Anonym bruker Skrevet 25. mai 2012 #1 Skrevet 25. mai 2012 Gutten (12 år) ble bedt i utebursdag i det fine været, og vanngevær(med store bokstaver) + skifteklær måtte være med, ifølge innbydelsen. Innbydelsen fikk han overlevert på skolen dagen før. Så her var det bare å hive seg rundt å kjøpe med en gang. El. vanngevær 329,- , kort 30,-, pengegave 150,-. Over 500 kr for denne ene bursdagen. Ja det finnes billigere varianter av gevær, så noen til 249,- og sikkert billigere på andre butikker, men dette var ønsket da det surret rykter i klassen om at alle skulle få et slikt. Jeg tenker først og fremst på de med liten inntekt.. jeg synes det er dårlig gjort av mor i dette tilfellet å lage kjøpepress til en simpel bursdag! Hva syns dere?
moota m storebror&lillebror Skrevet 25. mai 2012 #2 Skrevet 25. mai 2012 Jeg synes det var en unødvendig dyr pengegave. 150kr i bursdag til en i klassen? Den var drøy! Og han kunne jo lagd et kort. Men det er kanskje ikke så populært når de er så gamle. De som måtte velge den vannpistolen til 249,- istedenfor den til 329,- som du hadde råd til, er gjerne vandt med at de ikke alltid får de dyreste tingene og lekene. Forøvrig synes jeg det var en uting å invitere til et selskap med kjøpepress ja.
Miss Dynamite Skrevet 25. mai 2012 #3 Skrevet 25. mai 2012 Synes det er veldig dårlig. De som da ikke har råd til slikt. det går ut over barnet. Enten de føler de ikke kan komme, eller hvis de kommer har de noe "dårlig" slik at de blir utafor. Det skal ikke være kjøpepress slik. Herregud folk glemmer hva bursdag er for! å feire personen som fyller år!! Thats it. Da kunne moren til bursdagsbarnet kjøpt en morsom spreder, og koblet til hageslange. Enkelt og greit Håper ikke dette er vanlig??
It's all about me Skrevet 25. mai 2012 #4 Skrevet 25. mai 2012 Her har guttungen mange ganger spurt om han kan få ha karneval-bursdag. Jeg har sakt nei hver gang. I bursdager holder det med at de skal stille med transport og gave, ytterligere utgifter synes jeg er galt å pålegge. Vil at alla skal ha råd til å komme, for skjønner at alle kan ha det trangt innimellom. Vanngevær er noe jeg ellers har sakt nei til da jeg synes det er fullstendig unødvendig, så den bursdagen hadde blitt mange kameler å svelge for meg.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2012 #5 Skrevet 25. mai 2012 Jepp, dårlig gjort å be gjestene ta med utstyr til bursdagen, spesielt dagen før!
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2012 #6 Skrevet 25. mai 2012 Gutten (12 år) ble bedt i utebursdag i det fine været, og vanngevær(med store bokstaver) + skifteklær måtte være med, ifølge innbydelsen. Innbydelsen fikk han overlevert på skolen dagen før. Så her var det bare å hive seg rundt å kjøpe med en gang. El. vanngevær 329,- , kort 30,-, pengegave 150,-. Over 500 kr for denne ene bursdagen. Ja det finnes billigere varianter av gevær, så noen til 249,- og sikkert billigere på andre butikker, men dette var ønsket da det surret rykter i klassen om at alle skulle få et slikt. Jeg tenker først og fremst på de med liten inntekt.. jeg synes det er dårlig gjort av mor i dette tilfellet å lage kjøpepress til en simpel bursdag! Hva syns dere? Enig med deg, tankeløst og dumt.. men sikkert ikke vondt ment..
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2012 #7 Skrevet 25. mai 2012 Er ikke enig i at dette var dumt! Det høres jo ut som en veldig morsom bursdag for barna da. Du gjorde dette her veldig mye dyrere enn nødvendig. Og de fleste har vel en vannpistol liggende? Hvis ikke burde de da ha det.. Og en vannpistol trenger absolutt ikke å være så dyr heller.
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 25. mai 2012 #8 Skrevet 25. mai 2012 Jo, jeg tenker nok litt som deg. Det er ikke nødvendig med en barnebursdag der gjestene plutselig må ut med flere hundrelapper for å delta:-P Jeg tenker også at det ikke nødvendigvis er alle guttene som er like glad i sånn type lek, selv om det er en selvfølge for visse foreldre. Det å sende ut en slik innbydelse dagen før, var direkte bom! Hadde vært fristet til å si noe som at "ja, her var det bare å kaste seg rundt for å få handlet både det ene og det andre. Flaks han ikke kom på å vise innbydelsen idagmorges......"
Lammelåret Skrevet 25. mai 2012 #9 Skrevet 25. mai 2012 Regner med at moren trodde alle hadde slikt uansett og dermed ikke anså det for å være en ekstra utgift. Drøy pris, ja!
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2012 #10 Skrevet 25. mai 2012 Jeg synes det var en unødvendig dyr pengegave. 150kr i bursdag til en i klassen? Den var drøy! Og han kunne jo lagd et kort. Men det er kanskje ikke så populært når de er så gamle. De som måtte velge den vannpistolen til 249,- istedenfor den til 329,- som du hadde råd til, er gjerne vandt med at de ikke alltid får de dyreste tingene og lekene. Forøvrig synes jeg det var en uting å invitere til et selskap med kjøpepress ja. Her er gaven 140-160 kr fra kompisene, så jeg la meg midt i;) Skrev opp alle pengegaver sist bursdag, så føler ikke jeg gjør noe feil der. Ja kort kunne han ha laget, men det oppsto noe som gjorde at det ikke skjedde denne gangen. Som regel lager han kort og jeg tar ut et bilde av bursdagsbarnet og legger i. Det fikk han forøvrig med denne gangen også
It's all about me Skrevet 25. mai 2012 #11 Skrevet 25. mai 2012 Skjønner forresten at det er morsomt med vannlek i varmen, men i samme situasjon med utebursdag kjøpte vi masse vannballonger og lagde blink. Superpopulært, man trenger ikke bli dynket i vann for at det skal være forfriskende og gøy.
moota m storebror&lillebror Skrevet 25. mai 2012 #12 Skrevet 25. mai 2012 Jeg synes det var en unødvendig dyr pengegave. 150kr i bursdag til en i klassen? Den var drøy! Og han kunne jo lagd et kort. Men det er kanskje ikke så populært når de er så gamle. De som måtte velge den vannpistolen til 249,- istedenfor den til 329,- som du hadde råd til, er gjerne vandt med at de ikke alltid får de dyreste tingene og lekene. Forøvrig synes jeg det var en uting å invitere til et selskap med kjøpepress ja. Her er gaven 140-160 kr fra kompisene, så jeg la meg midt i;) Skrev opp alle pengegaver sist bursdag, så føler ikke jeg gjør noe feil der. Ja kort kunne han ha laget, men det oppsto noe som gjorde at det ikke skjedde denne gangen. Som regel lager han kort og jeg tar ut et bilde av bursdagsbarnet og legger i. Det fikk han forøvrig med denne gangen også Det var jo veldig dyrt. Her får de 50kr, men så er de 7 år også da. Hadde nok ikke gitt opp mot 150kr i gave til klassekamerater. Så også noen av gavene som kom her, det var ikke alle som var til 50kr. Vi har blitt enige på foreldremøte om hvor vi skal legge oss prismessig.
Iselilja Skrevet 25. mai 2012 #13 Skrevet 25. mai 2012 6åringen her var i bursdag midt på varmeste sommeren i fjor. Da hadde mor i huset kjøpt inn vannpistoler til alle (typen 10 kr/stk). Kjempesuksess! Trenger vel ikke bruke mange hundre kroner på vannleker? Så vannbomber på Toys R' Us i går til 15 kr for to. Burde holde lenge. Faktisk en veldig god idé når jeg tenker meg om Skal arrangere bursdagsfest for 8-åringen i helgen, tror jeg må ut og handle etterpå
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2012 #14 Skrevet 25. mai 2012 6åringen her var i bursdag midt på varmeste sommeren i fjor. Da hadde mor i huset kjøpt inn vannpistoler til alle (typen 10 kr/stk). Kjempesuksess! Trenger vel ikke bruke mange hundre kroner på vannleker? Så vannbomber på Toys R' Us i går til 15 kr for to. Burde holde lenge. Faktisk en veldig god idé når jeg tenker meg om Skal arrangere bursdagsfest for 8-åringen i helgen, tror jeg må ut og handle etterpå Vet du, det tenkte jeg også da jeg gikk fordi Clas og så 6 vannpistoler i pk for 49,-. Hvorfor ikke ha kjøpt to slike pakker og tatt vekk kjøpepresset? Jeg gikk irritert videre til lekebutikken, hehe.. Til en annen ano over - Det sto vanngevær med store bokstaver, og 12 åringer vil ikke dukke opp med en liten vannpistol - tro meg! Da møter de ikke opp..
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2012 #15 Skrevet 25. mai 2012 Vi kunne nok ha funnet på å invitert til slik bursdag, men vanngevær hadde jeg ikke skrevet. Vannpistol kaller vi det, om de er små eller store. Vi har ett nabolag der alle ungene leker sammen med slikt så vi har ørten stykker i forskjellige varianter og naboene har. Så hadde jeg invitert til slikt hadde jeg skrevet i parantes at vi har til lån for de som ikke har selv) Men vi har barn som er født på vinteren så det er jo ikke aktuelt her i huset. Vi har hatt bursdag i akebakken og det har vært veldig velykket, jeg har der skrevet at vi har noen akebrett til låns om ikke alle har. Det har vært en eller to som ikke har hatt, og det har ikke vært ett problem for noen. Vi har en skole som ligger rett ved akebakken, så ungene er der minst en dag i uka på vinterstid med skolen. Så de fleste ungene har med seg sitt eget, de som ikke har låner av skolen. Slik kan vi gjøre med ski og skøyter også, og det er til låns utenom skoletiden også.
Iselilja Skrevet 25. mai 2012 #16 Skrevet 25. mai 2012 6åringen her var i bursdag midt på varmeste sommeren i fjor. Da hadde mor i huset kjøpt inn vannpistoler til alle (typen 10 kr/stk). Kjempesuksess! Trenger vel ikke bruke mange hundre kroner på vannleker? Så vannbomber på Toys R' Us i går til 15 kr for to. Burde holde lenge. Faktisk en veldig god idé når jeg tenker meg om Skal arrangere bursdagsfest for 8-åringen i helgen, tror jeg må ut og handle etterpå Vet du, det tenkte jeg også da jeg gikk fordi Clas og så 6 vannpistoler i pk for 49,-. Hvorfor ikke ha kjøpt to slike pakker og tatt vekk kjøpepresset? Jeg gikk irritert videre til lekebutikken, hehe.. Til en annen ano over - Det sto vanngevær med store bokstaver, og 12 åringer vil ikke dukke opp med en liten vannpistol - tro meg! Da møter de ikke opp.. Takk for tipset! Da blir det tur til Clasærn etterpå
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2012 #17 Skrevet 25. mai 2012 Jeg syns det hørtes ut som en kjempekjekk bursdag jeg Og en 12 åring kan passe på tingene sine og ha det geværet lenge, så selv om utgiften var litt stor her og nå, vil han jo ha glede av de i lange tider. Syns dette "ta hensyn til de som ikke har råd" kan ta litt av noen ganger. Det koster å ha barn, sånn er det bare, og hvis budsjettet ryker på 250 kr har man større problem enn et vanngevær!
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2012 #18 Skrevet 25. mai 2012 Jeg syns det hørtes ut som en kjempekjekk bursdag jeg Og en 12 åring kan passe på tingene sine og ha det geværet lenge, så selv om utgiften var litt stor her og nå, vil han jo ha glede av de i lange tider. Syns dette "ta hensyn til de som ikke har råd" kan ta litt av noen ganger. Det koster å ha barn, sånn er det bare, og hvis budsjettet ryker på 250 kr har man større problem enn et vanngevær! Ja enig i at det ble en knall bursdag:) Og ja, geværet holder forhåpentligvis til konfirmasjonen hehe;) I fjor svidde vi av 700 kr på to gevær, da alle lekte med Nerf-gevær den sommeren. I tillegg får alle utallige spill, merkeklær, utstyr til fritidssyssler ski/sykkel osv. pr år. Vet det er masse utgifter ved å ha barn, men dette ble på en måte enda et ekstra kjøpepress - og på kort tidsfrist. Det er ikke alle som har store buffere å ta av. Vi hadde 6 timers paintballbursdag med grilling og konkurranser i fjor - stor suksess! Men vi sto for ekstrautstyr som hvite overtrekksdresser selv(600 kr), blir feil å pålegge/kreve gjestenes foreldre å kjøpe slikt, mener jeg. HI
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2012 #19 Skrevet 25. mai 2012 Hva skjedde med bursdagen med pizza og film? Hører også at barn i 10-13 års alderen, feirer i svømmehallen, Jentene har scrappe kurs. Er jo ikke lite press da. Vil jo ikke være den kipe moren heller. Nå er eldste bare 6 år. Men har allerde feiret venner på lekeland, i gymsal med 25 andre barn. Deign kaker til 700 kr. ++ Vi har helt nytt hus med svær stue. Så hun fikk ha selskap hjemme. (skjønner så klart de som bur trangt= Spiste Pølser, muffins og is. Etterpå måtte barna velge mellom 3 aktiviteter: Utkledningsklær, tegning/perling eller dans med disco. Og jeg ansiktmalte de som ville. Fikk høre etterpå av barna at dette var den gøyaste burdsdagen de hadde vært i. (god gammeldags sier jeg)
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2012 #20 Skrevet 25. mai 2012 Jeg syns det hørtes ut som en kjempekjekk bursdag jeg Og en 12 åring kan passe på tingene sine og ha det geværet lenge, så selv om utgiften var litt stor her og nå, vil han jo ha glede av de i lange tider. Syns dette "ta hensyn til de som ikke har råd" kan ta litt av noen ganger. Det koster å ha barn, sånn er det bare, og hvis budsjettet ryker på 250 kr har man større problem enn et vanngevær! Har man ikke råd til et vanngevær til 250 så har man ikke. Det finnes faktisk en god del barn i Norge som vokser opp i fattigdom. De opplever å bli utenfor sosialt pga de ikke har de riktige klærne eller sportsutstyret. å begynne md kjøpepress bursdager i tillegg, gjør bare situasjonen verre for dem. Men det kreves nok en liten dose empati for å forstå dette.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2012 #21 Skrevet 25. mai 2012 Jeg syns det hørtes ut som en kjempekjekk bursdag jeg Og en 12 åring kan passe på tingene sine og ha det geværet lenge, så selv om utgiften var litt stor her og nå, vil han jo ha glede av de i lange tider. Syns dette "ta hensyn til de som ikke har råd" kan ta litt av noen ganger. Det koster å ha barn, sånn er det bare, og hvis budsjettet ryker på 250 kr har man større problem enn et vanngevær! Det finnes mange her i landet som ikke har råd til å plutselig legge ut 250 kr på vanngevær ja, i tillegg til bursdagsgave. Jeg er syk og går på aap, har to små og ingen far i bildet skal love deg at slike ting ikke er aktuelt her. Det hender dessverre at mine barn ikke får gå i bursdager fordi jeg ikke har råd til gave og det å frakte barna til selskapet. Vi bor på landet så det er langt mellom noen av hjemmene og jeg har ikke råd til å ha bil, ikke kan jeg gjøre på grunn av smerter og medisiner heller. Mine barn har alt de Må ha, nogen lunde variert og sunt kosthold, nødvendige klær og utstyr. Men ja det er lite penger igjen til aktiviteter og bursdager. Og jeg er langt fra den eneste rundt omkring som har det slik. Så det er trist hvis man bor et sted hvor foreldrene begynner å legge opp til at man må ha med seg dyrt "utstyr" for å gå i bursdag selskapet til deres barn for da blir disse barna enda mer utestengt av det sosiale.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2012 #22 Skrevet 25. mai 2012 Jeg synes nok de burde hatt et par vanngevær i reserve og skrevet på ay man skulle ta med hvis man hadde og si ifra hvis man ikke hadde, men ellers synes det hørtes ut som en morsom, ide til en bursdag. Størrelsen på gave og verdien av kortet er jo helt opp til dere.
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 25. mai 2012 #23 Skrevet 25. mai 2012 Jeg synes det var en unødvendig dyr pengegave. 150kr i bursdag til en i klassen? Den var drøy! Og han kunne jo lagd et kort. Men det er kanskje ikke så populært når de er så gamle. De som måtte velge den vannpistolen til 249,- istedenfor den til 329,- som du hadde råd til, er gjerne vandt med at de ikke alltid får de dyreste tingene og lekene. Forøvrig synes jeg det var en uting å invitere til et selskap med kjøpepress ja. Her er gaven 140-160 kr fra kompisene, så jeg la meg midt i;) Skrev opp alle pengegaver sist bursdag, så føler ikke jeg gjør noe feil der. Ja kort kunne han ha laget, men det oppsto noe som gjorde at det ikke skjedde denne gangen. Som regel lager han kort og jeg tar ut et bilde av bursdagsbarnet og legger i. Det fikk han forøvrig med denne gangen også Det var jo veldig dyrt. Her får de 50kr, men så er de 7 år også da. Hadde nok ikke gitt opp mot 150kr i gave til klassekamerater. Så også noen av gavene som kom her, det var ikke alle som var til 50kr. Vi har blitt enige på foreldremøte om hvor vi skal legge oss prismessig. Hva får man kjøpt til 50 kroner unntatt noe ræl fra Nille? Eller gir alle penger slik at det blir ekstra kjedelig for bursdagsbarnet å "pakke opp" gavene sine som er klin like alle sammen?
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2012 #24 Skrevet 25. mai 2012 jeg kjøpte vanngever til gutten min igår.. 50kr på jula;)
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2012 #25 Skrevet 25. mai 2012 Her har guttungen mange ganger spurt om han kan få ha karneval-bursdag. Jeg har sakt nei hver gang. I bursdager holder det med at de skal stille med transport og gave, ytterligere utgifter synes jeg er galt å pålegge. Vil at alla skal ha råd til å komme, for skjønner at alle kan ha det trangt innimellom. Vanngevær er noe jeg ellers har sakt nei til da jeg synes det er fullstendig unødvendig, så den bursdagen hadde blitt mange kameler å svelge for meg. Vær så snill: sagt, ikke sakt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå