Gå til innhold

Hvem skal eie bunaden?

Anbefalte innlegg

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet (endret)

Må si at din søster er rimelig frekk slik du beskriver henne. Det skulle bare mangle at hun hadde gitt den tilbake til sin mor! Og å sy den ut uten tillatelse er uhørt, hun burde absolutt betalt for å sy den tilbake uten å blunke.

Siden hun ikke skjønner dette ville jeg ha sagt til henne at deres mor ønsker den tilbake hvis det er det som er tilfelle (eller evt overtale henne til at hun burde få den tilbake selv om hun ikke har sagt dette tydelig). Og at som takk for låne av bunaden i mange år, så kan dere søsken (inkl din søster som har sydd ut bunaden selvsagt) spleise på å få bunaden tilpasset deres mor igjen, slik flere foreslår.

Er søsteren din også helt "bortreist" og nekter dette, så få deres mor til å si det til henne direkte. Dere tar opp temaet når dere alle er samlet, så vil jo hennes mening komme frem når dere spør henne hva hun vil. Går ikke det, så stjeler du den tilbake...

Endret av lillemor og lillefrøken
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er eldst, og dermed mener jeg du har "hevd" på bunaden.

Jeg er selv eldst, og har dermed arvet min mors bunad som hun fikk til sin konfirmasjon for ca 50 år siden.

Der var flere som ville ha den, men den var min :) Og det mener jeg blir rett, siden jeg er eldste jenta til min mor. Sånn er det i vår familie, og alle forstår det, selv om noen føler seg tilsidesatt.

For noe tull. Det at man ble fød først av de abrna foreldrene valgte å få betyr ikke at den første har mer hevd på ting enn de andre.

Dette er ikke odel.

Skrevet

Takk for råd. Vi kan rotte oss sammen, men det er det der med at min mor er livredd for at det skal bli uvennskap mellom søstrene. Hun pg vi har sagt hva vi mener, men søster står på sitt. Jeg må tygge litt mer på dette. Vi kan heller ikke bare hente den, fordi søster bor alene. å hente den ville uansett skapt krig, og søster er tilbøyelig til å ikke dukke opp på julaften i protest/straff. Det bil gå mer ut over min mor. Jeg hadde egentlig håpet på at det på magisk vis skulle dukke opp en diplomatisk løsning, men det tror jeg ikke kan skje.

Skrevet

Min mor fikk bunad til sin konfirmasjon, en gang i jernalderen.... Altså er den egentlig hennes. Hun har ikke passet denne på 20 år, og har latt både meg og min yngre søstre bruke den til våre konfirmasjoner, og de 17.mai vi måtte ønske det.

Nå skjedde det at min ene søster vokste ut av den, ganske så betraktelig. Siden hun mente hun hadde behov for det, dro hun uten å si noe, for to år siden og fikk den sydd ut til å passe seg. Hun brukte den i et bryllup. Men så vokste hun ut av den igjen. Hun veier over 100 kg nå, og det er nesten det dobbelte av meg og min andre søster som begge bruker 36. Den passer altså ikke noen av oss mer, og var til og med mye for stor til min mor.

Nå går debatten i at min søster mener hun har betalt så veldig mye for bunaden, at den bør være hennes. Hun måtte kjøpe ny skjorte og sko, har spandert på seg egne smykker (ørepynt og ring), og mener det da ikke er ok at vi andre kunne tenke oss å spleise på å sy den inn igjen.

Hun sier at vi må ta hensyn til hennes økonomi, og at hun uansett har brukt den mer enn oss de siste årene. Selv om hun kan ha rett i det siden vi ikke har brukt den da den ble så stor, mener jeg at den like vel er vår mors bunad, og at min søster ikke har rett til å bare ta den slik. Uansett hva hun betalte, koster en bunad betraktelig mye mer, så da bør hun betale restbeløpet til mor om den ikke skal tilbake der hun lånte den fra.

Min mor er så konfliktsky at hun er villig til å la seg overkjøre, selv om hun har sagt at hun helst ser at hun får den tilbake. Min mor er også slik at alt skal være helt likt mellom barna, og hun mener at dersom hun ikke får bunaden blir hun nødt til å ta opp forbrukslån for å gjøre dette rettferdig mellom oss. Jeg og min andre søster vil jo ikke det, men hun kan fort finne på det likevel.

Nevnte jeg at min søster er den med best økonomi av oss alle? Min mor har faktisk ikke hatt råd til å sy ut bunaden til å passe seg selv, slik min søster så freidig gjorde uten å spørre, men har heller koset seg med å se sine døtre bruke den på deling.

Hvordan pokker løser man noe som dette uten at det blir totalt krig, for det er det min mor frykter mest, og det min søster mener vi prøver å lage?

Bunaden er din mors. Den enkleste løsningen er at din store søster får bunaden som forskudd på arv. Hvis dere setter den reelle verdien av bunaden og legger inn at verdien skl indeksreguleres frem til din mors død blir det økonomisk retferdig. Hvis det hører sølv til bunaden kan jo du og din minste søster få dele dette for at dere også skal ha noen deler av bunaden for "historiens" skyld.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Mor eier bunaden. Det er hun som må avgjøre hva som skal skje. Uansett hvor konfliktsky hun er, så er hun et voksent menneske.

Min personlige mening er at mor burde tøffe seg opp og forlange å få tilbake sin bunad fra søsteren din. Men det er uansett hennes valg.

Jeg foreslår at du og den andre søsteren din (hun som ikke stjeler bunader) prater med mor om saken. Spør hva hun mener, og vær åpen for hennes løsning. Dersom mor mener at hun må ta opp forbrukslån for å betale ut deg og din søster, så kan dere komme med noen innspill i forhold til at dette er en dårlig løsning. Ha gjerne noen andre forslag på lager, ettersom det er viktig for din mor at det blir rettferdig. Bunaden kan skrives som forskudd på arv til din søster, slik at dere andre får tilsvarende mer den dagen boet skal gjøres opp for eksempel. Eller din søster (hun med bunaden) kan kjøpe ut deg og din andre søster med hver deres tredel av bunadens verdi. Eller en helt annen lsning, som ikke jeg kommer på nå.

Det er uansett mors avgjørelse. Og jeg mener at uansett hva dere kommer fram til, så må dette meddeles hun med bunaden som noe som er avgjort. Slik blir det, fordi mor vil det. Så får dere to støtte mor så godt dere kan.

Hun søstra di høres så sær og vanskelig ut at jeg ikke tror det finnes noen diplomatisk løsning her...

Skrevet

Du har fått mange fine råd, så jeg skal ikke si noe om det. Jeg er bare så skremt over at en søster kan risikere å bryte opp det som virker som en ellers tett familie, for noe så materialistisk og spesielt som hvem som skal ha en kjole. Det sykeste er at hun tvangsmessig arver fra en som helst vil beholde bunaden selv. Veldig uvanlig og veldig ufint.

Gjest sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Takk for råd. Vi kan rotte oss sammen, men det er det der med at min mor er livredd for at det skal bli uvennskap mellom søstrene. Hun pg vi har sagt hva vi mener, men søster står på sitt. Jeg må tygge litt mer på dette. Vi kan heller ikke bare hente den, fordi søster bor alene. å hente den ville uansett skapt krig, og søster er tilbøyelig til å ikke dukke opp på julaften i protest/straff. Det bil gå mer ut over min mor. Jeg hadde egentlig håpet på at det på magisk vis skulle dukke opp en diplomatisk løsning, men det tror jeg ikke kan skje.

Vet du, det er i situasjoner som dette hvor det dukker opp en liten hvit engel på den ene skulderen min og en rød liten satan på den andre. Dessverre ville lille satan rent engelen i senk.. Jeg hadde nok bare sagt rett ut til moren min at "nå må du ta deg sammen! Skal du la henne slippe unna med dette og heller ta opp forbrukslån (sette seg i gjeld), bare for å unngå at **** skal bli furten? Vet du, da får hun bare drite i å komme, sitte der alene på julaften med bunaden på seg istedenfor å være sammen med familien sin"

Men helt ærlig så hadde jeg nok sagt disse ordene til den bunadstjelende søstra mi idét jeg er på vei ut døra hennes med bunaden under armen..

Grrrr.... Jeg merker det irriterer meg (på dine vegne) ;)

Skrevet

Ja, dette va grekt av din søster, spesielt når hun vet den var på utlån til flere enn henne. Men, Det er din mors bunad, din søster har tatt den. Dette angår egentlig ikke andre enn de to.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...