Anonym bruker Skrevet 23. mai 2012 #26 Skrevet 23. mai 2012 Jenta mi er trygg, har rent tøy, har alltid det utstyret hun trenger i bhg, får mat, trives og har det bra. HI Ja, men det hun nevnte for deg var psykologiske ting. Dessverre har psykologien stor makt i samfunnet. Og hvis de forsøker å presse deg på kurs og du nekter, vil du ha vist at du ikke skjønner barnets beste, og at du ikke har tro på systemet. Altså at du har vært ulydig!! Men vi får håpe at det ikke går så langt, og at du får være nogenlunde i fred. Jeg syns det viser at du er en kreativ og flink person, at du lager spennende matpakker!
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2012 #27 Skrevet 23. mai 2012 Fortell minst mulig i barnehagen!! Dette var et råd jeg fikk av min svigermor og har fulgt. De vrir og vrenger på det meste og henger seg opp i ting de ikke har noe med. Ang matpakken, lag mindre muligheter. Holder med brødskiver eller knekkebrød, yoghurt og frukt. Herregud for en innstilling til de menneskene som du har gitt tillit til å ta vare på barnet ditt flere timer pr. dag. Ingenting er svart/hvitt. Det finnes gode og dårlige fagfolk i alle bransjer, og dette gjelder også pedledere. Pedlederen på vår avdeling er helt bak mål, og legger seg opp i ting hun virkelig ikke har noe med. Tror hun innbilder seg at hun skal oppdra både barn og foreldre. Konstruerer "problemer" rundt barna som de andre ansatte stiller seg uforstående til, hun tror muligens hun har kompetanse til å sette diagnoser på barna også. Så ja, henne har jeg og flere andre foreldre en negativ innstilling til, og jeg føler NULL behov for å drøfte datteren min med henne, hun kommer bare med vås uansett. Sender henne likevel ungen min i barnehagen med god samvittighet, da det er plenty av andre kompetente voksne der, og pedlederens misoppfatning om egen rolle går ikke utover datteren min. Kommer uansett ALDRI til å ta hva en barnehageansatt sier for god fisk.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2012 #28 Skrevet 23. mai 2012 Jeg er pedleder og syns du overreagerer her. Dersom jenta di tuller mye ved levering og henting så er det en helt normal ting å ta opp på samtale. Jeg har et eget punkt om det på alle samtalene jeg har. Fungerer gardreobesituasjonen bra for foreldrene? Er det noe vi skal gjøre anderledes? Er det noe vi kan gjøre for å lette situasjonen? Det er jo ikke ment som kritikk. Pedleder vil bare hjelpe deg å finne en løsning slik at du og jenta di får en god avslutning på morgenen/ start på ettermiddagen. Ang matpakken så er det mange barn som rett og slett ikke spiser maten når de får for mye å velge mellom. Kanskje jenta di er slik? At hun har lange dager og blir sliten er vel bare fakta. Prøv å hente så tidlig som du kan. Pedleder informerer deg bare om at jenta di blir sliten. Nå skal du vel snart i permisjon så da kan hun sikkert få kortere dager. Tilbud om veiledning er noe vi gir til "alle og enhver". Min erfaring er at de resurssterke tar i mot all hjelp de kan få. Jeg hadde selv glatt deltatt på et foreldreveiledningskurs, kjekt med nye tips og ideer til hvordan en kan takle en stressende hverdag med trassige barn. Slapp av! Ta en oppfølgingsamtale med pedleder. Spør henne om hun har noen tips om hvordan du skal takle garderobesituasjonen. Hør om hvilken veiledning hun snakket om. Kan de hjelpe deg å få tak i avlastning. Hør hvorfor pedleder mener hun har for stor variasjon i matpakken. Si hva du mener og hør på hva hun mener. Vær glad du har oppdradd en velfungerende og glad jente og ta i mot all den hjelp du kan få!
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2012 #29 Skrevet 23. mai 2012 første som slo meg når jeg leste dette er at din unge tester deg nok litt ja. hun merker forandringene. du skal snart ha et barn til. det er en forandring i seg selv for et lite barn. vi samarbeider bra med bhg. forteller det vi føler er viktig for barna. fungerer bra. aldri hatt mye prob. har hatt en diskusjon med to ansatte hvor jeg som mor ble ringt senere på dagen og fikk unnskyldning av bhg styrer. men du er nødt til å føle deg trygg på at det du forteller er det riktige å få frem for din unge sin del. de voksne i bhg skal bruke info til å ivareta barnet ikke bruke det mot deg som mor. tenker at det er bra for barnet å ha litt å velge i matpakka. greit å ikke spise det samme hele tiden. her har barna med seg. brød, yoghurt, og en banan. begge spiser dette. og bhg ansatte syns det er bra vi sender med litt ulike ting. noen dager vil barna bare ha yoghurt og banan. andre dager spiser de alt. og enda mer som de får i bhg. har ikke lest alle innlegg. men hvor er barnefar.?? har du noen som kan hjelpe deg med litt avlastning??
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2012 #30 Skrevet 23. mai 2012 Helt ærlig så synes jeg det hele høres veldig merkelig ut. Det du skriver at hun "reagerte" på og tok opp med deg, er etter mitt hode helt normale ting. Min jente (3,5 år) trasser og veldig når jeg henter og leverer i barnehagen. Skjer det noe som kanskje ikke var akkurat slik som hun hadde tenkt seg det, så kan det noen ganger virke som om verden raser sammen for henne. Hun blir illsint, hyler, griner osv. De ansatte har selvfølgelig sett dette, men de har nå aldri lagt seg borti det og foreslått at jeg burde gå på foreldrekurs. Mine unger leveres kl.07.00 og hentes 15.45, så ja de har lange dager de og, ingen av de ansatte har kommentert at vi burde hente de tidligere e.l. Jeg og legger oppi mye forskjellig i matboksen, aldri hørt noe negativt om det heller. Så hvorfor hun tok disse tingene opp med deg er for meg helt uforståelig. Enten må det ligge noe mer bak her som ikke kommer frem i innlegget ditt, ellers så synes jeg rett og slett at hun som sa dette var virkelig ufin.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2012 #31 Skrevet 23. mai 2012 Takk for mange og nyanserte svar! Veldig greit å få svar fra en pedagogisk leder også. Jeg forstår at mange kanskje lurer på om det ligger mere bak, men det gjør det ikke. Det er tøft å være alene, men jeg har aldri følt eller fått høre noe sted at vi har spesielle problemer som trenger oppfølging. Jeg har aldri før fått noen hint i fra bhg heller. Jeg var jo veldig usikker på om jeg overreagerte, men jeg ser jo at mange andre undrer seg også. Det jeg glemte å si da, var at hun foreslo at vi kunne bruke et belønningssystem. Feks 1 klistremerke når hun har hørt etter på butikken eller når vi henter i bhg. Etter 10 klistremerker kan hun få kjøpe seg en leke eller noe hun har lyst på. Hun foreslo også at vi avbrøt handlingen og forlot butikken dersom hun ikke gikk vd siden av meg. Angånde de lange dagene sa hun jo at hun skjønte hvorfor, men at hun ble sliten. Ifht matpakken mente hun at det ble vanskelig å velge. JEG opplever ikke at det er vanskelig for henne å velge, fordi jeg alltid følger henne inn til frokostbordet, og pakker ut maten hennes. Hun har jo egentlig rett i mye av det hun sier, derfor vet jeg ikke riktig hav jeg skulle ha sagt dersom jeg ringte...? Barnefar bor forresten 100 mil unna. Han ville ikke være sammen med meg lengre. Han er far til begge barna. Han har vært på besøk 1 gang på 9 mnd... Så han kommer sjelden og har ikke samvær. hi
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2012 #32 Skrevet 23. mai 2012 Hi igjen: Da har jeg ringt og snakket med ped.leder igjen. Jeg ble ikke noe klokere, heller enda mer lei meg. Hun sa det samme som før, at hun måtte være ærlig PLUSS at mitt barn var mye mer utprøvende enn andre barn. Ingen andre barn var slik. Ellers følte jeg bare at hun jattet med med meg. Jeg er veldig lei meg, men jeg kommer ikke til å la dette ene mennesket få ødelegge noe. Det er mulig at hun prøver å hjelpe, men jeg føler ikke dette som hjelp, heller som kritikk. Datteren min har det veldig fint og hun er høflig, sier takk, er omtenksom og snill. Og absolutt ikke helt ustyrlig. Hun tester meg ut i hentesituasjonen og på butikken, og selv om det er slitsomt så ser ikke jeg på det som noe som skal sykliggjøres og problematiseres. Så synd at det skulle bli slik, jeg har alltd vært så glad i denne bhg.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2012 #33 Skrevet 23. mai 2012 Jeg har hatt en veldig trassete unge som laget kaos hver dag jeg henete. Jeg og bhg fikk en god dialog og fant ut hva de og hva jeg skulle gjøre for at dette skulle bli bedre og være konsikvent på hvordan vi begge parter skulle gjøre det hver dag. Hun trasset videe, mne etter som mnd gikk ble det litt og litt bedre. Nå er hun 1.klassing og selv om hun er blitt mye mindre trassete kan hun ha sine ting. Noen er bare slik. For å få til en "normal" må noen være under og noen helt oppe Yngste på 4 år er bare en helt vanlig glad jente med normal 4 års trass
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2012 #34 Skrevet 23. mai 2012 Du må ikke tolke alt i verste mening HI. Ped-leder ønsker nok bare å hjelpe, alle foreldre får litt kritikk som du kaller det. Dette tror jeg bare du må takle, for kritikken blir sjelden mindre når barnet begynner på skolen. Lærere pakker ting enda mindre inn er min erfaring.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2012 #35 Skrevet 23. mai 2012 Jeg er delvis enig med deg, at det var litt merkelig og litt over bekymring holdt jeg på å si. Men jeg tror også at du reagerer litt mer enn du trenger pga hormoner. Bare tenk litt på det hun sier og ta det med en klype salt. Prøv ut litt forskjellige metoder og se hva som funker. Ang butikken. Sett henne i en vogn. Ikke la henne løpe rundt og stjele godteri. Si fra at hvis du går fint ved siden av meg så får du gå selv, hvis du løper rundt og ikke hører på mamma må du sitte i vognen. Bare mitt forslag.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2012 #36 Skrevet 23. mai 2012 Si fra at hvis du går fint ved siden av meg så får du gå selv, hvis du løper rundt og ikke hører på mamma må du sitte i vognen. Bare mitt forslag. Det kan man prøve, men hvis 2-åringen står og skriker i vogna, er ikke det noe unormalt. Det er jo bare en 2-åring.... Kan forstå at de barnehageansatte syns det er ubehagelig med høyt støynivå under henting, men det er et stykke derfra til å gi foreldrene skylden.
Gjest meg mamma? Skrevet 23. mai 2012 #37 Skrevet 23. mai 2012 Går flott an å samarbeide med barnehagen uten at de vet hva som skjer på hjemmebane! Tror du ikke at vi som jobber i barnehage kjenner barna så godt at vi merker det på barna hvis det er noe spesielt som skjer hjemme. Og vet vi ikke hva det gjelder, så er det heller ikke så lett for oss å hjelpe og støtte barnet med det som er vanskelig og leit.
<3 mine søte små<3 Skrevet 23. mai 2012 #38 Skrevet 23. mai 2012 Min sønn på 3 år ganske så lik i oppførselen som din jente. hadde ped.leder sagt dette til meg. hadde jeg bedt henne finne en ny jobb. virker litt som at ped leder ønsker en lett jobb, der barna ikke gjør stort enn å sitte i sandkassa. Når min gutt begynte på stor avd, nektet han å bli med hjem. han hylte, slo og sprang bort. dette var i en periode, men gikk over. Hva skal støttekontakt være godt for? har hun noen adferdsproblemer /adhd o.l. eller noe fysisk handikap? uansett ikke la dette gjøre din dag verre. alle barn har lange dager i bhg, nå i varmen blir en ofte trettere også. virker som du har et aktiv og flotte jenta! dersom denne ped.leder ikke gir seg. ville jeg ringt til styrer og bedt om et møte.
gutt04<3,gutt07<3+?12.06.12<3 Skrevet 23. mai 2012 #39 Skrevet 23. mai 2012 Husk at barn ofte er mer av sin våkne tid i barnehagen enn hjemme, og barnehagen ønsker det beste for barnet. Derfor er det viktig at de ansatte tar opp slike ting, så vi som foreldre kan få et annet perspektiv på ting. Ang matpakke, så er det mange barn som rett og slett blir så opphengt i det store utvalget at de ikke får i seg maten sin. Tips; fordel heller utvalget utover flere dager:) Skjønner at du mener det godt med å sende en variert matpakke, men for et lite barn kan det bli "for mye av det gode". Ang oppholdstid, så er det lenge for barnet å være fra 7-16.30 i barnehagen. Barna har det bra i barnehagen, men; gjennom aktiviteter og inntrykk gjennom dagen blir de slitne, og det er som en dag på jobben for oss voksne. Hva med å heller ta med barnet på handlingen/matlagingen? Prøv å finn andre løsninger, så barnet slipper å mye lengre arbeidsdag enn deg selv. Skjønner du blir frustrert, men barnehagen gjør dette for ditt barn, fordi de bryr seg om barnet ditt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå