamma valgte en utrolig dårlig uke å reise bort på. Det er viktig å få konsentrert seg skikkelig ved eksamen. Neste gang mamma spør om barnevakt og det ikke passer for deg sier du nei. Du bestemmer!

Du kommer til å klare det kjempefint! Lykke til med eksamen!

Skrevet

Signerer deg #21.

Veldig bra skrevet :)

Skrevet

Alternativt kontakt barnevernet. syns dette lukter neglisjering og uaktsomhet lang vei. iallefall ut fra hva du har skrevet.

Skrevet

Huff, jeg ble skikkelig irritert på moren din nå! For meg er det tydelig at hun utnytter deg og tar deg for gitt. Som nr 21 skrev, dette kommer til å gå bra og dere kommer til å klare dere fint. MEN, det er ikke det som er poenget! Moren din er egoistisk, tenker kun på seg selv. Dette beviser hun ved å stikke av, dumpe ansvaret for lillesøster over på deg når du er inne i din viktigste uke noen gang. Du skal tross alt opp til eksamen, avslutte mange års skolegang og din framtid "avhenger" av dette.

Jeg hadde gitt f**n i at hun ikke vil du skal kontakte familien. Hun har selv skapt disse utfordringene for deg, da kan hun ikke bli sur for at du ordner opp på din egen måte. Hun har faktisk ingen rett til å diktere deg på dette!

Lykke til med eksamen, forresten :)

Skrevet

Mamma jobber i 100% stilling, men får ikke ta opp mere lån. Hun har vel mer enn forsvarlig allerede mtp økonomi, om jeg ikke tar feil.

Søsteren min går i Bjerkvik på skole, men jeg går i Narvik. Jeg er nødt til å levere henne på SFO før jeg drar, for mamma vil ikke hun skal gå alene, så må jeg hente henne når jeg kommer tilbake.

Jeg gikk til helsesøsteren for 2 år siden, men jeg turte ikke å fortelle hvordan forholdene hjemme egentlig var :/ Ble sendt av en lærer som var litt bekymret, men var for redd til å si det jeg følte. Nå har ting egentlig bare ballet på seg, ettersom Mamma har blitt singel- igjen, og jeg har alt ansvaret alene når hun er på jobb ol.

Vet ikke hva hun ville gjort om jeg ikke var her, men hun klager ofte på at hun ikke vet hvordan hun skal greie seg når jeg flytter til høsten! Jeg er faktisk bekymret for hvordan ting skal gå hjemme!

Nei, hun spørr aldri om jeg kan være barnevakt! Hun kom å sa "siden du har eksamen regner jeg med du blir hjemme den uka, så jeg drar til syden". Hva skal jeg si til det?

Om jeg har planer må jeg være tidlig ute, ellers skal jeg bare glemme det om mamma har andre ting på listen. Hun gir meg rett og slett skyldfølelse om jeg ikke velger på passe søsteren min. Jeg har gått glipp av så utenkelig mye, og føler meg litt utenfor iforhold til tidligere.

Hun handlet ikke mat før hun dro. Ligger litt mat i fryseren, men det meste er dyre matvarer jeg ikke får røre. Eier ikke kjøtt eller noe, så må ha en handletur uansett.

Jada, det blit til å gå bare godt! Klart oss mange ganger før vi to :) Måtte bare få lufte litt tanker jeg også!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...