Gå til innhold

Meldte samboeren min for trygdesvindel...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utrolig at noen er så dumme at de ikke forstår at det er en kriminell handling!!!Man er ikke bitter kjerring fordi man kaller en kriminell for en kriminell ;) Og man er ikke bedreviter heller, bare smartere enn deg tydligvis!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så hvis samboeren deres gjør en feil og må i fengsel, blir han dumpet på flekken? Uansett hva det er? Siden det er kriminelt? Enn hvis dere hadde kommet i fengsel for å kjøre alt for fort, hadde dere da forventet å bli dumpet av mannen på flekken?

Skrevet

Vel....normalt oppegående mennesker holder seg til loven.....og ja,forventer det av folk rundt meg ja. Ikke for høye krav å ha det. Er faktisk ikke vansklig å være lovlydig skjønner du!!!

Gjest peacock
Skrevet (endret)

Så hvis samboeren deres gjør en feil og må i fengsel, blir han dumpet på flekken? Uansett hva det er? Siden det er kriminelt? Enn hvis dere hadde kommet i fengsel for å kjøre alt for fort, hadde dere da forventet å bli dumpet av mannen på flekken?

å svindle MED FULLT OVERLEGG er ikke "en feil"! Om jeg hadde gjort ham oppmerksom på at han fikk penger ulovlig og han ikke rettet det er det ikke lenger "en feil" men bevisst svindel/tyveri. Hadde dumpet han da, og meldt han til for det - mine skatter penger skal ikke gå til slikt, og jeg vil i hvert fall ikke at barna mine skal lære at slik atferd er ok. Når det gjelder å kjøre så fort at man havner i fengsel måtte han nok ha en rimelig god forklaring - jeg er heller ikke noe glad i folk som bevisst setter andres liv i fare.

Endret av peacock
Skrevet

I vår omgagskrets så er det både mennesker med høy moral og lav moral. Mennesker med høy utdanning og lav utdanning. Men ingen anmelder andre mennesker uannsett. Anmelder heller ikke fyllekjøring eller innbrudd. Overfall kommer helt ann på. :)

Gjest peacock
Skrevet

I vår omgagskrets så er det både mennesker med høy moral og lav moral. Mennesker med høy utdanning og lav utdanning. Men ingen anmelder andre mennesker uannsett. Anmelder heller ikke fyllekjøring eller innbrudd. Overfall kommer helt ann på. :)

Anmelder du ikke fyllekjøring eller innbrudd? Hæ? Hva om noen kjørte ned barna dine i fylla? Eller noen brøt seg inn og stjal arvesmykkene dine? Er det greit, liksom?

Skrevet

Når ble det negativt å være lovlydig?

Og hva om noen forgrep seg på sine barn- skal man heller ikke anmelde dem da, siden det tydeligvis er så grusomt å gjøre?

Skrevet

HI her.

Ser dere har hatt en livat diskusjon her inne siden jeg skrev sist.

Ei her mener jeg sladet på min kjære, beskylder meg for å gå bak hans rygg rett og slett. Du må da virkerlig ha utelatt å lese alt.

For å klarne opp i den:

Jeg oppdaget at dagpengene rullet inn på kontoen hans lenge etter han påsto han hadde fått stoppet dem. Eneste grunn til at jeg oppdaget det var fordi samboeren min ba meg betale telefon regningen hans (han var borte på jobb, hadde ike tilgang til nett eller noe) Fikk sjokk når jeg oppdaget dette, ringte han med det samme og lurte på hvorfor han fikk penger av NAV, da fortalte han det som det var.

Så ikke bare har han løyet til meg ang pengestoppen, men han har jo tydeligvis hatt nærmere 16 000 i mnd ekstra, som han har ført inn på boligspare.

Han kom hjem igjen dagen etter, vi pratet om saken, og jeg fortalte han at han viste jo hva jeg mente om slikt, så han fikk velge selv, enten kontaktet han selv NAV over helgen, og forklarte seg og ordnet opp, eller så kom jeg til å melde han inn innen uken var omme. Han bare lo det bort.

Mandagen kom og gikk, jeg spurte om han hadde ordnet opp for seg, når han sa det ikke var i hans planer å gjøre, så sa jeg nok en gang ifra at da fikk jeg gjøre det, for han kan ikke holde på slik.

Som sagt så gjort. NAV ordnet opp og krever han for de (nesten) 45 000 han har fått utbetalt for mye. Først når regningen kommer i posten blir han sint på meg, slenger regninga over til meg og sier at den får jeg betale, siden det er min feil.

Ja, jeg vet, mange av dere ville nok bedt meg droppe han osv osv. Men jeg har tenkt mye på dette, og om han tar lærdom av dette, og faktisk ikke utøver slikt igjen, så blir jeg, jeg elsker han, han har mye godt i seg, om man ser bort fra denne delen, er han "den perfekte" for meg. Jeg har en unge fra før av som har seprasjonsangst pga bruddet med eksen (ikke så veldig pent brudd)

Men forsøk på å bli gravid igjen er lagt på is på ubestemt tid.

Har pratet med samboeren igjen om det i dag, denne gangen rolig, ingen av oss hevet stemmen. Jeg har forklart han nok en gang hvorfor jeg ikke godtar det han gjorde, og hvorfor jeg meldte han. Han har forklart at han så det som en mulighet til å spare inn litt fortere på egenkapital, så vi kan få eget bo fortere. Men han innser at han var tankesløs her, for det endte jo bare med at vi sliter økonomisk, siden NAV krever en høy sum pr mnd nå.

Håper virkerlig han ser hvor ille dette er, og hvor ille det kunne blitt!

Skrevet

Også så hissig man blir. Ler meg ihjel, dere er hvertfall ikke vanskelige å provosere. Både jeg og gubben ler så vi griner, artig tidsfordriv dette. :)

Skrevet

Synes forsåvidt det er bra å melde fra, men synes ikke det hører hjemme i et forhold...

Jeg ville vel heller vurdert forholdet hvis snyltingen betydde så mye for meg. Hva er det neste? At han bryter fartsgrensen og du ringer politiet fra passasjersetet?

Gjest peacock
Skrevet

Også så hissig man blir. Ler meg ihjel, dere er hvertfall ikke vanskelige å provosere. Både jeg og gubben ler så vi griner, artig tidsfordriv dette. smile.png

Vet du hva, jeg synes ikke det er morsomt å spøke med at fyllekjøring er greit. Heller ikke tyveri, om det så er fra statskassen eller huset mitt, men fyllekjøring er så grovt at jeg får helt vondt inni meg når noen sier de ikke bryr seg.

Så kan du sitte å le med gubben i sofaen din - tipper dere ikke ler lengre en fyllekjører har kjørt ned barna eller en av dere.

Ikke spill humorkortet når det gjelder dette, det er IKKE morsomt. Litt som å le av Hitlers jødedrap eller ABB på Utøya - noen ting spøker man ikke med, rett og slett.

Gjest Trulte med to små
Skrevet

HI her.

Ser dere har hatt en livat diskusjon her inne siden jeg skrev sist.

Ei her mener jeg sladet på min kjære, beskylder meg for å gå bak hans rygg rett og slett. Du må da virkerlig ha utelatt å lese alt.

For å klarne opp i den:

Jeg oppdaget at dagpengene rullet inn på kontoen hans lenge etter han påsto han hadde fått stoppet dem. Eneste grunn til at jeg oppdaget det var fordi samboeren min ba meg betale telefon regningen hans (han var borte på jobb, hadde ike tilgang til nett eller noe) Fikk sjokk når jeg oppdaget dette, ringte han med det samme og lurte på hvorfor han fikk penger av NAV, da fortalte han det som det var.

Så ikke bare har han løyet til meg ang pengestoppen, men han har jo tydeligvis hatt nærmere 16 000 i mnd ekstra, som han har ført inn på boligspare.

Han kom hjem igjen dagen etter, vi pratet om saken, og jeg fortalte han at han viste jo hva jeg mente om slikt, så han fikk velge selv, enten kontaktet han selv NAV over helgen, og forklarte seg og ordnet opp, eller så kom jeg til å melde han inn innen uken var omme. Han bare lo det bort.

Mandagen kom og gikk, jeg spurte om han hadde ordnet opp for seg, når han sa det ikke var i hans planer å gjøre, så sa jeg nok en gang ifra at da fikk jeg gjøre det, for han kan ikke holde på slik.

Som sagt så gjort. NAV ordnet opp og krever han for de (nesten) 45 000 han har fått utbetalt for mye. Først når regningen kommer i posten blir han sint på meg, slenger regninga over til meg og sier at den får jeg betale, siden det er min feil.

Ja, jeg vet, mange av dere ville nok bedt meg droppe han osv osv. Men jeg har tenkt mye på dette, og om han tar lærdom av dette, og faktisk ikke utøver slikt igjen, så blir jeg, jeg elsker han, han har mye godt i seg, om man ser bort fra denne delen, er han "den perfekte" for meg. Jeg har en unge fra før av som har seprasjonsangst pga bruddet med eksen (ikke så veldig pent brudd)

Men forsøk på å bli gravid igjen er lagt på is på ubestemt tid.

Har pratet med samboeren igjen om det i dag, denne gangen rolig, ingen av oss hevet stemmen. Jeg har forklart han nok en gang hvorfor jeg ikke godtar det han gjorde, og hvorfor jeg meldte han. Han har forklart at han så det som en mulighet til å spare inn litt fortere på egenkapital, så vi kan få eget bo fortere. Men han innser at han var tankesløs her, for det endte jo bare med at vi sliter økonomisk, siden NAV krever en høy sum pr mnd nå.

Håper virkerlig han ser hvor ille dette er, og hvor ille det kunne blitt!

Jeg syns du høres fornuftig og rettferdig ut jeg! Håper han har tatt lærdom av dette og jeg syns du er fin som gir han sjanse til å vise at han ikke gjør sånt igjen. Alle kan gjøre feil, det er nok lett å gjøre dumme ting om man er litt korttenkt i gjerningsøyeblikket, men hele forskjellen er om man gjør gale ting med fullt overlegg osv.

Jeg ønsker deg lykke til og håper dere får det fint i sammen!

Gjest peacock
Skrevet (endret)

Synes forsåvidt det er bra å melde fra, men synes ikke det hører hjemme i et forhold...

Jeg ville vel heller vurdert forholdet hvis snyltingen betydde så mye for meg. Hva er det neste? At han bryter fartsgrensen og du ringer politiet fra passasjersetet?

Hvis man er til fare for seg selv og andre hadde jeg gjort det og, ja (ikke 10 km for fort da). Dette etter å ha bedt om å komme ut, bedt om å stoppe og en advarsel om at jeg vil ringe. I så fall ville jeg følt meg som gissel i bilen.... Hva hadde du tenkt om han kolliderte med noen fordi han ikke klarte å stoppe/styre bilen?

Endret av peacock
Skrevet

Hvis man er til fare for seg selv og andre hadde jeg gjort det og, ja (ikke 10 km for fort da). Dette etter å ha bedt om å komme ut, bedt om å stoppe og en advarsel om at jeg vil ringe. I så fall ville jeg følt meg som gissel i bilen.... Hva hadde du tenkt om han kolliderte med noen fordi han ikke klarte å stoppe/styre bilen?

Jeg mente mer 10 km/ t over, for jeg er enig i det andre. Men jeg skjønner ikke at man i utgangspunktet havner i et forhold hvor samboer bryter alle de verder man står for...? Ikke minst nbår man er så tro mot sine verdier at man går til slike skritt...

Mange mener jo helt sikkert det samme som HI men er mindre prinsippfaste på grunn av lojalitet til den man elsker...

Skrevet

Også så hissig man blir. Ler meg ihjel, dere er hvertfall ikke vanskelige å provosere. Både jeg og gubben ler så vi griner, artig tidsfordriv dette. smile.png

Vet du hva, jeg synes ikke det er morsomt å spøke med at fyllekjøring er greit. Heller ikke tyveri, om det så er fra statskassen eller huset mitt, men fyllekjøring er så grovt at jeg får helt vondt inni meg når noen sier de ikke bryr seg.

Så kan du sitte å le med gubben i sofaen din - tipper dere ikke ler lengre en fyllekjører har kjørt ned barna eller en av dere.

Ikke spill humorkortet når det gjelder dette, det er IKKE morsomt. Litt som å le av Hitlers jødedrap eller ABB på Utøya - noen ting spøker man ikke med, rett og slett.

Hehehe. :) Ta deg en bolle og ha litt humor i hverdagen. Da slipper du kanskje og bli så sur og bitter. Tralllala. *sitter fortsatt i sofan med min kjære og ler så jeg griner over hvor lette dere er å provosere*

Skrevet

Trygdesvindel kan i verste fall gi fengselsstraff, så ha'n bør vel heller takke deg før det gikk for langt... Jobber selv i fengsel, og det er ikke få som har jukset med NAV og andre økonomiske instanser.

Skrevet

Jeg synes det er et sunnhetstegn at folk lar seg provosere dersom de får inntrykk av at noen synes fyllekjøring, svindel og overfall er helt greit, jeg.

Gjest peacock
Skrevet

Også så hissig man blir. Ler meg ihjel, dere er hvertfall ikke vanskelige å provosere. Både jeg og gubben ler så vi griner, artig tidsfordriv dette. :)

Hehehe. :) Ta deg en bolle og ha litt humor i hverdagen. Da slipper du kanskje og bli så sur og bitter. Tralllala. *sitter fortsatt i sofan med min kjære og ler så jeg griner over hvor lette dere er å provosere*

Ta meg en bolle, et par øl og så en kjøretur i bilen, for det er jo så morsomt - spesielt om man skulle treffe et barn eller to på veien... Du har en merkelig humor, gitt.

Skrevet

Ta meg en bolle, et par øl og så en kjøretur i bilen, for det er jo så morsomt - spesielt om man skulle treffe et barn eller to på veien... Du har en merkelig humor, gitt.

Sånn BTW...

Her er det vel strengt tatt Mumtilto som bør ta seg en bolle. At hun og samboeren sitter å ler av at folk lar seg provosere av umodne svar på en relativt alvorlig sak, sier vel mer om dem enn om andre...

Skrevet

Synes du har handla fornuftig og ansvarle, hi. Trur nok mannen vil skjøne etter kvart at det du gjorde var det beste, dette kunne gått mykje verre og enda med fengselsstraff.

Må seie eg synes mumtilto har ein snodig humor.

Skrevet

Samboeren min viste fra starten av forholdet hvordan mine meninger var, og hvilke verdier jeg har. Han var eig med meg i det meste. Så det er ikke slik at jeg valgte å forelske meg og leve sammen med en som ikke har samme verdier som meg selv.

Så du mener at når man står i et forhold med tilsynelatende samme verdier, så skal man sette på seg et smil og godta den andres oppførsel? Eller droppe han død, bare fordi han i et fortvillelses moment brøt VåRE verdier? Da må jeg si du ikke ville jobbet stort for et forhold. Han fikk to muligheter her, og tok selv valget å ikke gjøre det som burde bli gjort.

Bryter han fartsgrensen med betydlig mye, og jeg ber om å få ut av bilen, fordi dette ikke er aktuelt, så hadde jeg ringt politiet om han ikke hørte ja. Fordi om noen velger å ta risikoen på å kjøre livet av seg selv og andre, så trenger ikke jeg sitte å godta at det inkluderer meg. Det samme gjelder snyltingen; Vi står oppført som samboere, så om dette hadde gått for langt, ville det gått ut over meg også, han ga meg ingen sjanse til å ytre min mening i det hele. Ja, jeg tok et valg, jeg meldte han, og jeg ville gjort det igjen!

Selv står jeg for at forholdet vårt tåler denne knekken, er han uenig, så er han fri til å gå, noe han fortsatt ikke har gjort. Men det er fortsatt hans frie valg å gjøre i så måte.

HI

Skrevet

Samboeren min viste fra starten av forholdet hvordan mine meninger var, og hvilke verdier jeg har. Han var eig med meg i det meste. Så det er ikke slik at jeg valgte å forelske meg og leve sammen med en som ikke har samme verdier som meg selv.

Så du mener at når man står i et forhold med tilsynelatende samme verdier, så skal man sette på seg et smil og godta den andres oppførsel? Eller droppe han død, bare fordi han i et fortvillelses moment brøt VåRE verdier? Da må jeg si du ikke ville jobbet stort for et forhold. Han fikk to muligheter her, og tok selv valget å ikke gjøre det som burde bli gjort.

Bryter han fartsgrensen med betydlig mye, og jeg ber om å få ut av bilen, fordi dette ikke er aktuelt, så hadde jeg ringt politiet om han ikke hørte ja. Fordi om noen velger å ta risikoen på å kjøre livet av seg selv og andre, så trenger ikke jeg sitte å godta at det inkluderer meg. Det samme gjelder snyltingen; Vi står oppført som samboere, så om dette hadde gått for langt, ville det gått ut over meg også, han ga meg ingen sjanse til å ytre min mening i det hele. Ja, jeg tok et valg, jeg meldte han, og jeg ville gjort det igjen!

Selv står jeg for at forholdet vårt tåler denne knekken, er han uenig, så er han fri til å gå, noe han fortsatt ikke har gjort. Men det er fortsatt hans frie valg å gjøre i så måte.

HI

Det virker rart at en som prøver og spare penger ved å lure systemet og en som er villig til å melde sin egen samboer skulle ha de samme grunnverdiene. Hvis han hadde gjort det ved en feiltakelse, slurvet med å si ifra og var flau over det så kunne man kanskje tenke det, men han har jo fortsatt med det helt bevisst selv etter at du sa i fra.

Og - jeg synes det er veldig rart at man må gå så langt i et forhold for å bli hørt når det gjelder å slutte med kriminelle handlinger. Synes virkelig ikke man skal mått ty til å melde til politi eller NAV for å bli hørt av sin samboer på så viktige ting.

Nei, i mine øyne er å jobbe med et forhold noe helt annet en det du beskriver. Det virker som om du jobber med å endre verdiene hos en en svært motvillig mann gjennom statlige sanksjoner ikke gjennom kommunikasjonen mellom dere.

Men bein i nesa har du!!

Skrevet

Jeg synes det var riktig det du gjorde. Han visste hvilke verdier du har,og hva du står for. Allikvel valgte han en vei som faktisk går ut over dere begge to. Hadde han blitt tatt ville jo faktisk dette gått utover deg også. Og risikoen for at du blitt sett på som noen som BURDE ha visst hva han drev med,og kanskje til og med vært med på dette selv.Jeg skjønner godt at man ikke vil ta sjansen på å bli mistenkt for å være en del man er så grunnlegende imot og som strider så veldig mot de verdier man selv har.

Synes det er stort av deg å prøve å fortsette å ha et forhold til ham og vet ikke om jeg synes han fortjener det, ihvertfall ikke når han dessuten mener du skal betale lovbruddet hans. men samtidlig skjønner jeg jo at han også er forbannet og tenkte vel sikkert at moralen din ikke var så høy likevel når det kom til stykket, så får han sjokk når du faktisk står for det du mener og det du sier.

Med et så pass stort tillitsbrudd fra begge deres synsvinkel så synes jeg det er tøfft at dere prøver å redde forholdet.

Skrevet

Hvor går grensa din for overfall da? "Tja, hun blir jo bare slått ned men ikke voldtatt da, så ser ikke vitsen med å ringe"!?
Skrevet

HI her igjen.

Samboeren sa i dag at han mente jo så klart ikke at jeg skulle betale, men han ble så sint og oppgitt (sint over hele hendelsen, oppgitt over seg selv) og fant det nok lettere å la det hele gå utover meg, enn å inrøme egen svakhet.

Han foreslo at vi kontakter familievern kontoret på mandag, så de kanskje kan hjelpe oss her nå, med tanke på sviket (beges) og hvordan vi skal løse opp i flokene her.

Det kan kanskje virke rart på mange her at jeg er villig til å fortsette forholdet, og noen finner det vel rart at han også vil det. Men hva kan man si, når man føler på seg at dette er den rette for en selv, så vil man nok ikke gi opp så lett, heller ikke når det "lette" er så tyngene som dette.

Er glad min unge ikke var her under denne krangelen, men skal gjøre godt å få h*n hjem igjen i morgen, så vi kan fokusere på familielivet nå, frem til vi får litt hjelp i "knuffingen" vår. Er ikke slik at vi stikker probleet under en sten, men det har vært en nok så inntens tone mellom oss siden han fikk regningen i posten, vi snakket jo ikke noe mer om saken etter at jeg meldte han inn og sa ifra til han at det var gjort. Skal sies at han bare trakk på skuldrene når jeg fortalte at jeg hadde meldt ifra til NAV, virket ikke sint, men mer som "jaja, da er det gjort". Så det har vel gnagd på oss begge to frem til nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...