Gå til innhold

Er det bare jeg som reagerer på dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da Gud hadde skapt jorda, så St. Peter ned på den og sa: – I Afrika har

man tørke, i Sør-Amerika har man flom, i Nord-Amerika har man tornadoer i østen har man jordskjelv, men Norge slipper jo unna alle slike katastrofene? Da flirte Gud litt lurt og sa: – Bare vent til de får NAV

Forstår selvsagt at dette er ment humoristisk og forstår også frustrasjonen til mange av de som må forholde seg til Nav.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei den var litt for drøy! selv om jeg ikke er en stor fan av nav...

Skrevet

Hehe, synes den var bra jeg.

Skrevet

Likte den jeg også :)

Skrevet

Den vitsen er så banal og kortpanna at jeg ikke gidder å reagere. Alle med vett i panna vet at disse tingen ikke kan sammenliknes. Dessverre er det slik at vi som har "alt", kun kan klage på "ubetydelige" ting. Vitsen er ikke vert litt hodebry engang.

Skrevet

Hvorfor er den noe å reagere på? Og hvorfor er den drøy?

For personer med lite penger, eller som lever fra mnd til mnd uten mulighet til å spare så er faktisk nav en katastrofe når de ikke kan utbetale ting til rett tid eller at det er noe feil...

Nav er et system som ikke funker i det hele tatt. Tenker ikek på mengden penger som blir delt ut, men alt surret og tullet som nav klarer å rote til..... Det er så mange, faktisk de fleste som har opplevd noe tull med nav. Møter sjeldent folk som aldri har hatt tull med dem.

Skrevet

den har jeg hørt i en annen versjon før, men da var det ikke nav, men han sa vent til du ser hvem de får som naboer...

Skrevet

For personer med lite penger, eller som lever fra mnd til mnd uten mulighet til å spare så er faktisk nav en katastrofe når de ikke kan utbetale ting til rett tid eller at det er noe feil...

Nav er et system som ikke funker i det hele tatt. Tenker ikek på mengden penger som blir delt ut, men alt surret og tullet som nav klarer å rote til..... Det er så mange, faktisk de fleste som har opplevd noe tull med nav. Møter sjeldent folk som aldri har hatt tull med dem.

har aldri opplevd noe tull med nav jeg, så kanskje derfor jeg synes den er drøy og ikke du?

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Opplevd masse kluss med NAV jeg også, er ikke kristen, men synes ikke noe om den "vitsen" her nei.

Skrevet

å si at NAV er et system som ikke funker i det hele tatt, er en sterk overdrivelse!

Din uttalelse viser din uvitenhet hva NAV faktisk gjør. Det meste i NAV fungerer faktisk, men dessverre er det noe som ikke er bra. Mulig du har opplevd å få pengene dine før sent(som flere andre også har gjort) men veldig mange har ikke hatt noe tull med NAV. Men de hører vi ikke så mye fra. Man hører det som er negativt.

Skrevet (endret)

Tenker vel at vitsen er i overkant "utakknemmelig" kanskje..? Har selv vært alenemor og fått overgangsstønad. Mener selv at jeg er griseheldig som ble født i Norge!

Endret av Stinkerbell82
Skrevet

Som spøk synes jeg det er en dårlig spøk, men det at den kommer opp sier faktisk en del om hvordan folk oppfatter nav-systemet...!

Det er lett, som enkelte i andre tråder har gjort, å si at man må spare til en gang det kniper. Problemet er bare at det er mange som ikke har noen som helst mulighet til å legge av noe hver måned, mange som knapt får det til å gå rundt, kanskje også går på underskudd hver måned. Da er det ikke snakk om å kunne sikre seg til magrere tider. Når nav da nærmest som en regel mer enn et unntak, ikke behandler saker innen tiden, ikke betaler ut penger til riktig tid, kanskje ikke betaler ut i det hele tatt fordi en saksbehandler trenerer saken bevisst i tillegg - å, joda, det blir også gjort.

Det kan virke som om navsystemet tiltrekker seg en del personligheter som ikke burde ha jobbet der. Dette er personer som er kvalifiserte faglig eller erfaringsmessig til selve arbeidsoppgavene, men som ikke innehar en personlighet som er forenelig med det å være saksbehandler for personer som ofte står i uforskyldt sykdom eller krise. Kanskje er det "bare" det at det er systemet som ikke fungerer - men det virker som om systemet tiltrekker seg en uforholdsmessig stor andel av personer som liker den "makten" de tror de har når de tror de står "over" den som kommer og ber om hjelp.

Men det er også et system som man tror er designet for å hjelpe folk tilbake i jobb og hjelpe folk med problemer. Og på sitt beste så gjør det også det - problemet er bare at det sjelden fungerer på sitt beste. Slik det er i dag fratar systemet alt for ofte folk følelsen av kontroll over egen situasjon, fratar altfor ofte folk følelsen av medbestemmelsesrett i egen situasjon. Da trigger systemet følelsen av oppgitthet, hjelpesløshet og følelsen av at det ikke nytter uansett. Noe er forferdelig feil med et system hvor altfor mange, som i utgangspunktet har lite krefter, sliter seg ut på byråkratiet og vanskelige saksbehandlere.

Så en sånn spøk som HI videreformidler her, den tror jeg mer enn noe annet viser den fortvilelsen som mange faktisk opplever ift nav-systemet.

Ja, jeg vet ikke alle saksbehandlere er tverre, jeg vet at det er personer som bare har positive opplevelser med nav. Det er bare så synd at det virker som om dette er mer unntak enn regelen.

Til tross for at nav-systemet kanskje er et av verdens beste ift hvilke rettigheter folk har (på papiret), så fungerer ikke nav-systemet i dag. Det fungerer ikke når så ufattelig mange sliter så forferdelig mye med systemet.

Mange sliter seg ut på prosessen i steden for å få bruke kreftene på å bli frisk og komme seg tilbake i jobb. Altfor mange av disse gir opp, fordi de ikke greier mer, når de - om systemet hadde fungert slik det er ment å skulle gjøre - burde brukt kreftene konstruktivt i prosessen tilbake i arbeid. Slik nav-systemet fungerer for altfor mange i dag så er nav nærmest en fiende.

Jeg vet ikke hva som skal til for å endre systemet, men jeg tror det må endres. Slik det er i dag har nav et enormt "image"-problem i tillegg - folk er ofte negative før de går dit for å få hjelp fordi de er redde for hva de møter. Det taper nav, den enkelte bruker og ikke minst samfunnet på.....

For de som står midt i det, kan det faktisk føles som et katastrofe-område - selv om det på ingen måte kan sammenlignes med de store katastrofene som ellers nevnes i en ellers dårlig spøk.....

Skrevet

det som er problemet i veldig mange saker er at brukeren ikke gjør sin del av jobben riktig. når NAV må sende papirer i retur både 3 og 4 ganger for å få riktige opplysninger, er det da rart det tar tid med ting? og er det da rart at det tar tid for de som har alt i orden, når NAV må bruke mange timer på å etterlyse opplysninger det ganske tydelig står at man skal fylle ut/ sende med osv?

leste dere saken om legen som sendte lege erklæring med teksten til det komplette nav idioti? der blir det vinklet som at det er nav som er dumme og vanskelige, men leser man infoen om søknad for foreldrepenger eller engangssøknad står det jo veldig tydelig at lege attest skal sendes etter uke 26.. hva er da vitsen med å sende i uke 24? og hvorfor blir det vinklet som at det er nav somer på trynet?

jeg er ganske oppgitt over holdningen om at nå har jeg levert søknaden til NAV så nå har ikke jeg ansvar for noe mer...

Skrevet

men å sammenligne Nav med tørke, flom, tornadoer og jordskjelv? DET er bare feil, uansett hvor skuffet og fortvilt man er over systemet...

Skrevet

Hm min umiddelbare tanke var at den var ironisk ment, er jeg helt på jordet?

Altså for å liksom vise hvor teite vi er som klager og bærer oss over nav SOM OM vi skulle være rammet av noe som er like forferdelig som noen av disse andre tingene?

Skrevet

det som er problemet i veldig mange saker er at brukeren ikke gjør sin del av jobben riktig. når NAV må sende papirer i retur både 3 og 4 ganger for å få riktige opplysninger, er det da rart det tar tid med ting? og er det da rart at det tar tid for de som har alt i orden, når NAV må bruke mange timer på å etterlyse opplysninger det ganske tydelig står at man skal fylle ut/ sende med osv?

leste dere saken om legen som sendte lege erklæring med teksten til det komplette nav idioti? der blir det vinklet som at det er nav som er dumme og vanskelige, men leser man infoen om søknad for foreldrepenger eller engangssøknad står det jo veldig tydelig at lege attest skal sendes etter uke 26.. hva er da vitsen med å sende i uke 24? og hvorfor blir det vinklet som at det er nav somer på trynet?

jeg er ganske oppgitt over holdningen om at nå har jeg levert søknaden til NAV så nå har ikke jeg ansvar for noe mer...

Hadde det vært så enkelt - men det er dessverre mange som opplever at ikke noe skjer selv om man har levert absolutt alt man skal levere, selv om man har spesialisterklæringer osv. osv.

Kan gi et eksempel: vanskelig nav-ansatt valgte å gi avslag på sak helt uten å ha lest noen sakspapirer eller spesialisterklæringer, bytte saksbehandler som gjorde det samme som første, bytte tre ganger til med samme resultat fordi det er gått prestisje i saken innad på kontoret, søker uten noen som helst stønad i mer enn et halvt år, til slutt møte med følgende personer til stede: bruker og dennes lege, nav-trygd saksbehandler, to nav-arbeid saksbehandlere, nav-arbeid avd.leder, trygdelegen og nav-arbeidlegen. De to sistnevnte legene lurte på hvorfor dette møtet var avtalt.... litt informasjon, brukers lege sier "vi er vel enige om at det xx sier er det riktige?". Møtet avsluttes med innvilging av alle stønader og to meget grimme nav-leger som mente de hadde kastet bort tiden på en sak som aldri burde vært en sak. Få måneder etterpå, saksbehandler begynner å nekte for å ha fått papirer hun selv hadde loggført å ha fått... på'an igjen..... nye møter med samme leger tilstede, samme resultat, møtet var unødvendig i en opplagt sak.... Fire saksbehandlere og tre leger som kastet bort flere timer de aktuelle dagene, i tillegg til forberedelser til møtene. Tenk hva dette koster systemet og skattebetalerne!!!

Dette er bare ett eksempel.... dessverre ikke enestående. Jeg har jobbet med folk som må forholde seg tett til nav i 10 år, og kunne snart ha skrevet bok om slike eksempler...

Så ikke skyld på at det er bare udugelige personer som ikke gidder å lese papirer og få tak i alle bekreftelser! At det sikkert er altfor mange av dem også, det er det sikkert, men ikke si at det bare er disse som har skylden for problemene i nav!

Skrevet

jeg har da ikke sagt at det bare er brukere som er problemet, men poenget er at det er ikke bare NAV som er problemet!! det er ikke bare inkompetente mennesker som jobber der! man må kanskje se ting litt fra begge sider.

Skrevet

Hm min umiddelbare tanke var at den var ironisk ment, er jeg helt på jordet?

Altså for å liksom vise hvor teite vi er som klager og bærer oss over nav SOM OM vi skulle være rammet av noe som er like forferdelig som noen av disse andre tingene?

Jeg tror overhodet ikke det var ironisk ment. De som har postet den på fb er også msk jeg vet har mye med Nav og gjøre...

HI

Skrevet

Nei det er ikke bare inkompetente folk som jobber i NAV, men jaggu meg er det en uforholdsmessig stor del av dem. Jeg skulle søke om dagpenger, og tok med meg alskens viktige og uviktige papirer (alt hva jeg kunne oppdrive ut i fra hva jeg skjønte stod på NAV's sider). Jeg kommer med alt til resepsjon/saksbehandler for å sikre at Nå har jeg levert alle papirene NAV trenger, og han gir meg tilbake noen. Så går tiden og til slutt kommer det endelig info om at de manglet et dokument. Jeg leverer igjen, og det blir mottatt. Så til slutt får jeg avslag fordi jeg hadde studert det siste året, og dagpenger beregnes ut fra inntekt....

Skrevet

og hvordan er dette NaV sin feil? det er ganske lett å lese seg til at man ikke får dagpenger når man har vært student..........................

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Oj så uheldige vi er i Norge som har NAV, vi har det jammen forferdelig! Huff, at det går an å få foreldrepenger i et helt år (muliggens noen dager forsinket og med et papier eller to det er kluss med), sykepenger og dagpenger, i tillegg til alderspensjon og sosialhjelp i en krise. Må være mye bedre i de landene og verdensdelene der de praktisk talt ikke har noe velferdssystem i det hele tatt, de slipper å bekymre seg for at papirer skal bli borte, for de vet jo at de uansett ikke får noe fra det offentlige, men istede må klare seg selv! Ja stakkars oss i Norge, vi skulle mye heller hatt tornadoer og flom.

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Dette er bare ett eksempel.... dessverre ikke enestående. Jeg har jobbet med folk som må forholde seg tett til nav i 10 år, og kunne snart ha skrevet bok om slike eksempler...

Oj, det var godt gjort! Spesielt siden NAV har eksistert i kun 6 år (2006), og ikke alle kommuner hadde NAV kontor før en god tid etter dette :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...