Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #1 Skrevet 21. mai 2012 Hvordan det er med NAV osv når man ikke har hatt pensjonsgivende inntekt, og ikke har krav på pengen i perioden etter barnet kommer... For meg som ikke har det, er det virkelig sånn at jeg ikke har krav på noen som helst form for økonomisk hjelp??? Fordi jeg velger å være sammen med barnefaren så skal jeg straffes!!!? Hadde jeg vært enslig forsørger hadde jeg fått penger med en gang..... Makan! Det finnes noe for uføre, det finnes noe for innvandrere, det finnes noe for arbeidsløse osv osv osv... men for meg, en ung dame som har blitt gravid og ikke har rokket å tjene seg opp penger har ikke krav på noen verdens ting......??!
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #2 Skrevet 21. mai 2012 Du har krav på engangsstønad. 35000kr eller noe rundt der.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #4 Skrevet 21. mai 2012 Du får engangstønad og du får dine 9 uker. Etter det kan du enten gå ut i jobb eller du kan leve på far. Det er ingen straff, men ettersom du ikke har vært i jobb så har du heller ikke opptjent deg noen rettigheter + at jeg vil tro at din mann tjener bedre enn det du ville fått utbet. i overgangsstønad (som er rundt 10 000,- etter skatt). Om du vil tjene penger på å få barn så bør du jobbe før du reproduserer deg og du bør innse først som sist at økonomisk sett så gir barn røde tall i boka.
solstråle- g09 og ?12 Skrevet 21. mai 2012 #5 Skrevet 21. mai 2012 Hvis du ikke har vært i arbeid minst 6 av de siste 10 mnd. Enten fast eller vikariat har du ikke krav på foreldrepenger, men kun engangsstønad. Aner ikke hva engangsstønaden er på, men tror det er mellom 30 og 40 tusen. I tillegg får du barnetrygd på 970 kr hver mnd uansett.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #6 Skrevet 21. mai 2012 Har fått engangsstønad.. Far skal da ikke forsørge meg!!! Jeg er da ikke hans barn... Trenger ikke skjennepreken/moralpreken fra "viktigperer". Det blir jo på en måte straff, jeg blir "belønnet" med rundt 10.000 kr for å forlate barnefaren! Tjene penger på å få barn?? Handler da ikke om det, det det er snakk om er at jeg har så JEG klarer meg, og kan bidra litt økonomisk..
Gjest Sekretøsa Skrevet 21. mai 2012 #7 Skrevet 21. mai 2012 Da har du 9 uker perm, også begynner du å jobbe mens far tar permisjonen. På den måten får du også bidratt:)
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #8 Skrevet 21. mai 2012 Hvis du ikke har vært i arbeid minst 6 av de siste 10 mnd. Enten fast eller vikariat har du ikke krav på foreldrepenger, men kun engangsstønad. Aner ikke hva engangsstønaden er på, men tror det er mellom 30 og 40 tusen. I tillegg får du barnetrygd på 970 kr hver mnd uansett. Det er sikkert mange her i landet som klarer seg med rett under 1000 lappen i måneden........
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #9 Skrevet 21. mai 2012 Da har du 9 uker perm, også begynner du å jobbe mens far tar permisjonen. På den måten får du også bidratt:) Jeg er dessverre en av dem som ønsker å tilbringe tid sammen med barnet!!
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #10 Skrevet 21. mai 2012 Har fått engangsstønad.. Far skal da ikke forsørge meg!!! Jeg er da ikke hans barn... Trenger ikke skjennepreken/moralpreken fra "viktigperer". Det blir jo på en måte straff, jeg blir "belønnet" med rundt 10.000 kr for å forlate barnefaren! Tjene penger på å få barn?? Handler da ikke om det, det det er snakk om er at jeg har så JEG klarer meg, og kan bidra litt økonomisk.. Da kan far forsørge barnet, som også er hans barn, og så kan du gå ut i jobb. Det er mange som gjør det og lar far få hele fellespermisjonen. Og nei, du blir ikke straffet. Du bor sammen med far til ditt barn. Det er en premie i seg selv det. Men om du vurderer penger som bedre enn kjærlighet så bli alenemor du.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #11 Skrevet 21. mai 2012 Da har du 9 uker perm, også begynner du å jobbe mens far tar permisjonen. På den måten får du også bidratt:) Jeg er dessverre en av dem som ønsker å tilbringe tid sammen med barnet!! Da burde DU planlagt bedre!
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #12 Skrevet 21. mai 2012 Men hvorfor har du ikke jobbet noe da? Er du student, så kan du få foreldrestipend fra lånekassa.
2 store = 2 små Skrevet 21. mai 2012 #13 Skrevet 21. mai 2012 Planla dere å få barn i denne situasjonen? Det handler ikke om hva du har krav på, men på å ta konsekvenser av sine handlinger. Hva slags penger har man krav på som innvandrer? Den var ny for meg.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #14 Skrevet 21. mai 2012 Du får dele de 30-40 000 på de mnd du har tenkt å være hjemme, alle har vell lyst til å være sammen med barnet sitt, men da du ikkje har opparbeidet deg rettighetene til å få penger mens du gjør det så må du a) enten jobbe etter dine 9 uker hvis du vil bidra og ser barnet mindre, la far betale og nyte tiden sammen med barnet, eller c) ta deg en delstilling slik at du og far kan dele pemisjon slik at du kan bidra en del La oss si du feks får 35 000 kr i engangsstønad, og har permisjon i 8 mnder, pluss at du får 970 kr i mnd. Da har du over 5000 kr i mnd å leve for. Så helt svart er det vell ikke hvis du tenker fornuftig å gjør det beste utav det ;-D
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #15 Skrevet 21. mai 2012 Da har du 9 uker perm, også begynner du å jobbe mens far tar permisjonen. På den måten får du også bidratt:) Jeg er dessverre en av dem som ønsker å tilbringe tid sammen med barnet!! Da burde DU planlagt bedre! så nusselig du var da!
Mandalas Skrevet 21. mai 2012 #16 Skrevet 21. mai 2012 Har fått engangsstønad.. Far skal da ikke forsørge meg!!! Jeg er da ikke hans barn... Hvordan har du overlevd til nå, hvis du verken har hatt inntekt eller blitt forsørget?
Gjest Sekretøsa Skrevet 21. mai 2012 #17 Skrevet 21. mai 2012 Da har du 9 uker perm, også begynner du å jobbe mens far tar permisjonen. På den måten får du også bidratt:) Jeg er dessverre en av dem som ønsker å tilbringe tid sammen med barnet!! Jeg skjønner det, uten at du behøver å være så krass. Men nå er det engang sånn at man må ha jobbet for å ha krav på disse pengene, og når du ikke har det så må du finne en annen løsning. Om du har fått engangsstønad så går det ann å fordele de utover en periode på en 3-4 mnd så kan dere dele permisjonen da
Gjest Heartbroken Skrevet 21. mai 2012 #18 Skrevet 21. mai 2012 Har fått engangsstønad.. Far skal da ikke forsørge meg!!! Jeg er da ikke hans barn... Trenger ikke skjennepreken/moralpreken fra "viktigperer". Det blir jo på en måte straff, jeg blir "belønnet" med rundt 10.000 kr for å forlate barnefaren! Tjene penger på å få barn?? Handler da ikke om det, det det er snakk om er at jeg har så JEG klarer meg, og kan bidra litt økonomisk.. Hvem mener du skal forsørge deg da? Staten? Om det er viktig for deg å være hjemme med barnet måtte du rett og slett planlagt litt bedre. Om graviditeten ikke var planlagt, må dere gjøre det beste ut av det og det er muligens at far er hjemme i lønnet permisjon og at du jobber. Det er vel ikke verre for deg enn for han å jobbe? Eller?
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #19 Skrevet 21. mai 2012 Du får dele de 30-40 000 på de mnd du har tenkt å være hjemme, alle har vell lyst til å være sammen med barnet sitt, men da du ikkje har opparbeidet deg rettighetene til å få penger mens du gjør det så må du a) enten jobbe etter dine 9 uker hvis du vil bidra og ser barnet mindre, la far betale og nyte tiden sammen med barnet, eller c) ta deg en delstilling slik at du og far kan dele pemisjon slik at du kan bidra en del La oss si du feks får 35 000 kr i engangsstønad, og har permisjon i 8 mnder, pluss at du får 970 kr i mnd. Da har du over 5000 kr i mnd å leve for. Så helt svart er det vell ikke hvis du tenker fornuftig å gjør det beste utav det ;-D å da skal jeg bygge vogn, seng, bilstol, stellebord, vippestol osv osv osv selv? Det har seg sånn at der vi bor er det ikke mange mulighetene til å få seg jobb, har hatt noen korte vikariat her og der.. Har nå vært aktiv i jobb i ett års tid, der jeg var med på å forme ett prosjekt i regi av NAV! så de få kronene jeg fikk der, skattet jeg ikke av derfor jeg ikke har krav på noe nå... Noe jeg trodde jeg hadde.. Men, til alle sammen, tusen takk for hyggelige og ikke-slibrige svar.. det lettet mandagskvelden betraktelig å bli slaktet litt...
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #20 Skrevet 21. mai 2012 Du får dele de 30-40 000 på de mnd du har tenkt å være hjemme, alle har vell lyst til å være sammen med barnet sitt, men da du ikkje har opparbeidet deg rettighetene til å få penger mens du gjør det så må du a) enten jobbe etter dine 9 uker hvis du vil bidra og ser barnet mindre, la far betale og nyte tiden sammen med barnet, eller c) ta deg en delstilling slik at du og far kan dele pemisjon slik at du kan bidra en del La oss si du feks får 35 000 kr i engangsstønad, og har permisjon i 8 mnder, pluss at du får 970 kr i mnd. Da har du over 5000 kr i mnd å leve for. Så helt svart er det vell ikke hvis du tenker fornuftig å gjør det beste utav det ;-D å da skal jeg bygge vogn, seng, bilstol, stellebord, vippestol osv osv osv selv? Det har seg sånn at der vi bor er det ikke mange mulighetene til å få seg jobb, har hatt noen korte vikariat her og der.. Har nå vært aktiv i jobb i ett års tid, der jeg var med på å forme ett prosjekt i regi av NAV! så de få kronene jeg fikk der, skattet jeg ikke av derfor jeg ikke har krav på noe nå... Noe jeg trodde jeg hadde.. Men, til alle sammen, tusen takk for hyggelige og ikke-slibrige svar.. det lettet mandagskvelden betraktelig å bli slaktet litt... Du hadde nok fått litt andre svar dersom du tok en litt annen tone. Er ikke så mange som gidder å være hyggelig og hjelpsom mot en som bare er frekk og nesevis. Skal du ha barn så bør du vokse opp og selv ta ansvar.
Gjest Sekretøsa Skrevet 21. mai 2012 #21 Skrevet 21. mai 2012 Det var faktisk du som hisset deg opp først, du fikk bare saklige svar i starten.... Mannen din får handle det dere trenger da. Det kommer vel ikke så brått på, du har jo 8 mnd å spare på
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #22 Skrevet 21. mai 2012 Du får dele de 30-40 000 på de mnd du har tenkt å være hjemme, alle har vell lyst til å være sammen med barnet sitt, men da du ikkje har opparbeidet deg rettighetene til å få penger mens du gjør det så må du a) enten jobbe etter dine 9 uker hvis du vil bidra og ser barnet mindre, la far betale og nyte tiden sammen med barnet, eller c) ta deg en delstilling slik at du og far kan dele pemisjon slik at du kan bidra en del La oss si du feks får 35 000 kr i engangsstønad, og har permisjon i 8 mnder, pluss at du får 970 kr i mnd. Da har du over 5000 kr i mnd å leve for. Så helt svart er det vell ikke hvis du tenker fornuftig å gjør det beste utav det ;-D å da skal jeg bygge vogn, seng, bilstol, stellebord, vippestol osv osv osv selv? Det har seg sånn at der vi bor er det ikke mange mulighetene til å få seg jobb, har hatt noen korte vikariat her og der.. Har nå vært aktiv i jobb i ett års tid, der jeg var med på å forme ett prosjekt i regi av NAV! så de få kronene jeg fikk der, skattet jeg ikke av derfor jeg ikke har krav på noe nå... Noe jeg trodde jeg hadde.. Men, til alle sammen, tusen takk for hyggelige og ikke-slibrige svar.. det lettet mandagskvelden betraktelig å bli slaktet litt... Har ikke på noen måte prøvd å slakte deg, fprteller bare hvordan det funker. Da får du ta 10000 kr og bruke på det du trenger; Vogn: mange fine, brukte vogner til 2000-3000 kr. Stellebord: unødvendig, kjøp stellematte å ha på vaskemaskinen eller gulv, cirka 200 kr : bilstol: brukt til rundt 1000-1500 kr Seng: brukt, finner du glatt til 500 kr Madrass: Jysk, kanskje rundt 500 kr Vippestol: kjøpte nylig brukt for 200 kr selv ;-) Badebalje: rundt 200 kr evt brukt Dette blir til sammen under 7000 kr, og da har du 3000 kr å bruke på klær og annet utstyr, sikker på du kan finne alt brukt utenom stelleprodukter og bleier ;-) Da sitter du igjen med feks 25000, pluss 970 kr i mnd, delt på 8 mnder blir det pr mnd: 4095 kr :-D Prøver bare å hjelpe, har kjøpt stort sett alt brukt til våre babyer, det er liksom måte på hvor de lenge de små tassene bruker klær og utstyr da de vokser FORT det første året ;-) Tenk positivt, og gjør det beste med det du har! Nav betaler deg ikke noe mer uansett hvordan du snur og vender på det... Dessverre! Enig i at det kan være urettferdig at de single får mer enn deg, men slik er det når man er to...
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #23 Skrevet 21. mai 2012 #22 her: må bare legge til at jeg regner med din samboer også spytter i 10000 kr siden du må det, da har dere alt dere trenger pluss mer, evt dere spleiser, og du får litt mer å rutte med i mnd :-)
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2012 #24 Skrevet 21. mai 2012 Du får dele de 30-40 000 på de mnd du har tenkt å være hjemme, alle har vell lyst til å være sammen med barnet sitt, men da du ikkje har opparbeidet deg rettighetene til å få penger mens du gjør det så må du a) enten jobbe etter dine 9 uker hvis du vil bidra og ser barnet mindre, la far betale og nyte tiden sammen med barnet, eller c) ta deg en delstilling slik at du og far kan dele pemisjon slik at du kan bidra en del La oss si du feks får 35 000 kr i engangsstønad, og har permisjon i 8 mnder, pluss at du får 970 kr i mnd. Da har du over 5000 kr i mnd å leve for. Så helt svart er det vell ikke hvis du tenker fornuftig å gjør det beste utav det ;-D å da skal jeg bygge vogn, seng, bilstol, stellebord, vippestol osv osv osv selv? Det har seg sånn at der vi bor er det ikke mange mulighetene til å få seg jobb, har hatt noen korte vikariat her og der.. Har nå vært aktiv i jobb i ett års tid, der jeg var med på å forme ett prosjekt i regi av NAV! så de få kronene jeg fikk der, skattet jeg ikke av derfor jeg ikke har krav på noe nå... Noe jeg trodde jeg hadde.. Men, til alle sammen, tusen takk for hyggelige og ikke-slibrige svar.. det lettet mandagskvelden betraktelig å bli slaktet litt... Har ikke på noen måte prøvd å slakte deg, fprteller bare hvordan det funker. Da får du ta 10000 kr og bruke på det du trenger; Vogn: mange fine, brukte vogner til 2000-3000 kr. Stellebord: unødvendig, kjøp stellematte å ha på vaskemaskinen eller gulv, cirka 200 kr : bilstol: brukt til rundt 1000-1500 kr Seng: brukt, finner du glatt til 500 kr Madrass: Jysk, kanskje rundt 500 kr Vippestol: kjøpte nylig brukt for 200 kr selv ;-) Badebalje: rundt 200 kr evt brukt Dette blir til sammen under 7000 kr, og da har du 3000 kr å bruke på klær og annet utstyr, sikker på du kan finne alt brukt utenom stelleprodukter og bleier ;-) Da sitter du igjen med feks 25000, pluss 970 kr i mnd, delt på 8 mnder blir det pr mnd: 4095 kr :-D Prøver bare å hjelpe, har kjøpt stort sett alt brukt til våre babyer, det er liksom måte på hvor de lenge de små tassene bruker klær og utstyr da de vokser FORT det første året ;-) Tenk positivt, og gjør det beste med det du har! Nav betaler deg ikke noe mer uansett hvordan du snur og vender på det... Dessverre! Enig i at det kan være urettferdig at de single får mer enn deg, men slik er det når man er to... Har fått tak i så og si alt, har igjen ca 20.000... men mitt spørsmål var, om det virkelig ikke fantes noen ytelse for meg i den situasjonen jeg er i.. noe det tydeligvis ikke er? ingen som har svart på det..
SameSara Skrevet 21. mai 2012 #25 Skrevet 21. mai 2012 Du får dele de 30-40 000 på de mnd du har tenkt å være hjemme, alle har vell lyst til å være sammen med barnet sitt, men da du ikkje har opparbeidet deg rettighetene til å få penger mens du gjør det så må du a) enten jobbe etter dine 9 uker hvis du vil bidra og ser barnet mindre, la far betale og nyte tiden sammen med barnet, eller c) ta deg en delstilling slik at du og far kan dele pemisjon slik at du kan bidra en del La oss si du feks får 35 000 kr i engangsstønad, og har permisjon i 8 mnder, pluss at du får 970 kr i mnd. Da har du over 5000 kr i mnd å leve for. Så helt svart er det vell ikke hvis du tenker fornuftig å gjør det beste utav det ;-D å da skal jeg bygge vogn, seng, bilstol, stellebord, vippestol osv osv osv selv? Det har seg sånn at der vi bor er det ikke mange mulighetene til å få seg jobb, har hatt noen korte vikariat her og der.. Har nå vært aktiv i jobb i ett års tid, der jeg var med på å forme ett prosjekt i regi av NAV! så de få kronene jeg fikk der, skattet jeg ikke av derfor jeg ikke har krav på noe nå... Noe jeg trodde jeg hadde.. Men, til alle sammen, tusen takk for hyggelige og ikke-slibrige svar.. det lettet mandagskvelden betraktelig å bli slaktet litt... Har ikke på noen måte prøvd å slakte deg, fprteller bare hvordan det funker. Da får du ta 10000 kr og bruke på det du trenger; Vogn: mange fine, brukte vogner til 2000-3000 kr. Stellebord: unødvendig, kjøp stellematte å ha på vaskemaskinen eller gulv, cirka 200 kr : bilstol: brukt til rundt 1000-1500 kr Seng: brukt, finner du glatt til 500 kr Madrass: Jysk, kanskje rundt 500 kr Vippestol: kjøpte nylig brukt for 200 kr selv ;-) Badebalje: rundt 200 kr evt brukt Dette blir til sammen under 7000 kr, og da har du 3000 kr å bruke på klær og annet utstyr, sikker på du kan finne alt brukt utenom stelleprodukter og bleier ;-) Da sitter du igjen med feks 25000, pluss 970 kr i mnd, delt på 8 mnder blir det pr mnd: 4095 kr :-D Prøver bare å hjelpe, har kjøpt stort sett alt brukt til våre babyer, det er liksom måte på hvor de lenge de små tassene bruker klær og utstyr da de vokser FORT det første året ;-) Tenk positivt, og gjør det beste med det du har! Nav betaler deg ikke noe mer uansett hvordan du snur og vender på det... Dessverre! Enig i at det kan være urettferdig at de single får mer enn deg, men slik er det når man er to... Har fått tak i så og si alt, har igjen ca 20.000... men mitt spørsmål var, om det virkelig ikke fantes noen ytelse for meg i den situasjonen jeg er i.. noe det tydeligvis ikke er? ingen som har svart på det.. Det fins en ytelse og den har du motatt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå