Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #26 Skrevet 21. mai 2012 Nei, du får ingen ytelser utenom engangsstønad. Er du og mannen din gift, så kan han endre skatteklasse til 2, siden han da får et forsørgeransvar for deg. Kontakt skatteetaten, så hjelper de han.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #27 Skrevet 21. mai 2012 Når ting da har blitt som de har blitt, så håper jeg samboeren din mer enn gjerne forsørger familien sin, noe som inkluderer deg. Han lar vel ikke deg sitte med ingenting?
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #28 Skrevet 21. mai 2012 Du får dele de 30-40 000 på de mnd du har tenkt å være hjemme, alle har vell lyst til å være sammen med barnet sitt, men da du ikkje har opparbeidet deg rettighetene til å få penger mens du gjør det så må du a) enten jobbe etter dine 9 uker hvis du vil bidra og ser barnet mindre, la far betale og nyte tiden sammen med barnet, eller c) ta deg en delstilling slik at du og far kan dele pemisjon slik at du kan bidra en del La oss si du feks får 35 000 kr i engangsstønad, og har permisjon i 8 mnder, pluss at du får 970 kr i mnd. Da har du over 5000 kr i mnd å leve for. Så helt svart er det vell ikke hvis du tenker fornuftig å gjør det beste utav det ;-D å da skal jeg bygge vogn, seng, bilstol, stellebord, vippestol osv osv osv selv? Det har seg sånn at der vi bor er det ikke mange mulighetene til å få seg jobb, har hatt noen korte vikariat her og der.. Har nå vært aktiv i jobb i ett års tid, der jeg var med på å forme ett prosjekt i regi av NAV! så de få kronene jeg fikk der, skattet jeg ikke av derfor jeg ikke har krav på noe nå... Noe jeg trodde jeg hadde.. Men, til alle sammen, tusen takk for hyggelige og ikke-slibrige svar.. det lettet mandagskvelden betraktelig å bli slaktet litt... Har ikke på noen måte prøvd å slakte deg, fprteller bare hvordan det funker. Da får du ta 10000 kr og bruke på det du trenger; Vogn: mange fine, brukte vogner til 2000-3000 kr. Stellebord: unødvendig, kjøp stellematte å ha på vaskemaskinen eller gulv, cirka 200 kr : bilstol: brukt til rundt 1000-1500 kr Seng: brukt, finner du glatt til 500 kr Madrass: Jysk, kanskje rundt 500 kr Vippestol: kjøpte nylig brukt for 200 kr selv ;-) Badebalje: rundt 200 kr evt brukt Dette blir til sammen under 7000 kr, og da har du 3000 kr å bruke på klær og annet utstyr, sikker på du kan finne alt brukt utenom stelleprodukter og bleier ;-) Da sitter du igjen med feks 25000, pluss 970 kr i mnd, delt på 8 mnder blir det pr mnd: 4095 kr :-D Prøver bare å hjelpe, har kjøpt stort sett alt brukt til våre babyer, det er liksom måte på hvor de lenge de små tassene bruker klær og utstyr da de vokser FORT det første året ;-) Tenk positivt, og gjør det beste med det du har! Nav betaler deg ikke noe mer uansett hvordan du snur og vender på det... Dessverre! Enig i at det kan være urettferdig at de single får mer enn deg, men slik er det når man er to... Har fått tak i så og si alt, har igjen ca 20.000... men mitt spørsmål var, om det virkelig ikke fantes noen ytelse for meg i den situasjonen jeg er i.. noe det tydeligvis ikke er? ingen som har svart på det.. Du får dele de 30-40 000 på de mnd du har tenkt å være hjemme, alle har vell lyst til å være sammen med barnet sitt, men da du ikkje har opparbeidet deg rettighetene til å få penger mens du gjør det så må du a) enten jobbe etter dine 9 uker hvis du vil bidra og ser barnet mindre, la far betale og nyte tiden sammen med barnet, eller c) ta deg en delstilling slik at du og far kan dele pemisjon slik at du kan bidra en del La oss si du feks får 35 000 kr i engangsstønad, og har permisjon i 8 mnder, pluss at du får 970 kr i mnd. Da har du over 5000 kr i mnd å leve for. Så helt svart er det vell ikke hvis du tenker fornuftig å gjør det beste utav det ;-D å da skal jeg bygge vogn, seng, bilstol, stellebord, vippestol osv osv osv selv? Det har seg sånn at der vi bor er det ikke mange mulighetene til å få seg jobb, har hatt noen korte vikariat her og der.. Har nå vært aktiv i jobb i ett års tid, der jeg var med på å forme ett prosjekt i regi av NAV! så de få kronene jeg fikk der, skattet jeg ikke av derfor jeg ikke har krav på noe nå... Noe jeg trodde jeg hadde.. Men, til alle sammen, tusen takk for hyggelige og ikke-slibrige svar.. det lettet mandagskvelden betraktelig å bli slaktet litt... Har ikke på noen måte prøvd å slakte deg, fprteller bare hvordan det funker. Da får du ta 10000 kr og bruke på det du trenger; Vogn: mange fine, brukte vogner til 2000-3000 kr. Stellebord: unødvendig, kjøp stellematte å ha på vaskemaskinen eller gulv, cirka 200 kr : bilstol: brukt til rundt 1000-1500 kr Seng: brukt, finner du glatt til 500 kr Madrass: Jysk, kanskje rundt 500 kr Vippestol: kjøpte nylig brukt for 200 kr selv ;-) Badebalje: rundt 200 kr evt brukt Dette blir til sammen under 7000 kr, og da har du 3000 kr å bruke på klær og annet utstyr, sikker på du kan finne alt brukt utenom stelleprodukter og bleier ;-) Da sitter du igjen med feks 25000, pluss 970 kr i mnd, delt på 8 mnder blir det pr mnd: 4095 kr :-D Prøver bare å hjelpe, har kjøpt stort sett alt brukt til våre babyer, det er liksom måte på hvor de lenge de små tassene bruker klær og utstyr da de vokser FORT det første året ;-) Tenk positivt, og gjør det beste med det du har! Nav betaler deg ikke noe mer uansett hvordan du snur og vender på det... Dessverre! Enig i at det kan være urettferdig at de single får mer enn deg, men slik er det når man er to... Har fått tak i så og si alt, har igjen ca 20.000... men mitt spørsmål var, om det virkelig ikke fantes noen ytelse for meg i den situasjonen jeg er i.. noe det tydeligvis ikke er? ingen som har svart på det.. Tror desverre ikke det... Men du har jo fremdeles over 3000 kr i mnd, og da må du forholde deg til det slik det ser ut, eller velge noe annet ang det å være hjemme selv med barnet.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #29 Skrevet 21. mai 2012 Når ting da har blitt som de har blitt, så håper jeg samboeren din mer enn gjerne forsørger familien sin, noe som inkluderer deg. Han lar vel ikke deg sitte med ingenting? Han gjør da vell det hvis han må, men jeg trives ikke med det, er vant med å bidra, og da føler man seg ganske liten og hjelpeløs når man må spørre mannen sin om en hundrings til å kjøpe brød og melk på butikken.... Til #26, nei, vi er ikke gift..
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #30 Skrevet 21. mai 2012 Du får dele de 30-40 000 på de mnd du har tenkt å være hjemme, alle har vell lyst til å være sammen med barnet sitt, men da du ikkje har opparbeidet deg rettighetene til å få penger mens du gjør det så må du a) enten jobbe etter dine 9 uker hvis du vil bidra og ser barnet mindre, la far betale og nyte tiden sammen med barnet, eller c) ta deg en delstilling slik at du og far kan dele pemisjon slik at du kan bidra en del La oss si du feks får 35 000 kr i engangsstønad, og har permisjon i 8 mnder, pluss at du får 970 kr i mnd. Da har du over 5000 kr i mnd å leve for. Så helt svart er det vell ikke hvis du tenker fornuftig å gjør det beste utav det ;-D å da skal jeg bygge vogn, seng, bilstol, stellebord, vippestol osv osv osv selv? Det har seg sånn at der vi bor er det ikke mange mulighetene til å få seg jobb, har hatt noen korte vikariat her og der.. Har nå vært aktiv i jobb i ett års tid, der jeg var med på å forme ett prosjekt i regi av NAV! så de få kronene jeg fikk der, skattet jeg ikke av derfor jeg ikke har krav på noe nå... Noe jeg trodde jeg hadde.. Men, til alle sammen, tusen takk for hyggelige og ikke-slibrige svar.. det lettet mandagskvelden betraktelig å bli slaktet litt... Har ikke på noen måte prøvd å slakte deg, fprteller bare hvordan det funker. Da får du ta 10000 kr og bruke på det du trenger; Vogn: mange fine, brukte vogner til 2000-3000 kr. Stellebord: unødvendig, kjøp stellematte å ha på vaskemaskinen eller gulv, cirka 200 kr : bilstol: brukt til rundt 1000-1500 kr Seng: brukt, finner du glatt til 500 kr Madrass: Jysk, kanskje rundt 500 kr Vippestol: kjøpte nylig brukt for 200 kr selv ;-) Badebalje: rundt 200 kr evt brukt Dette blir til sammen under 7000 kr, og da har du 3000 kr å bruke på klær og annet utstyr, sikker på du kan finne alt brukt utenom stelleprodukter og bleier ;-) Da sitter du igjen med feks 25000, pluss 970 kr i mnd, delt på 8 mnder blir det pr mnd: 4095 kr :-D Prøver bare å hjelpe, har kjøpt stort sett alt brukt til våre babyer, det er liksom måte på hvor de lenge de små tassene bruker klær og utstyr da de vokser FORT det første året ;-) Tenk positivt, og gjør det beste med det du har! Nav betaler deg ikke noe mer uansett hvordan du snur og vender på det... Dessverre! Enig i at det kan være urettferdig at de single får mer enn deg, men slik er det når man er to... Har fått tak i så og si alt, har igjen ca 20.000... men mitt spørsmål var, om det virkelig ikke fantes noen ytelse for meg i den situasjonen jeg er i.. noe det tydeligvis ikke er? ingen som har svart på det.. Du får dele de 30-40 000 på de mnd du har tenkt å være hjemme, alle har vell lyst til å være sammen med barnet sitt, men da du ikkje har opparbeidet deg rettighetene til å få penger mens du gjør det så må du a) enten jobbe etter dine 9 uker hvis du vil bidra og ser barnet mindre, la far betale og nyte tiden sammen med barnet, eller c) ta deg en delstilling slik at du og far kan dele pemisjon slik at du kan bidra en del La oss si du feks får 35 000 kr i engangsstønad, og har permisjon i 8 mnder, pluss at du får 970 kr i mnd. Da har du over 5000 kr i mnd å leve for. Så helt svart er det vell ikke hvis du tenker fornuftig å gjør det beste utav det ;-D å da skal jeg bygge vogn, seng, bilstol, stellebord, vippestol osv osv osv selv? Det har seg sånn at der vi bor er det ikke mange mulighetene til å få seg jobb, har hatt noen korte vikariat her og der.. Har nå vært aktiv i jobb i ett års tid, der jeg var med på å forme ett prosjekt i regi av NAV! så de få kronene jeg fikk der, skattet jeg ikke av derfor jeg ikke har krav på noe nå... Noe jeg trodde jeg hadde.. Men, til alle sammen, tusen takk for hyggelige og ikke-slibrige svar.. det lettet mandagskvelden betraktelig å bli slaktet litt... Har ikke på noen måte prøvd å slakte deg, fprteller bare hvordan det funker. Da får du ta 10000 kr og bruke på det du trenger; Vogn: mange fine, brukte vogner til 2000-3000 kr. Stellebord: unødvendig, kjøp stellematte å ha på vaskemaskinen eller gulv, cirka 200 kr : bilstol: brukt til rundt 1000-1500 kr Seng: brukt, finner du glatt til 500 kr Madrass: Jysk, kanskje rundt 500 kr Vippestol: kjøpte nylig brukt for 200 kr selv ;-) Badebalje: rundt 200 kr evt brukt Dette blir til sammen under 7000 kr, og da har du 3000 kr å bruke på klær og annet utstyr, sikker på du kan finne alt brukt utenom stelleprodukter og bleier ;-) Da sitter du igjen med feks 25000, pluss 970 kr i mnd, delt på 8 mnder blir det pr mnd: 4095 kr :-D Prøver bare å hjelpe, har kjøpt stort sett alt brukt til våre babyer, det er liksom måte på hvor de lenge de små tassene bruker klær og utstyr da de vokser FORT det første året ;-) Tenk positivt, og gjør det beste med det du har! Nav betaler deg ikke noe mer uansett hvordan du snur og vender på det... Dessverre! Enig i at det kan være urettferdig at de single får mer enn deg, men slik er det når man er to... Har fått tak i så og si alt, har igjen ca 20.000... men mitt spørsmål var, om det virkelig ikke fantes noen ytelse for meg i den situasjonen jeg er i.. noe det tydeligvis ikke er? ingen som har svart på det.. Tror desverre ikke det... Men du har jo fremdeles over 3000 kr i mnd, og da må du forholde deg til det slik det ser ut, eller velge noe annet ang det å være hjemme selv med barnet. Må vell bare prøve å gjøre det beste ut av det.. som jeg har nevnt over her, så bor vi sånn til at det ikke er bare bare å få seg jobb, og det er dessuten ikke ett alternativ for min del så tidlig etter at barnet har kommet...
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #31 Skrevet 21. mai 2012 Du får dele de 30-40 000 på de mnd du har tenkt å være hjemme, alle har vell lyst til å være sammen med barnet sitt, men da du ikkje har opparbeidet deg rettighetene til å få penger mens du gjør det så må du a) enten jobbe etter dine 9 uker hvis du vil bidra og ser barnet mindre, la far betale og nyte tiden sammen med barnet, eller c) ta deg en delstilling slik at du og far kan dele pemisjon slik at du kan bidra en del La oss si du feks får 35 000 kr i engangsstønad, og har permisjon i 8 mnder, pluss at du får 970 kr i mnd. Da har du over 5000 kr i mnd å leve for. Så helt svart er det vell ikke hvis du tenker fornuftig å gjør det beste utav det ;-D å da skal jeg bygge vogn, seng, bilstol, stellebord, vippestol osv osv osv selv? Det har seg sånn at der vi bor er det ikke mange mulighetene til å få seg jobb, har hatt noen korte vikariat her og der.. Har nå vært aktiv i jobb i ett års tid, der jeg var med på å forme ett prosjekt i regi av NAV! så de få kronene jeg fikk der, skattet jeg ikke av derfor jeg ikke har krav på noe nå... Noe jeg trodde jeg hadde.. Men, til alle sammen, tusen takk for hyggelige og ikke-slibrige svar.. det lettet mandagskvelden betraktelig å bli slaktet litt... Har ikke på noen måte prøvd å slakte deg, fprteller bare hvordan det funker. Da får du ta 10000 kr og bruke på det du trenger; Vogn: mange fine, brukte vogner til 2000-3000 kr. Stellebord: unødvendig, kjøp stellematte å ha på vaskemaskinen eller gulv, cirka 200 kr : bilstol: brukt til rundt 1000-1500 kr Seng: brukt, finner du glatt til 500 kr Madrass: Jysk, kanskje rundt 500 kr Vippestol: kjøpte nylig brukt for 200 kr selv ;-) Badebalje: rundt 200 kr evt brukt Dette blir til sammen under 7000 kr, og da har du 3000 kr å bruke på klær og annet utstyr, sikker på du kan finne alt brukt utenom stelleprodukter og bleier ;-) Da sitter du igjen med feks 25000, pluss 970 kr i mnd, delt på 8 mnder blir det pr mnd: 4095 kr :-D Prøver bare å hjelpe, har kjøpt stort sett alt brukt til våre babyer, det er liksom måte på hvor de lenge de små tassene bruker klær og utstyr da de vokser FORT det første året ;-) Tenk positivt, og gjør det beste med det du har! Nav betaler deg ikke noe mer uansett hvordan du snur og vender på det... Dessverre! Enig i at det kan være urettferdig at de single får mer enn deg, men slik er det når man er to... Har fått tak i så og si alt, har igjen ca 20.000... men mitt spørsmål var, om det virkelig ikke fantes noen ytelse for meg i den situasjonen jeg er i.. noe det tydeligvis ikke er? ingen som har svart på det.. Du får dele de 30-40 000 på de mnd du har tenkt å være hjemme, alle har vell lyst til å være sammen med barnet sitt, men da du ikkje har opparbeidet deg rettighetene til å få penger mens du gjør det så må du a) enten jobbe etter dine 9 uker hvis du vil bidra og ser barnet mindre, la far betale og nyte tiden sammen med barnet, eller c) ta deg en delstilling slik at du og far kan dele pemisjon slik at du kan bidra en del La oss si du feks får 35 000 kr i engangsstønad, og har permisjon i 8 mnder, pluss at du får 970 kr i mnd. Da har du over 5000 kr i mnd å leve for. Så helt svart er det vell ikke hvis du tenker fornuftig å gjør det beste utav det ;-D å da skal jeg bygge vogn, seng, bilstol, stellebord, vippestol osv osv osv selv? Det har seg sånn at der vi bor er det ikke mange mulighetene til å få seg jobb, har hatt noen korte vikariat her og der.. Har nå vært aktiv i jobb i ett års tid, der jeg var med på å forme ett prosjekt i regi av NAV! så de få kronene jeg fikk der, skattet jeg ikke av derfor jeg ikke har krav på noe nå... Noe jeg trodde jeg hadde.. Men, til alle sammen, tusen takk for hyggelige og ikke-slibrige svar.. det lettet mandagskvelden betraktelig å bli slaktet litt... Har ikke på noen måte prøvd å slakte deg, fprteller bare hvordan det funker. Da får du ta 10000 kr og bruke på det du trenger; Vogn: mange fine, brukte vogner til 2000-3000 kr. Stellebord: unødvendig, kjøp stellematte å ha på vaskemaskinen eller gulv, cirka 200 kr : bilstol: brukt til rundt 1000-1500 kr Seng: brukt, finner du glatt til 500 kr Madrass: Jysk, kanskje rundt 500 kr Vippestol: kjøpte nylig brukt for 200 kr selv ;-) Badebalje: rundt 200 kr evt brukt Dette blir til sammen under 7000 kr, og da har du 3000 kr å bruke på klær og annet utstyr, sikker på du kan finne alt brukt utenom stelleprodukter og bleier ;-) Da sitter du igjen med feks 25000, pluss 970 kr i mnd, delt på 8 mnder blir det pr mnd: 4095 kr :-D Prøver bare å hjelpe, har kjøpt stort sett alt brukt til våre babyer, det er liksom måte på hvor de lenge de små tassene bruker klær og utstyr da de vokser FORT det første året ;-) Tenk positivt, og gjør det beste med det du har! Nav betaler deg ikke noe mer uansett hvordan du snur og vender på det... Dessverre! Enig i at det kan være urettferdig at de single får mer enn deg, men slik er det når man er to... Har fått tak i så og si alt, har igjen ca 20.000... men mitt spørsmål var, om det virkelig ikke fantes noen ytelse for meg i den situasjonen jeg er i.. noe det tydeligvis ikke er? ingen som har svart på det.. Tror desverre ikke det... Men du har jo fremdeles over 3000 kr i mnd, og da må du forholde deg til det slik det ser ut, eller velge noe annet ang det å være hjemme selv med barnet. Må vell bare prøve å gjøre det beste ut av det.. som jeg har nevnt over her, så bor vi sånn til at det ikke er bare bare å få seg jobb, og det er dessuten ikke ett alternativ for min del så tidlig etter at barnet har kommet... Det er nok det beste du kan gjøre ser det ut til. Penger er jo virkelig ikke alt og hadde også kommet til å vært hjemme med barnet slik som du. Ser den at du også vil bidra, men det må nesten bare være slik i denne perioden at du har rundt 3000 kr, det holder til bleier, litt mat og dere kan nok ikke skeie så mye ut akkurat, men det hjelper da på ;-) Nyt heller livet som mamma du og din samboer skjønner jo at bedre tider vil komme ;-)
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #32 Skrevet 21. mai 2012 Han gjør da vell det hvis han må, men jeg trives ikke med det, er vant med å bidra, og da føler man seg ganske liten og hjelpeløs når man må spørre mannen sin om en hundrings til å kjøpe brød og melk på butikken.... Til #26, nei, vi er ikke gift.. Da er det naturligvis viktig at dere finner en løsning som innebærer at du ikke må komme med halen mellom bena og forsvare alt du skal kjøpe, samt be om penger for den minste lille ting. Jeg har tidligere blitt forsørget av samboeren når jeg har vært hjemme med barn og nå er det jeg som forsørger familien mens han er hjemme. Vi gir og tar, og heldigvis har ingen av oss følt på det, eller opplevd at vi må spørre om penger til et brød, en is etc. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå