Gå til innhold

Er far en dårlig far om han ikke tar permisjon?

Anbefalte innlegg

Gjest tilda med to små <3
Skrevet (endret)

Er far faktisk en dårlig far selv om han ikke tar permisjon?

Leser folk skriver her inne at om far ikke tar perm så er han et dårlig farsemne og dette burde du ha tenkt på før du fikk barn med han osv..

Når jeg vokste opp tok ikke fedrene permisjon, men de fleste jeg er vokst opp med hadde da alikevell flott fedre som stilte opp for barna sine.

Det er ikke alle menn som er like komfortabel med disse små og noen menn har ikke noe brennende ønske om å gå hjemme med de små. Gjør det de til dårlige menn?

I så fall hvorfor?

Jeg synes det.

Fordi at en far som ikke klarer å sette egne ønsker til side og ta vare på det barnet han har satt til verden kanskje burde vurdert farsrollen litt. Det er jo ikke for at far skal ha det så rasende festlig det er pappaperm, det er jo for at barnet skal bli kjent med far og at far skal bli kjent med barnet. Samt at barnet skal kunne være hjemme lenger før ev. barnehagestart.

Jeg sier ikke at far nødvendigvis må være hjemme fra barnet er 6-9 mnd. Mor må gjerne ta ulønnet perm, hun må gjerne gradere osv. Men om far iløpet av 3 år ikke klarer å være sammen med barnet sitt i tilsammen 12 uker synes jeg det er skikkelig sløvt og egoistisk.

At man ikke er komfortabel med babyer er jo en nokså dårlig unnskyldning når permisjonen kan tas ut til barnet er 3 år. At det er vanskelig å få fri fra jobb er også en dårlig unnskyldning når man kan ta ut en dag i mnd i 3 år.

Jeg har rett og slett til gode å høre et godt argument for hvorfor far ikke skal bruke de dagene han og barnet har fått sammen!

Jeg må presisere at jeg snakker om fedre som har rett til fedrekvote! Altså som kan men ikke vil.

Endret av tilda med to små <3
Videoannonse
Annonse
Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Er mor en dårlig mor om hun ikke tar permisjon?

Hvis svaret er nei, så er også svaret nei på ditt spørsmål, mener jeg.

Skrevet

Det er faktisk ikke alle fedre som har krav på permisjon. Hvis mor ikke har vært i jobb før graviditeten, altså er trygda eller gått på aap en stund, så har ikke far krav på permisjon.

Far kan ha selvstendig rett til foreldrepenger om mor eller far selv har AAP. Har blitt nye regler, det ble endret når systemet rehabiliteringspenger/attføringspenger ble endret til AAP!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...