Gå til innhold

Samtale i bhg-overreagerer jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg våknet glad og fornøyd med solen i dag morges, og fulgte jenta mi til bhg som vanlig. Selv er jeg høygravid og har permisjon-og er alene. Annen avlastning enn bhg 4 dager i uka har jeg ikke.

Da jeg kom hjem begynte jeg å gråte pga denne samtalen...

Først kom alt som var bra. Jenta mi på 2,5 er langt framme utvikingsmessig, hun har nærmest full pott på alt, selv om hun fortsatt har ca 5 mnd til hun fyller 3 år. Hun har mange venner og er blid og fornøyd. Snart helt bleietørr, stort ordforråd.

Må legge til at min datter alltid har vært en sterk person; sterk personlighet og veldig veldig sta, helt fra fødsel.

"Kritikken" føler jeg gikk på meg, selv om hun prøvde å pakke det inn så godt hun kunne.

*De ser at hun tester ut meg. Ved henting i bhg er det veldig mye tull og tøys. Hun stikker av og ler, eller hylskriker og vrir seg som en mark og skal ikke hjem. Jeg fortalte at hun ikke er like ille hjemme, men når vi skal på butikken stjeler hun frukt og smågodt. Ped.leder kom inn på at grensesetting kunne være vanskelig men nødvendig. Jeg setter grenser! Problemet er bare at hun ikke hører etter, spesielt ute blant folk. Jeg er dessuten konsekvent, nei betyr nei, og selv om det dreier seg om en bagatell så gir jeg ikke etter. Hun snakket om foreldrekurs osv.

*De hadde registrert at hun ble veldig sliten etter lange dager noen ganger, selv om hun sa at hun skjønte hvorfor at vi hadde lange dager av og til. JA hun har det noen ganger, men det er ikke fordi jeg ligger på sofaen og drar meg. Da er det fordi jeg har jobbet fra 7-15.30, og drar hjem først for å ta en dusj. Jeg er borti mye rart på jobben og bruker egne klær. Ellers ved lange dager når jeg har fri fra jobb (henting 16.15-16.30) så har hun blitt fulgt dit ca 0830, og da er det fordi jeg har gjort andre ting som ærender, husarbeid, matlaging osv. Når vi kommer hjem fra bhg er det mye skriking fordi hun er sliten, så om jeg kan er det en fordel å ha maten klar.

*Hun mener at matpakken er for variert/for mye. Hun mener at datteren min ikke klarer å velge...? Jeg sender som regel med brødskiver, knekkebrød, smoothie og noe frukt/grønt. Av og til rosiner. 1 boks yoghurt, det har alle som de spiser til frukten.

*Hun foreslo støttekontakt/avlastning, noe jeg selv også ønsker på sikt.

Er dette ille? Jeg er kjempelei meg! Eller kanskje det er hormonene som spiller meg et puss?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette med matpakken er BARE tull spør du meg. Jeg har matpakker som inneholder dette og jeg VET at de ansatt velger for sønnen min, f.eks: før du kan spise frukten/smoothien må du spise brødskivene etc. Ikke noe problem.

Dette med avlastning etc høres merkelig ut. Er det ikke ganske normalt at en 2,5-3 åring trasser etter mange timer i barnehagen? Trøtt og sliten, da kommer ofte trasset? Her tenker jeg det må ligge andre ting bak som kanskje ikke kommer frem i innlegget ditt. For å få støttekontakt via kommunen eller barnevernet bak må de ligge litt "dypere" årsaker enn 3-års trass og gravid mamma...

Det er helt normalt at småbarn tester ut grenser, spesielt med sine nærmeste som mamma/pappa. Men hvor konsekvent du er eller hva slags testing det går ut på vet jo ikke jeg.

Men hun er 2,5 år...ut fra innlegget høres det ut som de ansatte snakker om en 10 åring som er ute av kontroll.

Kan du be om et møte med ped.leder slik at hun kan utdype dette litt mer?

Skrevet

Det er nok sagt i beste mening. Og klart det er tøft å høre, men barnehagen setter ungen først. Du har lov å bli lei deg, men forsøk å ta det konstruktivt, f.eks er jeg enig i at det er ganske sent å hente halv fem når man ikke må. Hvis jenta di er mindre sliten blir det nok enklere å være sammen med henne også.

Ta i mot hjelp. Du er alene. Avlastning er jo som du sier en god ting. Jeg hadde også gjerne gått på et foreldrekurs, det må da være flott å bli mer bevisst på hva man gjør. Det blir tøft for dere begge når du får nr 2, da kunne du nok trenge mer hjelp særlig i starten. Jenta di kommer til å prøve deg ut enda mer da, for hun må sjekke om du fremdeles er glad i henne når det kommer en liten skrikerunge som tar all fokus.

Jeg vil råde deg til å samarbeide med barnehagen, og til å bruke tid nå på å snakke med jenta di, være sammen med bare henne litt og, for snart braker det løs. Det betyr ikke at hun ikke skal i barnehagen, men kanskje ikke så lenge?

Skrevet

Fortell minst mulig i barnehagen!!

Dette var et råd jeg fikk av min svigermor og har fulgt. De vrir og vrenger på det meste og henger seg opp i ting de ikke har noe med.

Ang matpakken, lag mindre muligheter. Holder med brødskiver eller knekkebrød, yoghurt og frukt.

Herlig!! Snakk om å legge til rette for å samarbeide om barnet.

Dette rådet ville jeg ikke fulgt!

Stort sett er det faglig dyktige folk i barnehagen, som selvsagt vil ditt barn det beste.

Vær åpen, samarbeid, spill på lag - det gjelder ditt barn.

"Si minst mulig til barnehagen"....nei, det rådet var absolutt ikke noe jeg ville tatt til meg.

Skrevet

Dette var et råd jeg fikk av min svigermor og har fulgt. De vrir og vrenger på det meste og henger seg opp i ting de ikke har noe med.

Ang matpakken, lag mindre muligheter. Holder med brødskiver eller knekkebrød, yoghurt og frukt.

seriøst???

HI - sammarbeid med barnehagen, spill på lag. De ønsker det beste for barnet ditt.

For all del ikke følg dette rådet, bare idioti. Barnehagen er ikke FIENDER. Men faktisk mennesker som er sammen med barnet ditt mange timer om dagen.

Skrevet

Går flott an å samarbeide med barnehagen uten at de vet hva som skjer på hjemmebane!

Skrevet

Herregud for en innstilling til de menneskene som du har gitt tillit til å ta vare på barnet ditt flere timer pr. dag.

Skrevet

Synes dette hørtes som en HEL normal unge og mor jeg, og matpakken hørtes veldig fristende og god ut! Det er mange som av ulike grunner må ha lange dager i barnehagen. Da jeg jobbet hadde jeg nesten en times reisevei til jobb, så sier seg selv at man ikke kan ha korte dager da..

Ped.leder på forrige avdeling for sønnen min var typen til å ta opp mye rart, både på samtaler og ellers. Hun sa og gjorde så mye rart/teit at jeg noen ganger stod og kokte av sinne og/eller falt sammen i gråt i bilen. Den nye ped.lederen er verdens herligste person og tar bare frem relevante ting, bryr seg ikke om hva sønnen har på matpakken eller om når vi leverer/henter, om sønnen er trassen osv, altså normale ting i en normal familie. Hun er mer opptatt av utviklingen hans og virker så stolt av og glad av barna på avdelingen sin.

Så jeg synes samtalen din hørtes mer ut som en RAR ped.leder, spør du meg.......

Skrevet

Hi her:

Forslaget om støttekontakt var for at en person kunne ta med seg jenta mi noen timer i uka mens jeg var alene med babyen, som en form for avlastning.

Skrevet

Går flott an å samarbeide med barnehagen uten at de vet hva som skjer på hjemmebane!

Du høres ut som en hyggelig person. Skikkelig innsikt!!

Skrevet

Selvfølgelig tester hun deg ut.. Alle barn gjør det. Og hun kommer til å fortsette med det i mange år framover, bare på forskjellige måter :)

Ang matpakken. Ikke ha så mye å velge i. Her går det i to brødskiver med forskjellig pålegg, en youghurt og en frukt.

Det høres ut på det du skriver, som at hun har prøvd å gjøre deg oppmerksom på at de følger litt med, kanskje.

Skrevet

Eh.......du har skjønt det....NOT

Tør du ha barna dine i barnehage når du tydeligvis ikke har tillit til de?? Så hvis ped.leder hadde tatt opp en problemstilling med deg, og spurt "er det slik hjemme også" så hadde du ikke svart??

Skrevet

Tvert imot, fortell om utfordringer og samarbeid med barnehagen, men gjør det med ansatte du har tillit til. Som jeg skrev over her var ped.leder på forrige avdeling utrolig rar, så jeg snakket heller med hun som virket som "nestleder", og det fungerte veldig bra.

Jeg har vært veldig åpen om vår situasjon og det er full forståelse for at sykdom av og til gjør at jeg må levere senere osv (sender sms først da). Var redd det skulle være irritasjonsmoment, men de ansatte er bare superblide når jeg kommer med barnet og er veldig forståelsesfulle.

Skrevet

Hvis jeg hadde vært pedagog hadde jeg blitt mistenkelig å sitte med en så lite åpen mor som faktisk ikke samarbeider selv om hun tror hun gjør det..

Skrevet
Fortell minst mulig i barnehagen!! Dette var et råd jeg fikk av min svigermor og har fulgt. De vrir og vrenger på det meste og henger seg opp i ting de ikke har noe med. Ang matpakken, lag mindre muligheter. Holder med brødskiver eller knekkebrød, yoghurt og frukt.

Jeg ville samarbeidet med barnehagen om problemer i barnehagen og på hjemmebane. Handler om å "kaste ball sammen", finne løsninger som kan gjøre ting lettere for datteren din. Du samarbeider ikke hvis du er taus om hjemmeforholdene. Barnehagen vil ditt barn godt - ikke det motsatte! Du har alt å vinne på samarbeid.

Skrevet

Hi her:

Forslaget om støttekontakt var for at en person kunne ta med seg jenta mi noen timer i uka mens jeg var alene med babyen, som en form for avlastning.

Syns det høres ut som en god ide jeg. Det er krevende å ta seg av to såpass små alene hvis du ikke har noen avlastning og det begrenser seg sikkert hvor mye du orker å gå ut og finne på ting med begge i starten.

Jeg ville tatt samtalen til etterretning, ikke sikkert alt er aktuelt, men det var sikkert ment som en hjelp.

Skrevet

Synes dette hørtes som en HEL normal unge og mor jeg, og matpakken hørtes veldig fristende og god ut! Det er mange som av ulike grunner må ha lange dager i barnehagen. Da jeg jobbet hadde jeg nesten en times reisevei til jobb, så sier seg selv at man ikke kan ha korte dager da..

Ped.leder på forrige avdeling for sønnen min var typen til å ta opp mye rart, både på samtaler og ellers. Hun sa og gjorde så mye rart/teit at jeg noen ganger stod og kokte av sinne og/eller falt sammen i gråt i bilen. Den nye ped.lederen er verdens herligste person og tar bare frem relevante ting, bryr seg ikke om hva sønnen har på matpakken eller om når vi leverer/henter, om sønnen er trassen osv, altså normale ting i en normal familie. Hun er mer opptatt av utviklingen hans og virker så stolt av og glad av barna på avdelingen sin.

Så jeg synes samtalen din hørtes mer ut som en RAR ped.leder, spør du meg.......

Takk! Det er nettopp det, jeg har alltid vært åpen og ærlig med både hs og bhg, jeg har ingen verdens ting å skjule. Jeg har alltid følt meg som en helt normal mor, ikke perfekt, men en god mor. Jeg elsker datteren min og hun elsker meg! Vi har det veldig fint sammen. Jeg har aldri vært i klammeri med barnevernet eller noe. Vi har aldri hatt spesielle problemer på noe vis, og ved forrige samtale i bhg før jul var alt bare fryd. Da var det en annen ped.leder, veldig ung og uten barn riktignok. Denne jeg snakket med nå er i bestemor-generasjonen og har lang erfaring. Hun har også vært styrer. Hun er jo veldig grei, men jeg følte at hun problematiserte noe som jeg ikke ser på som et stort problem.

Angående lange dager i bhg så får jeg dårlig samvittighet for det, men når man er alene er det mye å gjøre hele tiden. Nå har jeg perm da, så nå er det jo roligere, men siden jeg er høygravid er jeg også sliten.

Jeg vet ikke om noen som ikke ahr opplevd det egentlig vet hvordan det er å være alene om ALT og ikke ha noen til å hjelpe, annet enn bhg.

De ansatte i bhg har sagt, når jeg har kommet med dårlig samvittighet skrevt i pannen når jeg har hentet sent, at jeg skal slappe av, for bhg er åpen til kvart på fem.

HI

Skrevet

Selvfølgelig tester hun deg ut.. Alle barn gjør det. Og hun kommer til å fortsette med det i mange år framover, bare på forskjellige måter :)

Ang matpakken. Ikke ha så mye å velge i. Her går det i to brødskiver med forskjellig pålegg, en youghurt og en frukt.

Det høres ut på det du skriver, som at hun har prøvd å gjøre deg oppmerksom på at de følger litt med, kanskje.

Gjøre meg oppmerksom på at de følger litt med? På hva da? Jeg har ingenting å skjule, hvis det er bv du hinter til. HI

Skrevet

Jeg føler at barnehagen overdriver i dette tilfeller, MEN vi kjenner deg jo ikke, men tenker bare utifra det du beskriver...

Har en datter som er ganske lik din, og her gjelder grensesetting, grensesetting, grensesetting!!! Uten at det er unormalt!!!

Skrevet

Gjøre meg oppmerksom på at de følger litt med? På hva da? Jeg har ingenting å skjule, hvis det er bv du hinter til. HI

Jeg så du skreiv det i et annet innlegg..

Men ja, ikke nødvendigvis BV jeg sikter til, men at hun har prøvd å si ifra at de reagerer på enkelte ting. De sier ifra, ser om du tar det til etteretning, eller hva slags svar du har å komme med.

De prøver nok bare å hjelpe, og hun bestemorsgenerasjon-lederen ser nok at det kommer til å bli tøft for deg alene med to små, og kanskje prøver å hjelpe med å være på forskudd ang løsninger. Hva vet vel jeg? :)

Skrevet

Det er vanskelig å si noe om dette, for vi kjenner jo hverken deg eller bhg. Men det er nok sagt i beste mening. Som du sier, så er du alene om alt, og det kan bli mye for selv den aller beste. Søk om avlastning en dag i uken, om du likevel tenkte å gjøre det litt frem i tid, så ber du om en samtale med bhg igjen, og så spør du om det du lurer på. Hva de egentlig mente osv. Du ble sikkert litt paff da alt dette kom, og om du har spørsmål så er det like greit å spørre rett ut.

Det med at det er for mye i matpakken synes jeg var en merkelig ting å ta opp. Om de mener at hun sliter med å velge så kan de jo bare ta frem litt av gangen til henne?!

For all del, snakk med bhg.

Skrevet

Tror ikke det er helt uvanlig at barnehagen tilbyr ekstra veiledning til alenemødre. Som alenemor blir man liksom sett på som en med spesielle behov... Samtidig har vi en alenemor som er ordfører i nabokommunen, og jeg tror ikke HUN har problemer med Barnevernet...!

Spørsmålet er jo nå om du skal si ja til dette foreldrekurset, eller ikke. Hvis ikke, kanskje de truer med å melde deg til Bv.

Men barnehagen burde forstå at det ikke passer så bra med foreldrekurs når du er høygravid, og snart skal ta deg av en liten baby.

Skrevet

Jeg snakket akkurat med mamma, og hun mente at jeg overreagerte... Jeg har også tenkt på å ringe bhg igjen, men vet ikke helt hva jeg skal si...? For jeg vet jo at hun tester ut meg, det er jo sant, og vi snakket om det. Jeg ønsker også avlastning på sikt, gjerne en hel helg etterhvert også. Det med matpakken er uansett merkelig og en bagatell. Jeg har alltid massiv matpakke med meg selv på jobb, tørr Kneip med svett hvitost er bare ekkelt ;) Og siden jenta mi er så fornøyd og utvikler seg så bra så må jeg da gjøre noe riktig her...?

Jeg vet egentlig ikke helt hva det er som skurrer og gjør at jeg blir så lei meg. Kanskje det er fordi jeg aldri har fått annet enn skryt? Ingen har noensinne sagt noe til meg, bare at jeg er en god mamma osv. Det har jeg fått høre fra hs, bhg, foreldre, kjente.

HI

Skrevet

Tror ikke det er helt uvanlig at barnehagen tilbyr ekstra veiledning til alenemødre. Som alenemor blir man liksom sett på som en med spesielle behov... Samtidig har vi en alenemor som er ordfører i nabokommunen, og jeg tror ikke HUN har problemer med Barnevernet...!

Spørsmålet er jo nå om du skal si ja til dette foreldrekurset, eller ikke. Hvis ikke, kanskje de truer med å melde deg til Bv.

Men barnehagen burde forstå at det ikke passer så bra med foreldrekurs når du er høygravid, og snart skal ta deg av en liten baby.

Det var ikke et konkret kurs dette, mer som et forslag/tilbud om at dette finnes. Jeg har aldri motsatt meg det, egentlig burde alle gå på foreldrekurs. Hva skal de melde meg til bv for da? Jenta mi er trygg, har rent tøy, har alltid det utstyret hun trenger i bhg, får mat, trives og har det bra. HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...