Gå til innhold

Slike soveposer barna sover i er galskap!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er totalt unødvendig å binde fast barna i senga. Da må man heller ta "kampen" noen netter å legge de ned igjen hvis de reiser seg. Det er noe som hører med.

Synes man er bra lat om man ikke orker det. Og ja, jeg har selv urolige barn som jeg har måtte legge ned x antall ganger om nettene, men heller det enn å binde de fast. De roer seg etterhvert.

Om du tror det hjelper å legge de ned igjen "noen netter", så har du ikke hatt urolige barn i noen større grad nei.

Akkurat som de som sier

* "jeg kunne aldri gitt barnet mitt egen mat for at det skal spise. Barn spiser når de er sultne. Jeg vet det, for mine barn var også vanskelige i matveien". Nei, det var de ikke!

* "jeg kunne aldri engang vurdert sovemedisin til mitt barn! Da tar jeg heller de vanskelige nettene. Og ja, jeg har også hatt barn som sliter med søvnen!" Eh, nei, det har du ikke hvis du aldri har vurdert sovemedisin.

Man har ikke noe spesielt urolige barn hvis man må legge dem ned et par netter. Eller hvis de spiser maten de får servert etter noen dager eller timer. En liten utblåsning bare. Jeg er så lei av de som sier "jeg har også hatt...", når de ikke kan ha vært i nærheten av den desperasjon man føler når man virkelig har et slikt krevende barn.

DU provoserer meg så til de grader. Jo, det går faktisk ann å ha barn som sliter med søvn uten å engang vurdere verken sovemedisin eller pose.

Min lille slet med både søvn og mat. Sov stort sett aldri rolig. Gråt og var kjempe urolig i søvne. Våknet hele tiden. Var aldri rolig mer enn en halvtime.

Ble innlagt på sykehuset som 1 åring pga søvn og mat problemer. Jeg har aldri vurdert verken sovemedisin eller seler fordi det går helt i mot min overbevisning. Det gjorde det fortsatt selv om jeg var utslitt. Bare ikke kom du her å fortell meg at jeg ikke har følt det på kroppen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sover urolig om nettene. Vrir, beveger og sur meg både før jeg sovner og etter jeg har sovnet. Kan godt være det ka plage min samboer litt. Skulle han da bare binde meg fast slik at han slipper og våkne så mange ganger? -og fordi han mener jeg sover mye bedre om jeg ligger stille?

Jeg hadde følt meg ganske så hjelpesløs og panikkslagen dersom han hadde gjort dette. Jeg hadde sikkert sovnet etter at jeg skjønte at han ikke kom til å løsne meg, og jeg hadde sikkert gitt opp når jeg skjønte at han kom til å gjennta dette hver natt uten at jeg hadde noe jeg skulle sagt. Jeg hadde kapitulert og sovnet, det vil ikke si at jeg hadde hatt en god opplevelse av situasjonen. Min kjære kunne sikkert inbille seg det.

Hadde dette vært reelt så hadde det vært et overgrep. Min samboer ville blitt straffedømt om jeg hadde anmeldt han.

Skjerp dere, dere som behandler barna deres på denne måten!!!!!

Skrevet

Hvis du hadde sovet bedre om du lå i en pose så hadde da det vært helt greit. Du hadde ikke følt det som et overgrep hvis du trivdes i posen, da hadde du blitt glad for at samboeren din hadde gitt den til deg ;)

Skrevet

Jeg har ikke sett disse soveposene med seler i bruk, men gjelder dette relativt nyfødte? Eller var det "større" barn, ett-to år?

For det er jo vanlig for nyfødte i mange land å bli "svøpt", eller "swaddlet", dvs lagt inn i et teppe med armene ned og teppet sitter relativt godt rundt. Men dette er mest frem til de er rundt 3 mnd.

Jeg slet mye med å få første barnet vårt til å sove, men hele sovesituasjonen endret seg da jeg lærte om denne teknikken av en jordmor. På andre barnet brukte jeg det fra fødsel av (frem til ca 3 mnd). Barn og mor sov godt, de føler seg visstnok trygge fordi det minner dem mer om livmoren.

Men nå er jeg kanksje helt utenfor det denne diskusjonen handlet om..

Skrevet

Hvis du hadde sovet bedre om du lå i en pose så hadde da det vært helt greit. Du hadde ikke følt det som et overgrep hvis du trivdes i posen, da hadde du blitt glad for at samboeren din hadde gitt den til deg wink.png

-og hvordan skulle samboeren min kunne skille mellom at jeg gav opp og at jeg sov godt?

Barn som blir utsatt for omsorgsvikt, som foreksempel ikke får mat når de blir sultene eller ny bleie når de trenger det slutter også å gi utrykk for disse behovene. Mener du da at det er riktig å si at de trives med å være sultene eller med å ha våt bleie?

Ja, jeg setter det på spissen. Men jeg synes virkelig det er horribelt å binde små barn fast.

Skrevet

Her sov ikke guttungen i det hele tatt FØR han fikk sovepose, som sitter fast ja. Jeg var skikkelig skeptisk til dette, mye på grunn av skremselstrådet på nett osv, men det funket supert for oss. Han kan snu seg på siden selv om han er festet, og nå som han sover mye bedre, fester vi som regel ikke, bare lar han ligge i posen. Han vekket seg selv, reiste seg, fikk ikke sove, men når han fikk en slik pose fant han endelig roen. Da var han ett år. Haleluja!!! Og til de som mener man "bare burde ta kampen". Respekter at ikke alt funker på samme måte for alle unger!!! Vi "tok kampen" hver kveld og natt i ett helt år, fØr han endelig fant roen i en slik pose. Det funker for oss, så får alle andre finne ut hva som funker for dem og deres barn.

Vi kjØpe på barnas hus og den koster fra 350,- til 600,- ca. Man kan velge om man vil bruke selene eller ikke.

Skrevet

Jada,jeg var også helt i mot disse.Helt til sønnen min klarte og snu seg rundt.Han ble liggende må magen og hyle fordi han ikke kom seg tilbake igjen.Dette gjorde han gjennom hele natten,vi snudde han tilbake igjen hundrevis av ganger.Etter 1 uke var det nok og vi kjøpte den posen.Han sovnet fra første gang han brukte den og SOV da hele natten.Er en grunn til at man bruker den liksom.. brukte den til han klarte og snu seg selv fram og tilbake.Søsteren min hadde samme problemet med sin baby,hun også sov som en stein etter de begynte med posen.

Anbefaler den absolutt til de med samme problem. Da gutten min begynte å få skjevt hode sa fysio at vi måtte støtte under han så han ikke fikk snudd seg til``yndlingssiden``.Der var ikke synd på han for det.Dere må slutte og dille og dalle sånn med barna,de kan ikke være glade og le 24t i døgnet.

Dette er jo en helt naturlig del av barns utvikling. De aller fleste opplever dette, og det er som så mye annet en periode de skal igjennom. Etter en uke med snuing fant du ut at du ville binde fast ungen din for å få sove om natten? Egoistisk og umenneskelig spør du meg.

Skrevet

Kan ikke fatte at noen her faktisk ikke ser at dette er riv ruskende galt. Dere binder fast et barn slik at det knapt kan bevege seg.

Håper våre barn, når de blir voksne, ser tilbake og tenker "de visste ikke bedre" om dere som er så lite oppegående at dere synes dette er greit. Jeg får uendelig vondt av dissesmå som må oppleve å stroppes fast. Skulle likt å sett dere mødre i samme situasjon. Bundet fast av de dere stoler mest på.

Skrevet

Men seriøst. Et barn som gir opp, protesterer gjerne en stund først. Et barn som trives legger seg ned, ser fornøyd ut, smiler og sovner ;) Merker dere virkelig ikke om barnet deres trives eller ei? Det gjør nemlig jeg.

(og som en liten digresjon: Det samme barnet har hatt søvnproblemer hele livet sitt. Som seks-åring fikk vi Melatonin av legen. Da jeg fortalte sønnen at det skulle hjelpe han å sove bedre så ble han så glad og lykkelig at jeg nesten ble rørt til tårer. Vi foreldre hadde syntes situasjonen var forferdelig slitsom, men han hadde tydeligvis syntes det var enda verre. Det ga meg en tankevekker).

Og du med et barn som ble lagt inn på sykehuset. Greit at du har den overbevisningen, men det er ikke dermed sagt at det er det riktige. Si at barnet ditt hadde sovnet godt i en pose og ikke virket det minste misfornøyd. Da hadde det vært ganske brutalt å la barnet gå uten søvn i et års tid istedet. Søvn er en essensiell del av vår trivsel, velvære og vårt liv. Et barn som er misfornøyd og utslitt i ett år er det synd på. Jeg tror nok ditt barn har større problemer, som en pose ikke kunne løst, men hvis en pose hadde vært løsningen, så hadde det vært forferdelig at et barn skulle ha det vondt så lenge om det kunne trives i en pose.

Skrevet

Det samme barnet har hatt søvnproblemer hele livet sitt. Som seks-åring fikk vi Melatonin av legen. Da jeg fortalte sønnen at det skulle hjelpe han å sove bedre så ble han så glad og lykkelig at jeg nesten ble rørt til tårer. Vi foreldre hadde syntes situasjonen var forferdelig slitsom, men han hadde tydeligvis syntes det var enda verre. Det ga meg en tankevekker).

Herregud, fikk tårer i øynene selv da jeg leste dette... håper det går bra med gutten din!

Skrevet

Men seriøst. Et barn som gir opp, protesterer gjerne en stund først. Et barn som trives legger seg ned, ser fornøyd ut, smiler og sovner ;) Merker dere virkelig ikke om barnet deres trives eller ei? Det gjør nemlig jeg.

(og som en liten digresjon: Det samme barnet har hatt søvnproblemer hele livet sitt. Som seks-åring fikk vi Melatonin av legen. Da jeg fortalte sønnen at det skulle hjelpe han å sove bedre så ble han så glad og lykkelig at jeg nesten ble rørt til tårer. Vi foreldre hadde syntes situasjonen var forferdelig slitsom, men han hadde tydeligvis syntes det var enda verre. Det ga meg en tankevekker).

Og du med et barn som ble lagt inn på sykehuset. Greit at du har den overbevisningen, men det er ikke dermed sagt at det er det riktige. Si at barnet ditt hadde sovnet godt i en pose og ikke virket det minste misfornøyd. Da hadde det vært ganske brutalt å la barnet gå uten søvn i et års tid istedet. Søvn er en essensiell del av vår trivsel, velvære og vårt liv. Et barn som er misfornøyd og utslitt i ett år er det synd på. Jeg tror nok ditt barn har større problemer, som en pose ikke kunne løst, men hvis en pose hadde vært løsningen, så hadde det vært forferdelig at et barn skulle ha det vondt så lenge om det kunne trives i en pose.

Skrevet

Ja, et barn som utsettes for omsorgssvikt gir da mange signaler på å ikke ha det bra før det gir opp!

Også etter at barnet har resignert gir det mange signaler på mistivsel.

Hadde jeg blitt utsatt for noe jeg ikke likte hadde jeg protestert heftig og lenge før jeg bare ga opp :-) Så nei, det er ikke vanskelig å skille mellom trivsel og resignasjon. Hvis man vil, og det må vi jo tro at foreldre flest vil...

Skrevet

Vi hadde pose til jenta vår fra hun var ca. 4 mnd til hun var rundt året. Dette fordi hun alltid har brukt beina mye, kunne fint ligge og sove på ryggen med beina hevet over hodet. Så for at hun ikke skulle bli kald brukte vi sovepose, da ble det vanskeligere å sparke av seg dyna og skulle hun gjøre det ville hun ikke bli så kald. Den siste posen vi kjøpte hadde faktisk seler, men disse gikk i søpla med en gang. Barna mine skal aldri tjorest fast i senga!! Når det er sagt så lå jeg visstnok tjoret fast da jeg var lita, men det har jeg ingen minner fra. Har litt panikk for å bli holdt fast da, og jeg takler ikke ligge inntil manne om natta, kan jo hende det stamer derfra.

Skrevet

Ei venninne brukte seler i senga på de to guttene sine, fra nyfødt og til 1.5 år.

Hun angrer bittert på at hun ikke gjorde det på førstemann, nå har hun bare en grav å gå til....

Jeg brukte også seler på nyfødt pga faren for krybbedød, men de fikk snudd seg fra side til side.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Her har begge ungene ligget i Candide Multirelax "stol/ammepute" når de var nyfødt, så de ikke kunne få "favorittside" og storebror brukte den da han startet å snu seg til magen, men ikke klarte å snu seg tilbake. Han trengte den i en uke, så knakk han koden på det å snu seg begge veier, og da forsvant ligge"stolen" ut av senga hans igjen. Like efektiv som de posene det snakkes om her, men ungen blir ikke "stroppet" fast til sengen, har fritt frem for å bevege seg, får bare ikke snudd seg rundt, og hodet kan ikke ligge fast til en side, snur de hodet over til ene siden, så sørger fyllet i "stolen" for at de om litt må skifte stillingen på hodet sitt igjen :)

Vi vurderte pose når gutten startet å snu seg til magen, men helsesøstra sa at den putestolen gjorde samme nytta, så da testet vi den.

Lillesøster brukte den første 2 mnd, så tok vi den ut igjen, nå ligger den klar i nærheten til hun starter å snu seg :)

Skrevet

Jeg bruker sovepose på min gutt, men det er en slik som man kan røre seg i. Han klarer til å med å gå trappen i den(passer godt på ham selvfølgelig)

Men mamma brukte en slik en med seler til meg, tror det var pga at jeg var fæl til å gå opp etter leggetid. Regner med jeg var et sted fra 1,5 år og oppover til 3. Mange vil sikkert ikke tro meg nå, men jeg husker dette godt. Og det er ikke et godt minne i det hele tatt, helt forferdelig rett og slett.

Jeg trodde virkelig ikke dette var i bruk lengre, kunne aldri ha falt meg inn!!

Jeg huserk også at jeg brukte en sånn med seler. Husker jeg gråt og ba om at jeg i hvert fall skulle slippe selene. Tror de den gang stort sett alltid brukte selene, for jeg har aldri hørt at jeg stod opp igjen. Den dag i dag greier jeg ikke å ligge med nattkjole fordi det minner meg om følelsen av denne posen og det å ikke greie å snu seg, får rett og slett en klaustrofobisk følelse (og jeg har ingen andre fobier).

I tillegg husker jeg godt hvordan det var å ligge i posen og fryse, Dynen skled gjerne ned i sengen og siden jeg var fastspent så fikk jeg ikke tak i dynen, og ble da liggende å fryse fordi posen var for tynn til å gi nok varme. Hadde jeg ikke vært fastspent hadde jeg fått tak i dynen selv. I dag får jeg ikke sove hvis jeg er det minste kald, må alltid sove uten nattkjole (noe for så vidt de fleste menn er veldig glad for ;) og må alltid ha dyne som dekker hele meg.

Jeg kan kanskje vurdere en pose uten seler, men tror ikke jeg vil greie å bruke med seler - selv om jeg ser at for noen så kan det faktisk fungere. Jeg tror det er viktig å se an hver unge, og være sikker på at det er riktig for akkurat den ungen.

Skrevet

Ei venninne brukte seler i senga på de to guttene sine, fra nyfødt og til 1.5 år.

Hun angrer bittert på at hun ikke gjorde det på førstemann, nå har hun bare en grav å gå til....

Jeg brukte også seler på nyfødt pga faren for krybbedød, men de fikk snudd seg fra side til side.

Ærlig talt, hva er det du skriver?? Det er vel ingenting som tilsier at seler hjelper mot krybbedød? For noe tull!!!! Får veldig vondt av veinninnen din, men selene eller mangel på disse har ikke skylden for krybbedød.

Skrevet

Ærlig talt, hva er det du skriver?? Det er vel ingenting som tilsier at seler hjelper mot krybbedød? For noe tull!!!! Får veldig vondt av veinninnen din, men selene eller mangel på disse har ikke skylden for krybbedød.

Jeg fikk barn i UK, og der er det faktisk sett på som livsfarlig å bruke dyne til barn under ett år. Vi gikk på babykurs med en jordmor og fikk vel egentlig STRENG beskjed om å ikke tenke på dyne i det hele tatt, men kun bruke pose og ha rett temperatur på soverommet. Og det var i forbindelse med krybbedød at babyen fikk dyna og hodet, noe som de ikke kan med disse posene.

Skrevet

Jeg fikk barn i UK, og der er det faktisk sett på som livsfarlig å bruke dyne til barn under ett år. Vi gikk på babykurs med en jordmor og fikk vel egentlig STRENG beskjed om å ikke tenke på dyne i det hele tatt, men kun bruke pose og ha rett temperatur på soverommet. Og det var i forbindelse med krybbedød at babyen fikk dyna og hodet, noe som de ikke kan med disse posene.

Nå er det vel selene og ikke posene som først og fremst blir diskutert i denne tråden.

Skrevet

Hvis du hadde sovet bedre om du lå i en pose så hadde da det vært helt greit. Du hadde ikke følt det som et overgrep hvis du trivdes i posen, da hadde du blitt glad for at samboeren din hadde gitt den til deg wink.png

-og hvordan skulle samboeren min kunne skille mellom at jeg gav opp og at jeg sov godt?

Barn som blir utsatt for omsorgsvikt, som foreksempel ikke får mat når de blir sultene eller ny bleie når de trenger det slutter også å gi utrykk for disse behovene. Mener du da at det er riktig å si at de trives med å være sultene eller med å ha våt bleie?

Ja, jeg setter det på spissen. Men jeg synes virkelig det er horribelt å binde små barn fast.

Nå syns jeg du begynner å svare rimelig dumt. Klarer ikke du se om babyen din trives eller mistrives med noe??? Hallo makan til dumme svar bare for å kverulere. Vet at helsepersonell, barnepleiere og leger anbefaler disse posene med sele i enkelte tilfeller. Hadde unge i avlastning her som gikk fra å være et mareritt om natten til å være verdens blideste når han skulle sove. Vi var skeptiske men en flott kveld og god natt søvn samt verdens blideste gutt på morran tok bort alle mine tvil.

Skrevet

Kall det tull så mye du vil, men hennes baby hadde snudd seg over på magen, og ble kvalt.

Hadde ikke skjedd med posene.

Skrevet

Du vet tydligvis ikke hva du prater om!!

Mitt barn gikk fra å vekke seg selv 10-15 ganger om natten og være trøtt og sutrete på dagen til å sove som en stein på natten og være uthvilt og blid på dagen, alt pga pose med seler. Hun kan fint snu seg fra ene siden til andre. Hun elsker posen sin og vil i posen på kvelden når hun er trøtt.

Har du ikke barnet i sele i vogna fordi det er så fælt?? Eller spent fast i barnestol??

Deg om det, i så fall!!

Skrevet

Faktisk bevist at barn sover bedre og føler seg tryggere når de har mindre plass å bevege seg. Dette stammer fra tiden i livmoren, der det var ganske trangt på slutten. I andre kulturer blir barna reivet ganske så stramt.. Men vi skal ha sovepose uten reimer, da det er flott at de ikke får sparket av seg dynen :)

Skrevet

Damer - dette er da egentlig ikke så forferdelig vanskelig...

Vi har faktisk lov til å bruke sunn fornuft og tenke selv. Alle barn er forskjellig, noen vil ha god hjelp av pose, noen vil ha god bruk av pose med seler, og noen vil ha det best uten.

Vi må da tørre å stole nok på oss selv og tro at vi faktisk kjenner barnet vårt og greier å tolke signalene barnet gir. Hvis barnet gir uttrykk for at pose med/uten sele ikke er bra, så er det bare å la være å bruke. Hvis det fungerer bra med pose med/uten seler, ja, da bruker man selvfølgelig det.

Vi har faktisk lov å tenke selv! ;)

(Jeg er en av dem som skrev over som har masse dårlige minner om min egen tilværelse med pose/seler som liten.)

Skrevet

Jeg er en av de mange som syntes det virket helt grusomt å stroppe fast ungen til senga, men som skifta mening.

En periode begynte ungen vår å krabbe i søvne, og da krabba han seg våken og ble kjempefrustrert. Da vi begynte å vurdere posen, var det nettopp fordi jeg reflekterte litt rundt konseptet "fastbinding". Vi brukte jo selen på ham når han sov i vogna, og brukte veldig mye bæretøy på ham, og da er han jo rimelig godt bundet fast.

Fastspent i posen sov han trygt og godt uten problemer. Han gav aldri uttrykk for ubehag og missnøye, da ville jeg selvsagt ikke brukt posen! Han slapp bare å krabbe seg sur og groggy inn i sengehjørnet hver eneste natt. Hadde jeg krabba i søvne selv, hadde jeg jaggu sydd meg en slik pose gitt!

Er litt flau over hvor ufattelig negativt og ureflektert jeg uttalte meg om slik pose før, f.eks. Til mine egne foreldre, uten å tenke på at de brukte det på min lilllebror.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...