Anonym bruker Skrevet 31. mai 2012 #1 Skrevet 31. mai 2012 Min mor fikk bunad til sin konfirmasjon, en gang i jernalderen.... Altså er den egentlig hennes. Hun har ikke passet denne på 20 år, og har latt både meg og min yngre søstre bruke den til våre konfirmasjoner, og de 17.mai vi måtte ønske det. Nå skjedde det at min ene søster vokste ut av den, ganske så betraktelig. Siden hun mente hun hadde behov for det, dro hun uten å si noe, for to år siden og fikk den sydd ut til å passe seg. Hun brukte den i et bryllup. Men så vokste hun ut av den igjen. Hun veier over 100 kg nå, og det er nesten det dobbelte av meg og min andre søster som begge bruker 36. Den passer altså ikke noen av oss mer, og var til og med mye for stor til min mor. Nå går debatten i at min søster mener hun har betalt så veldig mye for bunaden, at den bør være hennes. Hun måtte kjøpe ny skjorte og sko, har spandert på seg egne smykker (ørepynt og ring), og mener det da ikke er ok at vi andre kunne tenke oss å spleise på å sy den inn igjen. Hun sier at vi må ta hensyn til hennes økonomi, og at hun uansett har brukt den mer enn oss de siste årene. Selv om hun kan ha rett i det siden vi ikke har brukt den da den ble så stor, mener jeg at den like vel er vår mors bunad, og at min søster ikke har rett til å bare ta den slik. Uansett hva hun betalte, koster en bunad betraktelig mye mer, så da bør hun betale restbeløpet til mor om den ikke skal tilbake der hun lånte den fra. Min mor er så konfliktsky at hun er villig til å la seg overkjøre, selv om hun har sagt at hun helst ser at hun får den tilbake. Min mor er også slik at alt skal være helt likt mellom barna, og hun mener at dersom hun ikke får bunaden blir hun nødt til å ta opp forbrukslån for å gjøre dette rettferdig mellom oss. Jeg og min andre søster vil jo ikke det, men hun kan fort finne på det likevel. Nevnte jeg at min søster er den med best økonomi av oss alle? Min mor har faktisk ikke hatt råd til å sy ut bunaden til å passe seg selv, slik min søster så freidig gjorde uten å spørre, men har heller koset seg med å se sine døtre bruke den på deling. Hvordan pokker løser man noe som dette uten at det blir totalt krig, for det er det min mor frykter mest, og det min søster mener vi prøver å lage?
Gjest amandine Skrevet 31. mai 2012 #2 Skrevet 31. mai 2012 Min mor fikk bunad til sin konfirmasjon, en gang i jernalderen.... Altså er den egentlig hennes. Hun har ikke passet denne på 20 år, og har latt både meg og min yngre søstre bruke den til våre konfirmasjoner, og de 17.mai vi måtte ønske det. Nå skjedde det at min ene søster vokste ut av den, ganske så betraktelig. Siden hun mente hun hadde behov for det, dro hun uten å si noe, for to år siden og fikk den sydd ut til å passe seg. Hun brukte den i et bryllup. Men så vokste hun ut av den igjen. Hun veier over 100 kg nå, og det er nesten det dobbelte av meg og min andre søster som begge bruker 36. Den passer altså ikke noen av oss mer, og var til og med mye for stor til min mor. Nå går debatten i at min søster mener hun har betalt så veldig mye for bunaden, at den bør være hennes. Hun måtte kjøpe ny skjorte og sko, har spandert på seg egne smykker (ørepynt og ring), og mener det da ikke er ok at vi andre kunne tenke oss å spleise på å sy den inn igjen. Hun sier at vi må ta hensyn til hennes økonomi, og at hun uansett har brukt den mer enn oss de siste årene. Selv om hun kan ha rett i det siden vi ikke har brukt den da den ble så stor, mener jeg at den like vel er vår mors bunad, og at min søster ikke har rett til å bare ta den slik. Uansett hva hun betalte, koster en bunad betraktelig mye mer, så da bør hun betale restbeløpet til mor om den ikke skal tilbake der hun lånte den fra. Min mor er så konfliktsky at hun er villig til å la seg overkjøre, selv om hun har sagt at hun helst ser at hun får den tilbake. Min mor er også slik at alt skal være helt likt mellom barna, og hun mener at dersom hun ikke får bunaden blir hun nødt til å ta opp forbrukslån for å gjøre dette rettferdig mellom oss. Jeg og min andre søster vil jo ikke det, men hun kan fort finne på det likevel. Nevnte jeg at min søster er den med best økonomi av oss alle? Min mor har faktisk ikke hatt råd til å sy ut bunaden til å passe seg selv, slik min søster så freidig gjorde uten å spørre, men har heller koset seg med å se sine døtre bruke den på deling. Hvordan pokker løser man noe som dette uten at det blir totalt krig, for det er det min mor frykter mest, og det min søster mener vi prøver å lage? Man unngår krig ved å si " bygones", man hever seg over det og blåser i det. La søsteren din beholde bunaden og vit at det var dere andre som var de beste i denne saken.Men samtidig kan dere jo sørge for en taksering av den, sånn at din søster evt får betale dere ut, og at det skrives i notatene for fremtiden at det var din søster som fikk den. Det kommer flere oppgjør...
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2012 #3 Skrevet 31. mai 2012 Du er eldst, og dermed mener jeg du har "hevd" på bunaden. Jeg er selv eldst, og har dermed arvet min mors bunad som hun fikk til sin konfirmasjon for ca 50 år siden. Der var flere som ville ha den, men den var min Og det mener jeg blir rett, siden jeg er eldste jenta til min mor. Sånn er det i vår familie, og alle forstår det, selv om noen føler seg tilsidesatt.
Gjest SHOC Skrevet 31. mai 2012 #4 Skrevet 31. mai 2012 Hun beholder skjorten, pynten og skoene hun har kjøpt. Resten tilhører din mor.
Himmel og hav Skrevet 31. mai 2012 #5 Skrevet 31. mai 2012 Sånn jeg ser det er det eneste rette her at man tar verdien av bunaden ( en full bunad med skjorte, sølv osv) og deler summen på 3, og så må hun som har bunaden nå kjøpe ut dere to andre med en tredjedel av bunadens verdi. Da blir bunaden hennes som et forskudd på arv til dere alle, men at hun kjøper ut dere andre. Da holdes moren din utenfor, og det blir rettferdig kronemessig. Affeksjonsverdien er det vanskelig å gjøre noe med, om ikke dere deler på sølvet, en av dere får skjorta osv.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2012 #6 Skrevet 31. mai 2012 Siden ikke søsteren din passer bunaden lenger er det hvertfall ingen naturlig grunn til at hun skulle fått den alene. Jeg syns heller dere skulle fått den sydd inn igjen slik at flere kunne bruke den. Det er ikke bra å endre for mye på den heller, stoffet blir slitt etterhvert.. Men om din mor egentlig vil ha den tilbake syns jeg selvfølgelig hun skal få den! Den er jo hennes! Og hun må for all del ikke ta opp forbrukslån, det er jo noe av det dummeste man gjør.
Blabb00 Skrevet 31. mai 2012 #7 Skrevet 31. mai 2012 Jeg ville ha krevd at moren deres krever den tilbake, og eventuelt selger den! Inntil da får ingen bruke den..
L-8 Skrevet 31. mai 2012 #8 Skrevet 31. mai 2012 Kan ikke dere tre betale "leie" av bunaden til deres mor i form av å få tilpasset den til henne en gang for alle. Så får dere skaffe deres egne bunader som dere kan utvide/sy inn som dere vil ;-)
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 31. mai 2012 #9 Skrevet 31. mai 2012 At hun har fått sydd ut bunaden på eget initiativ og uten å rådspørre seg med resten gjør henne ikke automatisk til eier av bunaden. Vil hun eie den så får hun, dersom mor ikke vil ha pengene, betale ut dere andre. Frekk "liten" sak, hun søsteren
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2012 #10 Skrevet 31. mai 2012 Så lenge moren din ikke har gitt den bort eller solgt den, så er den jo selvfølgelig hennes... Ser ikke hvordan det kan være noen tvil om det.
Gjest sommerfuggel i vinterland Skrevet 31. mai 2012 #11 Skrevet 31. mai 2012 Jeg tror jeg hadde vurdert for og imot før jeg lagde en kampsak ut av dette. Dere kan velge å bare la henne beholde den uten noe mer styr. Eller dere kan gå, uten at hun vet det, å sy den inn igjen (noe jeg kan se for meg at jeg kunne finne på )
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2012 #12 Skrevet 31. mai 2012 Min mor fikk bunad til sin konfirmasjon, en gang i jernalderen.... Altså er den egentlig hennes. Hun har ikke passet denne på 20 år, og har latt både meg og min yngre søstre bruke den til våre konfirmasjoner, og de 17.mai vi måtte ønske det. Nå skjedde det at min ene søster vokste ut av den, ganske så betraktelig. Siden hun mente hun hadde behov for det, dro hun uten å si noe, for to år siden og fikk den sydd ut til å passe seg. Hun brukte den i et bryllup. Men så vokste hun ut av den igjen. Hun veier over 100 kg nå, og det er nesten det dobbelte av meg og min andre søster som begge bruker 36. Den passer altså ikke noen av oss mer, og var til og med mye for stor til min mor. Nå går debatten i at min søster mener hun har betalt så veldig mye for bunaden, at den bør være hennes. Hun måtte kjøpe ny skjorte og sko, har spandert på seg egne smykker (ørepynt og ring), og mener det da ikke er ok at vi andre kunne tenke oss å spleise på å sy den inn igjen. Hun sier at vi må ta hensyn til hennes økonomi, og at hun uansett har brukt den mer enn oss de siste årene. Selv om hun kan ha rett i det siden vi ikke har brukt den da den ble så stor, mener jeg at den like vel er vår mors bunad, og at min søster ikke har rett til å bare ta den slik. Uansett hva hun betalte, koster en bunad betraktelig mye mer, så da bør hun betale restbeløpet til mor om den ikke skal tilbake der hun lånte den fra. Min mor er så konfliktsky at hun er villig til å la seg overkjøre, selv om hun har sagt at hun helst ser at hun får den tilbake. Min mor er også slik at alt skal være helt likt mellom barna, og hun mener at dersom hun ikke får bunaden blir hun nødt til å ta opp forbrukslån for å gjøre dette rettferdig mellom oss. Jeg og min andre søster vil jo ikke det, men hun kan fort finne på det likevel. Nevnte jeg at min søster er den med best økonomi av oss alle? Min mor har faktisk ikke hatt råd til å sy ut bunaden til å passe seg selv, slik min søster så freidig gjorde uten å spørre, men har heller koset seg med å se sine døtre bruke den på deling. Hvordan pokker løser man noe som dette uten at det blir totalt krig, for det er det min mor frykter mest, og det min søster mener vi prøver å lage? Jeg syntes dere skal gå sammen og sy den inn eller ut i forhold til deres or størrelse slik at hun igjen kan bruke SIN bunad. Da hadde hun helt sikkert blitt kjempeglad. Dis søster er utrolig frekk og egoistisk forresten
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2012 #13 Skrevet 31. mai 2012 Ja hun er litt egoistisk. Desto mer vanskelig om hun are skal få viljen sin nok en gang. Min mor har ikke store verdier å skryte av, og bunaden er egentlig hennes stolthet siden hun selv kommer fra en familie med få midler.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2012 #14 Skrevet 31. mai 2012 Min mor fikk bunad til sin konfirmasjon, en gang i jernalderen.... Altså er den egentlig hennes. Hun har ikke passet denne på 20 år, og har latt både meg og min yngre søstre bruke den til våre konfirmasjoner, og de 17.mai vi måtte ønske det. Nå skjedde det at min ene søster vokste ut av den, ganske så betraktelig. Siden hun mente hun hadde behov for det, dro hun uten å si noe, for to år siden og fikk den sydd ut til å passe seg. Hun brukte den i et bryllup. Men så vokste hun ut av den igjen. Hun veier over 100 kg nå, og det er nesten det dobbelte av meg og min andre søster som begge bruker 36. Den passer altså ikke noen av oss mer, og var til og med mye for stor til min mor. Nå går debatten i at min søster mener hun har betalt så veldig mye for bunaden, at den bør være hennes. Hun måtte kjøpe ny skjorte og sko, har spandert på seg egne smykker (ørepynt og ring), og mener det da ikke er ok at vi andre kunne tenke oss å spleise på å sy den inn igjen. Hun sier at vi må ta hensyn til hennes økonomi, og at hun uansett har brukt den mer enn oss de siste årene. Selv om hun kan ha rett i det siden vi ikke har brukt den da den ble så stor, mener jeg at den like vel er vår mors bunad, og at min søster ikke har rett til å bare ta den slik. Uansett hva hun betalte, koster en bunad betraktelig mye mer, så da bør hun betale restbeløpet til mor om den ikke skal tilbake der hun lånte den fra. Min mor er så konfliktsky at hun er villig til å la seg overkjøre, selv om hun har sagt at hun helst ser at hun får den tilbake. Min mor er også slik at alt skal være helt likt mellom barna, og hun mener at dersom hun ikke får bunaden blir hun nødt til å ta opp forbrukslån for å gjøre dette rettferdig mellom oss. Jeg og min andre søster vil jo ikke det, men hun kan fort finne på det likevel. Nevnte jeg at min søster er den med best økonomi av oss alle? Min mor har faktisk ikke hatt råd til å sy ut bunaden til å passe seg selv, slik min søster så freidig gjorde uten å spørre, men har heller koset seg med å se sine døtre bruke den på deling. Hvordan pokker løser man noe som dette uten at det blir totalt krig, for det er det min mor frykter mest, og det min søster mener vi prøver å lage? Jeg syntes dere skal gå sammen og sy den inn eller ut i forhold til deres or størrelse slik at hun igjen kan bruke SIN bunad. Da hadde hun helt sikkert blitt kjempeglad. Dis søster er utrolig frekk og egoistisk forresten deres mor skulle det stå.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 31. mai 2012 #15 Skrevet 31. mai 2012 Ja hun er litt egoistisk. Desto mer vanskelig om hun are skal få viljen sin nok en gang. Min mor har ikke store verdier å skryte av, og bunaden er egentlig hennes stolthet siden hun selv kommer fra en familie med få midler. Da syns jeg at dere skal stå opp for mamma og ta bunaden tilbake. Ja, så blir kanskje søster sur, men det får så være for hun har ingen grunn til det
Gjest yrild Skrevet 31. mai 2012 #16 Skrevet 31. mai 2012 Jeg synes dere skal spleise på å sy den inn sånn at den passer deres mamma igjen :-) Det er hennes bunad!
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2012 #17 Skrevet 31. mai 2012 Jeg er bare redd vi aldri får bunaden ut av søsters skap igjen, selv om hun ødelegger familien på det. Mor burde ha den, men jeg er ikke så sikker på om det kommer til å skje. Det hjelper litt å se at samtlige her inne er enig med meg da. Dere er gode.
Gjest Miryks Skrevet 31. mai 2012 #18 Skrevet 31. mai 2012 Har ikke søsteren din en mann eller unger? Dra hjem til henne en dag hun ikke er der, men ungene/gubben, be om å få bunaden. Og få den sydd til å passe mammaen din igjen. Sneaky, little bastard vil kanskje noen si. Men søsteren din fortjener et tupp i asslet.
SmellyCat Skrevet 31. mai 2012 #19 Skrevet 31. mai 2012 Utrolig egoistisk søster!! At hun har brukt penger på tilbehør til en bunad hun ikke eier er da virkelig hennes problem. At det kan bli et problem å få tak i bunaden om hun har gjemt den i skapet sitt, er jo litt verre. Kanskje hun kan gå med på å gi den tilbake til moren deres om begge dere andre to går sammen og presser henne litt på at det er mor sin bunad og at dere tror hun egentlig ønsker å bruke den selv? Eller er hun helt blåst?
It's all about me Skrevet 31. mai 2012 #20 Skrevet 31. mai 2012 Nå har jo din mor ytret ønske om å få den tilbake, så da er vel saken klar. Din søster beholder stæsjet hun har kjøpt, betaler får å få den sydd tilbake slik den var og leverer den pent tilbake til eieren. Hun har ingen rett til å hverken endre på den eller mene at hun skal beholde den pga investeringene sine. Vil ikke din mor si noe bure dere gjøre det.
vetra Skrevet 31. mai 2012 #21 Skrevet 31. mai 2012 Be søstra di slanke seg, slik at hun også passer Str 36. Da kan dere søke tre bruke bunaden.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2012 #22 Skrevet 31. mai 2012 Hvis moren din snart har bursdag får dere fortelle søsteren deres at dere har bestemt dere for at bursdagsgaven i år fra dere til moren deres skal være at dere får sydd bunaden om til å passe henne igjen, så får hun bestemme selv om hun vil være med eller ikke. Så lenge moren deres aldri har gitt bunaden til dere, men dere kun har lånt den, så kan hun jo umulig si nei til det. Hvis hun fortsatt mener det er feil, så får dere gjøre som en annen foreslår, hente den når hun ikke er hjemme.
Gjest Miryks Skrevet 31. mai 2012 #23 Skrevet 31. mai 2012 ....evt så kan dere si at dere går til politiet om moren ikke får bunaden tilbake. Si det rolig og saklig, og om hun nekter så bare fortell at hun har fått en advarsel og trekk dere unna.
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 31. mai 2012 #24 Skrevet 31. mai 2012 Forstår det slik at mor selv ikke har ytret sin mening til sin datter? Her ville jeg absolutt ha overtalt mor til å stå opp for sin mening, selv om hun er konfliktsky. Kanskje det har større virkning hvis mor selv setter ned foten og ber om å få bunaden tilbake? Må si at det er virkelig frekk oppførsel av din søster. Får vondt på din mors vegne..
SmellyCat Skrevet 31. mai 2012 #25 Skrevet 31. mai 2012 Eller si til moren din, på bursdagen hennes, foran søsteren din, at gaven fra dere er å få sydd bunaden om slik at den endelig passer og hun kan få bruke den igjen. Mamma blir sikkert superglad, og protesterer frekkerennflatlusasøsteren din, så hadde jeg henta den når hun ikke er der, og gjort det likevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå