Anonym bruker Skrevet 1. juni 2012 #1 Skrevet 1. juni 2012 Ei venninne av meg har dette til datteren sin på 1 år. Stakkar lille, hun får jo ikke rørt seg en millimeter. Når de er så store at de snur seg rundt er det jo ikke farlig?? Det jeg tenker er, enn om det blir varmt og de vil sparke av seg dyna. Hva med om det f.eks kommer en flue/veps inn på rommet (ikke utenkelig nå i sommermnd), og barnet klarer ikke snu seg rundt. Eller hva om det rett og slett bare vil skifte stilling, ingen av oss voksne hadde likt å ligge bundet slik på ryggen en hel natt. Jeg synes slikt er skikkelig på kanten, man skal ikke binde fast barna!!!!
Tauriel Skrevet 1. juni 2012 #2 Skrevet 1. juni 2012 Har sovepose til jentungen for hun sparker av seg dyna selv om det er kaldt, men hun kan snu på seg så mye som hun vil. Synes synd på ungen hvis hun skulle vært tjoret fast
Gjest Husfrua Skrevet 1. juni 2012 #3 Skrevet 1. juni 2012 De er da ikke bundet fast i disse soveposene? Vi har alltid brukt disse og jeg ser ikke problemet ditt. Unga sover like godt,reiser seg opp og snur seg.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2012 #4 Skrevet 1. juni 2012 altså, min venninne hadde de skikkelig fast i sengen. Stramme seler. Barnet hadde kun sjans til å røre hodet fra høyre til venstre, men ikke kroppen. Jeg har aldri brukt disse selv, men jeg ser absolutt poenget hvis de kan røre seg, og posen følger med liksom. Men ungen her kan som sagt ikke røre seg! :-( Er ikke det feil bruk da? Jeg synes det er helt galskap altså!
Mandalas Skrevet 1. juni 2012 #5 Skrevet 1. juni 2012 For oss var det redningen. Sønnen min reiste seg opp i søvne og halvsøvne, men klarte ikke å legge seg igjen! Så han ble stående å hyle x antall ganger gjennom kvelden og natta helt til vi la han ned igjen. Da kunne det gå alt fra to minutter til to timer før han sto der igjen. Jeg husker ikke hvor stramt vi bandt posen, men det er jo litt farlig hvis de kan bevege seg for mye også da. Så de kan få snøret rundt halsen.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2012 #6 Skrevet 1. juni 2012 Vi spente fast jenta vår en periode. Det var en super løsning for å få henne til å finne roen. Hun sov mye bedre når hun var fastspent. Etter at hun hadde lært å sovne selv og ikke snu seg over på magen uten å klare å komme tilbake ol sluttet vi å bruke selene, men vi fortsatte å bruke posen. Hun elsket den. Da den til slutt ble for liten ba hun oss om å lage hull til bena slik at hun kunne fortsette å bruke den, men da ble det avvending. Hun har den fortsatt. Den er like kjær som det første yndlingskjeledtret.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2012 #7 Skrevet 1. juni 2012 Jeg bruker sovepose på min gutt, men det er en slik som man kan røre seg i. Han klarer til å med å gå trappen i den(passer godt på ham selvfølgelig) Men mamma brukte en slik en med seler til meg, tror det var pga at jeg var fæl til å gå opp etter leggetid. Regner med jeg var et sted fra 1,5 år og oppover til 3. Mange vil sikkert ikke tro meg nå, men jeg husker dette godt. Og det er ikke et godt minne i det hele tatt, helt forferdelig rett og slett. Jeg trodde virkelig ikke dette var i bruk lengre, kunne aldri ha falt meg inn!!
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2012 #8 Skrevet 1. juni 2012 Det er vel sjelden behov for at ungene tjores fast i senga, det må i så fall være hvis de er så små at krybbedød fortsatt er en fare og de legger seg rundt på magen (slik min har gjort fra hun var året, selv om vi aldri har tjoret fast henne). Skal de først tjore fast soveposen så Må det være helt stramt, for hvis snorene løsner litt kan det være kvelningsfare. Men de kunne jo fint ha brukt soveposen om natta uten å tjore den fast når ungen er ett år da, godt å kunne bevege seg litt...
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2012 #9 Skrevet 1. juni 2012 For oss var det redningen. Sønnen min reiste seg opp i søvne og halvsøvne, men klarte ikke å legge seg igjen! Så han ble stående å hyle x antall ganger gjennom kvelden og natta helt til vi la han ned igjen. Da kunne det gå alt fra to minutter til to timer før han sto der igjen. Jeg husker ikke hvor stramt vi bandt posen, men det er jo litt farlig hvis de kan bevege seg for mye også da. Så de kan få snøret rundt halsen. men må de ikke bare lære seg det selv da? Jeg ser absolutt at det er en lettvindt løsning, uten tvil. jeg bare synes det virker nesten sadistisk å binde barnet sitt til sengen, selv om det uten tvil er gjort i beste mening!
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2012 #10 Skrevet 1. juni 2012 Jeg bruker sovepose på min gutt, men det er en slik som man kan røre seg i. Han klarer til å med å gå trappen i den(passer godt på ham selvfølgelig) Men mamma brukte en slik en med seler til meg, tror det var pga at jeg var fæl til å gå opp etter leggetid. Regner med jeg var et sted fra 1,5 år og oppover til 3. Mange vil sikkert ikke tro meg nå, men jeg husker dette godt. Og det er ikke et godt minne i det hele tatt, helt forferdelig rett og slett. Jeg trodde virkelig ikke dette var i bruk lengre, kunne aldri ha falt meg inn!! det hørtes ikke bra ut nei :-( det blir for lettvindt for meg, går barnet opp så må man heller følge det tilbake. Ikke binde det fast!
kamik Skrevet 1. juni 2012 #11 Skrevet 1. juni 2012 Det finnes poser med seler, og det finnes poser uten. Vi har brukt sistnevnte, og synes de er geniale. De vi brukte var av merket grobag og de kommer med forslag om hvor mye man skal kle på barnet i forhold til temperatur i rommet. Han var alltid perfekt temperert :-) Men det beste er nesten at de ikke kan få disse posene over hodet, slik det kan skje med en dyne... Det var ganske betryggende. Og senere, når han ble eldre var det null problem å snu seg, reise seg osv... Anbefaler disse, virkelig!
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2012 #12 Skrevet 1. juni 2012 Det er vel sjelden behov for at ungene tjores fast i senga, det må i så fall være hvis de er så små at krybbedød fortsatt er en fare og de legger seg rundt på magen (slik min har gjort fra hun var året, selv om vi aldri har tjoret fast henne). Skal de først tjore fast soveposen så Må det være helt stramt, for hvis snorene løsner litt kan det være kvelningsfare. Men de kunne jo fint ha brukt soveposen om natta uten å tjore den fast når ungen er ett år da, godt å kunne bevege seg litt... enig med deg! min har ligget på magen siden han var 8 mnd, og da sa alle fagpersoner at så lenge hun selv snur seg slik er det ikke farlig. Min venninne er skikkelig overhysterisk, og jeg skjønner jo at hun er redd for barnet sitt, men det får være måte på...
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2012 #13 Skrevet 1. juni 2012 Det finnes poser med seler, og det finnes poser uten. Vi har brukt sistnevnte, og synes de er geniale. De vi brukte var av merket grobag og de kommer med forslag om hvor mye man skal kle på barnet i forhold til temperatur i rommet. Han var alltid perfekt temperert :-) Men det beste er nesten at de ikke kan få disse posene over hodet, slik det kan skje med en dyne... Det var ganske betryggende. Og senere, når han ble eldre var det null problem å snu seg, reise seg osv... Anbefaler disse, virkelig! ja, uten seler kan jeg skjønne! men synes ikke du og at det er galskap å binde fast barnet, heelt stramt i sengen? huff....
Mandalas Skrevet 1. juni 2012 #15 Skrevet 1. juni 2012 men må de ikke bare lære seg det selv da? Jeg ser absolutt at det er en lettvindt løsning, uten tvil. jeg bare synes det virker nesten sadistisk å binde barnet sitt til sengen, selv om det uten tvil er gjort i beste mening! De kan sikkert lære seg det selv ja. Men når barnet er helt ødelagt både natt og dag pga lite søvn, så prøver man gjerne det meste. Og vår sønn elsket denne posen. Han fant virkelig roen i den, hylte og skrek ikke i den. Han ble nesten et annet barn når han endelig fikk sove godt igjen. Så kan man vurdere da, hva som er slemmest å gjøre mot barnet sitt i en slik situasjon. Vi vurderte at det snilleste var å la han få nattero og gode dager uten noe hyl eller gråt.
kamik Skrevet 1. juni 2012 #16 Skrevet 1. juni 2012 Man må jo se an barnets behov. Og ikke minst barnets reaksjon. Ser man at barnet er rolig og fornøyd, så er det vel greit :-) Mitt barn blir krakilsk av å bli holdt fast, men har aldri hatt problemer med å roe seg selv i senga. Derfor ville slike seler vært feil hos oss. Barn er forskjellige.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2012 #17 Skrevet 1. juni 2012 Jada,jeg var også helt i mot disse.Helt til sønnen min klarte og snu seg rundt.Han ble liggende må magen og hyle fordi han ikke kom seg tilbake igjen.Dette gjorde han gjennom hele natten,vi snudde han tilbake igjen hundrevis av ganger.Etter 1 uke var det nok og vi kjøpte den posen.Han sovnet fra første gang han brukte den og SOV da hele natten.Er en grunn til at man bruker den liksom.. brukte den til han klarte og snu seg selv fram og tilbake.Søsteren min hadde samme problemet med sin baby,hun også sov som en stein etter de begynte med posen. Anbefaler den absolutt til de med samme problem. Da gutten min begynte å få skjevt hode sa fysio at vi måtte støtte under han så han ikke fikk snudd seg til``yndlingssiden``.Der var ikke synd på han for det.Dere må slutte og dille og dalle sånn med barna,de kan ikke være glade og le 24t i døgnet.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2012 #18 Skrevet 1. juni 2012 Jada,jeg var også helt i mot disse.Helt til sønnen min klarte og snu seg rundt.Han ble liggende må magen og hyle fordi han ikke kom seg tilbake igjen.Dette gjorde han gjennom hele natten,vi snudde han tilbake igjen hundrevis av ganger.Etter 1 uke var det nok og vi kjøpte den posen.Han sovnet fra første gang han brukte den og SOV da hele natten.Er en grunn til at man bruker den liksom.. brukte den til han klarte og snu seg selv fram og tilbake.Søsteren min hadde samme problemet med sin baby,hun også sov som en stein etter de begynte med posen. Anbefaler den absolutt til de med samme problem. Da gutten min begynte å få skjevt hode sa fysio at vi måtte støtte under han så han ikke fikk snudd seg til``yndlingssiden``.Der var ikke synd på han for det.Dere må slutte og dille og dalle sånn med barna,de kan ikke være glade og le 24t i døgnet. De er jo små, de trenger å bli dillet og dallet med. Og jeg synes disse posene er forferdelige jeg. Kanskje barnets motoriske utvikling har godt av å bli utfordret, og at det må prøve selv noen ganger.
missdiaz90 Skrevet 1. juni 2012 #19 Skrevet 1. juni 2012 kor gammel e barnet som kan bruke sånne pose me seler da? å kor får man får kjøpe det?
Popelko Skrevet 1. juni 2012 #20 Skrevet 1. juni 2012 Synes det er totalt unødvendig å binde fast barna i senga. Da må man heller ta "kampen" noen netter å legge de ned igjen hvis de reiser seg. Det er noe som hører med. Synes man er bra lat om man ikke orker det. Og ja, jeg har selv urolige barn som jeg har måtte legge ned x antall ganger om nettene, men heller det enn å binde de fast. De roer seg etterhvert.
Mandalas Skrevet 1. juni 2012 #21 Skrevet 1. juni 2012 Utrolig at så få klarer å se at barnet også har det bedre ved å sove godt hele natta. Det Er for enkelt å si at det utelukkende er latskap som er grunnen til at noen velger pose. Men nå er kanskje vår situasjon spesiell for sønnen trenger fortsatt hjelp for å sovne, dog i en annen form enn sovepose siden han nå er åtte år gammel Da han var ti mnd og sov i pose visste vi jo derimot ikke det og gjorde bare det beste der og da. Jeg hadde uten tvil valgt det samme igjen.
Mamma´n til lillemor Skrevet 1. juni 2012 #22 Skrevet 1. juni 2012 Eldstejenta vår hatet dyner i lang tid. Løsningen for oss ble nattpose, og det var helt supert. Den ene vi hadde var det belter på, en disse hektet vi bare av da i ikke trengte dem. Hun reiste seg ikke opp i senga som baby, og det tror jeg var fordi det var vanskeligere i posen. Hun har aldri prøvd å klatre ut av sprinkelsenga heller. Jeg tror ikke jeg ville vært komfortabel med å bruke beltene, en det vet jeg ikke da vi aldr har hatt behov for det. Men jeg tror i så fall jeg ville ha løsnet det når hun hadde sovnet. Hvis jenta du snakker om, HI, er 1 år, så er dt vel ganske hysterisk å buke belter for å hindre at hun ruller på magen. Hvis hun er funksjonsfrisk kveleshun ikke av å ligge på magen, hun er da stor nok til å snu seg tilbake! Det blir som å sende ungen i barnehgen med hjelm på i tilfelle rottefelle....
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2012 #23 Skrevet 1. juni 2012 Synes det er totalt unødvendig å binde fast barna i senga. Da må man heller ta "kampen" noen netter å legge de ned igjen hvis de reiser seg. Det er noe som hører med. Synes man er bra lat om man ikke orker det. Og ja, jeg har selv urolige barn som jeg har måtte legge ned x antall ganger om nettene, men heller det enn å binde de fast. De roer seg etterhvert. Om du tror det hjelper å legge de ned igjen "noen netter", så har du ikke hatt urolige barn i noen større grad nei. Akkurat som de som sier * "jeg kunne aldri gitt barnet mitt egen mat for at det skal spise. Barn spiser når de er sultne. Jeg vet det, for mine barn var også vanskelige i matveien". Nei, det var de ikke! * "jeg kunne aldri engang vurdert sovemedisin til mitt barn! Da tar jeg heller de vanskelige nettene. Og ja, jeg har også hatt barn som sliter med søvnen!" Eh, nei, det har du ikke hvis du aldri har vurdert sovemedisin. Man har ikke noe spesielt urolige barn hvis man må legge dem ned et par netter. Eller hvis de spiser maten de får servert etter noen dager eller timer. En liten utblåsning bare. Jeg er så lei av de som sier "jeg har også hatt...", når de ikke kan ha vært i nærheten av den desperasjon man føler når man virkelig har et slikt krevende barn.
2 hjertegull :) Skrevet 1. juni 2012 #24 Skrevet 1. juni 2012 Herlighet, hvis barna ikke protesterer på posen så er det vel ikke noe å ta slik på vei for! Dersom man trumfer gjennom bruk selv om barnet er ukomfertabel med det, så er det en annen sak. Men å komme her å si stakkars barn osv. blir bare for dumt når man ikke vet noe mer om hvordan barnet reagerer. Og man kan gjerne være så bombastisk i sin påstand å si at ''jeg ville aldri...'', men det er nesten så jeg håper de får bite i seg ordene.. Bare nesten, ønsker ikke andre vondt
Madolyn Skrevet 1. juni 2012 #25 Skrevet 1. juni 2012 (endret) altså, min venninne hadde de skikkelig fast i sengen. Stramme seler. Barnet hadde kun sjans til å røre hodet fra høyre til venstre, men ikke kroppen. Jeg har aldri brukt disse selv, men jeg ser absolutt poenget hvis de kan røre seg, og posen følger med liksom. Men ungen her kan som sagt ikke røre seg! :-( Er ikke det feil bruk da? Jeg synes det er helt galskap altså! Sovepose til barn og sele til barn er to helt forskjellige ting da. Vi bruker sovepose til vårt barn, fordi han ellers sparker av seg alt av dyner/tepper og blir liggende iskald. Det å spenne fast en unge i senga høres fælt ut, men vi har heldigvis aldri hatt behov for å vurdere dette da Muffin har vært enkel i søvnveien siden han var 7-8 mnd gammel. Endret 1. juni 2012 av Madolyn&Muffin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå